نگرانی‌های رایج دوران بارداری

نگرانی‌های رایج دوران بارداری

نگاه کلی

بارداری یک دوران جالب و هیجان‌انگیز است، اما ترس و نگرانی‌های موجود ممکن از لذت آن بکاهد. چه بارداری اولتان باشد چه خیر، به‌هرحال با سؤالاتی مواجه می‌شوید. در اینجا به برخی از این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

چه زمانی می‌توانم درباره بارداری‌ام با دیگران صحبت کنم؟

بیشتر سقط‌جنین‌ها در 12 هفته اول بارداری رخ می‌دهد، بنابراین بهتر است اجازه دهید این دوران بگذرد و سپس درباره بارداری خود با بقیه صحبت کنید. اما پنهان نگه‌داشتن این مسئله حتی برای خودتان هم دشوار است. اگر در 8 هفته اول سونوگرافی داده و ضربان قلب را شنیدید در آن صورت احتمال سقط‌جنین کمتر از 2 درصد است و با خیال راحت می‌توانید این خبر را به دیگران بدهید.

از چه غذاهایی باید پرهیز کنم؟

شما باید روزانه حداقل 3 وعده غذایی بخورید. به‌طورکلی باید غذاهای سالم و پخته بخورید. از این غذاها خودداری کنید:

  • گوشت خام مانند سوشی
  • گوشت یا مرغ نپخته مانند هات‌داگ
  • شیر یا پنیر غیرپاستوریزه
  • تخم‌مرغ نپخته
  • میوه و سبزیجاتی که خوب شسته نشدند

غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی آسپارتام هستند، به مقدار متوسط اشکالی ندارند، البته اگر به بیماری فنیل مبتلا نیستید. برخی از زنان باردار هوس خوردن گچ، خاک و پودر تالک به سرشان می‌زند. این موارد را با پزشک در میان بگذارید. اگر دیابت دارید و یا به دیابت بارداری دچار شده‌اید، باید از مصرف میوه، نوشیدنی و خوراکی‌هایی که کربوهیدرات بالایی دارند، مانند شکلات، کیک، کوکی و نوشابه، خودداری کنید.

آیا در زمان بارداری می‌توان قهوه نوشید؟

برخی از پزشکان معتقدند که در دوران بارداری کافئین مصرف نکنید برخی هم معتقدند که به مقدار کم اشکالی ندارد. کافئین یک محرک است که فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، که در طول بارداری مناسب نیست. همچنین کافئین آب بدن را کم می‌کند، بنابراین باید آب بیشتری مصرف کنید.

همچنین کافئین از راه جفت به جنین منتقل شده و بر او اثر می‌گذارد. می‌تواند الگوی خواب شما و جنین را تحت تأثیر قرار دهد. درباره میزان مصرف کافئین در دوران بارداری تحقیقی انجام‌نشده، اما به‌طورکلی مصرف روزانه 5 لیوان قهوه، احتمال سقط‌جنین و نقایص جنینی را افزایش می‌دهد. بنابراین روزانه حدود 100 تا 200 میلی‌گرم یا یک فنجان کوچک قهوه بنوشید.

آیا می‌توان الکل مصرف کرد؟

در دوران بارداری نباید الکل مصرف کنید، بخصوص در سه ماه اول. سندروم الکل جنینی یک مسئله جدی است. مشخص نیست که چه مقدار الکل این مشکل را به وجود می‌آورد، روزانه یک لیوان یا هفته‌ای یک لیوان. بااین‌حال هنگام شروع درد زایمان ‌پزشک به شما توصیه می‌کند که یک مقدار شراب نوشیده و یک دوش آب گرم بگیرید. این روش که آب‌درمانی نامیده می‌شود حالتان را بهتر می‌کند.

برای درمان سردرد و دردهای دیگر چه‌کار کنم؟

در دوران بارداری مصرف استامینوفن مشکلی ندارد، اگرچه باید در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. می‌توانید چهار بار در روز و هر چهار ساعت یک‌بار یک استامینوفن 500 میلی‌گرم مصرف کنید. برای درمان سردر، درد بدن، و دیگر دردهای دوران بارداری می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید، اما اگر این سردردها از بین نرفتند با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشند.

در این دوران نباید از آسپیرین و ایبوپروفن استفاده کرد، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. ممکن است در شرایط خاصی مثل زایمان نیاز باشد که از این آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید، که پزشکتان خودش تجویز می‌کند.

آیا باید از مکمل‌های پروژسترون استفاده کرد؟

تا هفته نه و ده بارداری تولید پروژسترون در تخمدان‌ها ضروری است. پروژسترون آندومتر، غشای درونی رحم را برای جنین آماده می‌کند. پس‌ازآن جفت جنین پروژسترون کافی را تولید می‌کند. بررسی میزان پروژسترون می‌تواند مشکل باشد، اما اگر از 7 میلی‌لیتر کمتر باشد احتمال سقط‌جنین افزایش می‌یابد. این شرایط کمتر در زنی دیده می‌شود مگر اینکه سابقه سه بار سقط‌جنین داشته باشد. اگر سابقه سقط‌جنین دارید و میزان پروژسترون شما کم است، می‌تواند پروژسترون را به‌صورت شیاف واژینال، تزریق عضلانی و قرص، دریافت کنید.

آیا وان داغ بی‌ضرر است؟

در زمان بارداری باید از وان داغ و سونای داغ خودداری کنید، مخصوصاً در سه‌ماهه اول. زیرا دمای زیاد ممکن است به لوله عصبی فرزند شما نقص وارد کند. دوش آب گرم و نشستن در وان آب گرم می‌تواند دردهای بدن را تسکین دهد.

آیا می‌توان از حیوانات خانگی مانند گربه نگهداری کرد؟

اگر گربه دارید، بخصوص اگر گربه شما وحشی است، در آن صورت باید به پزشک خود اطلاع دهید تا ازلحاظ توکسوپلاسموز مورد آزمایش قرار بگیرید. شما نباید سطل زباله گربه را عوض کنید. همچنین پس از بازی با گربه یا باغبانی در باغچه دست‌های خود را به‌دقت بشویید.

توکسوپلاسموز از گربه‌های آلوده و یا گوشت نپخته به انسان منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند به جنین منتقل شده و موجب عوارضی چون سقط‌جنین شود. درمان توکسوپلاسموز کمی مشکل است و به دلیل رایج نبودن به مجوزهای مخصوص نیاز دارد. خوشبختانه امروزه بیشتر زنان از دوران کودکی از این مشکل محافظت شده‌اند و ممکن نیست آلوده شوند.

اگر در یک رابطه پر از خشونت قرار دارید می‌توانید از کجا کمک بگیرید؟

از هر 6 زن باردار آمریکایی یکی از آن‌ها مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرد. خشونت خانگی عوارض دوره بارداری را افزایش داده و احتمال زایمان زودرس و سقط‌جنین را افزایش می‌دهد. اگر چنین مشکلی برایتان پیش آمد تا زمانی که کبودی‌ها و علائم بر روی بدنتان وجود دارد به مراکز قضائی بروید. همچنین بیشتر زنان در این جلسات به همراه همسر خود ظاهر می‌شوند زیرا معمولاً چنین مردی می‌خواهد کنترل همه‌چیز را به دست بگیرد و همسرش را در تنها نمی‌گذارد.

گزارش خشونت

اگر در چنین رابطه‌ای قرار دارید باید شرایط خود را گزارش دهید. اگر قبلاً مورد ضرب و شتم قرار بگیرید احتمال دارد که در دوران بارداری هم مورد ضرب و شتم قرار بگیرید. در این شرایط از فردی که مورد اعتماد شماست کمک بگیرید. می‌توانید در چک آپ های پزشکی به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما می‌تواند دراین‌باره به شما کمک کند.

بیشتر زنان باوجود ضرب وشتم حاضر نمی‌شوند همسر خود را ترک کنند، البته دلایل مختلفی وجود دارد. اما اگر در چنین شرایطی به سر می‌برید بهتر است برای محافظت از جان خود و فرزندانتان و پیشگیری از حوادث بدتر راه‌حلی پیدا کنید. بنابراین ببینید از چه مراکزی می‌توانید کمک بگیرید، اداره پلیس، مراکز مشاوره و مراکز دیگر.

بهتر است که یک ساک آماده داشته باشید و آن را در خانه یک دوست یا همسایه به امانت بگذارید. در این ساک پوشاک موردنیاز خود و فرزندان، لوازم بهداشتی، مدارکی مانند مدارک تولد، رسید اجاره، کلید یدک خانه و ماشین و یک اسباب‌بازی مخصوص برای هر فرزند را قرار دهید. به یاد داشته باشید که شما و فرزندتان در معرض خطر قرار دارید، بنابراین با دوستان و پزشک خود صحبت کرده و کمک بخواهید.

سخن آخر

دوران بارداری یک دوران مهیج اما استرس‌زا است. در اینجا سؤالات احتمالی در دوران بارداری و پاسخ‌های آن‌ها را در اختیارتان قرار داده ایم. برای دریافت پاسخ سؤالات دیگرتان کتاب بخوانید، در اینترنت جستجو کنید، از دوستانتان که دارای فرزند هستند کمک بگیرید و مثل همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم