معرفی فیلم “یادگاری” (Memento)؛ سقوط در سیاهی انتقام

می‌توان گفت یکی از دلایل محبوبیت سبک فیلمسازی کریستوفر نولان در میان سینما دوستان، نحوه‌ی به چالش کشیدن ذهن بیننده و در نهایت بیرون آمدن از این چالش به شیوه‌ی خاص این کارگردان است. فیلم‌های زیادی با موضوعات پیچیده و گیج‌کننده ساخته می‌شوند که سعی در گمراهی مخاطب خود داشته و فضای راز‌آلودی را به تصویر می‌کشند، اما در فیلم‌های نولان این پیچیدگی به بالاترین حد خود رسیده و از همان ابتدای فیلم مخاطبش را درگیر سوالات ریز و درشتی می‌کند که گاهی در لا بلای داستان و گاهی تا پایان به آنها پاسخی نمی‌دهد و در انتها با یک شوک بزرگ به بسیاری از رازهایش جواب می‌دهد. فیلم “یادگاری” (Memento) یکی از آثاری است که نولان فیلمنامه آن را با همکاری برادرش، “جاناتان نولان”، نوشته است که یکی از برترین آثار این کارگردان به حساب می‌آید. در ادامه با معرفی این فیلم با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “یادگاری” (Memento)
  • ژانر: درام، رازآلود، جنایی
  • کارگردان: “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan)
  • بازیگران: “گای پیرس”، “کری ان-ماس”، “جو پانتولیانو”
  • سال تولید: 2000
  • جوایز: نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین تدوین
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92/100

تریلر فیلم

فیلم “یادگاری” بیشتر از هر ویژگی دیگری از ساختاری غیرخطی برخوردار است که باعث شده قابلیت حدس زدن حرکت‌های آینده و اتفاقات گذشته‌ای که برای شخصیت‌های داستان افتاده است را از دست بدهیم. این ویژگی در کنار تدوین پویا و داستانی که هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود، “یادگاری” را به یک اثر به‌یادماندنی با پایانی غافلگیرکننده تبدیل کرده است.

فیلم “یادگاری” ماجراجویی لئونارد را نشان می دهد؛ مردی که حافظه کوتاه مدتش را از دست داده و می‌خواهد قاتل همسرش را پیدا کند. لئونارد به دلیل نداشتن حافظه کوتاه مدت برای به خاطر سپردن حوادث، راه‌های خلاقانه‌ای یافته است. او کارهایی که قصد انجامشان را داشته است، به صورت متن‌های کوتاهی بر روی بدنش خالکوبی کرده است و برای شناخت افرادی که با آنها ملاقات می‌کند، از آنها عکس گرفته و نامشان را زیر تصویر یادداشت می کند.

گرچه داستان این فیلم پیچیده است، اما فیلمنامه خوب آن در فهم داستان به ما کمک می‌کند و نحوه روایت داستان هم طوری است که زمان گذشته و حال را از یکدیگر تفکیک کرده و به‌خوبی اتفاقات مختلف داستان را کنار هم چیده است. در واقع مهارت نولان هم در کنارهم قرار دادن این حوادث در دو خط داستانی متفاوت و رساندن آنها به هم در پایان فیلم است که شوکه‌کننده‌ترین لحظه را برای بیننده‌اش رقم می‌زند.

شخصیت لئونارد طوری طراحی شده که لحظه‌ای دلسوزی و لحظه‌ای شک و تردید ما را برانگیخته می کند و این حالت تعلیق را تا پایان فیلم با خود به همراه دارد. طوری که نه می‌‌توانیم تصمیم و حرکت بعدی او را حدس بزنیم و نه می‌توانیم او را به‌خاطر کارهایی که انجام می‌دهد قضاوت کنیم. درست است که نولان بعد از “یادگاری” فیلم‌های جاه‌طلبانه تری ساخته است، اما “یادگاری” فیلمی است که با آن دیدگاهش را به عنوان یک فیلمساز به ما نشان داد. این فیلم ظریف، خلاقانه و ماهرانه ساخته شده است.

تصاویری از فیلم “یادگاری”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم