4 نکته برای اینکه یک طراح صدای حرفه‌ای باشید

عناصر تولیدی معدودی می‌توانند مانند طراحی صدا بر تجربه سینمایی تأثیر بگذارند، و با این حال بسیاری از تماشاگران درباره طراحان صدا چیزی نمی‌دانند. برخلاف عدم آگاهی مردم طراحان صدا به طور منظم در تولید فیلم و سریال و طراحی سینمایی زنده، کتاب‌های صوتی، رادیو و پادکست و بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کنند. امروز می خواهیم در این باره راهنمایی تان کنیم. با پروشات همراه باشید.

طراحی صدا چیست؟

طراحی صدا هنر خلق محیط صوتی برای مخاطب است. طراحی صوتی کلی نگر، دیالوگ، موسیقی و جلوه‌های صوتی را شامل می‌شود. در برخی از تولیدها برای تلویزیون، سینما، تئاتر، رادیو و پادکست، کتاب صوتی و طراحی بازی ویدیویی، یک فرد مسئول تمام این عناصر صوتی است. آن‌ها اغلب به نقش‌های متفاوت تقسیم بندی می‌شوند.

یک طراح صدا چکار می‌کند؟

یک طراح صدا مسئول پالت صداهایی است که یک مصرف کننده سینما، تلویزیون، نمایش زنده، رادیو، پادکست، کتاب‌های صوتی یا بازی ویدیویی، تجربه می‌شود. در تمام موارد، کار طراح صدا توسط کارگردان نظارت می‌شود، زیرا او مسئول محصول هنری است. اغلب کارگردان‌ها به طراح صدا اختیار زیادی می‌بخشند. کارگردان‌های دیگر خود را در کار طراح صدا دخالت داده، و در راهنمایی طراح وظیفه سنگینی را برعهده می‌گیرند. یکی از نمونه‌های مشهور آن “دیوید لینچ” است که اغلب طراحی صدای پروژه‌اش را خودش انجام می‌دهد.

9 همکار کلیدی طراح صدا

هر طراح صدا در شغل خود حداقل یکی از وظایف زیر را برعهده دارد. بسیاری از طراحان صدا بیش از یکی از این کارها را انجام داده، و برخی دیگر (مخصوصاً افرادی که در پروژه خود بودجه اندکی دارند) تمام آنها را خود انجام می‌دهند. در غیر این صورت، این نقش‌ها توسط مهم‌ترین همکاران یک طراح صدا انجام می‌شود.

  1. آهنگساز
  2. ناظر موسیقی
  3. ادیتور صوتی
  4. ادیتور موسیقی
  5. طراح جلوه‌های صوتی
  6. طراح فنی صدا
  7. صداساز
  8. کارمند موسیقی شناس
  9. مهندس ضبط صدا

برای اینکه یک طراح صدا باشید به چه نیاز دارید؟

بهترین طراحان صدا ترکیبی از عوامل زیر را دارا هستند:

1. تحصیلات: گرچه لازم نیست تحصیلات رسمی داشته باشند، اما طراحان صدا باید در ترکیبی از موسیقی، فیلم، تئاتر، تولید موسیقی و مهندسی صدا توانا باشند.

2. دانش کاربردی موسیقی: اگر می‌خواهید یک طراح صدا باشید، باید تا حد امکان با بسیاری از ژانرهای موسیقی آشنا باشید. مطمئن شوید که با کتابخانه‌های صوتی موجود آشنا بوده، و نمونه‌های مهم موسیقی را بشناسید.

3. مهارت‌های فنی: مهارت‌های ضروری مانند دانش برنامه‌های ضبط صدا مانند Pro Tools, Logic, GarageBand و QLab به همراه پلاگین های صوتی مختلف مؤثر است. کار با ابزار صوتی (از جمله میکروفن، صفحات ضبط، آمپلی فایر، اسپیکر، کمپرسور و اکوالایزر گرافیک) برای مهندسی صدای زنده و ضبط هم اهمیت دارد.

4. همکاری: توانایی همکاری برای یک طراح صدا ضروری است.

5. انگیزه خلاقیت: کار به عنوان یک طراح صدا پرزحمت بوده، و به ساعت‌ها کار نیاز دارد.

6 نکته برای اینکه یک طراح صدا باشید

طراحان صدای الهام بخش باید از هر فرصتی برای تجربه دنیای واقعی در رشته خود استفاده کنند. در اینجا شش نکته برای شروع را به شما معرفی می‌کنیم:

1. به تدریج کارتان را آغاز کنید: در دنیای سرگرمی انواع مختلف مشاغل طراحی صدا وجود دارد، و بسیاری از طراحان صدا در تئاتر یا به عنوان مهندس صدا در فیلم‌های کم بودجه کارشان را آغاز می‌کنند.

2. صبور باشید: اگر آرزو دارید در یک شرکت تولید بازی ویدیویی یا یک استودیوی مهم طراح صدا باشید، یادتان باشد که سال‌ها طول می‌کشد تا چنین مشاغلی بر سر راهتان قرار گیرد. از همان ابتدا نمی‌توانید کار تمام وقت داشته باشید.

3. به عنوان یک فریلانسر کار کنید: بسیاری از طراحان صدای بزرگ به عنوان فریلانسر کار می‌کنند که ویرایش صدا، تولید موسیقی اورجینال و آهنگ سازی و استفاده از طراحی صدا برای خلق موسیقی زمینه (یا از طریق صداهای ترکیبی یا جلوه‌های صوتی از قبل آماده شده) را شامل می‌شود. اگر در حرفه خود تازه وارد هستید، باید برای هر بخش فرایند تولید داوطلب شوید.

4. کتابخانه صوتی خود را داشته باشید: برای داشتن کتابخانه جلوه‌های صوتی شخصی صداهای اولیه را تولید کنید. بسیاری از طراحان صدا صداهای خود را خلق کرده، و داشتن چنین کتابخانه‌ای می‌تواند نقطه آغاز فعالیت در این عرصه باشد.

5. دامنه مهارت‌هایتان را گسترش دهید: کسب مهارت در جنبه‌های مرتبط فیلمسازی، تولید صدای بازی ویدیویی یا تولید صدای زنده اهمیت دارد.

6. گوش دادن به موسیقی ضبط شده، موسیقی متن فیلم و صداهای طراحی شده تا حد امکان.

زندگی به عنوان یک طراح موسیقی می‌تواند دشوار باشد، اما این کار ارزنده بوده، و به همین دلیل است که بسیاری از افراد در زندگی حرفه‌ای خود به دنبال آن هستند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم