10 فیلم برتر”کرک داگلاس” (Kirk Douglas) که باید تماشا کنید؛ از “تک خال در حفره” تا “اسپارتاکوس”

از “تک خال در حفره” تا “اسپارتاکوس”، لیستی از بهترین فیلم‌هایی که اسطوره هالیوود “کرک داگلاس” در آن نقش آفرینی کرده بود. این هنرپیشه و کارگردان در سن 103 سالگی از دنیا رفت.

زاویه صورت و طبیعت مردانه کرک داگلاس که در سن 103 سالگی از دنیا رفت، یکی از علاقمندی های افراد در دوره استودیوهاست. چه در شاهکارهای شمشیرزنی و سامورایی و چه فیلم‌های قهرمانانه وسترن یا مدرن، این بازیگر همیشه انتخاب‌های حرفه‌اش را با دقت انجام می‌داد. داگلاس که با نام “ایشور دانیلویچ” به دنیا آمد از اولین نسل مهاجران یهودی بود، داگلاس زندگی فقیرانه‌ای داشت، اما بعد به ثروت رسید، و در طول یک دهه از فقر خالص به نامزدی جایزه اسکار دست پیدا کرد.

خود این ستاره اظهار داشت که “من برای خودم حرفه‌ای دست و پا کردم لعنتی‌های حروم زاده!” در واقعیت او در ایجاد حالت صورت انعطاف پذیر بود. بسته به نورپردازی و حالت وی، پلان‌هایی که از صورتش گرفته می‌شد یا قهرمانی بی باک با قدرت فراوان را نشان می‌داد، یا تبهکاری خشن و عصبانی. بعدهای پایان ناپذیری که او از خود نشان داد او را به یکی از بزرگترین بازیگران اصلی هالیوود تبدیل کرد. در سال 1955 از این قدرت استفاده کرد تا کمپانی مخصوص به خودش را بسازد. این شما و این هم لیستی از بهترین کارهای دوران حرفه‌ای او. با پروشات همراه باشید.


از درون گذشته – Out of the Past – 1947

کارگردان: ژاک تورنر

در این فیلم که بنیاد فیلم‌های نوآر است، داگلاس پسر خوشتیپ و پولداری است که رفیق قدیمی خود “رابرت میچام” را استخدام می‌کند تا دوست دختر فراریش (جین گریر) که در مخفیگاهی در مکزیک پنهان شده را باز گرداند. با مقایسه نقش شخصیت‌های اصلی، نقش او کمرنگ است، اما قطعاً در شکل گیری بخشی از شهرت او نقش بسزایی داشت. داگلاس با کاریزمای خود سعی در کنترل معشوقه‌اش دارد، و این کارهایش باعث می‌شود در انتها چیزی جز یک گلوله نصیبش نشود. “جیمز وودز” در سال 1984 در فیلم “بر خلاف انتظارات” (Against All Odds) نقشی مشابه را بازی می‌کند. کاری با ارزش از شخصیت اصلی که داگلاس آن را بازی کرد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های کلاسیک سیاه و سفید که هر فرد دوستدار سینما باید تماشا کند


قهرمان – Champion – 1949

کارگردان: مارک رابسون

این بازیگر برای اولین بار با بازی در این فیلم کلاسیک بوکسی نامزد جایزه اسکار شد. او شخصیت “میدج کلی” را به همان اندازه تشنه پیروزی و بلندپرواز به تصویر کشید. این فیلم که به قلم نویسنده فیلم “نیمروز” (High Noon) یعنی “کارل فورمن” نوشته شده، در ابتدا به گذشته باز میرگردد، و تاریخچه زندگی “کلی” که در آن زمان فردی سرگردان و فقیر بود را نشان می‌دهد. ترس از بازگشت به دوران بی پولی در تصمیم گیری او تأثیر گذاشت، و باعث شد تصمیمات بدی بگیرد، و با کمک هر کسی که دست یاری به سوی او دراز می‌کرد، به یک قهرمان تبدیل شد. داگلاس سرسختی خاصی به نقش خود اضافه کرد، تا خطرات ناشی از افسانه رویای آمریکا را در این فیلم ورزشی، به عنوان کنایه‌ای سیاسی نشان دهد.


بد و زیبا – The Bad and the Beautiful – 1952

کارگردان: وینسنت مینلی

فیلم ملودرام سه بخشی “وینسنت مینلی” داستان یک تهیه کننده هالیوودی خود بزرگ بین “جاناتان شیلدز” را روایت می‌کند، شخصیتی بی رحم و خشن که گفته شده بسیار به “دیوید او. سلزنیک” شبیه است. “لانا ترنر” به عنوان بازیگری رو با افول و الکلی ظاهر می‌شود، که نا امیدانه عاشق این تهیه کننده است. درست مانند خود هالیوود، شهرت شیلد هم کارهای بد او را زنده نگه می‌داشت؛ او مثالی بسیار خوب از کل این سیستم پر زرق و برق و فاسد است. در فیلم، شخصیت مورد نظر با وجود کارای ناشایستش همچنان طرفدارانی دارد، درست مانند بینندگان که نمی‌توانند ستاره‌هایی که پس از دیدن فیلم‌های هالیوودی در چشمان ظاهر می‌شود را پنهان کنند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های پل نیومن که هر سینما دوستی باید ببیند


تک خال در حفره – Ace in the Hole – 1951

کارگردان: بیلی وایلدر

معمولاً کم پیش می‌آید که گزارشگران تلوزیونی به اندازه شخصیت “چاک تاتوم” داگلاس تندخو و بد اخلاق باشند. در یکی از انتقادی‌ترین فیلم‌های جامعه ستیزانه “بیلی وایلدر”، روزنامه نگاری که در روزنامه‌ای کوچک مشغول به کار است با خبر ریزش یک معدن و گیر افتادن یک کارگر در آن روبرو می‌شود. او آمدن رسانه‌ها به محل این حادثه را ترتیب می‌دهد، و از قصد عملیات نجات را به تأخیر میندازد تا هیجان این خبر را بالا ببرد. شخصیت داگلاس یک هیولای فاسد است، لاشخوری که از برانگیختن به عموم مردم لذت می‌برد. در واقع، ممکن است او گزارشگر آشغالی باشد که همه بر علیه او هستند. این بازیگر باعث شد “جی. جی هانسکر” در “بوی خوش موفقیت” (Sweet Smell of Success) محصول 1957 فردی ضعیف به نظر بیاید.


جدال در اوکی کرال – Gunfight at the O.K. Corral – 1957

کارگردان: جان استرجس

“جان استرجس” کارگردان تازه کار وسترن، در فیلم پر زرق و برق خود، از صحنه افسانه‌ای سنگ قبر تصویری به یادماندنی بر جای می‌گذارد. این فیلم که به طرزی استادانه رنگی ساخته شده، از رابطه عالی بین “برت لنکستر” و داگلاس استفاده کرده و شخصیت‌های “وی‌ات ایرپ” مرد قانون و “داک هالیدی” یک دزد مسلح را به آنها داد. این ستاره با بازی استادانه خود و سرفه‌های حاصل از سل شخصیت مورد نظر، سرنوشت گرایی خاصی به شخصیت داد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


راه‌های افتخار – Paths of Glory – 1957

کارگردان: استنلی کوبریک

در جریان حمله تقریباً غیرممکن ارتش فرانسه در طول جنگ جهانی اول، فیلم ضد جنگی “استنلی کوبریک” خود را به تصفیه حماقت و تکبر بی پایان مدیران ارتش تخصیص می‌دهد. افسران در اینجا مردانی از خود راضی و ثروتمند هستند که به دوران امپراطوری زوال یافته تعلق دارند. آن‌ها معتقدند سربازان معمولی ارزشی ندارند، و اگر کسی از راضی به مردن نباشد بزدل و خائن است. تنها کسی که قوانین این بازی را می‌شناسد کلنل “داکس” است که کرک داگلاس با نجابت و اشتیاق خود نقش او را بازی می‌کند. داکس مبارزه می‌کند تا در یک دادگاه نظامی از سربازانش محافظت کند، اما پوچی محض ماشین‌های جنگی تمامی ندارد.


اسپارتاکوس – Spartacus – 1960

کارگردان: استنلی کوبریک

در این فیلم داگلاس با پوستی برنزه شده در دوران شورش بردگان در روم رهبر سرکش این شورشیان است. همانطور که در فیلم زندگی نامه ای”ترومبو” (Trumbo) محصول 2015 نشان داده شد، شخصیت داگلاس به طرزی خلاقانه تحت کنترل او بود، و این ستاره در جریان انتخاب “دالتون ترومبو” برای نویسندگی این کار دخیل بود. این نمایش عمومی از حمایت، در نهایت میخ آخر تابوت لیست سیاه را زده، و این فیلم تمثیلی کامل بی نقص از استبداد سیاسی و همبستگی مظلومین می‌باشد.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


شجاعان تنها هستند – Lonely Are the Brave – 1962

کارگردان: دیوید میلر

این فیلم کم بودجه وسترن از همان لحن ظریف که دیگر روایتگران بی مرز داشتند برگرفته شده است. “شجاعان تنها هستند” نوشته “دالتون ترومبو” در موضوع فیلم‌های مدرن تفاوتی غیرمعمول دارد. “جک بورنز” یک کابوی ولگرد دوستداشتنی اهل نیو مکزیکو است. او کارت شناسایی ندارد، هیچ آدرس ثابتی ندارد، و به تجملات مدرن و امروزی علاقه‌ای ندارد، و آرام و خوشحال سوار بر اسب خود در بزرگراه‌های شلوغ قدم می‌زند. اگرچه در بخش میانه روایت داستان کمی افت می‌کند، اما نتیجه پایانی آن بسیار جالب توجه می‌باشد. ترومبو از تجزیه روح قدیمی و یاغی شخصیت، که در دنیای دهه 60 بسیار نابهنگام بود احساس ناراحتی می‌کند. داگلاس گفته است که در طول حرفه‌اش این فیلم مورد علاقه اوست.


دو هفته در شهری دیگر – Two Weeks in Another Town – 1962

کارگردان: وینسنت مینلی

“بد و زیبا”، “زندگی شیرین” (1960 La dolce vita) و حالا سومین همکاری کرک با “وینسنت مینلی”، “دو هفته در شهری دیگر” است، که باز هم به کار سخت و مشقت بار فیلمسازی و تمام سیاست‌های داخلی آن می‌پردازد. “دو هفته در شهری دیگر” در روم پر زرق و برق و پر ستاره دوران دهه شصت اتفاق میفتد و پر از بازیگران بزرگ و خوش لباس از جمله “سید شریس” می‌باشد. داگلاس یک بازیگر است که در زندگیش در حال شکست خوردن است، و حالا از او درخواست شده تا با کارگردان کهنه کار “ادوارد جی. رابینسون” همکاری کند. این فیلم، بسیار تلخ، بدبینانه و آگاه کننده است که با حضور داگلاس به عنوان بازیگری ناامید اما همچنان عاشق صحنه مزین شده است. (شایعه شده است که این فیلم بر اساس واقعیت زندگی “تایرون پاور” ساخته شده است)

همچنین بخوانید: 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف


هفت روز در ماه می – Seven Days in May – 1964

کارگردان: جان فرانکن هایمر

فیلم مهیج سیاسی، وحشت آور و پیش گویی کننده “جان فرانکن هایمر” احتمال کودتای نظامی مخفی علیه زئیس جمهور را مورد بررسی قرار می‌دهد– و با حمایت “جان اف کندی” همراه بود که اعتقاد داشت پیچیدگی صنعتی- نظامی امروزی رخ دادن چنین سناریویی را هشدار می‌دهد. داستان درباره شخصیت داگلاس است، یک افسر نظامی کهنه کار که مستقیماً زیر نظر “ژنرال اسکات” با بازی “برت لنکستر”، یک منتقد سرسخت از خلع سلاح هسته‌ای کار می‌کند. وی که متوجه می‌شود ارشدش در حال طرح ریزی چیزی است، مجبور می‌شود در یک بازی پرمخاطره جنگی که در آن دولت به خطر افتاده است، به عنوان مخبر کار کند. “هفت روز در ماه می” که به سبک تلویزیونی ساخته شده، این فیلم پر از دیالوگ‌های مستقیم سیاسی است که بازیگران آن را ادا می‌کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. امیرمهدی

    فروردین 30, 1399

    باسلام خسته نباشید لطفا لیستی از فیلم های جان کاساوتیس هم بزارید ممنونم

    پاسخ