25 فیلم برتر غیرانگلیسی زبان (بخش سوم)

10. زیر سایه (UNDER THE SHADOW)/ بریتانیا، قطر، اردن/ ژانر وحشت

در آغاز فیلم یک شهر جنگ‌زده با خیابان‌های خالی، خانه‌های تخریب‌شده، موشک‌های منفجرشده، سوت‌های اضطراری و صدای وزش باد، می‌بینید. دیدن این فیلم مانند این است که در بیداری رؤیا می‌بینید و یا واقعیت به رؤیا تبدیل می‌شود. گویی هرلحظه یک انسان در کوچه‌های این شهر از دنیا می‌رود. شاید با دیدن این فیلم تصور کنید که یک داستان غیرواقعی را تماشا می‌کنید اما باید بدانید که این فیلم درباره داستان جنگ ایران و عراق بوده و توسط یک کارگردان ایرانی ساخته شده است.

9. سیرانوادا (SIERANEVADA)/ رومانی/ درام

این فیلم داستان اقوامی را نشان می‌دهد که برای مراسم ختمی فردی به نام امیلی دورهم جمع شده‌اند و پس از سه ساعت رابطه خوبی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. این فیلم ممکن است چندان سرگرم‌کننده نباشد. کریستی پویو (Cristi Puiu) در این فیلم رئال، نشان می‌دهد که چگونه کنار هم ماندن اقوام می‌تواند آن‌ها را به هم نزدیک کند.

سیرانوادا یک فیلم سرگرم کننده و گاها طنز است که به شکل اسرارآمیزی توجه شما را به خود جلب می‌کند. این فیلم پرتره صادقانه یک دورهمی خانوادگی است که در صحبت‌های خود درباره قتل چارلی هبدو (Charlie Hebdo)؛ کمونیست، توطئه‌ها؛ و مشکلات شخصی که قسمت تیره روابط را نشان می‌دهد. این فیلم می‌تواند صبر شما را بیازماید، و لحظاتی از خاطرات خانوادگی شما را یادآوری کند که ممکن است شما را به خنده وادارد.

8. زیر شن (LAND OF MINES)/ دانمارک/ درام جنگی

این فیلم برگزیده دانمارکی از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی را نشان داده و از پایان جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود. دانمارک گروهی از سربازان آلمانی را به اسارت گرفته و آن‌ها را مجبور می‌کند تا با دست خالی مین هزاران زمین جنگ‌زده را جستجو کنند. این فیلم بر چندین سرباز جوان تمرکز نموده که گرسنه هستند و ظالمانه با آن‌ها برخورد می‌کنند. این فیلم با سواحل تخریب‌شده و گرمای سوزان، نمایش انسانیت ازدست‌رفته را نشان می‌دهد.

7. فارغ‌التحصیلی (GRADUATION)/ رومانی/ درام

پنجره‌های شکسته، قلب‌های شکسته و رؤیاهای ازدست‌رفته فیلمی ساخته که از دیدن آن لذت می‌برید. شخصیت داستان در حوادثی گرفتارشده که در ازای کنار گذاشتن اخلاقیات به زندگی خوبی دست خواهد یافت، اما این زندگی، زندگی موردعلاقه او نیست.

فیلم با داستان پدری آغاز می‌شود که برای تنها دخترش بهترین‌ها را می‌خواهد اما در انتها به یک داستان روان‌شناسانه تبدیل می‌شود که می‌خواهد ارزش‌های اخلاقی را از بین ببرد و شاید درک آن برای بیننده مشکل باشد. کارگردان رومانیایی، کریستین مانگیو (Cristian Mungiu)، که با درام خود درباره بارداری، به نام “4 ماه، 3 هفته و 2 روز” به شهرت رسید، با این فیلم درام بازگشته که درباره تصمیم‌گیری برای عزیزان، در شرایط دشوار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

6. بهموث (Weerasethakul’s)/ چین/ مستند

بهشت، بهشت

چگونه می‌شود تو را ساخت؟

بهشت پاسخ داد، “از طریق مساعدت”

روح فقرا را بسوزانید. رؤیاهایشان را خارج کرده و گلویشان را بفشارید. انسانیتشان را سلب کنید.

پوسته‌ها را بسوزانید و آثار زشت به‌جای مانده را رها کنید. انسانیتشان را سلب کنید.

و بهشت آماده است.

فیلم‌ساز چینی ژائو لیانگ (Zhao Liang) در ثبت نمودن رنج انسان در دنیای صنعتی امروز تخصص ویژه‌ای دارد. کارگردان با نشان دادن تصاویر متناوب بهشت سرسبز (بهشت) و کوه‌های خالی و زشت (بهشت ازدست‌رفته)، افول حیات انسان را با تصاویر سورئال نشان می‌دهد.

5. آتش در دریا (FIRE AT SEA)/ ایتالیا/ مستند

جانفرانکو رزی شخصیتی به نام ساموئل پکیچولو را در یک جزیره کوچک ایتالیا به نام لامپدوسا دنبال می‌کند و داستان مهاجران مهاجرانی را نشان می‌دهد که برای یافتن آینده‌ای بهتر به اروپا سفر می‌کنند اما با فقر، گرسنگی و مرگ مواجه می‌شوند. این مستند همانند مستندهای دیگر مشکلات انسانی را به‌صورت عریان نشان نمی‌دهدت اما را به بدبختی انسان واقف کند. این مستند جذاب بدون نشان دادن جزئیات رنج مهاجران، آن را نشان می‌دهد.

4. فروشنده (THE SALESMAN)/ ایران/ درام، رازآلود

فیلم فروشنده با یک اتاق با چراغ‌های روشن و بدون هیچ دیواری درروی صحنه تئاتر، آغاز می‌شود. دو شخصیت اصلی داستان، که یک زوج معمولی هستند، تلاش می‌کنند برای این اتاق دیواری قرار دهند، تا به‌طور کنایه‌آمیزی شرم و نگرانی‌های خود را پنهان کنند.

این فیلم چندلایه دیدگاه فرهادی، کارگردان فیلم، درباره روابط انسانی و بخصوص روابط زوجین را نشان می‌دهد. هر دقیقه این فیلم علاوه بر نشان دادن روابط احساسی و انسانی، می‌تواند جامعه امروز ایران و وضعیت اجتماعی فرهنگی آن را به ما نشان دهد. درواقع اصغر فرهادی با ساخت این فیلم بر روی وضعیت سانسور ایران، دست گذاشته است.

3. هما هما برایم آوازی بخوان که منتظرم (HEMA HEMA SING ME A SONG WHILE I WAIT)/ بوتان/ درام

هما هما برایم آوازی بخوان که منتظرم، به داستان از دست دادن هویت (مرگ) – گذشته، شهرت، احترام – و رفتن به دنیای گمنامی (تولد دوباره) می‌پردازد. یکی از شخصیت فیلم که ماسک یک فرد سالخورده را به‌صورت زده که به رستگاری معنوی رسیده می‌گوید، “گمنامی مرگ آدمی است.”

این فیلم درباره ما انسان‌هاست که دائماً ماسکی بر صورت خود می‌گذاریم که نشان دهیم شخصیت خاص و یگانه‌ای داریم تا از دنیای مدرن عقب نمانیم. شخصیت اجتماعی دروغینمان از هر چیزی مهم‌تر شده است. ما به‌راحتی از امکانات پیرامون برای تعریف کردن شخصیت خود استفاده می‌کنیم. آن‌چنان از گمنامی و اینکه کسی ما را نشناسد می‌ترسیم که معنای واقعی زندگی را فراموش کرده‌ایم. خواسته یا ناخواسته، احساسات، ارزش‌های اخلاقی، شخصیت و هویت خود را فراموش کرده‌ایم. هما هما که ترجمه “روزی روزگاری” است، از طریق فلسفه بودا، استفاده انسان از شخصیت‌های مختلف را به تمسخر می‌گیرد.

2. شیون (THE WAILING)/ کره جنوبی/ درام، وحشت، تریلر

این فیلم مانند فیلم‌های دیگر ژانر وحشت نیست، پس هر تصوری که دارید را کنار بگذارید. این فیلم یکی از فیلم‌های موفق ژانر وحشت در چند سال اخیر است. فیلم “احضار” (The Conjuring) در برابر این فیلم مانند پروژه مدرسه است. این فیلم پس از فیلم‌های ویلیام فریدکین (William Friedkin) بهترین فیلم تریلر روان‌شناسانه است. اگر سینمای کره را دنبال نمی‌کنید پس باید نام “نا هونگ جین” (Na Hong-jin)، کارگردان و نویسنده “شیون” را به خاطر بسپارید. او فیلم‌ساز فیلم‌های دیگری چون “دریای زرد” (The Yellow Sea) و “تعقیب‌کننده” (The Chaser) نیز است. این فیلم همانند یک هیوای بزرگ است که به‌آرامی خفته اما ابهت و وحشتش را می‌توان به‌خوبی احساس کرد.

1. کایلی بلوز (KAILI BLUES)/ چین/ رازآلود، درام

کایلی بلوز یک فیلم سورئال است که مرز میان زندگی حقیقی و دنیای رؤیا مانند را نشان می‌دهد: کفش‌های آبی روی آب شناورند، دو دکمه لباس گمشده‌اند، کوه‌های مه‌آلود همه‌جا دیده می‌شوند و داستانی که کاملاً شبیه رؤیاست. کارگردان چینی بی گان (Bi Gan) با کمک موسیقی، تصاویر زیبا، و فضای وهم‌آلود، بیننده را میان رؤیا و واقعیت نگه می‌دارد.

شخصیت داستان به دنبال خواهرزاده‌اش سفری را آغاز می‌کند و همه‌جا را جستجو می‌کند. شاید این سفر و جستجو برای سینماگران کمی کند و آهسته به نظر برسد اما اگر از دیدن تصاویر شاعرانه و خیالی لذت ببرید، شاهد فیلمی خواهید بود که بر روح و روانتان اثر می‌گذارد.

۲۵ فیلم برتر غیر انگلیسی‌زبان در سال ۲۰۱۶ (بخش دوم)

۲۵ فیلم برتر غیر انگلیسی‌زبان در سال ۲۰۱۶ (بخش اول)

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Predator

    دی 14, 1397

    سلام خسته نباشید
    اگه ممکنه یه لیست از بهترین مستندها (تو تمام زمینه ها ) به تفکیک سریالی و تکی معرفی کنید
    ممنون

    پاسخ