10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “باشگاه مشت زنی” (Fight Club)

هنوز هم خیلی‌ها فیلم “باشگاه مشت زنی” (Fight Club) به کارگردانی دیوید فینچر (David Fincher) را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ می‌دانند و معتقدند که هنوز فیلمی نتوانسته با آن رقابت کند. این گفته چه درست باشد چه نباشد، درهرحال می‌خواهیم فیلم‌هایی را به شما معرفی کنیم که ممکن است از آن‌ها نیز استقبال کنید.

10. فروپاشی (FALLING DOWN, 1993)

در زندگی هر انسان ممکن است لحظاتی وجود داشته باشد که باوجود تمام شکست‌ها دوباره بلند شود، سرش را بالا بگیرد و خودش را پیدا کند. شخصیت فیلم باشگاه مشت زنی در تمام لحظات آرامشش خشونت را به همراه دارد، اما ویلیام فوستر (مایکل داگلاس) این احساس را به‌صورت جنون نشان می‌دهد.

شاید این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگر این لیست جایگاه و موفقیت چندانی نداشته باشد اما خیلی زودتر از فیلم باشگاه مشت زنی و در سال 93، بسیاری از مسائل را نشان داد.

9. کاپیتان خارق‌العاده (CAPTAIN FANTASTIC, 2016)

این فیلم احساسات گرم انسانی را به نمایش می‌گذارد. زندگی یک خانواده به‌دوراز اجتماع باعث می‌شود که به طبیعت انسانی خود بازگردند، رفتارهای مصنوعی نداشته باشند و به خود واقعی‌شان نزدیک شوند. کاپیتان خارق‌العاده یک فیلم طنز و تأثیرگذار است. با دیدن این فیلم متوجه می‌شوید که رهایی و آرامش چقدر باارزش است.

8. نردبان یعقوب (JACOB’S LADDER, 1990)

این فیلم حس پارانویا، بی‌اعتمادی، از بین رفتن مرز میان رؤیا و حقیقت را در شما بیدار می‌کند، شما را به درون یک توهم و خیال وارد کرده و با روانتان بازی می‌کند.

از سال‌های 80، داستان‌ها و فیلم‌های بسیاری از جنگ ویتنام الهام گرفته‌اند، اما این فیلم روان‌شناسانه با تکیه‌بر باورهای مسیحیت، چشم‌انداز جدید و ترسناکی از جنگ را به شما نشان می‌دهد.

7. شغل داخلی (INSIDE JOB, 2010)

در سال 2008 و به دنبال رکود اقتصادی آشفتگی بسیاری به بار آمد و درنتیجه آن، فساد، کلاه‌برداری و طمع قدرتمندان بیش‌ازپیش آشکار شد.

فیلم شغل داخلی فساد اقتصادی و مالی حکومت‌ها را به معرض نمایش قرار می‌دهد، و به بیننده کمک می‌کند تا مقصر اصلی رکود اقتصادی و مشکلات دیگر را بیابد.

6. زندگی بی ارزش (CHEAP THRILLS, 2013)

برای یک‌بار هم که شده بیابید ماسک‌هایمان را کنار بگذاریم و وحشی شویم. بیایید وقارمان را کنار بگذاریم و مانند انسان‌های اولیه رفتار کنیم. بیایید به شرارت اهمیت بدهیم و به هواهای نفسانی‌مان فرصت دهیم تا بیش‌ازپیش بر ما غلبه کنند. بیایید به بشر نشان دهیم که طبقه‌بندی‌های اجتماعی چه بلایی بر سر بشریت آورده است.

این فیلم تلاش می‌کند با نیش و کنایه مشکلات بشری و اجتماعی را نشان دهد و در این مسیر ما را به‌خوبی با خود همراه می‌کند.

5. گلن گری گل رأس (GLENGARRY GLEN ROSS, 1992)

GLENGARRY GLEN ROSS, Kevin Spacey, Jack Lemmon, 1992, (c) New Line

گلن گری یک فروشنده کت‌شلوارپوش و مرتب است که باعث سرپا ماندن کسب‌وکارش می‌شود. او در حقیقت از بیرون زرق‌وبرق خوبی دارد اما از درون یک شخصیت فروپاشیده و تهی است، که نمونه‌های آن را در جامعه امروز به‌وفور می‌بینیم.

دروغ، فریب و نیرنگ در زیر پوسته اهداف مختلف پنهان می‌شوند. جیمز فولی (James Foley) یک فیلم موفق را کارگردانی می‌کند که بازیگران و ستاره‌های موفق در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم افول رؤیای آمریکایی را به نمایش می‌گذارد، که چگونه پول بشریت را به کام مرگ فرستاده است.

4. شبگرد (NIGHTCRAWLER, 2014)

شبگرد داستان یک خبرنگار دیوانه است که از صحنه‌های جرم و جنایت فیلم‌برداری کرده و سپس آن‌ها را به فروش می‌رساند. او در حقیقت یک فرد ضد اجتماع است که از سیاهی‌های آن به نفع خود استفاده می‌کند. این فیلم همانند باشگاه مشت زنی صنعت تلویزیون و ترویج مصرف‌گرایی را به باد انتقاد می‌گیرد. بازیگرانی چون جک جیلنهال (Jack Gyllenhall) و دان گیلروی (Dan Gilroy) در این نمایش موفقیت، طمع و مرگ اخلاقیات، به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم تندوتیز و منتقدانه یکی از بهترین فیلم‌های کنایی علیه رسانه به شمار می‌آید.

3. وی مثل وندتا (V FOR VENDETTA, 2005)

اگر به دنبال فیلمی هستید که رژیم‌های سیاسی را سرکوب کند و به دنبال این باشد که مردم حکومت را به دست بگیرند، در آن صورت “وی مثل وندتا” بهترین فیلم خواهید بود.

داستان فیلم آینده‌ای فاشیستی را نشان می‌دهد که ظلم و فساد همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داده و مردم از هیچ آزادی برخوردار نیستند. در چنین شرایطی فرد به نام وندتا از شرایط سرپیچی کرده و علیه ظالمان مقابله می‌کند. او با لبخند خندانی که بر صورت دارد همه کلیشه‌ها را برهم می‌زند.

2. ماشین کار (THE MACHINIST, 2004)

شخصیت فیلم باشگاه مشت زنی از مشکلات روانی رنج می‌برد، اما آیا شخصیت دیگری می‌تواند به‌اندازه ترور رزنیک فیلم ماشین کار به او نزدیک باشد؟ مسلماً، خیر.

کریستین بل در این فیلم نقش فردی را ایفا می‌کند که به علت بی‌خوابی و سو تغذیه ظاهر ترسناکی به دست آورده و تعادل روانی ندارد. این فیلم داستان تلخ و سیاه فردی را نشان می‌دهد که به عذاب وجدان دچار شده است. مطمئن باشید که هرگز نمی توانید پایان این فیلم را پیش‌بینی کنید.

1. روانی آمریکایی (AMERICAN PSYCHO, 2000)

روانی آمریکایی نمونه بارز خشونت است. فیلم داستان عطش قتل و لذت آن را نشان می‌دهد. شاید تابه‌حال فیلمی نتوانسته تبعیض جنسیتی و مادی‌گرایی پوچ را به این زیبایی نشان دهد، در قالب شخصیتی که شب‌ها از پوسته زیبای خود بیرون آمده و خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد. در حقیقت بشریت نیز به همین اندازه زشت و فریبنده است. هیچ‌گاه خشونت به این اندازه سرگرم‌کننده نبوده است.

ماری هرون (Mary Harron) داستان یک جوان خوش برورو را نشان می‌دهد که شب‌ها با یک چاقو به جان مردم می‌افتد و انسان‌های گناهکار و زنان خیابانی را به قتل می‌رساند. تنها چیزی که از آن‌ها باقی ماند یک جوی خون است که از تاریکی شب سیاه‌تر است.

روانی آمریکایی به‌نوبه خود یک تضاد است که از یک‌سو زوال بشریت را نشان داده و از سوی دیگر آن را به تمسخر می‌گیرد. اما درنهایت چیزی اهمیت ندارد، نه مرگ‌ها و نه لذت پس‌ازآن، حتی گناهان و اعترافات او هم بی‌فایده هستند. در حقیقت همه‌چیز به پوچی ختم می‌شود، مانند انسان و زندگی نکبت بارش.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. amirhtm

    دی 7, 1401

    ماشین کار فیلم دیدنی بود کسانی که ژانر جنایی کمی ترسناکو میپسندن ببینن

    پاسخ

  2. Hesam

    تیر 31, 1400

    الان دنبال فیلم شبیه falling down هستم

    پاسخ