رده بندی 10 نقش برتر “جان ریس-دیویس” (John Rhys-Davies)

اغلب ما اولین بار “جان ریس-دیویس” در نقش صلاح کاوشگر فیلم “مهاجمان صندوق گمشده” (Raiders of the Lost Ark) دیدیم. صدای رسا و گیرای او در اجرای آهنگ‌های گیلبرت و سالیوان کاریزماتیک بود. چند دهه بعد، نسل جدید او را در نقش گیملی، مبارز کوتوله در سه گانه “ارباب حلقه‌ها” (Lord of the Rings) از “پیتر جکسون” دید. گرچه او اغلب در نقش بریتانیایی حضور دارد، گرچه در نقش شخصیت‌های بومی غیر از کشورش ولز هم بازی کرده است.

ریس-دیویس فارغ التحصیل آکادمی هنرهای دراماتیک رویال است، و به مدت پنج دهه در صحنه، سینما و تلویزیون حضور دارد. او در نقش پادشاه‌های اشرافی، جاسوس‌های اروپای شرقی، تروریست‌های خطرناک، ویلن‌های روانی، و قهرمان‌های شجاع بازی کرده است. او در بریتانیا به خاطر حضور در سریال‌هایی مانند Budgie و درام I, Claudius حضور یافت، اما این حضور در فیلم “مهاجمان صندوق گمشده” بود که او ر به یک ستاره بین المللی تبدیل کرد. پس آماده باشید تا با 10 نقش برتر “جان ریس-دیویس” آشنا شوید. با پروشات همراه باشید.


10. گیملی- GIMLI

“جان ریس-دیویس” در 50 سالگی با بازی در نقش گیمبلی کوتوله در سه گانه “ارباب حلقه‌ها” از “پیتر جکسون” یکی از بهترین نقش‌های خود را اجرا کرد. او به عنوان یکی از نه نفری که توسط لرد الروند انتخاب شده تا حلقه را به موردور رسانده و آن را نابود کنند، بنابراین هم تبر مبارزه دارد، و هم زبان تند و تیز.

ریس-دیویس با قد بالای 1.80 سانتی متر یکی از بلندترین اعضای این گروه در کنار هابیت هاست. روح مهربان او و دوستی عجیبش با گیمبلی و شاهزاده لگولاس الف باعث شد در سراسر جهان طرفدارانی داشته باشد.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره سه گانه ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)


9. صلاح – SALLAH

“ایندیانا جونز” (Indiana Jones) و “مهاجمان صندوق گمشده” از جمله اولین فیلم‌های موفق و پرفروش ریس-دیویس بود که گرچه در دهه 70 و 80 در تئاتر و تلویزیون بریتانیا نیز فعالیت می‌کرد. طنز شخصیت صلاح در “ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی” (Indiana Jones and the Last Crusade) باعث درخشش او شد.

صلاح نه تنها تنها راه ارتباطی جونز در قاهره بلکه دوست قدیمی او بود. او یک کاوشگر مصری است که درباره عتیقه‌ها اطلاعات زیادی داشت، و خانواده بزرگی متشکل از نه فرزند دارد که زمانی در مقابل یک مرد مسلح نازی از ایندیانا جونز محافظت می‌کرد. این شخصیت قرار بود به عنوان یک مرد کوتاه قامت لاغر به نمایش دربیاید، اما ریس-دیویس” خرس مانند با شخصیت گرم و صمیمی خود توجه “استیون اسپیلبرگ” را به خود جلب کرد.


8. وسکو رودریگز – VASCO RODRIGUES

زمانی که رمان معروف “شوگون” از “جیمز کلیول” در سال 1980 به یک مینی سریالان بی سی تبدیل شد، “جان ریس-دیویس” در نقش وسکو رودریگز، ملوان پرتقالی بلک شیپ بازی کرد که با قهرمان سریال جان بلکترون (ریچارد چمبرلین) دوست بود. بلکترون ملوان انگلیسی هواپیمای تجاری اراسموس بود که در سال‌های 1600 در آب‌های ژاپن براثر طوفان نابود شد.

ارتباط میان بلکتورن و رودریگز به شکل عجیبی آغاز می‌شود، زیرا بلکتورن یک پروتستان و رودریگز کاتولیک است، آنهم زمانی که مذهب کاتولیک در ژاپن سرکوب شده بود، و پروتستان‌ها کافر تلقی می‌شدند، هر کدام از آنها زندگی دیگری را نجات داده، و با کاپیتان رودریگز و رژیم شوگون و سامورایی‌هایش درگیر شدند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه سه گانه ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings)


7. تریبرد – TREEBEARD

دومین نقش ایفا شده توسط “جان ریس-دیویس” در سه گانه “ارباب حلقه‌ها” تریبرد دانت است که در “ارباب حلقه‌ها: دو برج” ظاهر شد، و از مری و پیپین هابیت پس از فرار از ارکس محافظت می‌کند. او یکی از کهن‌ترین موجودات سرزمین میانی است که در جنگل فانگورن و در پای کوهستان میزری وجود دارد.

انت ها چوپان‌های درختان بوده، و در مقابل سایر موجودان سرزمین میانی مانند کوتوله‌ها و انسان‌ها، از جنگل محافظت می‌کنند. تریبرد یکی از توصیف شده ترین و پرجزئیات ترین شخصیت‌های رمان “ارباب حلقه‌ها” از تلکین است، که ریس-دیویس آن را زنده کرد، گرچه یک شخصیت انیمیشن بود.


6. نائیویس سوتوریسو ماکرو – NAEVIUS SUTORIUS MACRO

ریس-دیویس یکی از هنرپیشه‌های بریتانیایی بود (پاتریک استوارت، برایان بلسد، جان هرت، درک جاکوبی و غیره) که پس از حضور در سریال حماسی بریتانیایی سال 1976 به شهرت رسید. او نقش نائیویس سوتوریسو ماکروی رومی را ایفا کرد. او هم برای امپراتوری تیبریوس جنگید هم برای کالیگولا.

او در زمان تیبریوس به قدرت رسید، و سپس به خاطر قدرت رسیدن کالیگولا تلاش کرد. این سریال از دیدگاه امپراتور کلادیوس گفته می‌شود، که به عنوان یک پیرمرد سریال را روایت می‌کند، و تاریخ اولیه امپراتوری روم را نیز شامل می‌شود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند


5. ژنرال لئونید پوشکین – GENERAL LEONID PUSHKIN

“کریستوفر لی” و “مدس میکلسون” بازیگرانی بودند که در چندگانه “جنگ ستارگان” (Star Wars) و “جیمز باند” (James Bond) به عنوان ویلن حضور یافتند، اما “جان ریس-دیویس” در فیلم‌های “ایندیانا جونز” و سه گانه “جیمز باند” به عنوان دوست 007 حضور یافت. او در فیلم پانزدهم باند “روزهای روشن زندگی” (The Living Daylights) در سال 1987 نقش ژنرال لئونید پوشکین را ایفا کرد.

این اولین فیلمی بود که “تیموتی دالتون” ستاره در نقش مأمور ویژه حضور داشت، و آخرین فیلمی بود که یکی از داستان‌های “ایان فلمینگ” را دنبال می‌کرد. ریس-دیویس نقش سرپرست جدید ک گ ب را ایفا می‌کند که باند ابتدا او را ویلن و یک تهدید می‌دانست، و سپس به دنبل ویلن واقعی، یعنی سرپرست جدید ک گ ب رفت.


4. پروفسور ماکسیمیلیان آرترو – PROFESSOR MAXIMILLIAN ARTURO

از سال 1995 تا 2000، ریس-دیویس به عنوان پروفسور ماکسیمیلیان آرترو در سریال فانتزی علمی-تخیلی “اسلایدرها” (Sliders) حضور یافت، داستان درباره گروهی از مسافران زمان بود که با کمک کرم چاله میان بعدی و یک وسیله بین دنیاهای موازی اسلاید ایجاد می‌کردند. پروفسور آرترو مربی شخصیت اصلی کوئین مالوری (جری اوکانل) است که این وسیله را خلق کرد.

آن‌ها در طی یکی از اولین اسلایدهای زمانی راه برگشت به خانه را از دست داده، و به مدت چند دقیقه تا چند ماه در دوره‌های زمانی گیر می‌کنند. درحالی که در یک دوره زمانی گیر افتاده‌اند، عواملشان در مشکلات سیاسی و تاریخ آن دوره درگیر می‌شوند.

همچنین بخوانید: ناب‌ترین فیلم‌های هنری توسط کدام کارگردان‌ها ساخته شدند؟


3. کوئیلیان گورنت – QUILLIAN GORNT

“جان ریس-دیویس” در دومین اثر اقتباسی “جیمز کلاول” یعنی Noble House، در مینی سریالی که به شهرت شوگون رسید، به یکی از برترین استعدادهای بریتانیا بدل شد. در این مینی سریال، “پیرس برازنان” جوان در نقش تای-پن ایان دانرس، سرپرست کمپانی تجاری بین المللی استروان و ریس-دیویس در نقش رقیب تجاری او “کوئیلیان گورنت” حضور دارد.

هنگامی که استروان با مشکلات مالی روبرو می‌شود، و دانرس باید کاری کند، به دنبال یک سرمایه گذار ثروتمند می‌رود. این سرمایه گذار همدست گورنت است که می‌خواهد به هر قیمتی دانرس را نابود کند. فضای درخشان دهه 80 و اجرای زیبای ریس-دیویس و برازنان فیلم را دیدنی می‌کند.


2. مأمور مایکل مالونه – AGENT MICHAEL MALONE

پس از موفقیت فیلم “تسخیرناپذیران” (The Untouchables) سال 1987 با بازی “کوین کاستنر” و “شان کانری”، در سال 1993 سریالی از آن ساخته شد. “تام آماندس” نقش الیون نس “کاستنر” بازی کرد، و “جان ریس-دیویس” هم در نقش مأمور مایکل مالونه براساس جیمی مالونه کانری حضور یافت.

این سریال با ترکیب فیلم و سریال سال 1959 نس، محقق دولتی را درحالی نشان می‌دهد که با تشکیل جوخه‌ای از افسران می‌خواهد آل کاپون (ویلیام فورسایت) را پشت میله‌ها بیندازد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 کارگردان غیرامریکایی که در هالیوود هم خوش درخشیدند


1. ویلسون فیسک – WILSON FISK

پیش از حضور “وینسنت دن آفریو” در نقش ویلسون فیسک در سریال “دردویل” (Daredevil) نتفلیکس، “جان ریس-دیویس” اولین نفری بود که در اثر کلاسیک “محاکمه هالک شگفت انگیز” (The Trial of the Incredible Hulk) سال 1989 نقش کینگپین مجرم را ایفا کرد. این فیلم تلویزیونی ابرقهرمانی براساس سریال داغ سال‌های 1978 تا 1982 ساخته شد.

در این فیلم “دیوید بنر (بیل بیکسبی) در کنار دردویل (رکس اسمیت) در دادگاه در مقابل فیسک قرار می‌گیرد. ریس-دیویس به عنوان اولین کسی که در یک لایو-اکشن فیسک را به تصویر می‌کشد، جذابیت و کشش را به این داستان می‌آورد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم