یک حقیقت بزرگ درباره طلاق که زنان و مردان باید بدانند

یک حقیقت بزرگ درباره طلاق که زنان و مردان باید بدانند

زمانی که پای طلاق درمیان است زوجین معمولاً یکی از طرفین را به‌عنوان قهرمان و دیگری را به‌عنوان فرد بد داستان معرفی می‌کنند. درنتیجه فقط یکی از طرفین سرزنش شده و دیگری به‌عنوان قربانی معرفی می‌شود. این کشمکش‌ها آن‌چنان زیاد است که اگر مقالات مرتبط با طلاق را در اینترنت جستجو کنید با مقالاتی با این عناوین “آیا طلاق برای مردان دشوارتر است یا زنان؟” روبه‌رو می‌شویم.

برای این سؤال پاسخ‌های متفاوتی وجود دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد که طلاق و جدایی برای مردان دشوارتر بوده و در بلندمدت بر سلامت روانی و شادی‌شان تأثیر بیشتری خواهد داشت. یکی از تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که حدود 56 درصد زنان جداشده و 47 درصد مطلقه‌ها، به استرس‌های روزانه دچار هستند (در مقایسه با 45 درصد مردان جداشده و 40 درصد مردان مطلقه).

اما آیا می‌توان به سؤال “طلاق برای مردان دشوارتر است یا زنان” پاسخ داد؟

تنها پاسخ ممکن این است، طلاق هم برای زنان دشوار است و هم برای مردان.

طلاق برای هر فردی دشوار است.

در حقیقت باید بدانید که طلاق برای همه دشوار است و همه احساس دل‌شکستگی و بازندگی را تجربه می‌کنند. آیا مردان پس از طلاق رفتارهای خاصی را نشان می‌دهند؟

در حقیقت آسیب روانی طلاق برای مردان مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد. درحالی‌که مردان در حین طلاق ممکن است بسیار بی‌رحم به نظر برسند. آن‌ها ممکن است مدت‌ها پیش از طلاق و یا پس‌ازآن عزاداری‌های خود را داشته باشند. به همین دلیل ممکن است تصور کنید که فرایند طلاق برای مردان آسان‌تر است، درحالی‌که برای مردان دشوارتر است، مخصوصاً اگر زنان در طلاق پیش‌قدم شده باشند. زیرا ناگهان تمام مردانگی او زیرسوال رفته و در یک آن باید با قضیه جدایی کنار بیاید و آن را برای خود حلاجی کند.

جنسیت مردان و زنان متفاوت است، به همین دلیل است که نسبت به طلاق واکنش متفاوتی نشان می‌دهند و با سرزنش طرف مقابل این مشکل آسان‌تر نخواهد شد.

دلیلش این است که در هر فرایند طلاق، تنها افرادی که از تمام ماجرا خبر دارند زوجی هستند که از یکدیگر جدا شده‌اند.

بنابراین کسی نمی‌تواند از ماجرای طلاق خبر داشته باشد و یا مقصر اصلی را شناسایی کند، غیر از دو طرف دعوی، البته به‌جز مواردی که با خشونت و مشکلات دیگر همراه باشد. زیرا هرکدام از تنها دلایل خود را دارند و نمی‌توان گفت که یکی از آن‌ها بیش از دیگری رنج می‌برد.

و حقیقت این است که این مسئله مهم نیست.

همه افراد صدمه می‌بینند و همه باید التیام ببینند.

مقصر شناختن دیگری بدترین کاری است که پس از طلاق می‌توان انجام داد. بنابراین نباید دنبال مقصر بگردیم، باید همه‌چیز را فراموش کرده، هرکس بر زندگی خودش تمرکز کند و زخم‌های خودش را التیام دهد. زیرا طلاق فقط برای یکی از زوجین دشوار نیست.

طلاق برای همه دشوار بوده و یک مرحله از زندگی است که همه بدون توجه به جنسیتشان ممکن است آن را تجربه کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم