25 فیلم برتر غیر انگلیسی‌زبان در سال 2016 (بخش اول)

در سال 2016 فیلم‌های موفقی به بازار آمدند مانند “لالالند”، “مهتاب”، “ورود و اگر سنگ از آسمان ببارد”. اما در اینجا می‌خواهیم 25 فیلم غیر انگلیسی‌زبان را مرور کنیم.

25. بهشت (PARADISE) / روسیه/ درام جنگی

“بهشت” آندری کونچالاوسکی (Andrei Konchalovsky) داستان عشق در اوج یاس و ناامیدی است. کارگردان همانند یک مستند از سه شخصیت می‌خواهد تا به دوربین نگاه کرده و عقاید خود را مطرح کنند. او از طریق یک لنز تک‌رنگ غم و نومیدی عشق در اوج جریان هولوکاست را به نمایش می‌گذارد.

یک مهاجر روسی به نام اولگا (Vysotskaya) به دلیل پناه دادن به دو کودک یهودی در اردوگاه گیر افتاده و در آنجا یک سرباز SS مسیحی به نام هلموت را می‌بیند که در گذشته عاشق هم بودند. این عشق قدیمی آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند اما هلموت دچار غرور می‌شود، اما سپس متوجه می‌شود که مرگ به سراغ او و همراهانش نیز می‌آید نه‌فقط یهودیان.

24. انسان خردمند (HOMO SAPIENS)/اتریش/مستند

این فیلم مستند بدون دیالوگ، وهم و تنش فضاهایی خالی از سکنه را نشان می‌دهد. در این فیلم به مدت 90 دقیقه تصویر ساختمان‌های خالی را می‌بینید که چگونه بدون وجود انسان به یک فضای ترسناک و وهم‌آلود تبدیل می‌شود. کارگردان اتریشی این فیلم نیکولاس گیرهالتر (Nikolaus Geyrhalter) یک تجربه ساده اما وهم‌آلود را در اختیارمان قرار می‌دهد. نکته جالب‌تر فیلم که به همان پوچی و عجیبی خود فیلم است، صداهایی طبیعی است که در آن استفاده شده، صدای آواز پرندگان، جریان آب، صدای ماشین‌آلات، وزش باد، و صدای حشرات، که یک فضای خارق‌العاده و رازآلود ایجاد کرده‌اند.

23. خشم مردی صبور (THE FURY OF A PATIENT MAN)/ اسپانیا/ جنایی

این فیلم باوجوداینکه در سبک جنایی و انتقام‌جویانه ساخته شده اما صحنه‌هایی دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند و از یک فیلم جنایی انتظار نمی‌رود که بیننده را غافلگیر کند. داستان خطی فیلم حتی بیننده‌های غیرحرفه‌ای را نیز با خود همراه می‌کند. دلاتور، فردی که به دنبال انتقام است دیالوگ‌های کمی برای گفتن دارد و در صحنه‌هایی که سکوت حکفرماست از آن‌ها استفاده می‌کند تا غافلگیری بیننده را دوچندان کند.

22. ابد و یک روز (LIFE AND A DAY)/ ایران/ درام

این فیلم داستان یک خانواده ایرانی را نشان می‌دهد که هرکدام از اعضای خانواده مشکلات خود را دارد. دراین‌بین دختر کوچک‌تر خانواده سعی می‌کند آن‌ها را کنار هم نگه دارد و به نظر می‌رسد با ازدواج او همان حداقل رابطه‌ای که میان اعضا وجود دارد نیز از بین می‌رود. در این میان برادر کوچک هم معتاد است، از کمپ ترک اعتیاد فرار کرده و به خانه بازگشته و مخالف ازدواج خواهر است.

21. رمز و راز خوشبختی (THE COMPLEXITY OF HAPPINESS)/ ایتالیا/ درام

این فیلم شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که در حسرت و نداشته هایشان فرو رفته‌اند و منتظر روزی هستند که از این شرایط رها شوند. این فیلم شما را نصیحت نمی‌کند که چگونه گذشته را رها کرده و به خوشبختی فکر کنید، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند این کار را انجام دهد. نویسنده و کارگردان فیلم، جیانی زاناسی (Gianni Zanasi) شخصیت‌هایی را به ما نشان می‌دهد که شبیه خودمان هستند و تلاش می‌کنند باوجود شکست، به چیزهایی که می‌خواهند برسند. این فیلم با یک نگاه طنزآلود و به کمک موسیقی متن که با ساختار فیلم هماهنگ است، نشان می‌دهد که چگونه انسان در رنج و عذاب خود مقصر است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم