معرفی فیلم “اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند” (If Beale Street Could Talk)؛ داستانی از عشق، وفاداری و بی‌عدالتی

یک فیلم عاشقانه زمانی که داستانی تلخ و پر کشمکش را روایت می‌کند، بیشتر در ذهن مخاطب نقش می‌بندد و تاثیرگذاری عمیق‌تری هم دارد. فیلم “اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند” (If Beale Street Could Talk) از آن دسته فیلم‌هایی است که نقدی اجتماعی و تاریخی را در قالب یک داستان عاشقانه با پس زمینه‌ای جنایی روایت می‌کند. در این مقاله به معرفی این فیلم پرداخته‌ایم. با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند” (If Beale Street Could Talk)
  • ژانر: درام،عاشقانه
  • کارگردان: بری جنکینز (Barry Jenkins)
  • بازیگران: رجینا کینگ، کیکی لین، استفن جیمز
  • سال تولید: 2018
  • جوایز: برنده اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.1/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95/100

تریلر فیلم

تبعیض نژادی که سیاهپوستان آمریکایی طی سالهادی متمادی آن را تجربه کرده‌اند، موضوعی است که تاکنون مورد توجه فیلمسازان زیادی قرار گرفته است. فیلم “اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند” سعی دارد تا با روایتی آرام این موضوع را مطرح کند و به زشتی‌های آن بپردازد و آسیب‌های این موضوع را در قالب یک داستان عاشقانه به نمایش بگذارد.

داستان فیلم در اوایل سال 1970 میلادی در جریان است و درباره یک دختر و پسر جوان به نام‌های تیشی و فونی است که هر دو سیاهپوست هستند و از بچگی با یکدیگر بزرگ شده‌اند. آنها در آستانه ازدواج بودند که فونی به اتهام جرمی که به آن مرتکب نشده دستگیر شده و به زندان می‌افتد. تیشی که تنها نونزده سال دارد و باردار هم هست، سعی می‌کند هرطور که شده بی‌گناهی همسرش را ثابت کند.

داستان فیلم از زبان تیشی بیان می‌شود و مدام در حال نشان دادن فلش بک هایی از ماجراهای اتفاق افتاده بین تیشی و فونی است. تیشی به توصیف احساسات خودش نسبت به فونی و نحوه شکل‌گیری عشق میان آنها می‌پردازد و این توصیفات به ما نشان می‌دهند که چگونه رویاها و آرزوهای دو نفر در اثر فرهنگ غلط آن زمان و دیدگاهی که عموم جامعه نسبت به سیاهپوستان داشته‌اند،‌نابود شده و برای همیشه در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

در کنار تیشی که نقش اول داستان است، مادرش نقش مهمی را در فیلم ایفا می‌کند. او در تمام لحظات پا به پای دخترش برای آزادی فونی تلاش می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که برای رضایت گرفتن از قربانی این حادثه، به کشور دیگری سفر می‌کند. شاید بتوان گفت که حتی مادر بسیار دلسوز تیشی یعنی شارون بیشتر از هر فرد دیگری مشتاق آزادی فونی بود. او دوست داشت هر کاری انجام دهد و حتی خودش را به خطر بیندازد تا بتواند آینده‌ای روشن را برای دختر و دامادش رقم بزند

“اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند”، داستان عشق بی‌نهایت و تکان دهنده‌ی یک زوج آفریقایی را حکایت می‌کند که پیوندی شکست‌ناپذیر دارند و تماشای آن تجربه‌ای دلچسب و عمیق برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. داستان این فیلم درست به همان اندازه که یک حس عاشقانه را روایت می‌کند، درباره عدالت و بی‌عدالتی هم هست.

تصاویری از فیلم “اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم