6 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “پلتفرم” (The Platform) که باید تماشا کنید

فیلم “پلتفرم” با وجود مدت زمان کوتاه 94 دقیقه‌ای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از زمان اکران فیلم در سال 2019 در فستیوال فیلم بین المللی تورنتو، که جایزه منتخب مردمی را از آن خود کرد، توانست تحسین منتقدین و سینمادوستان را جلب کند، مخصوصاً پس از پخش از نتفلیکس.

فیلم داستان زندگی پردردسر گورنگ را نشان می‌دهد که در زندان عمودی خود که پیت نامیده می‌شود، و غذا از سلول‌های بالایی پایین می‌آید، در گردش است. این تقسیم غذای ناعادلانه باعث می‌شود سلول‌های بالایی مقدار زیاد غذا دریافت کرده، و سلول‌های پایینی خرده غذاها را به دست آورند. اگر فیلم “پلتفرم” را تماشا کرده‌اید، و می‌خواهید از فیلم‌های مشابه دیدن کنید، این لیست را بخوانید. با پروشات همراه باشید.


6. آماده باشی یا نه – Ready or Not – 2019

فیلمی به کارگردانی “مت بتینلی-الپین” و “تایلر گیلت” درباره زنی به نام گریس (سامارا ویوینگ) که با مرد ثروتمندی از طبقه اشراف ازدواج می‌کند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه متوجه می‌شود برای تحت تأثیر قرار دادن خانواده همسرش باید سنت ترسناکی را انجام دهد، یک بازی موش و گربه که همه اعضای خانواده می‌خواهند در شب عروسی او را شکار کنند، و باید فرار کند. در این فیلم تضاد طبقاتی به بدترین شکل نمایش داده شده، و ادغام شدن آن با کمدی سیاه فیلم را پیچیده‌تر می‌کند. اگر “پلتفرم” را دوست دارید حتماً آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network)


5. منطقه 9 – District 9 – 2009

“منطقه 9” برخلاف فیلم‌های دیگر لیست بیشتر به ژانر علمی-تخیلی تعلق دارد، اما هنوز به مضامین پادآرمان شهری و نابرابری اجتماعی می‌پردازد. فیلم براساس فیلم کوتاهی به نام “زنده در ژوهانسبورگ” (Alive in Joburg) دنیایی را نشان می‌دهد که گونه‌های بیگانه باید در بدترین شرایط در زمین زندگی کنند. زمانی که یک مأمور دولتی در معرض بیوتکنولوژی آنها قرار می‌گیرد، امیدوارند او بتواند صلح را به دنیای آنها بازگرداند.

“منطقه 9” از بسیاری جهات تمثیلی از تبعیض نژادی و آپارتاید است که در هر کجای جهان دیده می‌شود. بیگانه‌های “منطقه 9” مانند شخصیت‌های طبقه پایین “پلتفرم” به سختی می‌توانند در این شرایط سخت زنده بمانند.


4. شکار – The Hunt – 2020

فیلمی با حضور “بتی گیلپین”، “اما رابرتز”، “هیلاری سوانک” و “ایتن ساپلی” با الهام از مضمون سیاسی داستان “خطرناک‌ترین بازی”. فیلم گروهی از غریبه‌ها را نشان می‌دهد که ناگهان بیدار شده و نمی‌دانند چگونه و کی به آنجا آمده‌اند. به زودی شرایط بدتر شده و متوجه می‌شوند قربانی یک مسابقه شکار انسانی هستند.

با این حال هنوز خبر ندارند که یکی از قربانی‌ها، کریستال، می‌تواند همه چیز را بهم بریزد. این فیلم با کنایه‌های خونین و تاریک با بخش اکشن “پلتفرم” ارتباط داشته، و دیدنی است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی با موضوع سیاست در تاریخ سینما


3. مکعب – Cube – 1997

“مکعب” از زمان اکران در سال 1997 به دلیل شباهت‌هایی با کلاسیک‌های سیاسی مانند “1984” جرج ارول و فضای داستان‌های کافکا، مورد توجه قرار گرفت. درست مانند “مکعب” فیلم غریبه‌هایی را نشان می‌دهد که در اتاق‌های مکعب مانند بیدار می‌شوند. هرکدام از آنها توانایی‌هایی دارند که باعث می‌شود از تله‌ها بگذرند، اما با وجود ترس و پارانویای موجود باید با زمان مبارزه کنند.

از آنجاییکه فیلم در اواخر دهه 90 اکران شد، جنبه‌های نقد اجتماعی آن شاید موردتوجه قرار نگیرد، اما فضای تلخ و ترسناک آن هنوز جذاب است.


2. گودال بی پایان – The Endless Trench – 2019

این فیلم کمتر شناخته شده مضامین سیاسی، انزوا و ترس را به خوبی نشان می‌دهد. داستان درباره مردی به نام هیگینیو بلانکو است که از ترس قصاص در گودالی زیر خانه پنهان می‌شود؛ اما آنچه که به عنوان راه موقت برای وقت گذرانی بیشتر انتخاب می‌شود، به زودی به زندانی تبدیل می‌شود که تنهایی او را بیشتر می‌کند.

گرچه فیلم مشابه “پلتفرم” نیست، اما شخصیت‌های هر دو فیلم شرایط سختی را متحمل می‌شوند، و باید با زندگی تراژیک خود کنار بیایند.

همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم انگل (Parasite)


1. انگل – Parasite – 2019

حالا که درباره فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی و تضاد طبقاتی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم از فیلم “انگل” صحبت نکنیم. این تریلر کمدی سیاه “بونگ جون-هو” با نمایش تفاوت‌های قشر ثروتمند و فقیر در اسکار 2020 خاطره ساز شد. هیچ فیلمی نتوانست مانند “انگل” تضاد طبقاتی و تباهی طبقه پایین را نشان دهد.

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که این فیلم را ندیده‌اید باید هرچه زودتر آن را تماشا کنید. لازم به ذکر نیست که تریلر آخرالزمانی “برف شکن” (Snow Piercer) از “بونگ جون-هو” نیز می‌توانست در لیست قرار بگیرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (12)

بستن فرم

  1. محمد

    خرداد 25, 1400

    عرض ادب
    خیلی ممنونم از این مقاله بسیار عالی .
    فقط جای سینمایی ” برف شکن ” اثر بونگ جون هو خیلی خالی هستش ، این سینمایی هم به اختلاف طبقاتی اشاره داره .
    سپاس

    پاسخ

  2. Shiva

    فروردین 11, 1400

    Ready or Not سم خالصه و اصلا ارزش وقت گذاشتن نداره واقعا چطور این فیلم آبدوغ خیاری که بدون اساس چند دنبال بازی میکنن و تهشم هیچی به هیچی، میاد کنار پلتفرم … من تنها فیلم های انگل و قطار یخ شکن رو تو این زمینه پیشنهاد میکنم

    پاسخ

    • Mary در پاسخ به Shiva

      اردیبهشت 17, 1400

      بنظرم ready or not هم خیلی فیلم تکان دهنده ای بود و پیام های خاص خودشو داشت

      پاسخ

    • نسرین حامدی در پاسخ به Shiva

      شهریور 12, 1400

      آفرین،حالا من فیلمای پیشنهادیتونو ندیدم،ولی آماده ای یا نه و پلتفرم رو دیدم.اصلا نمیشه آماده ای یا نه رو با پلتفرم مقایسش کرد،به هیچ وجه،پلتفرم فک نکنم مثلش باشه

      پاسخ

    • Mmmm در پاسخ به Shiva

      خرداد 13, 1401

      این فیلم ها درک بسیار بالایی میخواد
      چندش بازی زیاد داره ولی خیلی پر مفهوم هستن بنظرم میشع قوی تر و مفهومی تر ساخته بشن

      پاسخ

    • فرشاد در پاسخ به Shiva

      دی 6, 1401

      گفتی سم خالصه رفتم دیدم لامصب چرا گفتی

      پاسخ

  3. الهام

    دی 23, 1399

    عالی بودن معرفیهاممنونم

    پاسخ

  4. ارزو

    آذر 5, 1399

    واقعا فیلم پلتفرم از نظر من عالی ترین فیلمیه که تا حالا دیدم

    پاسخ

  5. محمد

    مرداد 18, 1399

    عزیزان من خوداکم فیلم های این سبکیه. سبک فیلم پلتفرم دوسدارین این فیلمهارو توصیه میکنم اسانی فارسیشون
    ۱.قطاریخ شکن
    ۲. در زمان
    ۳.بازی های گرسنگی
    ۴.مکعب
    ۵.هزارتو

    پاسخ

  6. reza

    فروردین 24, 1399

    مشابه ترین فیلم به فیلم پلتفرم rsnowpierce هست و بس

    پاسخ

  7. Mohsen

    فروردین 19, 1399

    اسمش رو فیلم نمیشه گذاشت یه هنر به جا موندنی هستش تو تاریخ تا دنیا هستش از این گونه فیلم ها همیشه جای بحث خواهند داشت

    پاسخ

  8. amir

    فروردین 18, 1399

    دوستان فیلم پلتفرم فوق العاده هس پر از نماد و مفاهیم زیبا
    لذت ببرید
    87/100

    پاسخ