رده بندی برترین فیلم‌های استاپ موشن دهه اخیر براساس امتیاز راتن تومیتوز

انیمیشن استاپ موشن یک هنر زیبا، تفکربرانگیز و با داستان‌های تخیلی است. حیات فیلم‌های انیمیشن پس از عدم موفقیت “لینک گمشده” (Missing Link) لایکا و اکران “فیلم شان گوسفند: فارماگدون” (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon) از آردمن در نتفلیکس، دچار رکود شد.

با این حال استاپ موشن در سینما و تلویزیون یک هنر جالب است که مرزهای انیمیشن را کنار میزند. به افتخار این هنر می‌خواهیم ده استاپ موشن برتر سال‌های 2010 براساس امتیاز راتن تومیتوز را به شما معرفی کنیم. هر کدام از این فیلم‌ها شایسته دیدن شدن هستند. با پروشات همراه باشید.


10. دزدان دریایی! گروهی از ناجورها – The Pirates! Band Of Misfits – 86%

گرچه این اثر به برترین آثار آردمن نزدیک نیست، “دزدان دریایی! گروهی از ناجورها” (یا “ماجراجویی با دانشمندان”) یک فیلم ماجراجویانه از سال 2012 است. این فیلم که داستان خود را از فیلم “دزدان دریایی کارائیب” (Pirates in the Caribbean) الهام گرفته، یک فیلم هوشمندانه و جالب است که از شخصیت پردازی جالب و طنز کلاسیک بریتانیایی بهره می‌برد.

صداپیشگی مستعد افرادی چون “هیو گرانت” در نقش کاپیتان دزد دریای، “دیوید تننت” در نقش چارلز داروین و “ایملدا استنتون” در نقش ملکه ویکتوریای شرور این فیلم را دیدنی کرده است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)


9. فرنکن‌وینی – Frankenweenie – 87%

باید بدانید “تیم برتون” فیلم “کابوس پیش از نیمه شب” (The Nightmare Before Christmas) را تهیه کرد، نه کارگردانی، بلکه “هنری سلیک” کارگردانی این انیمیشن کلاسیک را برعهده داشت. اما او دو انیمیشن استاپ موشن دیگر را نیز کارگردانی کرد، “عروس مرده” (Corpse Bride) در سال 2005 و “فرنکن‌وینی” در سال 2012 براساس فیلم کوتاه دیزنی خود در سال 1984.

فیلم داستان پسری است که سگ مرده خود را زنده می‌کند، و در این مسیر یادآور علاقه برتون به مرگ و داستان “فرانکنشتاین” از “مری شلی” است. استودیویی که به او کمک کرد این فرصت را ایجاد کرد تا این اثر وحشتناک زیبا را خلق کند.


8. پارانورمن – ParaNorman – 88%

سال 2012 برای فیلم‌های انیمیشن استاپ موشن و ترسناک سال پرباری بود. در ین سال لایکا هم “پارانورمن” را ساخت. این فیلم تمام ویژگی‌های لازم یک اثر انیمیشن مدرن را دارا بود، از مضامین جالب تا جلوه‌های دیدنی.

این اولین فیلم استاپ موشن است که از مدل‌های شخصیتی 3 بعدی استفاده کرده، که حالا برای لایکا یک استاندارد محسوب می‌شوند. همچنین در رابطه با طراحی شخصیت، تغییرات آن و جلوه‌های ویژه مینیمال دقت فراوانی شده است. توجه به این جنبه‌های زیبایی شناسی از داستان و قهرمان بزرگ آن چیزی کم نمی‌کند.

همچنین بخوانید: 10 انیمیشن پرفروش برادران وارنر در تاریخ سینما


7. لینک گمشده – Missing Link – 89%

حالا که از لایکا صحبت شد باید انیمیشنی را معرفی کنیم که در گیشه شکست خورد، اما در زمینه جوایز موفق بود، و جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشن را هم دریافت کرد. جالب است که این فیلم توانست با وجود فیلم‌هایی مانند “پا گنده” (Bigfoot) این جایزه را به دست آورد.

با این حال “حلقه گمشده” یک فیلم ماجراجویانه با جزئیات پیچیده در ژانر انیمیشن، موجودات متنوع و محیط رنگارنگ است. حضور صداپیشگانی مانند “هیو جکمن“، “ژوئی سالدانیا”، “تیموتی اولفینت” و “زک گالیفیناکیس” در نقش اصلی فیلم را دیدنی‌تر می‌کند.


6. جزیره سگ‌ها – Isle Of Dogs – 90%

“وس اندرسن” برای دومین اثر انیمیشن خود در سال 2018 نسخه خود از ژاپن پادآرمان شهری پسا استعمار را خلق کرد. این فیلم با نمایش کلیشه‌ای از فرهنگ ژاپن و ترکیب زبان‌های انگلیسی و ژاپنی بحث برانگیز هم بود.

با این حال فیلم یک کمدی سیاه جالب درباره پسری به نام اتاری است که به همراه پنج سگ (سگ اصلی به نام چیف با صداپیشگی “برایان کرانستون“) به جستجوی سگش اسپاتس می‌رود که در یک جزیره سمی (به همراه سگ‌های دیگر) گیر افتاده است. توجه اندرسن به جزئیات مثل همیشه شگفت انگیز بوده، و انسجام اثر آن را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم انیمیشن برتر تاریخ برادران وارنر براساس امتیاز IMDB


5. آنومالیسا – Anomalisa – 92%

این فیلمی است که در پایان دهه به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های سال‌های 2010 از آن یاد شد، و به خاطر محتوای بکر و قدرتمند خود سزاوار توجه است. “چارلی کافمن” نویسنده براساس نمایش تلویزیونی خود این فیلم عاشقانه رمانتیک را ساخت، داستان درباره یک سخنران انگیزشی تنهاست که با زنی به نام لیزا آشنا شده، و به ارزش خود پی می‌برد. برای مایکل استون همه شبیه هم هستند، اما لیزا با همه فرق دارد.

این فیلم ساخته شده از گروه سازنده برنامه تلویزیونی “اجتماع” (Community) یک انیمیشن ساده با داستانی انسانی است.


4. کوبو و دو رشته – Kubo And The Two Strings – 97%

برای طرفداران انیمیشن فیلم “کوبو و دو رشته” (2016) شاید بهترین انیمیشن استاپ موشن سال‌های 2010 و لایکا بهترین سازنده باشد. این فیلم با داستانی خیره کننده برگرفته از فرهنگ ژاپن از لحاظ روایی و زیبایی شناختی دیدنی است.

لایکا با وجود جلوه‌های ویژه، فضای جالب (شامل یک عروسک 5 متری) و انیمیشن پیچیده دیدنی است. داستان قدرتمند درباره یک خانواده، قهرمان سازی و میراث به جا مانده از صداپیشگی بازیگرانی مانند “شارلیز ترون“، “آرت پارکینسون” و “متیو مک کانهی” فیلم را دیدنی‌تر می‌کنند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین انیمیشن‌هایی که در این دهه (2010 تا 2019) اکران شدند


3. فیلم شان گوسفند: فارماگدون – A Shaun The Sheep Movie: Farmageddon – 98%

با افتخار باید بگوییم سری دوم “گوسفند زبل” با عنوان فرعی “فارماگدون” (2019) یک سیکوئل لذتبخش است. این فیلم مانند فیلم اول درباره گوسفند بازیگوش و گله اوست که با یک آدم فضایی مؤنث آشنا شده، و به او کمک می‌کنند تا به سیاره خود بازگردد.

گرچه فیلم تا حدی شبیه “ئی. تی. موجود فرازمینی” (E.T. The Extraterrestrial) است، روایت بصری آن را حقیقی و جذاب‌تر نشان می‌دهد.


2. زندگی من به عنوان یک کدو – My Life As A Zucchini (Ma Vie De Courgette) – 98%

هر فیلم انیمیشنی برای همه مناسب نیست. مثل فیلم “انومالیسا” و “زندگی من به عنوان یک کدو” (2016)، که نه تنها عاطفی است، بلکه اهمیت کمک به یکدیگر در شرایط بحرانی را نشان می‌دهد.

این فیلم به عنوان نماینده سوئیس در قسمت بهترین فیلم انیمیشن سال 2017 اسکار به داستان پسر جوانی می‌پردازد که پس از مرگ والدین یاد می‌گیرد به کودکان یتیم خانه‌اش اعتماد کند. گرچه کنار آمدن با بار عاطفی فیلم دشوار است، اما ارزش تماشا کردن را دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 5 انیمیشن مورد انتظار دی سی در سال 2020


1. شان گوسفند – Shaun The Sheep Movie – 99%

در نهایت برترین فیلم استاپ موشن درباره بدشانسی‌های یک گوسفند بازیگوش و گله اوست که به دنبال چوپان گمشده‌شان هستند. این فیلم که دو سری از آن ساخته شد از سریال انیمیشن “والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش‌نما” (Wallace & Gromit) الهام گرفته است.

اما جذابیت واقعی این فیلم در سری اول آن نهفته است. جلوه‌های بصری جذاب، شیرین کاری‌ها، شخصیت‌های دوست داشتنی و لحظات حسی باعث می‌شود دلتان برایشان، بیتزر، تیمی و گله تنگ شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم