برترین فیلم‌های کلاسیک سیاه و سفید که هر فرد دوستدار سینما باید تماشا کند

در اینجا لیستی از برترین فیلم‌های کلاسیک را تهیه کرده‌ایم که هر فیلمبازی باید حداقل یکبار آن‌ها را دیده باشد.

“چشم انداز باغ روندهی” (Roundhay Garden Scene 1888) قدیمی‌ترین فیلم ساخته شده است. سازنده این فیلم فردی فرانسوی به نام “لوئیس له پرینس” بوده، و طول مدت آن 2 دقیقه و 11 ثانیه بوده است، اما مفهوم این نمایش نحوه کار با دوربین می‌باشد. با این فیلم، صنعت فیلمسازی به مرحله جدیدی رسید. هنرمندان سراسر جهان به ساخت تصاویر متحرک هنری زیبا پرداختند. در ابتدا %99.99 از فیلم‌ها سیاه و سفید ساخته می‌شدند. بیشتر آن‌ها کاملاً صامت بودند، حتی در تئاتر نیز گروه ارکستر وجود نداشت.

زمانی که اولین فیلم غیرصامت “خواننده جاز” (The Jazz Singer) در سال 1927 منتشر شد، فیلم‌ها گسترده‌تر شده و به بستری واقعی برای سرگرم کردن بینندگان تبدیل شدند. هنوز هم فیلم‌ها به صورت سیاه و سفید ساخته می‌شدند تا اینکه سالها بعد فیلم‌های رنگی به میان آمدند. فیلم‌های سیاه و سفید معایبی هم دارند، اما هیچکدام آن‌ها تا به حال پیدا نشده است. در اینجا لیستی از برترین فیلم‌های سیاه سفیدی تهیه کرده‌ایم که هر فیلمبازی باید آنها را تماشا کند.  با پروشات همراه باشید.


10. سانست بلوار – Sunset Boulevard

شهرت و ثروت بی ثبات است، خصوصاً برای بازیگران زن. در یک لحظه بازیگر زنی جوان و خواستنی مانند “نورما دزموند” هستید. و در لحظه دیگر زیادی مسن به نظر می‌آیید. حالا نورما در عمارت بزرگ خود، در انتظار فیلم بزرگ بعدیش می‌نشیند. خانم دزموند راهی پیدا می‌کند، و یک نمایشنامه نویس را در خانه‌اش زندانی می‌کند، تا کمکش کند نقش بزرگی برای او بنویسد.

“سانست بلوار” ساخته “بیلی وایلدر” سطح فیلم‌های ملودراماتیک هالیوود را بالا برد، و پایانی پیچیده و گرگ و میش وار برای آن در نظر گرفت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف


9. عصر جدید – Modern Times

“عصر جدید” با ولگردی‌های کوچک “چارلی چاپلین” وداع کرد. این فیلم صنعتی سازی شدن دنیا را تفسیر کرده و اختلاف طبقاتی در هنگام بحران اقتصادی را نشان می‌دهد. اما این فیلم کمدی است.

تمام تمرکز فیلم بر روی چاپلین است که برای شوخی‌های بامزه و حرکات فیزیکی خنده دارش شناخته شده می‌باشد. او مدام با شرارت تکنولوژی روبرو می‌شود، و معروف‌ترین صحنه این فیلم، گذر او از میان چرخ دنده‌های ساعت می‌باشد.


8. روانی – Psycho

“آلفرد هیچکاک” سلطان تعلیق، این اسم در همان زمان به نام خانوادگی او تبدیل شده بود. “روانی” باعث شد که او به اسطوره‌ای واقعی تبدیل شود. یکی از دلایل آن، این است که اخبار انتشار این فیلم به سرعت پخش شد، و این خواسته هیچکاک بود که فیلم را از ابتدا تا صحنه‌های خاصی تماشا کنید که همه این‌ها به تسهیل انتشار و مباحثه کلاسیک کمک کرد.

راز قتلی در هتل بیتس و وحشت و ترس موجود در صحنه معروف حمام از قسمت‌های مهم بهترین فیلم ترسناک تاریخ می‌باشد.


7. در بارانداز – On The Waterfront

خیلی پیش‌تر از “میتونستم مدعی بشم، میتونستم کسی باشم”، “پیشنهادی بهش میدم که عمراً بتونه ردش کنه.” دیالوگ اصلی “مارلون براندو” بود. همه ما آن را شنیده، و یا از آن استفاده کرده‌ایم.

براندو این حرف را از زبان “تری مالوی” در “در بارانداز” گفت، یک مبارز سابق که درگیر جنگ بین اتحادیه کارگران و اتحادیه روساست.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


6. کازابلانکا – Casablanca

“اینجا داره به تو نگاه میکنه، بچه”

“این شروع یک دوستی زیباست”

“دوباره بنواش، سم”

حتی اگر هم معروف‌ترین دیالوگ‌های “کازابلانکا” را نقل کنید، زمانی که از این فیلم صحبت کنید، حتی افرادی که آن را تماشا نکرده‌اند هم آن را نقل خواهند کرد، و آن را با بهترین تقلیدشان از “هامفری بورگات” انجام خواهند داد.


5. چه زندگی شگفت انگیزی – It’s A Wonderful Life

افسانه بی انتهای کریسمس فراتر از بهترین فیلم تاریخ و یکی از بهترین فیلم‌های سیاه و سفید تاریخ است، همین و بس.

در این فیلم “جیمی استوارت”به عنوان “جورج بیلی” نقش آفرینی می‌کند، مردی که بسیار غمگین است، و میخواد زندگیش را به پایان برساند؛ آن هم در روزکریسمس. فرشته نگهبان او “کلارنس” است که به او نشان می‌دهد اگر او به دنیا نیامده بود چه اتفاقی در زندگی میفتاد، و مانع صدمه زدن او به خودش می‌شود.

هیچ چیز لذت بخش تر و دلگرم کننده تر از این نیست که جورج را تماشا کنید که هنگام قدم زدن در خیابان بدفورد فالز می‌گوید: “من میخوام زندگی کنم کلارنس! میخوام زندگی کنم”


4. دکتر استرنجلاو یا اینگونه یاد گرفتم از نگرانی دست بردارم و به بمب عشق بورزم- Dr. Strangelove Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb

یک کمدی که به دست کارگردان بزرگ “اسنلی کوبریک” ساخته شده است. در حالی که تماشای اثر برخی از کارگردانان نیازمند آن است که صبور باشید و به جای داستان، تنها نوع ساخت فیلم را تحسین کنید، باید بگویم “دکتر استرنجلاو” به واقع اثری تاریخی است.

کوبریک با “پیتر سلرز” از تیم “پلنگ صورتی” همکاری کرده و سعی کرد جنگ سرد را به عنوان اتاق جنگ ایالات متحده به هجو بگیرد، و ماجرای پرتاب بمب بر جماهیر شوروی را یادآوری کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر کلاسیک عاشقانه


3. بعضیا داغشو دوست دارن – Some Like It Hot

مریلین مونرو” به طرز غم انگیزی خیلی زود این دنیای فانی را وداع گفت. با اینکه انبوه طرفدارانش در زمان مرگ او در 36 سالگی خود از قبل از دنیا رفته بودند، اما هنوز در بسیاری از مناطق دنیا او را مظهر زیبایی می‌دانند. سخت است فراموش کنیم، که او بازیگر خوبی بوده، و “بعضیا داغشودوست دارن” یکی از بهترین فیلم‌هایش می‌باشد.

دو مرد (جک لمون و تونی کورتیس) برای پنهان شدن از دست ارازل و اوباش، خود را به شکل زن در آورده، و به گروه نوازندگان زنی که در راه میامی هستند، می‌پیوندند. اتفاق جالب زمانی رخ می‌دهد که هر دوی آنها عاشق خواننده اصلی گروه مریلین یا شخصیتش “شوگر کین” بانشاط می‌شوند.


2. گیلدا – Gilda

در فیلم “رستگاری شاوشنک” (The Shawshank Redemption) صحنه‌ای وجود دارد که زندانیان در حال تماشای فیلمی از “ریتا هیورث “هستند (نام اصلی این داستان “ریتا هیورث و رستگاری شاوشنک” نام دارد). رد و دیگر زندانیان همگی حرکتی که او با موهایش انجام می‌دهد را دوست دارند. فیلمی که آنها تماشا می‌کردند “گیلدا” بود.

در این فیلم نوآر، گیلدا عشق قدیمیش “جانی فارل” را می‌بیند که به همراه همسرش “بالین مندسون” کار می‌کند. اگر این مشکل به اندازه کافی بزرگ نیست، پس این را هم اضافه کنید که ارازل و اوباش آلمانی سعی می‌کنند کازینو را از بالین بگیرند.


1. همشهری کین – Citizen Kane

اگر تا به حال در کلاس تاریخ فیلم و سینما شرکت کرده باشید، حتماً نام اولین اثر فاخر “اورسون ولز” یعنی “همشهری کین” به گوشتان خورده است. از انتشار اولیه این فیلم در سال 1941، تقریباً هشتاد سال می‌گذرد، و همچنان بینندگان آن را بهترین فیلم تاریخ می‌دانند. با اینکه این موضوع قابل بحث است، اما نکته جالب توجه، نبوغ این فیلم در هنگام ساخت آن می‌باشد.

درست مانند “جنگ ستارگان” که برای نسل‌های متمادی خیلی چیزها را تغییر داد، ساختار روایی کین نیز (که تمام طول فیلم بازگشت به گذشته است) برای دوره خود باشکوه بوده است. در سال 1941 همگی در سینما به این فکر بودند که “شکوفه رز” چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کمدی کلاسیک با درجه سنی PG که می‌توانید با خانواده تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. کیارش

    اردیبهشت 18, 1399

    روشنایی های شهر چی

    پاسخ

  2. علی

    فروردین 10, 1399

    پس دزد دوچرخه(۱۹۴۸) و داستان توکیو(۱۹۵۳) کجان؟

    پاسخ