معرفی فیلم مستند “راهنمای منحرفان به ایدئولوژی” (The Pervert’s Guide to Ideology)؛ بررسی سینما از نگاهی فلسفی

مستندها همیشه هم خسته‌کننده نیستند و گاهی اوقات می‌توانند کمک‌های بزرگی به ما بکنند. به عنوان مثال، میان انبوه فیلم‌هایی که سالانه منتشر می‌شوند، مستندهایی وجود دارند که ممکن است با دیدن آنها زندگی‌مان به‌کلی تغییر کند. اگر از عاشقان هنر هفتم هستید و دوست دارید از زاویه‌ای متفاوت‌تر به آن نگاه کنید، در این مقاله به معرفی مستندی پرداخته‌ایم که در انجام این کار راهنمایی‌تان خواهد کرد. در ادامه با معرفی فیلم مستند “راهنمای منحرفان به ایدئولوژی” با پروشات همراه باشید.


  • نام مستند: “راهنمای منحرفان به ایدئولوژی” (The Pervert’s Guide to Ideology)
  • کارگردان: “سوفی فاینس” (Sophie Fiennes)
  • نویسنده و راوی:‌ “اسلاوی ژيژک” (Slavoj Žižek)
  • سال تولید: ۲۰۱۲
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93/100

با شنیدن کلمه‌ی فیلسوف چه چیزی به ذهن‌تان می‌آید؟ شاید کسی با شکل و شمایل سقراط در دوران پیش از میلاد در آتن، یا شاید هم آدم‌های عصا قورت داده و جدی که حرف‌های عجیب و خسته کننده میزنند. فیلسوف‌ها آدم‌های متنوعی هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. فلسفه حتما خسته‌کننده نیست و زوایای پنهان، بی‌نظیر و هیجان‌انگیز زیادی دارد.
حالا بیایید سه کلمه را در ذهن تصور کنیم: فیلم مستند، سینما و فلسفه. این‌های چیزهایی است که فیلم مستند “راهنمای منحرفان به ایدئولوژی” را ساخته اند. “اسلاوی ژیژک” مرد فیلسوفی میانسال و ژولیده است که با هیجان و قدرت در لوکیشن فیلم‌های معروف حضور پیدا می‌کند و راجع به سینما و نفوذ ایدئولوژی و پیام‌های پنهانی فیلم‌های معروف سینمایی با ما صحبت می‌کند. صحبت‌هایش به قدری زیبا و به قدری درگیر کننده هستند که تماشای فیلم را برای همه‌ی عاشقان سینما راحت و دوست‌داشتنی می‌کند و باعث می‌شود پس از تماشا کردن این مستند هرگز به فیلم‌های سینمایی مانند قبل نگاه نکنیم.

“ژیژک” معتقد است که فیلم‌های سینمایی هیچ وقت تنها ابزاری برای سرگرمی نبوده‌اند و طی دهه‌های گذشته تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال پیام‌های آشکار و پنهان به مردم کل دنیا شده‌اند. ژیژک معتقد است که ایدئولوژی‌ها اعتقادات نظام‌های سیاسی هستند که برای کنترل کردن مردم در طی سال‌های متمادی و با تکرار شدن بسیار به عنوان عقاید و حقایق بی‌چون‌وچرا از جانب مردم پذیرفته می‌شوند. سینما هم از شر این ایدئولوژی‌ها در امان نمانده است و رد پای باورهای دولت‌ها و سیاست‌مدارها در جای جای سینما دیده می‌شود. اما این همه‌ی داستان نیست. فیلم‌ها و هنرمندانی هستند که با هوشمندی این ایدئولوژي‌ها را به بازی گرفته‌اند و در آثار هنری خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کارگردانی این مستند یکی از هنرمندانه‌ترین کارگردانی‌های ژانر مستند است. نورپردازی، چهره‌پردازی و تدوین مستند همه با ریتم فیلم‌هایی که مورد بررسی قرار‌گرفته‌اند پیش‌می‌رود و بر آن‌ها منطبق است. این موضوع باعث لذت‌بخش شدن دوچندان فیلم برای تماشاگر و راحت‌تر شدن دنبال کردن حرف‌های ژيژک برای او میشود.

در هر حال “ژیژک” به ما یاد می‌دهد که چگونه ایدئولوژی‌ها را شناسایی کنیم و مراقب باشیم که به دام عقاید اشتباه نیفتیم. دیدن این مستند برای همه‌ی عاشقان سینما واجب است. پس از تماشا کردن این مستند سینما برای ما معنای دیگری می‌گیرد.

تصاویری از مستند “راهنمای منحرفان به ایدئولوژی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم