50 فیلم برتر اکشن در قرن 21 (بخش آخر)

این مطلب قسمت آخر از معرفی 50 فیلم برتر اکشن قرن میباشد. برای دیدن سایر قسمتها به مطالب زیر مراجعه کنید:

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش اول)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش دوم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش سوم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش چهارم)


10. جان ویک (John Wick, 2014)

چاد استاهلسکی (Chad Stahelski) و دیوید لیچ (David Leitch) با همکاری یکدیگر و نقش‌آفرینی کیانو ریوز (Keanu Reeves) یک فیلم اکشن مهیج تولید کرده‌اند که از فیلم‌هایی مانند “نقطه خالی” و “یک سامورایی” چیزی کم ندارد. این فیلم انتقام جویانه پر از صحنه‌های تیراندازی و شلیک است و صحنه‌های مبارزه در آن به‌خوبی طراحی و ویرایش شده‌اند (استاهلسکی و لیچ هر دو در این کار باتجربه هستند). این فیلم تا حدی به فیلم “ربوده‌شده” شباهت دارد، اما می‌توان گفت که از فیلم لیام نیسون بهتر است.


9. شوالیه تاریکی (The Dark Knight, 2008)

در ابتدا باید گفت که شاید کریستوفر نولان (Christopher Nolan) در زمینه فیلم‌های اکشن کارگردان برتری نباشد. شاید در فیلم “بی‌خوابی” صحنه‌های تعقیب و گریز خوبی ارائه کرده بود اما در فیلم “بتمن آغاز می‌کند” چندان موفق نبود و این نشان داد که او هنوز در آغاز راه است و باید چیزهایی یاد بگیرد. اما فیلم “شوالیه تاریکی” تمام این کم‌وکاستی‌ها را جبران نمود. این فیلم از سایر فیلم‌های مشابه بهتر عمل کرد و صحنه‌های دزدی، فرار بر کامیون و انفجار بیمارستان، واقعی دیدنی بود. اما موفقیت او فقط در این صحنه‌ها خلاصه نمی‌شود: او یک داستان حماسی مجرمانه خلق کرده که قدرت یک شهر از قدرت فردی که می‌خواهد آن را نجات دهد و فردی که می‌خواهد آن را نابود کند نیز بیشتر است، و برای همیشه ماهیت فیلم‌های قهرمانانه را تغییر داد.


8. مأموریت غیرممکن: پروتکل شبح (Mission Impossible: Ghost Protocol, 2011) و مأموریت غیرممکن: ملت یاغی (Mission Impossible: Rogue Nation, 2015)

بااینکه تلاش کردیم این دو فیلم را از یکدیگر جدا کنیم، اما نتوانستیم. هرکدام از این فیلم‌ها یکی از بهترین، تأثیرگذارترین و مهیج‌ترین فیلم‌های هالیوودی هستند که نقش‌آفرینی تام کروز (Tom Cruise) نقطه قوتشان به شمار می‌رود. “پروتکل شبح” از برد برد (Brad Bird) صحنه‌های زیباتری دارد، مانند صحنه نفس‌گیر برج خلیفه و به همین دلیل دیدن آن واقعاً لذت‌بخش است. اما “ملت یاغی” از کریستوفر مک کوری (Christopher McQuarrie) داستان به‌هم‌پیوسته‌تری دارد، شخصیت بد داستان آن‌قدر شرور نیست و ربکا فرگوسن (Rebecca Ferguson) در آن نقش‌آفرینی می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که سری فیلم‌های مأموریت غیرممکن رفته‌رفته بهتر می‌شود.


7. لبه فردا (Edge Of Tomorrow, 2014)

هرگز از داگ لیمان (Doug Liman) و تام کروز چشم‌پوشی نکنید، زیرا لیمان یکی از بهترین کارگردان‌هایی است که فیلم‌های پرهزینه می‌سازد و تام کروز هم از آن دست بازیگرانی است که همه‌چیزش را برای استعداد بازیگری‌اش فدا کرده است. اما اولین همکاری آن‌ها به یکی از بهترین فیلم‌های سال‌های اخیر تبدیل شده که اگرچه در سینماهای کمی اکران شد اما در سینمای خانگی به‌خوبی استقبال شد. زمین توسط موجودات فرازمینی موردحمله واقع شده و کروز و امیلی بلانت (Emily Blunt) در مقابله با این دشمنان خود را در یک حلقه تکرار می‌بینند که هرروز به‌روز قبل بازمی‌گردند. این فیلم یک فیلم هوشمندانه، هیجان‌انگیز و جالب است (در حقیقت فیلم‌های اندکی بر روی شخصیت درونی تام کروز تمرکز کرده‌اند). این فیلم یکی از فیلم‌های برتر چند سال اخیر محسوب می‌شود.


6. اولتیماتوم بورن (The Bourne Ultimatum, 2007)

امروزه با چنان فیلم‌های پرهزینه‌ای روبه‌رو هستیم که ممکن است یک چنین فیلمی را نادیده بگیریم. اگرچه سری اول این مجموعه به نام “هویت بورن” که توسط داگ لیمان کارگردانی شد، به‌خوبی توانسته بود یک دنیای جدید را به ما معرفی کند، اما فیلم‌های دیگر این مجموعه به کارگردانی پائول گرینگراس (Paul Greengrass) که از تجربه مستندسازی او تأثیر گرفته‌اند، رضایت‌بخش‌تر هستند. این فیلم صحنه‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد، از نمایش خاطرات فراموش‌شده بورن تا صحنه‌های تعقیب و گریز در فرودگاه واترلو. این فیلم باوجود صحنه‌های زیبای اکشن، نورپردازی مناسب و ایجاد نماهای مختلف در یک فضای بسته، به یکی از زیباترین فیلم‌های اکشن چند سال اخیر تبدیل شده است.


5. تبعیدشده (Exiled, 2006)

هرکس که با ژانر اکشن آشنایی داشته باشد می‌داند که جانی تو (Johnny To) آن‌قدر در این کار موفق است که می‌تواند حداقل چهار یا پنج بار در این لیست قرار بگیرد، البته شاید موفقیتش به‌پای جان وو (John Woo) نرسد. علاوه بر فیلم “انتخاب” و “جنگ مواد مخدر” (فیلم شماره 45 این لیست)، به سراغ فیلم “تبعیدشده” آمدیم. در ماکائو چهار قاتل به شهر می‌آیند تا یک گانگستر بازنشسته را به قتل برسانند و دراین‌بین اتفاقاتی می‌افتد و صحنه‌های زیبایی پدید می‌آید که مختص فیلم‌های اکشن هنگ‌کنگی است. از صحنه نفس‌گیر آغاز فیلم گرفته تا صحنه‌های تیراندازی، همه و همه باعث به وجود آمدن یک فیلم زیبا شده‌اند.


4. تاخت‌وتاز: رستگاری (The Raid, 2011)

گارت ایوانز (Gareth Evans) پس‌ازاین فیلم سری دوم آن (تاخت‌وتاز 2) را نیز ساخته است. اما ما کماکان سری اول آن را ترجیح می‌دهیم، نه به این دلیل که همیشه نسخه اول بهتر است و یا اینکه نسخه اول باعث به وجود آمدن نسخه دوم شده است. مطمئناً بدون وجود نسخه اول نسخه دومی ساخته نمی‌شود. در نسخه اول یک گروه پلیس به رهبری ایکو اویس (Iko Uwais) تلاش می‌کند تا از ساختمانی که پر از تبه‌کار است خارج شود (در داخل این ساختمان افرادی مانند Yayan Ruhian) وجود دارند. اما سری اول تعادل بیشتری داشته و صحنه‌های اکشن موفق‌تری دارد. این فیلم ورزش رزمی پنکاک سیلات (Pencak Silat) را به جهان معرفی می‌کند، نوعی ورزش رزمی که تمام قسمت‌های بدن را شامل شده و در آن از سلاح هم استفاده می‌شود. بنابراین این فیلم باوجود صحنه‌های اکشن و زدوخورد، در مقایسه با برخی فیلم‌های هالیوودی، یک فیلم اکشن واقعی محسوب می‌شود. درمجموع این موفقیت‌ها برای یک فیلم اندونزی زبان که با بودجه یک‌میلیون دلاری تهیه شده، چندان بد نیست.


3. ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger Hidden Dragon, 2000)

اگرچه به‌سختی می‌توان فیلم بعدی انگ لی (Ang Lee) را پیش‌بینی کرد اما کمتر کسی تصور می‌کرد که او فیلم‌های “سواری با اهریمن” و “طوفان یخ” را با هنرهای رزمی ادغام کند. اما فیلم “ببر خیزان، اژدهای پنهان” به یک ژانر محدود نمی‌شود و به همین دلیل در هفت بخش نامزد جایزه اسکار شد، ازجمله بهترین تصویر، و تا امروز بهترین فیلم خارجی زبان ایالات‌متحده محسوب می‌شود. در کنار هم قرار دادن دو غول سینما  چو یون فات (Chow Yun-fat) و میشل یئو (Michelle Yeoh) و طراحی زیبای صحنه‌های رزمی، چیز تازه‌ای محسوب نمی‌شود، اما کمتر پیش‌آمده که به این زیبایی کنار هم قرار بگیرند. ازجمله صحنه‌های زیبای این فیلم، صحنه‌های دعوا و جنگ بامبو می‌باشد.


2. بیل را بکش (Kill Bill, 2003/2004)

کوئنتین تارانتینو پس از شش سال با دو فیلم انتقام جویانه به سینما بازگشت که نقطه عطفی در کارنامه کارگردانی او محسوب می‌شود. نوعروس این فیلم، اما تورمن (Ema Thurman)، یک ماجراجویی را آغاز می‌کند تا همکاران پیشین (Lucy Liu,Vivica A. Fox, Michael Madsen, Daryl Hannah) و رئیس/معشوقه پیشینش، بیل (David Carradine) را به قتل برساند. به‌احتمال‌زیاد برای اولین بار بود که تارانتینو بودجه زیادی در اختیار داشت و به کمک آن توانست مشکلات کارهای پیشینش را، مانند استدیوی برادران شاو و مشکلات فیلم‌برداری را حل کند یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین فیلم‌های تاریخ را بسازد. باوجوداینکه تارانتینو در ساخت فیلم‌های اکشن تجربه چندانی نداشت اما توانست در این کار موفق شود.


1. مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road, 2015)

معمولاً چند سال پس از اکران یک فیلم، می‌توان میزان موفقیت او را ارزیابی نمود. اما بسیاری از افرادی که این فیلم را تماشا کردند از این فیلم راضی بودند. جرج میلر (George Miller) هفتادویک ساله، درگیر فیلم‌های “مکس دیوانه” شده و این فیلم چهارمین سری این مجموعه است که پر از صحنه‌های پیچیده و اکشن است که ساخت آن‌ها هر کارگردان جوان‌تری را به‌زانو درمی‌آورد. این فیلم با طراحی زیبا، اجرای عالی و موضوع اکشن، به برترین فیلم لیست ما تبدیل شده است. اما ازآنجایی‌که از قرن 21، 83 سال دیگر باقی‌مانده نمی‌دانیم که آیا فیلم دیگری از این فیلم پیشی می‌گیرد یا خیر.


بخش های دیگر این مطلب:

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش اول)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش دوم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش سوم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش چهارم)

                               

دیدگاه‌ها (8)

بستن فرم

  1. بهنام

    دی 29, 1400

    عالیه فقط امتیاز فیلمارم کاش مینوشتین

    پاسخ

  2. محمد جواو

    مرداد 16, 1398

    باید اعتراف کنم سایت معرکه ای دارین واقعا عالی هست هرچی بگم کم گفتم

    پاسخ

  3. علی

    آبان 27, 1397

    جای سه گانه ی بی مصرف ها با بازی اسطوره های اکشن وسه گانه ی مامور انتقال با بازی جیسون استاتهام و چهار گانه ی شکست ناپذیر با هنرنمایی اسکات ادکینز واقعا خالیه.

    پاسخ

  4. اسماعیل

    مهر 21, 1397

    جای فیلم هایی مثل lord of the rings و logan وguardians of the galaxy خالیه

    پاسخ

  5. Ashkan

    شهریور 16, 1397

    مگه تروی فیلم اکشن حساب نمیشه؟ واقعا جاش خالیه

    پاسخ

  6. Mb

    فروردین 5, 1397

    چرا بتمن اول نیس

    پاسخ

    • Esi در پاسخ به Mb

      اسفند 28, 1397

      لیاقت اول بودنو نداره با تعصب نمیشه انتخاب کرد،لیستو کامل ندیدم ولی اگع دو قسمت فیلم یورش با بازی ایکو اویس تو لیست نیس واقعا جاش خالیه،و اینکه مدمکس اونقدرام شاخ نبود خیلی فیلمای بهتر ازون دیدم،یجورایی ازون فیلماس ک حال نکردم دوبار ببینمش

      پاسخ