معرفی فیلم “سوختن” (Burning)؛ درامی درگیرکننده از عشق، اعتماد و رنج زندگی

سینمای کره‌جنوبی طی سال‌ها و دهه‌های گذشته خیلی خوب موفق شده تا استعداد خود در فیلمسازی را ثابت کند. فیلمسازان مشهوری طی این سال‌ها با خلق آثاری شاهکار و به‌یادماندنی، قدرت صنعت سینمای این کشور را به رخ کشیده‌اند. “لی چانگ-دونگ” یکی از این کارگردان‌های موفق است که با ساخت فیلم “سوختن” نظر مثبت بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. این فیلم براساس داستانی از معروف‌ترین نویسنده ژاپنی یعنی “هاروکی موراکامی” ساخته شده و روایت منحصر به فردی دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. در ادامه با معرفی این فیلم دیدنی همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “سوختن” (Burning)
  • ژانر: درام، رازآلود
  • کارگردان: “لی چانگ-دونگ” (Lee Chang-dong)
  • بازیگران: “یو آه این”، “استیون ین”، “جئون جونگ سو”
  • جوایز: نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کن
  • زبان: کره‌ای
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95/100

تریلر فیلم

فیلم “سوختن” را می‌توان اثری متفاوت در ژانر معمایی و رازآلود دانست. تمرکز اصلی این فیلم بر شخصیت‌ها و حالات درونی آنها است و اتفاقا داستان اصلی فیلم هم مربوط به یک مشکل روانشناختی است که گرچه به طور مستقیم به آن اشاره‌ای نمی‌شود،‌ اما نحوه‌ی بازی بازیگران و دیالوگ‌های آنها گواه همه چیز است.

داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که پسری به نام لی جونگ-سو بر حسب اتفاق دوست دوران کودکی‌اش که دختری به نام هائه-می است را ملاقات می‌کند. این دو نفر بعد از ساعت‌ها گفتگو که خود یکی از بخش‌های اصلی داستان است، با هم صمیمی شده و رابطه نزدیکی برقرار می‌کنند. تا اینکه هائه-می به آفریقا سفر می‌کند و از  لی جونگ-سو درخواست می‌کند که در این مدت به گربه‌اش غذا دهد. طی مدتی که هائه-می در داستان حضور ندارد، تمرکز فیلم بیشتر از قبل بر روی زندگی و حالات لی جونگ-سو قرار می‌گیرد. او که پسری تنها و سردرگم است،‌ آرزوی نویسنده شدن را در سر دارد و روزها برای نوشتن رمانش در خانه می‌ماند. خانه‌ی او در روستایی دور از شهر است و فضای تاریک و شلوغ خانه ما را به یاد ذهن آشفته‌ و روح افسرده‌ی  لی جونگ-سو می‌اندازد.

همه چیز با برگشتن هائه-می از سفر عوض می‌شود، او در سفر با پسری به نام بن آشنا شده و  لی جونگ-سو که عاشق او شده بود را تنها دوست صمیمی خود می‌داند. بن فردی بسیار پولدار و مرموز است. رفتار او از ابتدا  لی جونگ-سو مشکوک می‌کند و هر چه فیلم جلوتر می‌رود با دیالوگ‌ها و دقت به حالات رفتاری بن این شک و شبهه در ما هم که مخاطب فیلم هستیم بیشتر می‌شود.

روایت فیلم “سوختن” آرام است و بر نشان دادن جزئیات تکیه دارد. این امر ممکن است حالتی کسل‌کننده برای مخاطب به وجود بیاورد که اگر از طرفداران ژانر درام نباشید کمی آزاردهنده خواهد بود. فضاسازی فیلم و موسیقی متن آن هم با لحظات حساس فیلم هماهنگ شده و هیجان و ذلهره را به بیننده خود انتقال می‌دهد.

“سوختن” در روایت داستانش کمی ضعیف هم عمل کرده و بعضی سوالات را بی پاسخ رها کرده است؛ گرچه این موضوع به بدنه‌ی اصلی فیلمنامه ضرری وارد نکرده است، اما برای فیلمی که در آن پرداختن به جزئیات حرف اول را می‌زند امری غیر قابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسد.

تصاویری از فیلم “سوختن”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم