15 غذا و نوشیدنی شگفت‌انگیز و ارزان

در دهه اخیر درباره غذاهای مفید چیزهای زیادی شنیده‌اید، اما این پدیده چندان جدید نیست، بلکه از شروع قرن بیستم برخی از میوه و خوراکی‌ها به دلیل داشتن مواد مغذی شناخته‌تر شدند. اما خوراکی مفید چه ویژگی‌هایی دارد؟ طبق تعریف، غذای مفید غذایی است که سرشار از مواد مغذی بوده و برای سلامت بدن مفید باشد. این غذاها با مراقبت از بدن، کبد، افزایش متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی و استخوان‌ها، سلامت بدن را حفظ می‌کنند.

اما همیشه نباید به گفته بازار گوش دهید و برای خرید غذاهای مفید مبلغ زیادی هزینه کنید. بلکه پیش از هزینه کردن باید دراین‌باره خوب تحقیق کنید. اما شکی نیست که مواد مغذی می‌توانند به سلامت بدن شما کمک کنند. بااین‌حال برخی از میوه و خوراکی‌های مغذی چندان گران نیستند.

1. میوه اژدها کلسترول بد را از بین می‌برد

میوه اژدها یک میوه کاکتوس مانند است که به رنگ‌های صورتی و سبز بوده و تنها 60 کالری دارد، اما سرشار از ویتامین ث، ب 1، ب 2، ب 3 و موادمعدنی مانند آهن، کلسیم و فسفر، است. این میوه برای سلامتتان مفید بوده، کلسترول بد را کاهش می‌دهد و منبع مهم چربی اشباع‌شده است. علاوه براین به علت داشتن مقادیر بالای فیبر به هاضمه کمک می‌کند. همچنین دیابت، پیری، آرتریت و آکنه را از بین می‌برد. می‌توانید این میوه را به صورت‌های مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. بهترین نوشیدنی ضد پیری: چای سبز

چای سبز که در چین بیشتر استفاده می‌شود، هزاران سال است که به‌عنوان ماده ضد پیری شناخته می‌شود و در مقایسه با چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. چای سبز متابولیسم را تسریع نموده، باعث سلامت قلب شده، با دیابت و سرطان مبارزه نموده، کلسترول را کاهش داده و با افسردگی مبارزه می‌کند.

3. بهترین نوشیدنی دفع سموم: آب‌لیمو

همه می‌دانیم که آب‌لیمو یک نوشیدنی خنک‌کننده است، اما باید بدانید که این نوشیدنی فواید بیشتری دارد. ازآنجایی‌که لیمو سرشار از ویتامین ث، ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، آهن و پتاسیم است، پس در سلامتش شکی نداریم. حل کردن لیمو در آب و نوشیدن آن از دندان‌ها محافظت کرده، اگر به‌طور روزانه مصرف شود، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، گوارش را تسهیل می‌کند، سموم بدن را دفع می‌کند و در کاهش وزن به شما کمک می‌کند. در حین آماده کردن آب‌لیمو یادتان باشد که بهتر است 2 الی 4 ساعت بعد نوشیده شود.

4. با چغندر حال خود را بهتر کنید

یک نوع سبزیجات دیگر که اولین بار 4000 سال پیش کشت شد و به علت سالم بودنش هنوز هم استفاده می‌شود. چغندر سرشار از فیبر، مواد معدنی مانند آهن و پتاسیم، ویتامین ث و ویتامین‌های گروه ب است. مصرف چغندر بدن و مغز را قوی‌تر نموده، فشارخون را تنظیم می‌کند، و سرطان و التهاب بدن را از بین می‌برد. می‌توانید به روش‌های مختلف چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

5. زنجبیل

زنجبیل که نوعی ریشه است، ازلحاظ سلامتی اهمیت بسیاری دارد. می‌توانید آن را به‌صورت نوشیدنی استفاده کرده و یا همراه غذا بپزید. اگر به بیماری دچار هستید می‌توانید هرروز آب زنجبیل را بنوشید. زنجبیل با مشکلات متعددی مانند سوءهاضمه تا سرطان مبارزه می‌کند. همچنین، مشکلات تنفسی، سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین برده، گردش خون را تنظیم کرده و ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

6. هرروز اسفناج بخورید

اسفناج از قرن 12 معروف است و به‌عنوان یک ماده مغذی شناخته می‌شود. اسفناج سرشار از کلسیم بوده و باعث تقویت استخوان می‌شود، سرشار از آهن است و با کم‌خونی مبارزه می‌کند، خواص ضد سرطان دارد، برای چشم مفید است و باعث کاهش وزن می‌شود.

7. کلسیم دانه چیا 6 برابر شیر است

چیا ماده مغذی دیگری است که به عهد باستان بازمی‌گردد. این دانه‌های سفید یا سیاه سرشار از اسید چرب امگا 3، فیبر، پروتئین، کلسیم و فسفر است. دانه‌های چیا از بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کنند، قند خون را متعادل نموده و استخوان‌ها را محکم‌تر می‌کنند.

8. کوئینو مغذی‌ترین غلات جهان است

این غلات فاقد گلوتن بوده و 2 برابر برنج پروتئین و 9 آمینواسید دارد. همچنین سرشار از فیبر، منیزیم، و ریبوفلاوین است. کلسترول شما را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند. کوئینو حافظه را تقویت کرده و قند خون را تنظیم می‌کند.

9. با کمک زردچوبه نیروی بیشتری خواهید داشت

زردچوبه یا زعفران هندی از ریشه نوعی گیاه به دست می‌آید که خشک و پودر می‌شود و برای قلب و مغز مفید است. زردچوبه قند ندارد و کالری اندکی دارد، اما سرشار از آهن و پروتئین است، بر سیستم هاضمه تأثیر خوبی گذاشته و چربی را متعادل می‌کند. همچنین زردچوبه در درمان و پیشگیری از آلزایمر و افسردگی مفید است.

10. اگر کوئینو را دوست ندارید به‌جایش از فریکه استفاده کنید

فریکه غلات دیگری است که در مدیترانه و خاورمیانه معروف است. فریکه به دلیل شاخص قند خون پایین با دیابت نوع 2 مبارزه می‌کند و سرشار از پروتئین، فیبر، روی، آهن و کلسیم است. این ماده برای ماهیچه‌ها، سیستم هاضمه و چشمانتان مفید است.

11. آووکادو موردعلاقه همه است

این میوه مکزیکی سرشار از پروتئین و مواد معدنی مانند پروتئین کا، ث و پتاسیم است. اگر روزانه آووکادو مصرف کنید کمتر درخطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان قرار می‌گیرید. همچنین با فرایند پیری مبارزه نموده و باعث تعادل وزن می‌شود.

12. دانه کتان را درکنار کوئینو مصرف کنید تا از پروتئین آن بهره‌مند شوید

دانه کتان باعث سلامت پوست و مو شده و سرشار از اسید چرب امگا 3، فیبر، پروتئین، منیزیم، منگنز، فسفر و سلنیوم، است. این دانه‌ها همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان و فاقد گلوتن هستند. دانه‌های کتان برای سلامت گوارش، مبارزه با سرطان و کاهش کلسترول، مفید هستند.

13. سالمون دارای چربی مفید است

ماهی سالمون علاوه بر طعم خوب حافظه و قدرت ذهن را تقویت نموده، و استخوان، مو و ناخن را محکم‌تر می‌کند. همچنین با گلوکوم مبارزه کرده، سیستم گوارش را تقویت نموده و برای سلامت قلب مفید است.

14. ساردین کوچک‌تر از سالمون بوده اما به همان اندازه مفید است

ساردین سرشار از پروتئین، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است. ماهی ساردین التهاب را کاهش داده، از استخوان‌ها محافظت کرده، با افسردگی و اضطراب مبارزه نموده، مانع ایجاد لخته خون شده و قند خون را متعادل می‌کند. همچنین دارای خواص ضد سرطان و آنتی‌اکسیدان است.

15. دارچین دسر را خوشمزه‌تر و سالم‌تر می‌کند

دارچین سال‌ها در آشپزی، داروسازی و عطرسازی استفاده شده و به‌تازگی خواص مفید آن را کشف کرده‌اند. دارچین سرشار از فیبر، آهن، کلسیم و خواص ضدالتهابی است. همچنین سلامت قلب را افزایش داده، و با دیابت و ویروس‌های باکتریایی مبارزه می‌کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم