عادات بدی که ریزش مو را افزایش می‌دهند

ضعیف شدن و ریزش مو دلایل متعددی دارد. این مشکلات می‌تواند از مشکلات تیروئیدی و عدم تعادل هورمونی ناشی شوند. استرس ناشی از اتفاقات تلخی مانند طلاق یا شرایطی مانند بارداری یا جراحی‌های مهم می‌تواند باعث ریزش مو شود. اما بیشتر مواقع ریزش مو به علت سبک زندگی و عادت‌های فرد است. در اینجا با 7 دلیل عمده آشنا می‌شویم:

1. رژیم غذایی نامناسب

طبق گفته‌های متخصصین پوست، ریزش مو یکی از دلایل اصلی تشخیص مشکلات تغذیه است. زمانی که بدن از تغذیه کافی برخوردار نیست، به‌جای رشد یا تقویت مو، انرژی خود را بر عملکرد ارگان‌های مهم مانند قلب و مغز، متمرکز می‌کند. ازآنجایی‌که قسمت عمده مو از پروتئین تشکیل شده، رژیم‌های سرشار از پروتئین مانند عدس، لوبیا، ماهی و مرغ می‌تواند نیازهای جسمی شما را برطرف کند. حدود 25 الی 30 درصد کالری موردنیاز باید از پروتئین گرفته شده باشد.

2. شانه زدن موی خیس

بسیاری از ما پس از شستن مو آن‌ها را شانه می‌کنیم تا صاف‌تر شده و گره‌ها باز شوند. اما این کار فقط باعث آسیب دیدن و شکننده شدن موی خیس می‌شود. بهترین کار این است که اجازه دهید مو خشک شده و سپس آن را شانه کنید، حتی در این صورت هم نباید طبق گفته مادربزرگتان روزی 100 بار موهایتان را شانه بزنید. دست‌کاری زیاد موها آن را شکننده‌تر می‌کند. اگر لازم است موی خیس خود را شانه کنید، این کار را به‌آرامی و به‌وسیله یک شانه انجام دهید نه برس مو.

3. سفت بستن موها

برخی از مدل موها به‌گونه‌ای هستند که باید موها را سفت و محکم ببندید، اما این مدل موها بر فولیکول‌ها فشار زیادی وارد می‌کنند. استفاده زیاد از این مدل موها ممکن است به آلوپسی منجر شوند، آلوپسی یک بیماری است که طی آن فولیکول‌های مو ضعیف شده و دیگر نمی‌توانند رشد کنند.

در صورت امکان موی خود را باز نگه دارید. اگر قرار باشد موهایتان را ببندید نباید آن را محکم کنید. هرازچندگاهی مدل موی خود را عوض کرده و برای بستن آن از کش های پارچه‌ای استفاده کنید. هرگز از کش های لاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث شکنندگی موها می‌شوند.

4. استفاده از وسایل حرارتی

گرمای ناشی از وسایل حرارتی حالت‌دهنده مو می‌تواند به موها آسیب برساند. هرگز وسایل صاف کننده و یا فر کننده مو را بر روی موهای خیس استفاده نکنید. دمای زیاد بر روی موهای ضعیف به موها آسیب رسانده و پوسته سر را در برابر ریزش مو آسیب‌پذیرتر می‌کند.

بهتر است که استفاده از این ابزار را محدود کرده و اجازه دهید که تا حد امکان مو به‌صورت طبیعی خشک شود.

5. استفاده از قرص‌های ضدبارداری خوراکی

قرص‌های ضدبارداری نامناسب می‌توانند به موی زنانی که نسبت به تغییرات هورمونی دوران قاعدگی در معرض ریزش مو قرار دارند، آسیب برسانند. اگر شما به آندروژن حساسیت دارید، قرص‌های ضدبارداری حاوی آندروژن می‌تواند باعث ریزش موهایشان شود.

در این صورت می‌توانید از قرص‌های ضدبارداری کم آندروژن استفاده کنید. اگر دراین‌باره مطمئن نیستید، می‌توانید نسبت به حساسیت آندروژن آزمایش بدهید، تنها کافی است که یک آزمایش ژنتیک بدهید.

6. خارش سر

اگر به هر دلیلی به شوره سر، جوش یا خارش مبتلا شده‌اید، باید بدانید که خارش بیش‌ازحد می‌تواند به کوتیکول ها آسیب رسانده و فیبر مو را بیشتر در معرض آسیب قرار دهند.

بهتر است که برای درمان خارش سر از محصولاتی مانند شامپوهای حاوی پیریتیون روی، روغن چای سبز و سلنیوم استفاده کنید. اگر این مشکل حل نشد به متخصص پوست مراجعه کنید، آن‌ها ممکن است برای درمان خارش سر، شامپوی ضد قارچ یا فوم کورتیزون به شما تجویز کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم