رده‌بندی برترین فیلم‌های “متیو مک کانهی” (Matthew McConaughey) که باید تماشا کنید

از وقتی “متیو مک کانهی” کلمات “خب، خب، خب” را در فیلم “مات و مبهوت” (Dazed and Confused) گفت تقریباً سی سال می‌گذرد. این جمله نه تنها در دایره جملات این بازیگر قرار گرفته، بلکه بخشی از فرهنگ عامه هم شده است. مک کانهی می‌توانست تنها برای همین موضوع به اسطوره‌ای تبدیل شود، اما در طول حرفه‌اش با نقش آفرینی‌های تاثیرگذار، خود را به چالش کشید.

“متیو مک کانهی” نقش اصلی فیلم‌های کمدی-رمانتیک زیادی بوده، می‌توان او را ستاره‌ای ماجراجوی، استعدادی در کمدی و بازیگر درامی که محبوب است دانست. او اعتبار بازی در 70 فیلم را داشته، و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را نیز دریافت کرده است. و حالا هم در فیلم “آقایان” (The Gentlemen) اثر “گای ریچی” با ستارگانی نظیر “کالین فارل”، “هیو گرانت” و “هنری گولدینگ” همبازی شده است. این شما و این هم لیست بهترین فیلم‌های “متیو مک کانهی”. با پروشات همراه باشید.


10. مجیک مایک – Magic Mike – 2012

در طول تاریخ هالیوود همیشه بار سکسی بودن و جذاب به نظر رسیدن، روی دوش بازیگران زن بوده است. اما زمانی که “چنینگ تیتوم” تصمیم گرفت فیلم “مجیک مایک” را ساخته و در آن بازی کند، این موضوع تغییر کرد. داستان درباره یک رقاص مرد است که بر اساس تجربه 18 ساله تیتوم در صنعت فیلم ساخته شده. “مجیک مایک” در زمان پخش خود به پدیده‌ای تبدیل شد، و با بودجه 7 میلیون دلاری خود، در سطح بین المللی 167 میلیون دلار فروش داشت.

در این فیلم “متیو مک کانهی” صاحب یک بار رقص تامپاست که در ابتدای فیلم کشف می‌شود. او تاجری حریص و رقاصی بی پرواست. با اینکه هیچگونه صجنه ای از رقص برای این شخصیت طراحی نشده بود، اما خود مک کانهی درخواست چنین صحنه‌ای را داشت، که بعدها به فیلم اضافه شد. نقش او به قدری تحسین شد که شایعه‌هایی مبنی بر دریافت اسکار برای آن پخش شده بود، اما تمام این شایعات در نطفه خفه شدند– درست مانند نقش رقاص “جی لو” در فیلم “شیادان” (Hustlers).

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم و سریال برتر با حضور متیو مک کانهی (Matthew McConaughey)


9. تماس – Contact – 1997

به درستی که مک کانهی در دهه 90 به شهرت رسید، همین موضوع به نقش آفرینی او به فیلم‌هایی کمدی-رمانتیکی ختم شد که هنوز هم در شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شوند. “تماس” اثر “رابرت زمکیس”، فیلمی است که او را به عنوان مردی دلگرم کننده که شخصیت اول زن داستان را حمایت می‌کند نشان می‌دهد. این فیلم علمی-تخیلی کلاسیک درباره شخصیت “الی آروی” با بازی “جودی فاستر” است که مدرکی مبنی بر وجود موجودی فضایی پیدا می‌کند، و تصمیم می‌گیرد که با او ارتباط برقرار کند.

“متیو مک کانهی” یک نویسنده و فیلسوف مسیحی به نام “پالمر جاس” است که باورهای خداناباورانه دکتر آروی را به چالش کشیده، و نقطه مقابل قهرمان ما در “تماس” می‌باشد. در مکالمات این زوج شاهد تنش‌های رمانتیک و همچنین بحث‌هایی بین علم و خدا را شاهد خواهیم بود. مک کانهی به بازی فاستر عمق بخشیده، و بینندگان را نیز به چالش می‌کشد.


8. آمیستاد – Amistad – 1997

در همان سال “متیو مک کانهی” با بازی در فیلم “آمیستاد” اثر “استیون اسپیلبرگ” نقش آفرینی بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت، و با بزرگان سینما یعنی “مورگان فریمن” و “آنتونی هاپکینز” همکاری کرد. این فیلم که نامزد چهار جایزه اسکار شد، درباره جنگ قانونی 1839 است که در آن حقوق عشایر آفریقایی که توسط یک کشتی اسپانیایی ربوده شدند، ذکر شده است.

مک کانهی نقش وکیل “راجر شرمن بالدوین” بازی می‌کند، کسی که استخدام شده تا در دادگاه از مردان آفریقایی دفاع کرده، و ثابت کند که آنها به صورت غیرقانونی به آمریکاییان فروخته شدند. امروزه، “آمیستاد” یک فیلم تاریخی-درام کمتر دیده شده است، که ارزش تماشا کردن را دارد. “جایمن هانسو” و “چیویتل اجیوفور” که حالا از شهرت بیشتری برخوردار هستند، به همراه مک کانهی ترکیب بسیار خوبی را تشکیل می‌دهند!

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان؛ کارگردان برجسته سینمای هالیوود


7. وکیل لینکلن – The Lincoln Lawyer – 2011

حالا که از بازی “متیو مک کانهی” در نقش یک وکیل صحبت شد، باید بگویم او در طول حرفه‌اش چند باری این نقش را بر عهده داشته برای مثال در سال 1996 در “زمانی برای کشتن” (A Time To Kill) و اخیراً در “وکیل لینکلن”. مک کانهی در بین سالهای 2011 تا 2014 بازی در فیلم‌های کمدی- رمانتیک را رها کرده، و به کار در فیلم‌های جدی‌تر پا گذاشت، و اینجا بود که لقب ” McConaissance” را به دست آورد. همانطور که مشاهده می‌کنید، بیشتر فیلم‌های این لیست این مدت زمان را در بر می‌گیرد، و باید بگویم “وکیل لینکلن” اولین فیلمی بود که آغازگر این موضوع بود.

فیلم نئو- نوآر و مهیج “برد فرمن” که در سال 2011 ساخته شد، درباره “مایکی هالر” است. او یک وکیل افسانه‌ای است که کارش را بیرون ماشین لیموزین خود انجام می‌دهد. داستان از جایی شروع می‌شود که در پرونده ضرب و شتم لینکلن از پسر یک تاجر ثروتمند اهل لس آنجلس دفاع می‌کند. اما، متوجه می‌شود این پرونده با پرونده‌ای قدیمی مرتبط است. در این جا همه چیز پیچیده شده، و او به زنجیره‌ای از کارهای غیرقانونی پی می‌برد. مک کانهی باز هم با نقش آفرینی برجسته خود شما را جذب خود می‌کند.


6. گرگ وال استریت – The Wolf Of Wall Street – 2013

علاوه بر نقش اصلی، مک کانهی در نقش‌های فرعی نیز گل کاشته است و نقشش در فیلم “گرگ وال استریت” اثر “مارتین اسکورسیزی” مثالی ملموس از این موضوع است. “متیو مک کانهی” 50 ساله در این فیلم انتقادی و مزین به جنایت، نقش دلال ارشد “مارک هانا” را بازی می‌کند، کسی که “جوردن بلفورت” با بازی “لئوناردو دیکاپریو” را به زندگی پر از سکس و مواد مخدر معرفی می‌کند و فیلم را به اوج خود می‌رساند.

در واقع این بازیگر نقش فردی واقعی را اجرا می‌کند که درباره حقیقت ایده آل‌هایش درباره کوکائین، خود ارضایی و روسپی‌ها با بلفورت صحبت کرده بود. نقش آفرینی مک کانهی در این فیلم که پر از اجراهای برجسته است، به یادماندنی می‌باشد. خصوصاً صحنه ضربه به سینه که واقعاً خنده دار است، و ارزش شوخی کردن را دارد.

همچنین بخوانید: رده بندی برترین فیلم‌های استاپ موشن دهه اخیر براساس امتیاز راتن تومیتوز


5. کوبو و دو تار – Kubo And The Two Strings – 2016

انیمیشن “کوبو و دو تار” اثر “لیکا” یکی دیگر از فیلم‌هایی است که مک کانهی در آن نقش مکمل را برعهده دارد. این انیمیشن بهترین شروع برای تکنیک استاپ موشن است، و بخش عمده طنز و بار عاطفی داستان بر دوش مک کانهی قرار دارد. در فئودال ژاپن پسری به نام “کوبو” تصمیم می‌گیرد به کمک یک میمون چوبی زنده (با بازی “شارلیز ترون“) در یک ماجراجویی پا بگذارد، و به دنبال زره پدرش همه جا را جستجو کند.

مک کانهی در نقش یک سوسک بزرگ است که تناقضی در رفتار او وجود دارد، که انتظار نداشتیم اجرای یک بازیگر بتواند آن را نشان دهد. شخصیت او تنش‌های زیادی که در موقعیت‌های مختلف وجود دارد را می‌شکند، و در زمانی که “کوبو” درباره رابطه خود با بقیه گروه چیزهایی یاد می‌گیرد، تیم صداپیشگان ارتباط خوبی با هم برقرار می‌کند.


4. ماد – Mud – 2012

یکی از فیلم‌های مک کانهی که بیشترین تحسین را از سوی منتقدان دریافت کرد، و کمترین تعداد بیننده را داشت “ماد” است. این درام تربیتی ساخته “جف نیکولز” درباره ماجراجویی کنجکاوانه دو پسر (که “تای شریدان” از “مردان ایکس” (X-Men) و “جیکوب لافلند” از “دونده مارپیچ” (The Maze Runner) نقش آنها را برعهده دارند)، که به یک فراری به نام “ماد” بر می‌خورند که در جزیره‌ای در میسیسیپی پنهان شده. و البته مک کانهی ماد است.

او داستانهایی را که با مشقت از سر گذراند، و به اینجا رسید را برای آنها تعریف می‌کند، و آن دو تصمیم می‌گیرند کمکش کنند تا عشق زندگیش (با بازی “ریس ویترسپون”) را دوباره ملاقات کند. این فیلم در گیشه سینما غوقایی به پا کرد، و در سایت راتن تومیتوز نمره %97 را از آن خود کرد. مک کانهی در اینجا قهرمان بودن و تبهکار بودن را به خوبی نشان داده، و کارایی که ممکن است از ماد سر بزند را غیرقابل پیشبینی می‌کند.

همچنین بخوانید: رده بندی بهترین نقش‌های چنینگ تیتوم (Channing Tatum) از نقش‌های کمدی تا جدی


3. مات و مبهوت – Dazed And Confused – 1993

حالا که به جایگاه سوم تا اول رسیدیم و قرار است گل سر سبد کارهای مک کانهی را معرفی کنیم، البته که “مات و مبهوت” جایگاهی بین آنها خواهد داشت. این فیلم از بهترین فیلن های مک کانهی است و همان اولین فیلمی است که باعث شد او امروز در جایگاهی که هست قرار بگیرد. با اینکه او یکی از ستارگانی است که در کمدی “ریچارد لینکلستر” حضور دارد. دیگر بازیگران “بن افلک“، “میلا جوویچ” و “پارکر پوزی” هستند. هنوز هم “مات و مبهوت” فیلمی است که از همه بیشتر با “دیوید وودسون” مرتبط است.

مک کانهی نقش مردی بیست و چند ساله را برعهده دارد که هنوز هم دور و بر افراد مدرسه‌ای می‌پلکد. رویدادهای فیلم درباره آخرین روز یکی از دبیرستان‌های تکزاس در سال 1967 است. فیلم ویژگی‌های نوستالژیک آن زمان مانند مصرف مواد، پارتی گرفتن، خوش گذراندن و کمی عشق و عاشق را در بر دارد، و این اولین نقش آفرینی مک کانهی می‌باشد.


2. میان ستاره‌ای – Interstellar – 2014

و چطور می‌توانیم شاهکار فضایی “کریستوفر نولان” در سال 2014 یعنی “میان ستاره‌ای” که “متیو مک کانهی” در آن خوش درخشید را فراموش کنیم. دقیقاً پس از اینکه نولان سه گانه “شوالیه تاریکی” را به پایان رساند، این پروژه را شروع کرد، که داستانی درباره پدر بودن در ورای زمان و فضاست. وقتی “کوپر” (مک کانهی) را می‌بینید که فرسنگها دورتر در فضا “مورف” عزیزش را در سن بزرگسالی جلوی دوربین می‌بیند، و اشک از چشمانش جاری می‌شود، دیگر هرگز نمی‌توانید این صحنه را فراموش کنید.

کوپر خلبان و مهندس ناساست که مأموریت مهمی را آغاز می‌کند. او با احساس رفتن و رها کردن دو فرزندش در حال کشمکش است، و فرزندان با احساس رها شدن توسط پدرشان در حال کشمش هستند. “میان ستاره‌ای” با موسیقی متن منحصر به فرد خود که اثر “هانس زیمر” است، و پیچیدگی‌های فوق العاده اش، یکی از بهترین کارهای “متیو مک کانهی” محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه میان ستاره ای (Interstellar)


1. باشگاه خریداران دالاس – Dallas Buyers Club – 2013

فیلم شماره یک مک کانهی که باعث شد جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کند، “باشگاه خریداران دالاس” است. همه بازیگران ممتاز موفق نمی‌شوند که برای اجرای خود جایزه طلا بدست آورند، اما او توانست درست همین کار را انجام دهد. مک کانهی در نقش “ران وودوف” واقعاً قلبتان را به درد میاورد. او بیماری مبتلا یه ایدز است که داروهای تأیید نشده‌ای را به تگزاس قاچاق می‌کند، تا خود و دیگر بیماران را درمان کند، و در این بین با “رایون” با بازی “جرد لتو” آشنا می‌شود، یک ترنس که مبتلا به ایدز است.

در اینجا مک کانهی قدرت یک کابوی تگزاسی را نشان داده، و در عین حال حالت بیمار شخصیت خود را به خوبی به تصویر می‌کشد. این اجرا یکی از بهترین نقش آفرینی‌های مک کانهی است که موجب شد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کند، و اگر او این نقش را بازی نمی‌کرد، سینما از فقدان بزرگی رنج می‌برد.

و این هم از این. مک کانهی حرفه بزرگی برای خود برهم زده است، موافقید؟ این‌ها بهترین فیلم‌های “متیو مک کانهی” هستند؟ یا دوست دارید موارد دیگری را اضافه کنید؟ برایمان نظر بگذارید، و فیلم‌های مورد علاقه‌تان از مک کانهی را بنویسید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. جاسم

    فروردین 30, 1399

    و داخل سریال کارگاه حقیقی فصل یک فوق العاده بود واقعا بازیگر خوبیه

    پاسخ

  2. امیرمهدی

    فروردین 30, 1399

    جدیدترین فیلم کانهی هم که جنتلمن(the gentalman)هست با کارگردانی گای ریچی هم بشدت زیبا بود پیشنهاد میشه ببینید

    پاسخ