25 گیاه خطرناک که می‌توانند آسیب‌های جدی به شما وارد کنند

گیاهان زیبایی وجود دارند که هیچ آسیبی به شما وارد نمی‌کنند، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که هر گیاهی را لمس نموده و یا بخورید. در حقیقت برخی از گیاهان دارای سم‌های مهلکی هستند. در اینجا 25 گیاه خطرناک را به شما معرفی می‌کنیم که باید از لمس آن‌ها خودداری کنید.

25. شوکران

گیاه شوکران با گل‌های ریز سفید و سبز چتری، خطرناک‌ترین گیاه شناخته‌شده در آمریکای شمالی است. تنها مقدار کمی از سم درون گیاه می‌تواند انسان یا احشام را مسموم کند. سیتوتوکسین سم مستقیماً بر سیستم عصبی تأثیر گذاشته و باعث تشنج می‌شود.

24. چشم خرچنگی

این گیاه که با نام‌های مختلفی وجود دارد، گل‌های جذاب صورتی، بنفش و یا سفیدرنگ دارد. از دانه‌های این گیاه برای آلات موسیقی استفاده می‌شود، اما این دانه‌ها به دلیل وجود آبرین، سمی هستند و خوردن آن باعث مرگ انسان می‌شود.

23. خرزهره

این گیاه گرمسیری در بیشتر مناطق گرمسیری جهان وجود دارد و به دلیل داشتن گل‌های زیبای شیپوری و نگهداری آسان در باغچه‌ها نگهداری می‌شود. اما تمام قسمت‌های این گیاه سمی است.

22. شابیزک

این گیاه بومی مناطق سرسبز اوراسیا بوده و دارای برگ‌های سبز و تمشک‌های براق به‌اندازه گیلاس است. در ساقه، برگ، میوه و ریشه این گیاه آتروپین و اسکوپولامین وجود دارد و باعث فلج عضلات بدن، ازجمله قلب می‌شود. حتی لمس این گیاه نیز سوزش ایجاد می‌کند.

21. خرزه هندی

خرزه هندی گل ملی نپال است که بومی آسیا بود اما امروزه به نقاط مختلف جهان برده شده است. این گیاه چوبی گل‌های خوشه‌ای زیبایی دارد. بااین‌حال تمام قسمت‌های این گیاه دارای سموم اندرومدوتوکسین، گرایانوتوکسین، رودوتوکسین و آسیتیلاندرومدول، است که باعث شده گیاه خطرناکی به شمار برود، بخصوص برای احشام.

20. گل شمشیری

گل شمشیری بومی شرق و شمال مرکزی آمریکا بوده و از خانواده گل مینا می‌باشد که بسیار سمی است. این گیاه در مناطق خشک می‌روید و دارای نوعی الکل سمی است که باعث ایجاد لرزش عضلانی، ضعف، یبوست و حتی مرگ انسان و حیوان می‌شود. این گیاه باعث مرگ نانسی هانکس لینکولن، مادر آبراهام لینکولن شد.

19. سیبچه مرگ

سیبچه مرگ بومی آمریکای شمالی و شمال آمریکای جنوبی می‌باشد. میوه آن غیرقابل‌خوردن و خود درخت نیز از سمی‌ترین درخت‌های جهان می‌باشد. شیره این گیاه حاوی نوعی فوربول است که حتی بخار آن هم انسان را کور می‌کند. اما میوه سیب مانند آن سمی‌ترین قسمت این گیاه است. در اسپانیا این میوه را “سیب مرگ” می‌نامند.

18. هراکلیوم مانتگازیانوم

این گیاه که زمانی بومی آسیا بود امروزه در اروپا و آمریکای شمالی هم یافت می‌شود. این گیاه سمی از خانواده چتریان می‌باشد، شیره آن بسیار سمی بوده و حتی چند قطره آن در چشم می‌تواند انسان را کاملاً کور کند. درحالی‌که اگر با پوست تماس داشته باشد، تاول ایجاد می‌کند. ماده سمی فوروکومارین مسئول ایجاد چنین واکنش‌هایی است.

17. زعفران مرغزار

این گیاه باغچه‌ای با گل‌های زیبای بنفش‌رنگ دارای مقادیر زیاد کلشیسین است، نوعی ماده سمی که عملکردش مانند آرسنیک است. حتی در مقدار اندک هم باعث ایجاد تهوع، اسهال و سوزش دهان و گلو می‌شود. در موارد شدیدتر باعث نارسایی کلیه و کبد، حمله قلبی و حتی مرگ می‌شود.

16. درخت خودکشی

از نام این گیاه مشخص است که بیش از هر گیاه دیگری منجر به مرگ انسان شده است. این گیاه سمی در مناطق حاره‌ای و کرانه‌های آب شور، در هند یافت می‌شود. تنها در ایالت کرالا، در یک سال بیش از 50 نفر براثر تماس با این گیاه کشته شدند. برخلاف نام این گیاه، اصلاً متوجه سم درونش نمی‌شوید، در حقیقت مانند این است که درون یک سوپ خوشمزه سم ریخته باشید.

15. زنبق دره

این گیاه زیبا که به دلیل گل و برگ‌هایش بسیار جذاب است، در مناطق معتدل و خنک نیمه شمالی آسیا، اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شود. این گیاه در خاک‌های مرطوب، حاصلخیز و ارگانیک به‌آسانی رشد می‌کند اما تمام قسمت‌های این گیاه بسیار سمی هستند و مواد شیمیایی آن مشکلات قلبی ایجاد می‌کند.

14. کرچک

این گیاه بومی مناطق گرمسیری امروزه در بیشتر قسمت‌های جهان یافت می‌شود و از خانواده فرفیون به شمار می‌رود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند اما سمی‌ترین بخش آن دانه‌هایش است که دارای نوعی سم به نام ریسین است. بر اساس کتاب رکوردهای گینس این گیاه سمی‌ترین گیاه جهان است.

13. گیمپی گیمپی

گیمپی گیمپی که در مناطق باران‌خیز استرالیا، جزایر ملوک و اندونزی می‌روید، دردناک‌ترین گیاه جهان است. برگ‌های این گیاه دارای نوعی سم قوی هستند که درد زیادی را ایجاد می‌کند. این گیاه خارش دردناکی ایجاد می‌کند که می‌تواند سگ‌ها و اسب‌ها را بکشد و انسان را به مرز دیوانگی بکشاند.

12. اقونیطون

این گیاه دارای گل‌های زیبای بنفش‌رنگ است و بومی مناطق مرطوب اروپا و آسیا می‌باشد. این گیاه بسیار سمی می‌باشد، مخصوصاً ریشه و دانه‌های آن. داروی اقونیطون از برگ‌ها و ریشه این گیاه گرفته می‌شود و زمانی این گیاه را به‌عنوان ماده آرام‌بخش تجویز می‌کردند.

11. بروگمانسیا

این گیاه همیشه‌سبز که گاهی تا طول 6 متر رشد می‌کند، بومی زمین‌های شیب‌دار آمریکای جنوبی، بخصوص آندس است. تمام بخش‌های این گیاه مخصوصاً گل‌های آن سمی هستند، بخصوص اگر به غشاهای مخاطی جذب شوند. بااین‌حال، بومی‌های برزیل برگ‌های این گیاه را به‌عنوان ماده مخدر استعمال می‌کنند و معتقدند که در درمان آسم مؤثر است.

10. تنباکو

گیاه تنباکو از خانواده گیاهان دارویی بوده و بومی مناطق گرمسیری آمریکا است و امروزه به دلیل کشت تبدیل آن به توتون در سراسر جهان کشت می‌شود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند، مخصوصاً برگ‌ها و حاوی آلکالوئیدهای سمی نیکوتین می‌باشند که باعث سمی شدن هرچه بیشتر این گیاه می‌شود.

9. دیفنباخیا

این گیاه که از خانواده گل شیپوریان است بومی مناطق گرمسیری از مکزیک گرفته تا جنوب غرب هند و آرژانتین است. این گیاه خانگی دارای برگ‌های سمی است. گفته می‌شود که یک گاز از برگ این گیاه صدای شما را قطع کرده، دو گاز از آن بدن را فلج کرده و سه گاز باعث مرگ می‌شود.

8. سرخدار

این گیاه از خانواده سرخداران در سراسر اروپا، آسیا و هیمالیا دیده می‌شود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی است به‌جز میوه آن (که البته دانه‌هایش هم سمی است). علاوه براین، این گیاه گرده‌های سمی تولید کرده و باعث سردرد، خستگی، درد مفاصل، خارش پوست می‌شود.

7. نرگس زرد

نرگس زرد بهاری از خانواده گل‌های نرگس از دوران باستان هم ازلحاظ گیاه‌شناسی و هم ازلحاظ دارویی شناخته شده بود. تمام قسمت‌های این گیاه دارای سم لیکورین آلکالوئید هستند، بخصوص پیاز آن و برگ‌ها. اثر سمی این گیاه در اثر جویدن سال‌هاست که شناخته شده و حتی برای خودکشی استفاده می‌شود.

6. چشم عروسک

این گیاه بومی شرق آمریکای شمالی به دلیل داشتن میوه‌های ریز که شبیه چشم عروسک هستند، شهرت دارد. سم‌های این گیاه ماهیچه‌های قلبی را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند. علائم مسمومیت آن عبارت‌اند از: سوزش دهان و گلو، افزایش بزاق دهان، گرفتگی شدید معده، سردرد، اسهال، گیجی و هذیان. خوردن این میوه‌های ریز باعث ایست قلبی و مرگ می‌شود.

5. زبان پس قفا

این گیاه که به گیاه شویدی هم معروف است حدود 300 گونه است که در نیمه شمالی یافت می‌شود. این گیاه باغچه‌ای گل‌های رنگارنگی دارد و به دلیل داشتن آلکالوئیدهایی مانند دلفینین، دلفینیدین و آژاسین، و آلکوئیدهای دیگر مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و حتی ممکن است به مرگ منجر شود.

4. رتم جادویی

رتم جادویی نوعی درختچه چندساله است که در بیشتر قسمت‌های اروپا یافت می‌شود و بر تنفس و عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد. این گیاه دارای آلوکوئیدهای سمی است که ضربان قلب و سیستم عصبی را تضعیف می‌کند و برای کودکان، زنان باردار و افرادی که مشکلات قلبی دارند خطرناک است.

3. گل انگشتانه

گل انگشتانه به دلیل داشتن گل‌های رنگارنگ بسیار زیباست اما نگه‌داری آن در باغچه می‌تواند خطرناک باشد. در صورت تماس با این گیاه ممکن است علائمی از قبیل: تهوع، تشنج، هذیان، و در موارد شدیدتر، ضربان قلب آریتمی، لرزش و حتی مرگ را ایجاد کند.

2. تاتوره

این گیاه از خانواده تاجریزی گل‌های سفید خارداری دارد که در پاییز شکوفا می‌شوند. این گیاه هذیان آور دارای مقادیر زیاد آلکالوئید آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین است. میزان مرگ‌ومیر ناشی از استعمال این گیاه در افرادی که از کشنده بودن آن خبر ندارند، بالا است.

1. باران طلایی

این درختچه بلند که گاهی به 7 متر می‌رسد، به دلیل داشتن گل‌های زرد، باران طلایی یا درخت پروانه نامیده می‌شود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند اما دانه‌های آن خطر زیادی دارند زیرا ممکن است کودکان آن را به‌اشتباه بخورند. در دهه‌های گذشته چندین کودک بریتانیایی براثر خوردن این دانه‌ها کشته شده‌اند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم