رده بندی برترین نقش‌های “هریسون فورد” (Harrison Ford)

هریسون فورد” یکی از بهترین ستاره‌های تاریخ سینماست. این بازیگر طی 50 سال حرفه بازیگری با فیلمسازان موفقی کار کرد، مانند لوکاس، اسپیلبرگ، نیکلز، پولانسکی، ویر، ریدلی، جی جی و غیره. هنوز از سازندگان نقش‌های هان و ایندیانا جونز هم نام نبرده‌ایم.

البته هان سولو و ایندیانا جونز جز برترین فیلم‌های او هستند، که بازهم کل همه چیز نیستند. از آنجاییکه فورد در فیلم جدید “آوای وحش” (The Call of the Wild) حضور یافته، می‌خواهیم به نقش‌های قدیمی او نگاهی بیندازیم. به همین دلیل می‌خواهیم ده نقش برتر او را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. هنری ترنر (در مورد هنری – Regarding Henry)

این فیلم به نویسندگی “جی.جی.آبرامز” آن هم زمانی که در کالج بود، فورد را در حالی نشان می‌دهد که در نقش هنری، مردی که پس از جراحت ناشی از تیراندازی زندگی‌اش به خطر می افتد، بازی می‌کند.

این فیلم “مایک نیکلز” نشان می‌دهد که هنری در نتیجه از دست دادن حافظه، توانایی تکلم و حرکت بدن، می‌خواهد کنترل زندگی‌اش را به دست بگیرد. فورد در نمایش مردی که به تدریج کنترل بدن و احساساتش را برعهده می‌گیرد، موفق عمل می‌کند.

همچنین بخوانید: 8 فیلم جذاب و دیدنی رابرت ردفورد (Robert Redford)


9. دکتر واکر (دیوانه وار – Frantic)

در این فیلم فورد در نقش یک دکتر آمریکایی در پاریس ظاهر می‌شود که به قتل پیچیده، مجرمانه و جنایت آمیز دست میزند.

این فیلم به کارگردانی “رومن پولانسکی” درباره “دکتر ریچارد واکر” است که حین دوش گرفتن در تعطیلات پاریس همسرش ناپدید می‌شود. واکر ذره ذره پاریس را زیر پا می‌گذارد تا همسرش را پیدا کند.


8. جان بوک (شاهد – Witness)

در فیلم “شاهد” از “پیتر ویر” فورد نقش جان بوک را ایفا می‌کند، یک پلیس سرسخت که برای حل معمای یک قتل به عنوان یک پلیس مخفی عمل می‌کند. او حتی از شاهد هم محافظت می‌کند.

زمانی که یک پسر به قتل یک پلیس مخفی در خارج از فیلادلفیا شهادت می‌دهد، جان بوک پرونده را به عهده می‌گیرد. بوک که در خطر افتاده، سبک زندگی مردم آنجا را دنبال می‌کند. در این میان از پسرک محافظت می‌کند تا از شر قاتل در امان باشد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های رازآلود تاریخ سینما


7. برانچ ریکی (42)

فورد اغلب در نقش شخصیت‌های واقعی بازی نمی‌کند، اما اگر این کار را انجام دهد در آن می‌درخشد.

مثل فیلم 42 که زندگی “جکی رابینسون” است، و فورد در نقش “برنچ ریکی” مدیر افسانه‌ای تیم حضور دارد. ریکی فردی است که برای حقوق رابینسون ایستادگی کرده، و به خاطر حضور در لیگ اصلی بیسبال به دردسر می افتد. فورد جلوه ارامش بخش، عاقلانه و جذاب را به این نقش می‌آورد.


6. رئیس جمهور مارشال (ایر فورس وان – Air Force One)

“از هواپیمای من پیاده شو!” دیالوگ‌های کمی در سینما توانسته‌اند مانند این دیالوگ “هریسون فورد” در فیلم “ایر فورس وان” شناخته شوند.

باید بگوییم زمانی که نقش رئیس جمهور آمریکا را بازی کنید، و این کار را درست انجام دهید، مسلماً به یکی از بهترین نقش‌هایتان تبدیل می‌شود. فورد با سال‌ها تجربه و مهارت بازیگری توانست در نقش رئیس جمهور آمریکا باورپذیر باشد. البته حضور “گری الدمن” نیز مؤثر بود.

همچنین بخوانید: 10 کارگردان که فیلم‌هایشان بهترین دیالوگ‌های تاریخ سینما را داشته‌اند


5. جک رایان (بازی پاتریوت – Patriot Games)

فورد توانست شخصیت جک رایان، مشهورترین شخصیت تخیلی “تام کلانسی” را نه در یک اثر بلکه در دو اثر زنده کند.

قطعاً در “بازی پاتریوت” و “تهدید فوری و آشکار” فورد نقش جک رایان مأمور سیا را ایفا کرد که در مأموریت‌های مختلف حضور یافته بود. او در فیلم اول دنبال ارتش ایرلند است، و در فیلم دوم به دنبال کارتل مواد مخدر کلمبیا. در هر صورت فورد در آن موفق است.


4. ریچارد کیمبل (فراری – The Fugitive)

فورد معمولاً نقش شخصیت‌های بزرگ را ایفا می‌کند که از ابتدا تا انتها چشمگیر هستند. با این حال آنچه که حضور او در “فراری” را پررنگ می‌کند، تبدیل شدن او از یک قاتل به یک انتقام جو در پایان است.

دکتر ریچارد کیمبل که به قتل متهم شده دائم می‌گوید که همسرش را نکشته. چرا باید این کار را بکند؟ کیمبل پس از فرار از زندان و پنهان شدن به دنبال قاتل همسرش است. کیمبل نه تنها بی گناهی خود را ثابت کرده، بلکه زندگی پلیسی را که دنبالش است را نجات می‌دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره معمای قتل در سال 2019


3. ریک دکارد (بلید رانر – Blade Runner)

حضور فورد ر نقش ریک دکارد در دو فیلم “بلید رانر” که طی 35 سال دو بار انجام گرفت، جز بهترین نقش‌های اوست.

پیچیدگی شخصیت دکارد این نقش را جذاب می‌کند. آیا او هم یک کپی است یا نه؟ او در این فیلم نقش یک کارآگاه آینده را بازی می‌کند که به دنبال شکار کپی‌هاست. یک نقش جالب، خیره کننده و لذتبخش.


2. ایندیانا جونز (ایندیانا جونز – Indiana Jones)

از بین دو نقش برتر “هریسون فورد” انتخاب یکی از آنها آسان نیست، اما براساس موفقیت هر چندگانه با این فیلم شروع کردیم.

کمتر نقش‌های سینمایی به اندازه این نقش ایندیانا جونز در سری چهار قسمتی فیلم به تهیه کنندگی و کارگردانی “جرج لوکاس” و “استیون اسپیلبرگ” دیدنی است. به نظر می‌رسد اگر یک شخصیت برای فورد خلق شده باشد آن ایدیانا جونز است. یک باستان شناس دقیق و ماهر و البته سرسخت که با به خطر انداختن زندگی خود به کشف‌های تاریکی دست میزند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع هولوکاست


1. هان سولو (جنگ‌های ستارگان – Star Wars)

با وجود موفقیت “جنگ‌های ستارگان” بهترین چندگانه ساخته شده، مسلماً حضور “هریسون فورد” در نقش هان سولو باید در رأس قرار بگیرد.

دیگر باید چه گفت؟ فورد با اجرای زیبای خود این چندگانه کهکشانی را درخشان می‌کند. او در سال 1977 قلب و روحمان را از آن خود کرد، و در سال 2015 نیز به نقش خود بازگشت.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم