نحوه کارگردانی بازیگران: نکاتی برای کار با بازیگران به عنوان یک کارگردان

ارتباط میان کارگردان و بازیگر یکی از مقدس‌ترین جنبه‌های فیلمسازی است. کارگردان و بازیگر هردو هنرمند هستند، و باهم در پروژه‌ای کار می‌کنند که از هر کدام از آنها بزرگ‌تر است. این پروژه همکاری‌های دیگری را هم شامل می‌شود، از تهیه کننده و فیلمنامه نویس گرفته تا فیلمبردار، آهنگساز، بازیگران دیگر، طراحان و عوامل. کارگردان مسئول ایجاد روابط متعادل میان تمام اعضای گروه است، اما ارتباط میان یک کارگردان و بازیگر فرصت‌ها و چالش‌های خاصی خلق می‌کند. امروز می خواهیم در این باره راهنمایی تان کنیم. با پروشات همراه باشید.

12 نکته برای کارگردانی بازیگران

کارگردانی بازیگران یک همکاری است که از آماده سازی تا تولید را شامل می‌شود. چه در صحنه یک فیلم پرفروش هالیوودی باشید یا یک پروژه فیلم کوتاه مدرسه، در هنگام کار با بازیگران صحنه این نکات را به یاد داشته باشید:

1. بدانید با چه کسی کار می‌کنید: اگر قبلاً هرگز با یک بازیگر کار نکرده‌اید، خودتان درباره‌اش تحقیق کنید. می‌توانید با سایر کارگردان‌هایی که با او کار کرده تماس گرفته، و درباره فرایند و علاقه به کار با آن بازیگران سؤال کنید.

2. بازیگر را در فرایند کار وارد کنید: اگر خودتان راحت هستید می‌توانید از بازیگر بخواهید به شات لیست، لوک بوک، استوری بورد یا هرچه که در حین آماده سازی از آن استفاده می‌کنید، نگاهی بیندازد. به آنجا اجازه دهید تا چشم اندازتان را بهتر کنند.

3. محیطی آرام و محترمانه خلق کنید: به بازیگر اطمینان دهید که در هر گام کار حضور دارید. صدایتان را روی بازیگر بلند نکرده، و فریاد نکشید، زیرا تنش مضاعف ایجاد کرده، و خلاقیتشان آسیب می‌رساند.

4. آماده بوده و انعطاف پذیر باشید: برای هر مقدار کاری که در هر صحنه پیش می‌رود برنامه داشته باشید، اما با برداشت‌های مختلف نیز همراه باشید.

5. فضای کار را در اختیار بازیگران قرار دهید: پیش از تولید ایده‌های خود را در میان گذاشته، پیش از شروع صحنه درباره همه چیز صحبت کنید، و پس از آن هم یادداشت‌هایی آماده کنید؛ اما حین فیلمبرداری بازیگر تحت کنترل است، و بهتر است پیش از صحبت اجازه دهید کارشان را تمام کنند.

6. بازیگران را منتظر نگذارید: اگر زمانی بازیگر شما را صدا کرد، تلاش کنید در همان زمان خودتان را به بازیگر برسانید. اگر نمی‌توانید، هرچه زودتر این کار را انجام دهید تا در جریان باشند.

7. رک باشید: اگر دوست دارید یک بازیگر کاری را متفاوت انجام دهد، به او بگویید. لازم نیست سعی کنید همه چیز را خوب جلوه دهید. مهربان، اما رک و راست باشید. برخی از کارگردان‌های تازه کار در زمان کارگردانی بازیگران خجالتی هستند، اما بازیگران بزرگ به دنبال فیدبک و راهنمایی هستند. هردوی شما یک هدف دارید: اینکه اجرای بازیگر تا حد امکان خوب باشد. اگر یک بازیگر برای رسیدن به آن به کمی آموزش نیاز دارد، این کار را انجام دهید.

8. از کارگردانی نتیجه محور خودداری کنید: برای مثال، به بازیگر نگویید از گریه او در پایان صحنه خوشتان آمد، یا اینکه “دوست دارم مخاطب حس کند…”. اگر یک بازیگر فقط به نتیجه فکر کند، مانع از این می‌شود که بازیگر خوب بازی کند.

9. از نیازهای بازیگران آگاه باشید: گاهی اوقات باید فضا را کمی تغییر دهید یا بازیگر کمی از کارگردان فاصله بگیرد. از این فرایند آگاه و مطلع باشید تا بهترین اجرا به دست آید.

10. به غرایز بازیگرانتان گوش دهید: اگر بخشی از متن بی معناست، و بازیگر در درک آن مشکل دارد، آن را بازنویسی کنید. فرایند فیلمنامه نویسی باید مانند سایر فرایندها، مانند موسیقی، فیلمبرداری، گریم، طراحی صحنه یا بازیگری، یکپارچه باشد.

11. با نابازیگران همان رفتاری را داشته باشید که با ستارگان دارید: ممکن است در برخی از فیلم‌ها از بازیگران غیرحرفه‌ای مانند ساکنین محلی، دانش آموزان دبیرستانی و سلبریتی ها در نقش خود، استفاده می‌شود. برخی از این بازیگران مهمان بوده، و برخی جز فیلم هستند. به این بازیگران احترام گذاشته، و در صحنه به آنها اعتماد کنید، آن‌ها از شیوه کار بازیگران خوب الهام گرفته، و در فرایند ساخت فیلم همکاری می‌کنند.

12. کار کارگردان‌های دیگر را مشاهده کرده، و ببینید چگونه اجرای بازیگران را مدیریت می‌کنند: آیا آنها برای نمایش احساسات خاص خود از زوایای خاص دوربین استفاده می‌کنند (مانند کلوز-آپ یا نمای جانبی)؟ آیا آنها سر صحنه ابتکار به خرج می‌دهند؟ اگر بدانید کارگردان‌های خوب چگونه از بازیگر بازی می‌گیرند، همان تکنیک‌ها را برای فیلم خود استفاده کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم