معرفی انیمه “زمزمهٔ قلب” (Whisper of the Heart)؛ روایتی از یافتن مسیر زندگی در دوران نوجوانی

یکی از ویژگی‌هایی که معمولا باعث می‌شود از تماشای یک انیمه بیشتر از تماشای یک فیلم لذت ببریم، بی‌ابایی آنها در نشان دادن حقیقت زندگی است. داستان‌هایی که در انیمه‌ها روایت می‌شوند، اغلب از بی‌آلایشی و سادگی خاصی برخوردار هستند که تماشای آنها را لذتبخش می‌کند. حتی اگر این داستان در لایه‌های درونی‌اش خشن و بی‌رحم باشد، باز هم عنصری از سرزندگی و زیبایی در آن وجود دارد که مخاطب را ناگزیر به دنبال خود می‌کشاند. در انیمه سینمایی “زمزمهٔ قلب”، شاهد داستانی هستیم که اگر با لحظه به لحظه آن همراه شویم، الهام‌بخش ما خواهد بود. در این مقاله به معرفی این انیمه زیبا پرداخته‌ایم. با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “زمزمهٔ قلب” (Whisper of the Heart)
  • ژانر: درام، عاشقانه
  • کارگردان: “یوشیفومی کوندو” (Yoshifumi Kondō)
  • صداپیشگان: “یوکو هونا”، “ایسی تاکاهاشی”، “شیگرو موروئی”
  • سال تولید: 1995
  • امتیاز آی ام دی بی: 8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94/100

تریلر انیمه Whisper of the Heart

در میان تمام داستان‌های عاشقانه‌ای که به صورت فیلم روایت می‌شوند، داستان‌های کمی موفق به نشان دادن وجه دیگر این موضوع شده و ناچار به دام کلیشه و اغراق می‌افتند. اما داستان‌هایی که جسورانه‌تر عمل می‌کنند و ریسک نشان دادن ناراحتی‌ها و اتفاقات واقعی‌تر زندگی را می‌پذیرند، همیشه جذاب‌تر بوده و به یادماندنی می‌شوند. انیمه “زمزمهٔ قلب” هم یکی از همین داستان‌های عاشقانه‌ی زیبا را به تصویر می‌کشد که در آن بیشتر از پیدا کردن عشق زندگی، به پیدا کردن خود واقعی‌مان تاکید شده است.

داستان این فیلم درباره دختر نوجوانی به نام شیزوکو است که عاشق کتاب خواندن است و تمام وقتش را به انتخاب کتاب‌های رمان در کتابخانه و خواندن آنها در خانه می‌گذراند. شیزوکو دختری آرام است که توانایی شعر گفتن هم دارد اما هیچوقت سعی نکرده این استعداد خود را بپروراند. شیزوکو ذهنی بزرگ دارد و از روبرو شدن با مسائل جدید و متفاوت استقبال می‌کند. او برای آینده هیچ برنامه‌ی خاصی ندارد و هرچه برایش اتفاق می‌افتد را با آغوشی باز می‌پذیرد.

شیزوکو به طور اتفاقی متوجه می‌شود هر کتابی را که او از کتابخانه امانت می‌گیرد، قبلا توسط پسری به نام سی‌جی آماساوا خوانده شده است. شیزوکو که از این اتفاق تعجب کرده، سعی می‌کند به دنبال این شخص بگردد و او را ملاقات کند. اینکه فرد ناشناسی دقیقا همان کتاب‌هایی که او به آنها علاقه دارد را مطالعه کرده، اتفاقی خوشایند برای شیزوکوی نوجوان است.

اما شیزوکو در این راه با حادثه‌ی شگفت‌انگیزتری روبرو می‌شود و آن آشنایی کاملا شانسی‌اش با پدربزرگ سی‌جی است که مغازه‌ای جالب در محله‌ای دورافتاده دارد. شیزوکو در همان ملاقات اول، توجه این پیرمرد تنها و خوش‌ذوق را به خود جلب می‌کند و این آشنایی در ادامه باعث ایجاد تحولی عظیم در شخصیت و زندگی شیزوکو شده و ما را هم با خود تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چیزی که کارگردان “زمزمهٔ قلب” قصد انتقالش را به مخاطب دارد این است که ما باید برای پیدا کردن خودمان و کاری که برای آن ساخته شده‌ایم، با شجاعت پا به دنیای درونی ذهن و روحمان بگذاریم و از تجربه‌ی چیزهای متفاوت نترسیم. در برخی موارد و مانند شیزوکو، از عوامل بیرونی زندگی و راه‌های ساده‌ای که پیش رویمان قرار می‌گیرند استفاده کنیم و آنچه که استعداد انجامش را داریم را انجام دهیم.

یکی دیگر از عناصر منحصر به فرد “زمزمهٔ قلب” ترکیب رنگ‌های فوق‌العاده و طراحی دوست‌داشتنی صحنه‌های آن است که کاملا با فضای داستان فیلم و شخصیت‌هایش همخوانی دارد. موسیقی متن و طنز بامزه آن هم امری است که باعث شده روایت آن از یکنواختی خارج شود.

تصاویری از انیمه “زمزمهٔ قلب”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم