معرفی فیلم “نابودی” (Annihilation)؛ اثری جسورانه و تاثیرگذار درباره نجات حیات زمین

فیلم “نابودی”، نقطه مقابل فیلم “ورود” (Arrival) است. فیلمی که داستان وارد شدن فضایی‌ها به زمین و توانایی انسان‌ها در ارتباط برقرار کردن با آن‌ها را نشان می‌دهد اما داستانی تاریک تر و مهیج‌تر از فیلم “ورود” دارد. دنیایی که در فیلم “نابودی” ترسیم شده، خشن‌تر و بی‌رحم‌تر بوده و تا آخرین لحظات برای مخاطب مبهم باقی می‌ماند. در این مقاله به معرفی فیلم “نابودی” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “نابودی” (Annihilation)
  • ژانر: علمی-تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: “الکس گارلند” (Alex Garland)
  • بازیگران: “ناتالی پورتمن”، “اسکار آیزاک”، “جنیفر جیسن لی”، “تسا تامپسون
  • سال تولید: 2018
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.9/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88/100

تریلر فیلم

فیلم‌هایی که با ژانر علمی-تخیلی ساخته می‌شوند هرچقدر که فضایی رازآلودتر و مبهم‌تر داشته باشند، برای مخاطبان و طرفداران این ژانر جذاب‌تر بوده و دیدنی‌تر می‌شوند. فیلم “نابودی” با موضوعی آشنا به سراغ داستانی می رود که لایه‌های تاریکی دارد و برای پرده برداشتن از رازهایش، از شخصیت‌های خود استفاده می کند.

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که گروهی از زنان دانشمند، برای تحقیق درباره یک فاجعه زیست محیطی که در منطقه‌ای جنگلی رخ داده است، راهی سفری خطرناک می‌شوند. “لنا” (با بازی ناتالی پورتمن) زیست‌شناسی است که همسرش (با بازی اسکار آیزاک) بعد از سفر به این منطقه‌ی آلوده شده ناپدید شده و او برای پیدا کردن او و شناخت موجوداتی که در آنجا زندگی می‌کنند، مصمم به پا گذاشتن در این مسیر است.

عاملی که این فیلم را به اثری دیدنی و البته متمایز از دیگر آثار ژانر علمی-تخیلی کرده است، زیبایی تصاویر و جلوه‌های بصری آن است که به طرز شگفت‌آوری متناقض با داستان آن می‌باشد. در محلی که به دست موجودات بیگانه و ناشناخته تسخیر شده و درحال نابودی است، به تصویر کشیدن مناظر زیبا و خیره‌کننده کاری است که باعث منحصر به فرد شدن فضای کلی فیلم می‌شود.

“نابودی” در روایت داستانش عجله نمی‌کند و سعی دارد قدم به قدم ما را با شخصیت‌ها و عمق داستان آشنا کند. این فیلم در بسیاری از لحظاتش تند و خشن بوده و از نشان دادن بی‌رحمی موجوداتی که قصد نابودی زمین را دارند، هیچ ابایی ندارد. تیم بازیگران نیز با مهارت خود به خوبی از پس بازی‌های متفاوتشان در نقش زنانی شجاع و ریسک‌پذیر برآمده‌اند.

همان‌طور که ماموریت علمی آزمایشی پیش می‌رود، فیلم بیشتر نشان‌دهنده سفری درونی برای شخصیت “لنا” است؛ با این حال تعلیق فیلم هرگز متوف نمی‌شود. در واقع کارگردان فیلم را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که هم منطقه آلوده شده که “شیمر” نام دارد و هم شخصیت‌هایی که برای کشف آن جمع شده‌اند، رفته رفته در طول ماموریت شخصیت و دنیای درونی خود را به تدریج گسترش می‌دهند.

“نابودی” یک اثر چند وجهی است که همزمان هم ترسناک و هیجان‌انگیز بوده و هم آرام و تامل برانگیز. درحالی که صحنه‌هایی در فیلم وجود دارند که نفس‌گیر و حساس‌اند و اتفاقات غیرمنتظره ای را برای مخاطب رقم می‌زنند، صحنه‌هایی هم هستند که با زیبایی خود احساسات مخاطب را درگیر کرده و او را وارد فاز متفاوتی می کند. اگرچه در بعضی موارد این فیلم کمی ضعیف عمل کرده و نتوانسته دلیل محکمی برای حوادثش بیان کند، اما باز هم آنقدر بدیع و هوشمندانه روایت داستان را پیش برده است که بیننده را محو تماشای سفر شخصیت‌ها و سرگذشت آنها در دنیای پر رمز راز شیمر کرده است.

تصاویری از فیلم “نابودی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. سامان

    بهمن 25, 1398

    فیلم اکشن علمی تخیلی

    پاسخ