دست و پای سرد تنها نشانه گردش خون ضعیف نیست بلکه می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری باشد

معمولاً بیشتر افراد در فصل‌های سرد سال در دست‌وپاهایشان احساس سرما می‌کنند. اگرچه در این موارد سرمای دست‌وپا به دلیل سرمای هواست، اما می‌تواند نشانه مشکلات دیگری باشد که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم.

گردش خون ضعیف

معمولاً زمانی که چنین مشکلی پیش می‌آید به یاد گردش خون ضعیف می‌افتیم. گردش خون ضعیف به دلیل تحرک کم، مصرف سیگار و گرفتگی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود، که مانع گردش خون خواهد شد.

بیماری رینود

این بیماری برخلاف ناشناخته بودن 10 میلیون نفر را در بریتانیا به خود دچار کرده که 90% آن‌ها مؤنث هستند. این مشکل باعث می‌شود که رگ‌های خونی نسبت به سرما و استرس واکنش نشان داده و مانع گردش خون شدید شود. نشانه دیگر این بیماری پوست رنگ‌پریده و بسیار روشن است.

کم‌خونی

کم‌خونی هم یکی از بیماری‌هایی است که باعث گردش خون ضعیف و رنگ‌پریدگی می‌شود. کم‌خونی درنتیجه کمبود آهن، به دلیل رژیم غذایی ناسالم، ایجاد شده و مانع رسیدن اکسیژن به سلول‌های خونی، ارگان‌های بدن و بافت‌ها، می‌شود. درنتیجه جریان خون بدن کمتر شده، و بدنتان سردتر می‌شود. اگر این بیماری به‌موقع تشخیص داده نشود می‌تواند به بیماری رینود منجر شود.

دیابت

دیابت هم می‌تواند باعث سردشدن دست‌وپا شود، زیرا درنتیجه آن گردش خون ضعیف‌تر شده و فشارخون افزایش می‌یابد، و خون به‌سختی به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسد. این بیماری در صورت تشخیص قابل‌کنترل است، اما اگر درمان نشود تأثیرات شدیدتری خواهد داشت.

چرا دست‌وپاهایم همیشه سرد است و برای درمان آن باید چه‌کار کنم؟

به یاد داشته باشید که سرمای بدن در فصل زمستان طبیعی است اما اگر ادامه داشته باشد می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری باشد که به درمان نیاز دارد. به این معنا که برای درمان این وضعیت باید به پزشک مراجعه نموده و دلیل آن را بیابید. در اینجا راه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شود دمای بدنتان را افزایش دهید.

مصرف امگا 3 را افزایش دهید

در تحقیقاتی که بر روی بیماری رینود انجام شد، به این نتیجه رسیدند که مصرف مکمل‌های امگا 3 می‌تواند گردش خون را تقویت کند. بنابراین برای افزایش دمای بدن خود مکمل امگا 3 مصرف کرده و حداقل هفته‌ای یک‌بار ماهی بخورید. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید تخم‌مرغ‌های امگا 3 مصرف نموده و یا غذاهایی که حاوی اسید آلفا لینولینیک هستند مانند سویا، توفو و گردو، مصرف کنید.

دستکش و جوراب به تن کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما پوشیدن دستکش و جوراب می‌تواند در هر فصلی بدنتان را گرم‌تر کند. به یاد داشته باشید که دست‌وپا همیشه از سایر قسمت‌های بدن سردتر هستند، درحالی‌که شاید قسمت‌های دیگر بدنتان عرق کند. بنابراین با پوشیدن دستکش و جوراب ضد رطوبت می‌توانید دمای این قسمت‌های بدن را حفظ کنید.

سیگار را ترک کرده و زندگی سالم‌تری داشته باشید

تا اینجا گفتیم که مصرف سیگار رگ‌های خونی را مسدود نموده و گردش خون را ضعیف می‌کند، که درنتیجه آن خون کمتری به اندام‌های بدن می‌رسد. بنابراین سیگار را ترک کنید تا دمای دست‌وپایتان افزایش پیدا کند. داشتن یک زندگی سالم باعث می‌شود که از بسیاری بیماری‌ها مانند دیابت و محرک‌های دیگر که دمای بدن را کاهش می‌دهند، به دور بمانید. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی سالم‌تری را دنبال کنید، بخصوص خانم‌ها که بیشتر در معرض این بیماری‌ها قرار دارند.

مکمل‌های آهن را مصرف کنید

مصرف مکمل‌های آهن احتمال کم‌خونی و رینود را کاهش داده و درنتیجه احتمال کاهش دمای دست‌وپا را نیز از بین می‌برد. زنان و مردان می‌توانند روزانه 10 میلی‌گرم آهن مصرف کنند، اما زنان باردار می‌توانند روزانه تا 30 میلی‌گرم قرص آهن مصرف کنند. سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، سویا، عدس و کنجد، نیز حاوی آهن هستند.

این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا بدن گرم‌تری داشته باشید. اگر این مشکل ادامه یافت به پزشم مراجعه نموده و از درمان‌های تخصصی استفاده کنید.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم