رتبه بندی برترین نقش آفرینی‌های “ادریس البا” (Idris Elba)

ادریس البا” یکی از بزرگ‌ترین سلبریتی های حال حاضر است که در عین موفقیت در بازیگری لقب جذاب‌ترین مرد زنده سال 2018 را دریافت کرد، و بنابراین تعجبی ندارد که سیل عظیم طرفدارانی را به خود جلب کرده است. البا با نقش‌های مختلف مهارت بازیگری خود را اثبات کرده، و حتی در فیلم‌های مختلف بهترین بخش پروژه بوده است.

نقش برتر البا هنوز در راه است. درحالی که هیئت داوران به اجرای او در “گربه‌ها” (Cats) فکر می‌کنند که در آن قرار است نقش ماکاویتی را ایفا کند، قرار است در انیمیشن اقتباسی از رمان تصویری “Mouse Guard” در نقش سلانیو صداپیشگی کند، و در فیلم بعدی “جوخه خودکشی” (Suicide Squad) و پروژه‌های دیگر حضور یابد. با پروشات همراه باشید.


10. بن باس، کوه میان ما – The Mountain Between Us

“کوه میان ما” به عنوان یک درام عاشقانه هر آنچه را که می‌خواهیم داراست. طرفداران منتظر بودند تا “کیت وینسلت” و “ادریس البا” فیلم بعدی “بیمار انگلیسی” (English Patient) یا “پرده رنگی” (Painted Veil) را خلق کنند. درحالی که شاهد یک داستان بقای احساسی بوده‌ایم، فیلم عناصر عاشقانه واقعی که منتظرش بودیم را دارا بوده، و دو بازیگر ارتباط چندانی را نشان ندادند.

قسمت اعظم این مشکل از نویسندگی ناشی می‌شد نه بازیگران. “ادریس البا” در نقش بن باس به عنوان یک جراح عصب تا جایی که فیلمنامه اجازه می‌داد اجرای خوبی به جا گذاشت، و باعث شد طرفداران از البا اجراهای رمانتیک بهتری را بخواهند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جنیفر لارنس که استعداد بازیگری او را نشان می‌دهند


9. بریکستون، سریع و خشمگین تقدیم می‌کند: هابز و شاو – Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

طرفداران نه تنها این ضدقهرمان تاریک و خشن را دوست داشتند، بلکه آن را سوپرمن تاریک می‌دانستند. به همین دلیل بریکستون تروریست این فیلم در کارنامه البا درخشید. متاسفانه، فیلم در سایه سری‌های دیگر این چندگانه قرار گرفت. بریکستون جالب بود، و صحنه‌های مبارزه خوبی داشت، اما بهترین نقش او نبود.

با وجود ضعف در فیلمنامه، شخصیت البا یکی از شخصیت‌های برتر این فیلم بود، که باعث شد منتظر اجراهای ویلن تر از او باشیم.


8. مارشال استاکر پنتکاست، حاشیه اقیانوس آرام – Pacific Rim

“حاشیه اقیانوس آرام” اثر موفقی بود زیرا یک تریلر جدید در سناریوی قدیمی بیگانه‌ها بود، و با وجود اینکه نقش البا به عنوان مارشال استاکر پنتکاست نقش اصلی فیلم نبود، اما توانست اجرای بازیگران دیگر را در سایه قرار دهد. این فیلم یکی از اولین فیلم‌هایی بود که توانست به عنوان یک قهرمان پیچیده مهارت‌های خود را نشان دهد.

یک پدر و رهبر نگران که گذشته دست از سرش برنمی دارد، و در هنگام نجات افراد اطرافش به خوبی می‌تواند احساساتش را کنترل کند. استاکر برای نجات دخترش و بقیه جانش را به خطر می‌اندازد، و این نقش به البا فرصت درخشش می‌دهد.

همچنین بخوانید: 5 فیلم برتر ابرقهرمانی که از کتاب های کمیک اقتباس نشده اند


7. راسل “استرینگر” بل، وایر – The Wire

اغلب اجراهای برتر البا در نقش‌های دراماتیک هستند که یکی از بهترین آنها در سریال “وایر” از کانال HBO است. او به عنوان دومین رهبر امپراتوری مواد مخدر سعی می‌کند مانند کنترل یک تجارت تمیز خود را آلوده نکند. البا ضدقهرمانی را نشان می‌دهد که دوست دارید باشید، و پس از رفتن او دلتان برایش تنگ می‌شود. سازندگان سریال می گویند کاریزمای او باعث شد آن شخصیت را کنار بگذارند، زیرا برای یک داستان خوب تکیه به یک شخصیت کافی نبود.

برای اشاره به توانایی‌های دراماتیک البا باید از حضور او در فیلم‌های “میراث: بلک آپس” (Legacy: Black Ops)، “گانگستر آمریکایی” (American Gangster) و “بازی مالی” (Molly’s Game) نام ببریم.


6. چارلی، روشن شو چارلی – Turn Up Charlie

سریال “روشن شو چارلی” از نتفلیکس به خاطر درام کمدی، دیالوگ‌ها، مواد مخدر، موسیقی و البا، با استقبال مخاطبین مواجه شد، اما منتقدین از آن استقبال نکردند. تماشای البا که نقش جالبی را برعهده داشت، اجرایش جسورانه بود، و شخصیت را از آن خود کرد، راحت نبود.

“روشن شو چارلی” تنها اثر کمدی او نیست. او پیش از این در “اداره” (The Office) هم بازی کرده، و مجری گری “پخش زنده شنبه شب” (Saturday Night Live) را برعهده داشت. فیلم‌های پرامتیاز البا در روتن تومیتوز مانند “زوتوپیا” (Zootopia) و “در جستجوی دوری” (Finding Dory) هم کمدی درام هستند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


5. رولند، برج تاریک – The Dark Tower

چه تعداد طرفدار منتظر “برج تاریک” بودند، و با شکست آن ناامید شدند؟ طرفدارانی که برای دهه‌ها رمان‌های “استیون کینگ” را دنبال می‌کردند منتظر این فیلم بودند، گرچه برخی از آنها باورهای نژادپرستانه‌شان را به این علاقه ترجیح دادند.

یک نکته حتمی است که نقش البا به عنوان رولند ناجی فیلم بود، و او نقش یک تفنگدار را به خوبی اجرا کرد. حیف شد که نتوانست در وسترن تاریک داستان واقعی کینگ بازی کند، که ممکن بود این دنیای خسته کننده را جور دیگری نشان دهد.


4. هیمدال، ثور – Thor

البا با حضور در فیلم دنیای مارول هم مانند حضور در فیلم “برج تاریک” با باورهای نژادپرستانه روبرو شد، در حالی که در این نقش بازی خیره کننده‌ای داشت. او تنها به زمان بیشتر برای اجرا نیاز داشت، که برخلاف در “ثور: رگنراک” (Thor: Ragnarok) این فرصت را به دست آورد. هنوز هم البا علاقه خود به حضور مجدد در این نقش را عنوان کرده، و طرفداران هم دوست دارند او را در این نقش ببینند.

لازم به ذکر است که البا در ژانر علمی تخیلی، در فیلم “فراتر از پیشتازان فضا” (Star Trek Beyond) در نقش کرال حضور داشت، و برای او یک تغییر بزرگ محسوب می‌شد.

همچنین بخوانید: معرفی 18 نسخه کمیکی از شخصیت ثور، از جوان‌ترین تا قدرتمندترین


3. کاپیتان جنک، پرومتئوس – Prometheus

درحالی که تماشاگرن این فیلم را عجیب و گیج کننده می‌دانستند، این فیلم پریکوئل جالبی را در اختیار چندگانه “بیگانه” (Alien) قرار داد، که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بخشی از موفقیت فیلم مدیون جلوه‌های بصری آن است، گرچه نمی‌توان حضور شخصیت‌هایی مانند کاپیتان جنک را دست کم گرفت. یک کاپیتان شریف که امنیت خدمه را به خودش ترجیح داده، و عادت‌های عجیبی دارد، مثل سروکله زدن با آکاردئون، بنابراین یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های فیلم است.

جنک مانند بسیاری از شخصیت‌های جذاب البا، برای نجات دیگران خود را فدا می‌کند، که بسیاری از کاپیتان‌ها آرزو دارند چنین باشند. برخی می گویند شکسپیر در مقابل شخصیت مرکوتیو تسلیم شد، زیرا شخصیت او از رومئو و ژولیت جالب‌تر بود، شاید درباره نقش‌های البا نیز بتوان چنین گفت.


2. فرمانده، جانوران بدون کشور – Beasts Of No Nation

یکی از بهترین آثار البا فیلمی بود که در آن نقش یک هیولای بیمار را ایفا کرد. “جانوران بدون کشور” با موضوع ترسناک سربازان کودک مرتبط بوده، و البا در نقش یک فرمانده سنگدل حضور دارد، که باید با شورش نظامی در آفریقای جنوبی که شامل سربازان کودک است، مقابله نماید. او در بین همه به یک پسر جوان نزدیک می‌شود تا خشونت فیزیکی را علیه او اعمال کند. فیلم یکی از بهترین اجراهای البا و البته دشوارترین اثر برای تماشا را نشان می‌دهد.

البا برای این نقش آزاردهنده جایزه گیلد و ایندیپندنت را دریافت کرد. همچنین نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

همچنین بخوانید: ۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی


1. کارآگاه اصلی جان لوتر، لوتر – Luther

البا در فضاهای دراماتیک و سریال‌ها موفق عمل می‌کند، و “لوتر” یک درام پلیسی است که نقش اصلی لوتر را برعهده داشته، و بهترین اثر اوست. او در نقش کارآگاه اصلی جان لوتر، محدودیت‌ها را کنار زده، و به عنوان یک پلیس باید خود را مجرم جا بزند، و برای نجات زندگی‌ها، بارها و بارها قوانین را دور بزند.

این درام آزاردهنده است، اما نشان می‌دهد که در زمینه درست و اشتباه نمی‌توان همه چیز را سیاه و سفید دید. البا در نمایش عمق شخصیت و احساسات موفق عمل می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم