12 گام برای ساخت یک فیلم کوتاه تحسین برانگیز – قسمت پنجم: تدوین

گام 9: تدوین

تدوین فیلم بخشی از فرایند پس از تولید خلاقانه فیلمسازی است، که انتخاب و ترکیب شات ها به صحنه‌ها و خلق یک فیلم متحرک را شامل می‌شود. تدوین فیلم هنری است که شاید در آن هرگز نتوانید در مهارت‌های خود مسلط شوید. “مارتین اسکورسیزی” آن را با مجسمه سازی و تبدیل فیلم به شکل مقایسه کرده است. این گام یکی از گام‌های خلاقانه (و پیچیده) فیلمسازی است. در اینجا می‌خواهیم چند نکته مفید را به شما معرفی کنیم که هر تدوین گری می‌تواند در حوزه کاری خود ماهرتر شود.

الف: کات

بهترین تکنیک تدوین کات بین صحنه‌هاست، به طوری که چندان مقطع نباشد. می‌توانید مکث‌های غیرضروری بین دیالوگ‌های بازیگران یا فاصله‌های میان جملات دیالوگ‌ها را کات کرده، و پشت هم قرار دهید.

بهتر است از کاتی که آغاز بوده استفاده کنید، نه اینکه فیلم را آغاز کرده وسپس کات را به آن اضافه نمایید. اگر کات اول 3 دقیقه است، باید بتوانید با کات آن را به 2 دقیقه کاهش دهید. اگر کات اول 10 دقیقه است، و می‌خواهید آن را به دو دقیقه تبدیل کنید کارتان سخت می‌شود.

ب: کات اکشن

کات اکشن چیزی است که بسیاری از تدوین گران آن را جدی نمی‌گیرند، اما در بسیاری از موارد مشکل تدوام یک فیلم با استفاده از کات اکشن حل می‌شود.

هماهنگ کردن جای دست بازیگران، استفاده از صحنه، خطوط چهره و صحنه در یک کات تا کات دیگر چیزهایی هستند که در کات اکشن تصحیح می‌شوند. کار شما به عنوان یک تدوین گر این است که از کات‌هایی استفاده کنید که صحنه را حرکت داده یا داستان را حرکت می‌دهند.

بسیاری از متخصصین این صنعت حس می‌کنند برای مجذوب نگه داشتن تماشاگر می‌توانند اشتباهات رخ داده در کات اکشن را نادیده بگیرند. یک تدوین گر خوب خط صحیح میان کات اکشن فنی و نامناسب را تشخیص می‌دهد.

پ: به زاویه قبلی کات نکنید

اگر زاویه دوربین‌ها متفاوت است، فکر نکنید باید به زاویه شات قبلی بازگردید. گاهی اوقات در صحنه‌های دیالوگ با دو زاویه لازم است چنین کاری کنید، اما اگر تصادفاً کارگردان برداشت‌های متفاوت را با قاب‌های متفاوت کات کرد، باید از انواع آن استفاده کرد.

از قانون 30 درجه استفاده کنید: دوربین باید بین شات های یک داستان از حداقل 30 زاویه استفاده کند. از قانون 180 درجه تخطی نکنید.

ت: حین کار نسخه‌های بلندتر را نگه دارید

حین برش فیلم بهتر است صحنه‌ها را کپی کرده، و هرکدام را با نام جدید ذخیره کنید. از فیلم اولیه و صدا باید نسخه کپی نگه داشت. هر سری جدید از سری قبل کوتاه‌تر است. با ذخیره کردن نسخه‌های قبلی اگر به صدا یا بخشی از آن نیاز داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

ث: حرکت دادن شات های دوربین

حرکت دادن دوربین به اطراف کلید اصلی برداشت صحنه‌های اکشن است. این حرکت می‌تواند طولانی یا لحظه‌ای باشد. در صحنه‌های اکشن این کار تنش را در تماشاگر ایجاد می‌کند. به نظرم بهترین کار برای ایجاد این تنش کات کردن صحنه‌های محرک است، تا دوربین از یک کات به کات دیگر در حرکت باشد.

برخی از کارگردان‌ها با این موضوع مخالف بوده، و دوست دارند دوربین پیش از کات آغاز به کار شده و متوقف شود. هردو روش مؤثر هستند، همه چیز به شرایط انتخاب میان آنها بستگی دارد.

د: سه کات چرخشی

عجیب نیست که در یک صحنه چندین کات وجود داشته باشد.

با این کار، باید سه کات در کنار هم ایجاد شوند، و هر کدام حدود دو ثانیه باشند. در بین این سه کات باید به نمای نقطه نظر توجه کرد، زیرا جزئیات اطراف شخصیت‌ها را در اختیار تماشاگر قرار می‌دهد. این تکنیک تدوین ما را به یاد زندگی واقعی می‌اندازد که در آن با چرخاندن سرمان فضای اطراف را می‌بینیم.

این نکات اولیه می‌توانند باعث رشد فیلم شما بشوند. شما به عنوان یک کارگردان در هنگام ضبظ فیلم دقت کنید، تا تدوین گر برای شکل دادن به فیلم عناصر اولیه را داشته باشد.


گام 10: عناوین و گرافیک

به نظرم دوست دارید از تمام دوستان و آشنایان تشکر کنید تا همه آنها بدانند یک فیلم جدید ساخته‌اید. قانون کلی این است که تنها از افرادی که در ساخت فیلم تلاش و کوشش به خرج داده‌اند تشکر کنید. تمام این نام‌ها را در تیتراژ پایانی فیلم قرار دهید.


گام 11: موسیقی

نمی‌توانید بدون کسب اجازه از افراد موسیقی آنها را در فیلم خود به کار ببرید. در این باره یک افسانه شهری وجود دارد که می‌گوید: فقط اینکه دوست یکی از بازیگرانتان می‌تواند هر آهنگی را اجرا کند، دلیل نمی‌شود آن را در فیلم خود به کار ببرید، حتی اگر بخواهید آن را در ایستگاه رادویی تجاری ضبط کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم