معرفی 12 فیلم فوتیج برتر ساخته شده، از “پروژه جادوگر بلر” (Blair Witch Project) تا “آر ای سی” (REC)

فیلم فوتیج‌های یافت شده فقط به حوزه ژانر وحشت محدود نمی‌شوند، برخی از تاریخ‌دان‌های سینما معتقدند که اولین فیلم فوتیج یک اثر تجربی از “شیرلی کلارک” درباره افراد معتاد به مواد مخدر بود که شاید بازهم به ژانر وحشت مربوط باشد، اما این تکنیک آنقدر در این ژانر به کار رفته که نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد. فیلمسازان ژانر وحشت همیشه از تمام عناصر ترسناک استفاده کردند، آن هم از سه دهه پیش که “پروژه جادوگر بلر” همه چیز را تغییر داد. چه چیزی می‌تواند از یک تکنولوژی که بتواند دنیای حقیقی را به تصویر بکشد واقعی‌تر است؟

ترفند فوتیج های یافته شده هم همین است، گاهی اوقات شخصیت‌ها و سازندگان آنقدر حرفه‌ای عمل می‌کنند که تماشاگر باور می‌کند مشغول تماشای یک داستان واقعی است. فوتیج ها از نمایش داستانی که در یک جنگل تسخیر شده به پایان می‌رسد تا زوجی که برای همیشه در یک جنگل تاریک گم می‌شوند، به راحتی می‌تواند مرز میان فانتزی و واقعیت را کمرنگ کند، و حتی آن را از بین ببرد.

در اینجا می‌خواهیم برخی از بهترین فیلم‌های فوتیج ساخته شده، از آثار استانداردتر مانند “جادوگر بلر” و “کانیبال هولوکاست” تا فیلم‌های کم بودجه‌ای مانند “دریاچه مانگو” و “نهر بید” و حتی آثارپرفروشی مانند “فعالیت فراطبیعی” و “کلاورفیلد” و آثار پرتنش‌تر را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. کانیبال هولوکاست – Cannibal Holocaust (روجرو دئوداتو – 1980)

اثر متمایز فیلم فوتیج در بین فیلم‌های ترسناک، یک اثر وحشتناک از “روجرو دئوداتو” درباره گروهی از انسان شناسان که در جستجوی فیلمسازان گمشده به جنگل‌های بارانی آمازون می‌روند. تعجبی ندارد که در فیلمی به نام “کانیبال هولوکاست” با یافت شدن فیلم فوتیج، فیلم دئوداتو به یک عنصر بصری هولناک تبدیل می‌شود، و صحنه‌هایی نظیر تجاوز تا مرگ حیوانات را نشان می‌دهند که تمامشان آزاردهنده است.

تا به امروز ترس ناشی از این فیلم به نقدهای اجتماعی فراوانی منجر شده، زیرا دئوداتو با ادغام شیوه مستندسازی و شیوه‌های رسانه‌ای (با دستگاه‌های مخصوص) بیگانه هراسی و استعمارگرایی را نشان می‌دهد. متاسفانه، دئوداتو تصمیم گرفت میراث این فیلم را ادامه دهد، و در “مسافرخانه 2” (Hostel 2) آن را نشان داد.

در هر صورت “کانیبال هولوکاست” یک اثر متمایز در زمینه نمایش و اخلاقیات در روایت ویی است که تا به امروز در جایگاه نخست قرار دارد، زیرا ترس و وحشت نمایش داده شده در آن هرگز تمام شدنی نیست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر تریلر سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


2. پروژه جادوگر بلر – The Blair Witch Project (دنیل مایریک و ادواردو سانچز – 1999)

درحالی که فیلم موفق “دنیل مایریک” و “ادواردو سانچز” اولین فیلم فوتیج یافته شده نیست، و حتی ممکن است اولین فیلم فوتیج ترسناک هم نباشد، فیلمی است که همه چیز را دگرگون کرد. این فیلم در روزهای آغازین اکران که با روزهای آغازین اینترنت نیز همراه بود توانست مخاطبانی را با خود همراه کند که درباره حقیقی بودن این فیلم صحبت می‌کردند، و در نتیجه فیلم شدیداً سروصدا کرد. این فیلم نه تنها یک فیلم فوتیج بلکه یک فوتیج بازیابی شده است که ستارگان فیلم ستاره‌های فیلمسازی هستند که نامشان با نام شخصیت‌ها یکی بوده، و حقیقت و تخیل را باهم پیوند می‌دهند.

داستان اولیه ساده است، و از یک فیلمنامه 35 صفحه‌ای آغاز می‌شود که جای زیادی برای پرداخت دارد، و به دانشجویان کالج می‌پردازد که به دنبال یک افسانه به جنگل می‌رود، و در انجا حوادث ترسناکی در انتظارشان است. این فیلم با بازی با ترس مخاطب و نمایش چیزهایی که وجود ندارد (حتی چیزی که در یک انباری ترسناک می‌بینیم) داستان را به یک موضوع ترسناک تبدیل می‌کند. دوربین لرزانی که فیلم را ضبط کرده، و کمپین اینترنتی واقعی بودن آن این فیلم را دیدنی کرده است.


3. فعالیت فراطبیعی – Paranormal Activity (اورن پلی – 2007)

درحالی که از فیلم “پروژه بلر” کپی‌های زیادی ساخته شد (و حتی چندگانه خودش)، هیچ فیلم دیگری نتوانست شبیه یک فوتیج یافت شده باشد، و تا حتی یک دهه بعد که “اورن پلی” تریلر ترسناک دیگری ساخت، همچنان به عنوان یک فیلم واقعی معرفی شود. این فیلم با بودجه حداقل و عوامل کم (بیشتر اوقات دوربین ثابت است) ساخته شد، و فیلم درباره زوج جوانی است که در خانه‌شان در سان دیه گو یک موجود دیگر هم وجود دارد.

این فیلم مانند “پروژه بلر” داستان ساده‌ای دارد، و حواشی مربوط به واقعی بودن آن فیلم را دیدنی کرده است (بازیگران فیلم “کیتی فدرستن” و “میکا اسلوات” در ترسناک‌ترین شرایط هم طبیعی بازی کردند). فیلم مانند “پروژه بلر” توانست در فضای هالیوود سروصدا به پا کند، گرچه عده‌ای معتقد بودند پلی ممکن است فیلم را بازسازی کند.

لازم به ذکر نیست که فیلم تماشاگران سراسر جهان را ترساند، و حدود 200 میلیون دلار فروش داشت. این چندگانه هم به لحاظ روایت و هم داستان اولیه آن، و همچنین به خاطر صحنه‌های دیدنی که که باعث موفقیت نسخه اولیه شدند، محبوب شد.

همچنین بخوانید: لیست دیدنی‌ترین اجراهای بازیگران در فیلم‌های ژانر ترسناک از سال 2010 تاکنون


4. آر ای سی – REC (ژاومه بالاگرو و پاکو پلاسا – 2007)

پیش از بازسازی نما به نمای “قرنطینه” (Quarantine)، این فوتیج اسپانیایی در ژانر زامبی ترس و وحشت بسیاری ایجاد کرد. یک خبرنگار و فیلمبردار برای مصاحبه به یک ایستگاه آتش نشانی محلی می‌روند که یک تماس اضطراری ایجاد می‌شود. تیم خبری به همراه آتش نشان‌ها به آنجا می‌روند که از آپارتمان‌های یک پیرزن جیغ و فریاد شنیده می‌شود. پس از آمدن مقامات، تیم خبرنگاران، آتش نشان‌ها و ساکنان در آن فضا گیر می افتند. درحالی که دوربین روشن است همه برای حفظ جان خود مبارزه می‌کنند. این فیلم آزاردهنده است، و فرمت فوتیج آن فیلم را به یک اثر زامبی گونه عجیب تبدیل می‌کند.

داستان ساده است، و شخصیت‌ها کلیشه هستند، اما انرژی فیلم به همراه نبود موسیقی متن آن را دیدنی می‌کند، و این طور به نظر می‌رسد که مشغول تماشای یک مستند هستید (که همان فضا در سیکوئل هم دیده می‌شود). با ادامه یافتن صحنه‌های ترسناک، نمی‌توانید از تماشای فیلم خودداری کنید.


5. آخرین پخش – The Last Broadcast (استفان اوالوس و لانس ویلر – 1998)

اگر درباره این فیلم چیزی نشنیده‌اید، و از دیدن فیلم‌های ترسناک فوتیج لذت می‌برید، وقت آن رسیده فیلم ترسناک دهه 90 که در آن زمان از دوره خود پیشتر بود را تماشا کنید. کارگردان‌های آن “استفان اوالوس” و “لانس ویلر” برای بیان داستان تخیلی مجری‌های تلویزیونی که برای کشف شیطان افسانه‌ای جرسی کشته می‌شوند، از روش مستندگونه استفاده می‌کنند.

فیلم به عنوان یک فوتیج بازیابی شده “حقیقت یا تخیل” شکل یک تریلر کارآگاهی را به خود گرفته، که در آن دو مجری (با بازی کارگردان‌ها) درباره قاتلی که کل داستان درباره او نیست مدارکی را آشکار می‌کند.

پیش از آنکه درباره “جادوگر بلر” صحبت کنید، به تاریخ “آخرین پخش” نگاهی بیندازید که یک سال پیش از “جادوگر بلر” است، و طی سال‌ها در سایه این فیلم قرار گرفت. اما والوس و ویلر (که ویلر به نام آشنایی در رسانه‌ها بدل شد) یک فیلم مستندگونه ساختند که نقدهای بسیاری دریافت کرد، و به عنوان یک تریلر محبوب شد. این فیلم نمونه خوبی از این ژانر است، و باید توسط طرفداران این ژانر دیده شود. پس از آن دیدن کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم ترسناک دیدنی و جدید که احتمالا تماشا نکرده اید


6. وی/اچ/اس – V/H/S (گوناگون – 2012)

یکی از چندگانه‌های ترسناک هیجان انگیز در سال‌های اخیر که به فیلمسازان تازه کار بااستعداد اجازه داد در ساخت فیلم‌ها از روش‌های خود استفاده کنند، و فوتیج های دیدنی عرضه کرد. این فیلم‌ها از فیلمسازان تازه کار و کم بودجه‌ای استفاده کرد، که برخی از آنها امروز در ژانر وحشت فعالیت نمی‌کنند. مفهوم فیلم از مؤسس سایت طرفداران وحشت یعنی برد میسکا الهام گرفته شد: گروهی از اشرار باید از خانه مخوف یک نوار عجیب را بربایند. هنگامی که این نوارها را پیدا می‌کنند، متوجه می‌شوند هر کاست حاوی اطلاعات دیگری است.

نتیجه این تجربه فستیوال ترسناک خصوصی آنهاست که فیلمسازانی مانند “دیوید بروکنر”، “گلن مک کواید”، “جو سوانبرگ”، “تی وست” و مجوعه فیلمسازی آنلاین رادیو سایلنس (سازنده “آماده‌ای یا نه” (Ready or Not)) در آن حضور داشتند. با وجود نام‌های مختلف درگیر در این فیلم‌ها داستان آن مشخص است: کیفیت ویدیویی و فضای ترسناک آن در هر فصل ادامه می‌یابد. اغلب صحنه‌ها حاوی صحنه‌های ترسناک ساده است، با این حال ساخت هنرمندانه آن و شوخی‌های خونین آن را دیدنی می‌کند.

“وی/اچ/اس” از داستان‌های ترسناک فیلمسازانی استفاده می‌کند که در کار خود خبره هستند، و مشاهده قرار گرفتن همه آنها در کنار هم دیدنی است. سری دوم فیلم موفقیت این روش را ثابت کرد، اما نشان می‌دهد که حفظ سبک فیلم موفقیت آن را تضمین می‌کند.


7. کریپ – Creep (پاتریک برایس – 2014)

اگر “مارک دوپلاس” یک قاتل سریالی بود چه؟ این ایده می‌توانست برای ساخت یک فیلم کم بودجه مناسب باشد، اما این فیلم “پاتریک برایس” آن را به سطح جدیدی رساند. این فیلم که دنباله جالبی به نام “زندگی من” (My Life) از آن ساخته شد، دوپلاس را در نقش جوزف مبتلا به سرطان نشان داد که از یک فیلمبردار کمک می‌گیرد تا لحظات زندگی او را برای پسر متولد نشده‌اش ضبط کند. آرون (با بازی برایس) به دنبال کار است، و درحالی که مشکلی وجود دارد (جوزف هم رو به مردن است)، در هر حال سعی می‌کند خونسردی‌اش را حفظ نماید.

تا اینکه دیر می‌شود. با وجود مقیاس کوچک فیلم، برایس و دوپلاس لحظات ترسناکی خلق می‌کنند، و دنیای اطراف جوزف و آرون رفته رفته هولناک‌تر می‌شوند. فیلم به گونه جالبی به پایان می‌رسد، که برای یک شخصیت پایان خوب و برای دیگری گزینه‌های دیگری است. سیکوئل بعدی آن به نام “خزیدن 2” ترسناک‌تر است، اما عمق کمتری دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 17 فیلم ترسناک و عذاب آور که نمی توانید بیش از یک بار تماشا کنید


8. هفت‌آیین – The Sacrament (تی وست – 2013)

“تی وست” متخصص فیلم‌های ترسناک با فیلم “خانه شیطان” (The House of the Devil) در سال 2009 زانر وحشت در دهه هشتاد را زنده کرد، و اخیراً با سریال‌های “ویوارد پاینز” (Wayward Pines)، “جنگیر” (The Exorcist)، “مسیر” (The Passage) و “تالارها” (Chambers) این ژانر را به تلویزیون وارد نمود. تریلر “هفت آیین” از او محصول سال 2013 با اجرای دیدنی “جین جونز” در نقش اصلی رهبر فرقه مرگ، ادن پریش، بازسازی کشتار جونز تاون در سال 1978 است که حدود هزار نفر از مردم معبد یک نوشیدنی خوردند، و از دنیا رفتند.

در فیلم “هفت آیین” “ای. جِی. بووِن” و “جو سوانبرگ” نقش روزنامه نگارانی را ایفا می‌کنند که می‌خواهند در رابطه با محیط زندگی این رهبر قاتل تحقیق کنند. این فیلم با حضور بازیگران دیگری نظیر “ایمی سایمتز”، “کنتاکر آدلی” و “کیت لین شیل” داستانی را نشان می‌دهد که طرفداران پریش به تدریج نوشیدنی مرگباری را خورده، و یکی پس از دیگری از بین می‌روند. دوربین این فیلم به تدریج اتفاق هولناک پیش آمده در این فضا را نشان می‌دهد، و تماشاگران با آن همراه می‌شوند.


9. شکارچی ترول – Trollhunter (آندری اوردال – 2010)

کارگردان نروژی “آندری اوردال” در یکی از آثار هیجان انگیز این ژانر با فیلم فوتیج یک اثر دیدنی ساخت: “شکارچی ترول” درحالی آغاز می‌شود که دوربین در حال لرزش است، و بنابراین از همان ابتدا متوجه می‌شویم شاهد تماشای یک فیلم شبیه داستان‌های ارواح هستیم.

فیلم به شکل یک فوتیج است که دانشجویان فیلمسازی نروژ قتل‌های رخ دداه در روستا را پیگیری می‌کنند. توماس جوان (گلن ارلند توسترود) با کال فیلمبردار (تومای الف لارسن) و جوانای صدابردار (جوانا مورک) همراه می‌شوند تا هانس هیزم کش (کمدین نروژی “اتو یسپرسن”) را تعقیب کنند. نیت هانس مشخص نیست تا اینکه تا جنگل او را تعقیب، و با دشمن او روبرو می‌شوند: یک موجود مهیب که آنها را دنبال می‌کند.

با معرفی ناگهانی جلوه‌های ویژه پیشرفته (طراحی با نرم افزار سه بعدی توسط طراح نروژی “تئودور کیتلسن”) این فیلم از یک داستان ترسناک فرومایه به یک فیلم فانتزی ترسناک تبدیل می‌شود. درحالی که “پروژه جادوگر بلر” یک بازی رازآلود درباره یک جادوگر را نشان می‌دهد، “شکارچی ترول” به توطئه‌های دولتی می‌پردازد، و هیولاها را به تصویر می‌کشد.

اوردال به عنوان کارمند سرویس امنیتی ترول به زندگی هانس نگاهی می‌اندازد که به عنوان حافظ محیط زیست موجودات مهیب را از چشم مردم پنهان می‌کند تا کسی به وجود آنها پی نبرد، تا اینکه رازش فاش می‌شود. گرچه این فوتیج شبیه کلیشه به نظر می‌رسد، “شکارچی ترول” با چنان جدیتی ساخته شده که فیلم را به یک اثر دیدنی تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناکی که در قرن 21 اکران شده اند


10. دریاچه مونگو – Lake Mungo (جوئل اندرسون – 2008)

یک فیلم فوتیج یافت شده که به بررسی و تحقیق بیشتر نیاز داشت، و اولین فیلم “جوئل اندرسون” است که عناصر کلاسیک‌های ترسناک را با یک درام خانوادگی و عناصر بدبینانه ادغام می‌کند.

حقایق: آلیس پالمر نوجوان غرق شده، خانواده‌اش غمگین شده‌اند، و برادرش متیو در اطراف خانه دوربین‌هایی قرار داده تا روح خواهرش را ببیند (البته شاید). نتیجه آن یک اثر هوشمندانه (اندرسون با شیوه‌های جالب منابع دیگر را در فوتیج خود جای می‌دهد) و رازآلود است (انچنان که هرگز فراموش نمی‌کنید). پایان آن یک فیلم ترسناک دیدنی و یک اثر عمیق درباره انسان است که تا ابد با شما همراه می‌ماند.


11. کلاورفیلد – Cloverfield (مت ریوز – 2008)

یکی از معدود فیلم فوتیج های پربودجه که یک اثر پرفروش است، و به عنوان دومین اثر “مت ریوز” بسیاری از عناصر فیلم‌های موفق کوچک‌تر او را ادغام کرده است تا نتیجه آن فیلمی باشد که شخصیت‌های آن شما را با خود همراه می‌کنند. داستان در شهر نیویورک رخ می‌دهد که گویا آخرین روزهای حیات این شهر است. این فیلم می‌خواهد جریان ورود هیولا به شهر را نشان دهد.

داستان درباره گروه دوستانی است که می‌خواهند یک شب هولناک را به صبح برسانند، و در این میان موجود گودزیلا مانندی وارد می‌شود. این گروه در این شهر ویران باید با هیولا و مشکلات ریز و درشت ایجاد شده، و البته ترس و وحشت آن زندگی کنند. بدتر اینکه ریوز به دنبال پایان خوش نیست، و رئالیسم داستان احتمال فانتزی بودن داستان را زیرسوال می‌برد.

این فیلم مانند فیلم فوتیج های دیگر سیکوئل ها و کپی‌هایی دارد، و بهترین کپی‌های آن (مانند “شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد” (10 Cloverfield Lane)) با ایده گرفتن از داستان اصلی و افزودن عناصر قدرتمند به آن داستان زنده ماندن گروهی در یک شب ترسناک را نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


12. نهر بید – Willow Creek (باب‌کت گولدث‌ویت – 2013)

همیشه تصور می‌شود که فوتیج ها می‌توانند یک سروتن دیدنی‌تر باشند، اما “باب‌کت گولدث‌ویت” با ساخت “نهر بید” ثابت کرد که با سبک و هوشمندی می‌تواند یک فیلم دیدنی بسازد. این فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های درخشان داستان ساده (داستان زوجی که به دنبال هیولا می‌روند و آن را می‌یابند) با پایانی تکان دهنده دارد.

کارگردان برای تقویت داستان فیلم خود افسانه‌ها و قصه‌های دیگری پیرامون آن می‌سازد. ستارگانی مانند “برایس جانسون” (جیم تعقیب کننده هیولا) و “الکسی گیلمور” (کلی محتاط) یک اثر کلاسیک خلق می‌کنند که در هر گام دیدنی است. یک فیلم جالب و هولناک که پایانی جهنمی دارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. پارسا

    مرداد 18, 1402

    لیست به درد بخوریه

    پاسخ