معرفی فیلم “هنر دفاع شخصی” (The Art of Self-Defense)؛ به دست آوردن قدرت به قیمت تخریب و نابودی دیگران

انبوه فیلم‌های اکران شده در یک سال گاهی اوقات اجازه دیده شدن به برخی فیلم‌های خوب و دیدنی را نمی‌دهد و “هنر دفاع شخصی” یکی از این فیلم‌ها است که در سال 2019 اکران شد و علی‌رغم جلب نظر مثبت منتقدان، سر و صدای زیادی برپا نکرد و در دسته‌ی فیلم‌های کمتر دیده شده‌ی این سال قرار گرفت. البته یکی از دلایل این موضوع معروف نبودن بازیگران آن و بی‌حاشیه بودن خود فیلم است. اما باید توجه داشته باشیم که یک فیلم خوب و تماشایی لزوما بازیگران و یا حتی کارگردان معروفی ندارد و در موارد زیادی بازیگران کمتر دیده شده در آثار خیلی بهتری بازی می‌کنند که بازیگران مطرح سینما در آنها حضور ندارند. در این مقاله به معرفی فیلم “هنر دفاع شخصی” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “هنر دفاع شخصی” (The Art of Self-Defense)
  • ژانر: درام، کمدی، هیجان انگیز
  • کارگردان: “رایلی استزینز” (Riley Stearns)
  • بازیگران: “جسی آیزنبرگ”، “ایموجن پوتس”، “آلساندرو نیوونا”
  • سال تولید: 2019
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84/100

تریلر فیلم

همیشه متفوات بودن یک اثر سینمایی علاوه بر ایجاد تنوع، باعث جذابیت آن هم می‌شود؛ فیلم‌هایی که از یک موضوع کلیشه‌ای استفاده کرده و آن را به یک داستان منحصر به فرد تبدیل می‌کنند قطعا ارزش یک بار دیدن را دارند. فیلم “هنر دفاع شخصی” جسورانه عمل می‌کند و برخلاف ظاهر آرامی که دارد، هرچه جلوتر می‌رود بیننده را بهت‌زده‌تر می‌کند. این فیلم در ابتدا اثری تکراری به نظر می‌رسد که با توجه به موضوعش این ذهنیت را برای مخاطب به وجود می‌آورد که با فیلمی شاد و سرشار از انرژی مثبت روبرو است. اما باید بگوییم که اینطور نیست!

“هنر دفاع شخصی” لایه‌های تاریک، خشن و حتی ترسناکی دارد که رفته رفته خود را نمایان می‌سازند. داستان فیلم درباره پسری خجالتی، ضعیف و کمی دست و پا چلفتی به نام “کیسی” است که در یک شرکت حسابداری کار می‌کند و رابطه خوبی با همکارانش ندارد. “کیسی” از آد دسته آدم‌های گیج و سردرگمی است که با وجود سال‌ها زندگی هنوز راه خود را پیدا نکرده و در نتیجه احساس شکست بزرگی در زندگی دارند.

“کیسی” یک شب در خیابان مورد حمله افراد ناشناس قرار می‌گیرد و نمی تواند از خودش دفاع کند؛ او به‌شدت زخمی شده و مدتی را به استراحت در خانه می‌گذراند. “کیسی” به‌طور اتفاقی با یک آکادمی کاراته آشنا می‌شود و بعد از صحبت با مربی آن تصمیم می‌گیرد کاراته یاد بگیرد تا بتواند از خودش در برابر حملات اختمالی دیگران دفاع کند.

اما حضور او در این آکادمی مساوی می‌شود با یک تغییر شخصیتی بزرگ که نیمه تاریک وجودش را بیرون می‌کشد و “کیسی” را به یک هیولا تبدیل می‌کند! نکته جالب این فیلم آرام بودن آن حین روایت چنین داستان خشنی است. در واقع کارگردان فیلم سعی کرده با ایجاد نکردن سر و صدای زیادی و غیر ضروری، حالت مرموزی به داستان و شخصیت‌هایش بدهد که باید گفت در این کار موفق بوده و نتیجه تاثیرگذاری بر کل فیلم داشته است.

“هنر دفاع شخصی” را می‌توان فیلمی با ژانری نزدیک به کمدی سیاه دانست که اگر برخی از ضعف‌هایش را برطرف می‌کرد قابلیت بهتری در رساندن پیامش به مخاطب می‌داشت. با اینحال این فیلم از جنبه‌های هنری خوبی مثل ترکیب رنگ‌های حرفه‌ای و موسیقی متن مناسبی استفاده کرده که در تحت‌تاثیر قرار دادن بیننده نقش داشته‌اند.

تصاویری از فیلم “هنر دفاع شخصی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم