معرفی فیلم “زیر پوست” (Under the Skin)؛ داستانی مبهم و توهم‌برانگیز از پیچیدگی احساسات بشری

میان همه‌ی فیلم‌هایی که روزانه منتشر می‌شوند، فیلم‌هایی وجود دارند که به‌سختی می‌توان زبان آنها را درک کرد و ژانر خاصی برایشان قائل شد. فیلم “زیر پوست” هم یکی از همین فیلم‌هاست که مدل خاص خودش را دارد و ممکن است برای برخی افراد کسل‌کننده و نامفهموم باشد. فیلمی که داستانی گیج‌کننده را روایت می‌کند و نتیجه‌گیری از بسیاری از قسمت‌های داستان را به عهده مخاطب می‌گذارد. در این مقاله به معرفی فیلم “زیر پوست” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “زیر پوست” (Under the Skin)
  • ژانر: درام، ترسناک، علمی-تخیلی
  • کارگردان: “جاناتان گلیزر” (Jonathan Glazer)
  • بازیگران: “اسکارلت جوهانسون”، “کریشتف هادک”
  • سال تولید: 2013
  • جوایز: بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از انجمن فیلم مستقل بریتانیا
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.3/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85/100

تریلر فیلم

روایت داستان فیلم ٰ”زیر پوست” به گونه‌ای است که هنگام تماشای آن هر لحظه منتظریم اتفاق خاصی رخ دهد و اطلاعات کاملی از شخصیت داستان و حوادث آن به‌دست بیاوریم. اما بعد از اینکه چند اتفاق مشابه هم پشت‌سر هم تکرار می‌شوند متوجه می‌شویم که این فیلم قصد دارد حالت رازآلود خود را کاملا حقظ کند و این ما هستیم که به‌عنوان مخاطب باید برداشت خاص خودمان از آن را داشته باشیم.

داستان “زیر پوست” از جایی آغاز می‌شود که یک موجود ظاهرا فضایی با ظاهر زنی زیبا به زمین می‌آید و تمام روز با یک کامیون در شهر تردد می‌کند و از مردان تنهایی که در مسیرش هستند آدرس مکانی را می‌پرسد، اما قصد او از این کار در واقع فریب دادن مردان و کشاندن آنها به محل زندگی‌اش است. اما همه‌ی مردانی که همراه با او به خانه‌اش می‌روند برخلاف چیزی که تصورش را داشتند، به جای برقراری رابطه جنسی به طرز نامعلومی درون ماده‌ای سیاه فرو می‌روند و می‌میرند.

اما دلیل این کار چیزی است که تا پایان فیلم هم به آن پاسخ داده نمی‌شود؛ شاید بتوان اینگونه تفسیر کرد که کارگردان فیلم با این صحنه‌ها و البته تکرار آنها، قصد دارد آسیب پذیری احساسات انسانی و حتی به دام افتادن بیگانه‌ها در این احساسات را به نمایش بگذارد.

نکته‌ای که فیلم “زیر پوست” را منحصر به فرد کرده است، تفاوت آن با دیگر فیلم‌های علمی-تخیلی است؛ معمولاً فیلم‌های فضایی در ژانر اکشن و وحشت هستند و شخصیت‌ها مدام دیالوگ‌های بلندی دارند و درباره مشکل خود بحث می‌کنند. اما در “زیر پوست”، ما داستان یک آدم فضایی را دنبال خواهیم کرد؛ هیچ گونه داستان خاصی وجود ندارد و این فضایی تلاش می‌کند تا انسان‌ها و سبک زندگی آنها را بشناسد. این فیلم از آنچه که به نظر می‌رسد عالی‌تر است و می‌توان آن را به عنوان یک ماجراجویی ترسناک به خواسته‌های مخرب فضاییان در نظر گرفت.

“زیر پوست” یک فیلم هوشمندانه است که با کنار زدن کلیشه‌ها یک فیلم دیدنی از ذات انسان را نمایش می‌دهد. یک فیلم ترسناک و زیبا که نشانه هنر هوشمندانه است و از لحاظ هنری و حسی تجربه خوبی را ارائه می‌دهد.

تصاویری از فیلم “زیر پوست”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم