معرفی فیلم “1917”؛ روایت متفاوتی از جنگ و احساسات انسانی

فیلم جنگی ۱۹۱۷ یکی از پر سر و صداترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ بود که از همان ابتدا نظرات گسترده منتقدان را به خود جلب کرد. این فیلم در فصل جوایز هم موفق ظاهر شد و با اینکه گفته می‌شود جوایز کمی نسبت به ارزش واقعی‌اش دریافت کرده است،‌ باز هم در کسب مهم‌ترین جایزه‌ها خوش درخشید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم، فیلمبرداری آن به‌صورت برداشت بلند یا سکانس پلان بوده است که با توجه به داستانی که دنبال می‌کند، باعث جذاب‌تر شدن تماشای فیلم شده است. این ویژگی باعث شده تا به مدت دو ساعت سرگذشت شخصیت‌های داستان را بدون وجود حتی یک کات در فیلم دنبال کنیم. در ادامه با معرفی فیلم ۱۹۱۷ همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: ۱۹۱۷
  • ژانر: درام، جنگی
  • کارگردان: “سم مندس” (Sam Mendes)
  • بازیگران: “جرج مک کی”، “دین چارلز-چپمن”، “ریچارد مدن”، “کالین فرث”، “بندیکت کامبربچ”
  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • جوایز: برنده گلدن گلوب بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی، اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های ویژه
  • امتیاز آی ام دی بی: ۸.۴/۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹/۱۰۰

تریلر فیلم

می‌توان فیلم ۱۹۱۷ تحولی قابل لمس در فیلم‌های ژانر جنگی ایجاد کرد که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود. “سم مندس” که این فیلم را بر اساس خاطرات واقعی پدریزرگش ساخته است، با مهارت تمام سعی در نشان دادن پیامدهای جنگ داشته است و تمرکز داستانش بر روی صحنه‌های نبرد نبوده است. این امر باعث هرچه بهتر نمایان ساختن زشتی‌های جنگ و ظلم انسان‌ها شده و مخاطب را با کارکترها همراه می‌کند.

داستان فیلم در اوج دوران جنگ جهانی اول جریان دارد، جایی که به دو سرباز انگلیسی جوان به نام اسکوفیلد (با بازی جرج مک‌کی) و بلیک (با بازی دین چارلز چپمن) ماموریتی داده می‌شود؛ ماموریتی که غیرممکن به‌نظر می‌رسد. آن‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند که در سریع‌ترین زمان ممکن، از خاک دشمن عبور کنند و پیامی را که می‌تواند یک حمله مرگبار به صدها سرباز را متوقف کند، به محل مورد نظر برسانند؛ سربازانی که برادر بلیک هم در میان آن‌ها قرار دارد.

از زمان آغاز حرکت این دو سرباز به سمت محل مورد نظر و عبور آنها از خاک دشمن، ما تصاویری از اجساد سربازان و حیوانات را می‌بینیم که اغلب غیرقابل شناسایی‌اند و به خوراک موش های صحرایی تبدیل شده‌اند. این تصاویر که با ترس دو کارکتر اصلی از مواجهه با مرگ و رد شدن از چنین محل‌هایی همراه شده، تا انتهای فیلم هم ادامه دارد و می‌توان آنها را از دلخراش‌ترین لحظات فیلم دانست.

فیلم روایتی جاده‌ای دارد و در دل یک جهنم واقعی رخ می‌دهد. موسیقی متن و جلوه‌های ویژه بصری هم در بالاترین سطح خود قرار دارند و هر لحظه به هیجان داستان و غم‌انگیزتر شدن آن کمک می‌کنند. شخصیت‌های داستان با چالشی عمیق روبرو هستند که نمی‌توان آنها را مورد قضاوت قرار داد. آنها برای نجات جان همرزمان خود قدم در راهی می‌گذارند که در لحظه به لحظه‌ی آن با مرگ روبرو شده و باید بر ترس خود غلبه کنند. این فیلم حول محور تصمیم‌ها و احساسات انسانی می‌چرخد و موفق شده تا با فیلمبرداری شکوهمندانه‌اش،‌ به اثری هیجان‌انگیز، دلهره‌آور و به‌یادماندنی تبدیل شود.

تصاویری از فیلم ۱۹۱۷:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. مسعود

    بهمن 11, 1399

    یکی از قشنگ ترین فیلمها در ژانر جنگ

    پاسخ