معرفی فیلم “امتیاز نهایی” (Match Point)؛ داستانی از آدم‌های بدِ خوش‌شانس

وودی آلن در ساختن فیلم‌های گمراه کننده استاد است و داستان‌هایی را به نمایش می‌گذارد که در عین سادگی و حتی کمدی بودن، پشت‌پرده‌ای تاریک و جنون‌آمیز دارند. فیلم “امتیاز نهایی” هم یکی از همین فیلم‌هاست که در این مقاله به معرفی آن پرداخته‌ایم. با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “امتیاز نهایی” (Match Point)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: “وودی آلن” (Woody Allen)
  • بازیگران: “جاناتانریس میرز”، “اسکارلت جوهانسون”، “امیلی مورتیمر”
  • سال تولید: 2005
  • جوایز: نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 76/100

تریلر فیلم

نکته‌ای که در طول فیلم هم به آن پرداخته می‌شود این است که آیا ما در زندگی‌مان خوش‌شانس هستیم یا بدشانس؟ اصلا آیا شانس آنقدرها هم که فکر می‌کنیم در روند زندگی و تصمیم‌هایی که می‌گیریم تاثیر دارد؟ با تماشای این فیلم و سرگذشتی که برای هرکدام از شخصیت‌های آن رقم می‌خورد، باید بگوییم که بله! شانس امری است که نمی‌توان تاثیر آن را در همه‌ی جوانب زندگی نادیده گرفت.

داستان این فیلم در ابتدا با روایت زندگی مردی به نام کریس آغاز می‌شود که مربی تنیس است و شاگردی به نام تام که هم سن و سال خودش هم هست دارد؛ تام خانواده‌ای بسیار ثروتمند دارد و چون رابطه دوستی خوبی با کریس برقرار کرده، از او دعوت می‌کند تا به خانه‌شان برود. در اولین ملاقات کریس با خانواده تام، او دوست‌دختر تام که دختری جذاب است را هم می‌بیند و از او خوشش می‌آید. این دختر که نامش نولا است (با بازی اسکارلت جوهانسون) خانواده‌ی ثروتمندی ندارد و مدام درحال دادن تست بازیگری است تا بتواند جایی کار پیدا کند.

اما احساسات واقعی کریس نسبت نولا دقیقا مشخص نیست؛ او عاشق نولا شده اما با کلویی که خواهر تام است قرار می گذارد و زمانی که عشق کلویی به خودش را می‌بیند، از او خواستگاری کرده و رسما عضو خانواده‌ای می‌شود که او را از نظر شغلی و مالی تامین می‌کنند. کریس در شرکت پدرزنش مشغول به کار می‌شود و روز به روز جایگاه بالاتری پیدا کرده و پولدارتر می‌شود. نولا نیز رابطه‌اش با تام را به هم می‌زند و در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کند. کریس و نولا بعد از مدت کمی با هم وارد رابطه می‌شوند و چون کریس متاهل است، این رابطه را پنهان نگه می دارند و رابطه‌ی پنهانی خود را تا جایی ادامه می‌دهند که بروز یک مسأله باعث نمایان شدن وجه دیگر شخصیت هرکدامشان شده و ضربه‌ی اصلی داستان به طرف مخاطب پرتاب می‌شود.

“امتیاز نهایی” در ابتدا داستانی عاشقانه است و یا می‌توان گفت دست‌کم ما به عنوان مخاطب آن را عاشقانه می‌بینیم، اما همانطور که در مقدمه‌ی مقاله هم گفتیم، وودی آلن در گمراه کردن مخاطبش استاد است و جوری شخصیت‌های فیلمش را به چالش می‌کشد که پیش‌بینی و نتیجه آن را غیرممکن می‌سازد. این فیلم در میان تمام آثار ساخته شده توسط این کارگردان، مثل الماسی می‌درخشد و به یکی از آثار ماندگار این کارگردان تبدیل شده است.

“امتیاز نهایی” داستانی از عشق، خیانت، زیاده‌خواهی، راحت طلبی و خودخواهی است که با تماشای آن به این دیالوگ فیلم اعتقاد حتمی پیدا می‌کنید:

کسی که گفته می‌خوام یه آدم خوش‌شانس باشم تا یه آدم خوب، درک عمیقی از زندگی داشته!

تصاویری از فیلم “امتیاز نهایی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم