بررسی و رده‌بندی نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2020

تنها دو هفته به برگزاری نود و دومین مراسم اسکار باقی مانده است. امسال آنقدر تعداد فیلم‌های درجه یک زیاد بود که انتخاب یکی از فیلم‌ها به عنوان بهترین فیلم سال یکی از سخت‌ترین کارها است. طی سال 2019 و همچنین اوایل سال 2020 مراسم‌های زیادی از جمله فستیوال تورنتو، جشنواره کن، گلدن گلوب و مراسم‌های معتبر دیگری برگزار شدند که برندگان انتخابی آنها می‌تواند راهنمای خوبی برای حدس زدن برنده نهایی اسکار باشد.

بخش بهترین فیلم جایزه اسکار امسال 9 فیلم را برای دریافت این جایزه نامزد کرده است که ما در این مقاله به‌طور اختصاصی به بررسی و احتمال برنده شدن هریک از این نامزدها پرداخته‌ایم. توجه داشته باشید که رده‌بندی این لیست بر اساس شانس برنده شدن هر نامزد بوده است. با پروشات همراه باشید.


9. زنان کوچک – Little Women

گرتا گرویگ (Greta Gerwig) پنجمین زنی است که در تاریخ برگزاری مراسم اسکار موفق به دریافت نامزدی اسکار بهترین کارگردانی شده است. البته این افتخار دو سال پیش و برای کارگردانی فیلم زیبای “لیدی برد” (Lady Bird) نصیب او شد. امسال گرویگ با فیلم اقتباسی “زنان کوچک” به اسکار راه پیدا کرد اما متاسفانه برای بخش بهترین کارگردانی نامزد نشد و احتمال برنده شدنش در بخش بهترین فیلم سال هم با توجه به دیگر رقیبانش بسیار کم است.


8. روزی روزگاری در هالیوود – Once Upon a Time In Hollywood

“روزی روزگاری در هالیوود” که ابتدا در جشنواره فیلم کن اکران شد، نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد اما دست خالی از این مراسم بیرون آمد. تا اینکه در مراسم گلدن گلوب 2020 به عنوان بهترین فیلم کمدی سال انتخاب شد و اکنون هم که در جمع نامزدهای اسکار 2020 قرار گرفته است. “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) برای کارگردانی و فیلمنامه این فیلم هم نامزد اسکار شده است. همچنین “برد پیت” (Brad Pitt) و  “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) هم برای بازی در این فیلم نامزدی اسکار را در بخش‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر نقش اول مرد به دست آورده‌اند که شانس برنده شدن “روزی روزگاری در هالیوود” در بخش‌های مختلف اسکار را زیاد کرده است. اما در بخش بهترین فیلم و با توجه به دیگر نامزدهای این بخش احتمال برنده شدنش کم است. از طرفی بسیاری معتقدند که این فیلم فقط به دلیل حضور ستارگان بزرگ سینما مورد توجه قرار گرفت و بدون آنها اثر ارزشمندی به حساب نمی‌آید.


7. فورد در برابر فراری – Ford v. Ferrari

مت دیمون” (Matt Damon)، “کریستین بیل” (Christian Bale) دو بازیگر  اصلی این فیلم هستند که هر کدامشان یک جایزه اسکار را در کارنامه بازیگری خود دارند. “جیمز منگولد” (James Mangold) هم سابقه نامزدی اسکار برای نوشتن فیلمنامه فیلم “لوگان” را داشته و اکنون هم فیلمش نامزد اسکار بهترین فیلم شده است.

“فورد در برابر فراری” داستانی بیوگرافی و برگرفته از اتفاقات واقعی است که بعد از اکرانش مورد توجه بینندگان زیادی قرار گرفت اما این فیلم هم در برابر فیلم‌های قوی‌تری مثل “مرد ایرلندی” و “داستان ازدواج” شانس برنده شدنش پایین می‌باشد.


6. خرگوش جوجو – Jojo Rabbit

“خرگوش جوجو” از آن مدل فیلم‌هایی است که معمولا مورد توجه آکادمی اسکار قرار نمی‌گیرند و نامزد شدنش آن هم در بخش بهترین فیلم تا حدی تعجب‌برانگیز بوده است. اما حضور ستاره‌ای مثل اسکارلت جوهانسون و همچنین کارگردانی “تایکا وایتیتی” که در ساخت فیلم‌های کمدی محبوب بوده است را می‌توان از عوامل موفقیت این فیلم دانست.

“خرگوش جوجو” در فستیوال تورنتو به عنوان فیلم برگزیده از دیدگاه مخاطبان انتخاب شد و همین گزینه شانس برنده شدن آن در اسکار را بالا برده است چرا که فیلم “کتاب سبز” (Green Book) هم سال گذشته همین اتفاق برایش افتاد!


5. انگل – Parasite

فیلم “انگل” به عنوان یک فیلم خارجی و غیر انگلیسی آنقدر امسال موردتوجه قرار گرفت که اگر جایزه بهترین فیلم اسکار را هم برنده شود هیچ تعجب نخواهیم کرد. این فیلم که محصول کشور کره‌جنوبی می‌باشد، علاوه بر فروش خوب در سینماهای آمریکا، برنده جایزه کن و گلدن گلوب هم شده است. همچنین “بونگ جون-هو” (Bong Joon-ho) در بخش بهترین کارگردانی هم نامزد شده و احتمال زیادی وجود دارد که فیلم “انگل” در بخش بهترین فیلم خارجی زبان برنده شود. یعنی اگر در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی ناکام بماند، شانس برنده شدنش در بخش بهترین فیلم خارجی زبان همچنان بالا است.


4. جوکر – Joker

بله فیلم جوکر در جشنواره فیلم ونیز به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و در ادامه هم با فروش یک میلیاردی خود توانست به پرفروش‌ترین فیلم بزرگسال تبدیل شود، اما اگر فقط واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) را لایق دریافت جایزه اسکار بدانیم منصفانه‌تر است. جوکر فیلم موفقی بود، اما فقط از نظر مخاطبان! درست است که این یک امتیاز بزرگ برای هر فیلمی محسوب می‌شود ولی مثلا در مقایسه با دیگر رقیب این فیلم در بخش بهترین فیلم، “مرد ایرلندی”، جوکر یک شوخی به نظر می‌رسد. از همان ابتدا هم منتقدان زیادی خشونت بالای فیلم جوکر را مورد سرزنش قرار دادند و اختصاص دادن جایزه بهترین فیلم سال به این فیلم، پیامدهای جالبی درپی نخواهد داشت. البته جوکر تا همین جا هم افتخار آفرین بوده و به عنوان پرافتخارترین فیلم کمیک بوکی و با ۱۱ نامزدی اسکار رکورد جدیدی را به نام خود به ثبت رسانده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که این فیلم در بخش‌های دیگر اسکار موفق تر باشد.


3. داستان ازدواج – Marriage Story

از آخرین باری که آکادمی اسکار فیلمی با موضوع طلاق و مشکلات ازدواج را مورد توجه قرار داده است چیزی نزدیک به چهل سال می‌گذرد. آن هم فیلم “کریمر علیه کریمر” (Kramer vs. Kramer) بود که پنج اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی را با خود به خانه برد. حالا فیلم “داستان ازدواج” که به حق فیلمی زیبا و تاثیرگذار هم بود نامزد دریافت جایزه اسکار شده است که باید دید آیا دو رقیب اصلی آن یعنی “مرد ایرلندی” و “1917” اجازه برنده شدن به این فیلم را می دهند یا خیر!


2. مرد ایرلندی – The Irishman

فکر می کنم آکادمی اسکار باید یک جایزه ویژه و افتخاری به “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) برای اینکه در سال 2019 برایمان چنین فیلمی ساخت را اختصاص دهد. کنار هم قرار دادن ستارگان بزرگ سینما آن هم با داستانی که هر لحظه جالب‌تر می‌شود کاری است که فقط از عهده اسکورسیزی برمی‌آید. این فیلم آنقدر خوب بود که آرزو می‌کنیم ای کاش هیچ رقیبی برایش وجود نداشت تا با خیال راحت اسکار بهترین فیلم را با خود به خانه ببرد! “مرد ایرلندی” بعد از “داستان ازدواج” دومین نماینده شبکه نتفلیکس در اسکار 2020 می‌باشد که در صورت برنده شدن افتخار بزرگی برای این شبکه محسوب می‌شود.


1. 1917

دلیل اینکه فیلم 1917 را در رتبه اول قرار دادم این است که آکادمی اسکار ثابت کرده که عاشق فیلم‌های جنگی است! در سال 2018 فیلم “دانکرک” نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای کریستوفر نولان شد و گرچه این جایزه‌ها را دریافت نکرد اما باز هم موردتوجه قرار گرفت ودو جایزه اسکار در بخش میکس صدا و تدوین کسب کرد. همچنین فیلم “ستیغ هک‌سا” در سال 2017 مورد توجه آکادمی قرار گرفت و دست آخر با دو اسکار راهی خانه شد.

علاوه بر این، با نگاهی گذرا به تاریخ جوایز گلدن گلوب و شباهت آن با اسکار، می‌توان انتظار داشت که فیلم 1917 امسال بعد از بردن جایزه گلدن گلوب، برنده اسکار هم شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ به نظر شما کدام یک از نامزدهای فوق شانس بیشتری برای برنده شدن اسکار بهترین فیلم را دارند؟ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (11)

بستن فرم

  1. فاطمه

    بهمن 12, 1398

    فیلم 1917برنده میشه حالا بین

    پاسخ

  2. iman spidey

    بهمن 5, 1398

    حالم از آکادمی و آدماش بهم میخوره که زنان کوچک و جوکر رو کاندید کردن اما انتقام جویان پایان بازی رو نکردن

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به iman spidey

      بهمن 6, 1398

      جوکرو قبول دارم فیلم بد و بی ارزشی بود ولی زنان کوچک رو شاید به دلیل خاطرات خوبی که از‌ش دارم نمیتونم قبول کنم فیلم بدیه. آکادمی هم که خیلی وقته دیگه انتخاب هایی که انجام میده برام بی اهمیت و بی ارزش شدن. کلا آدم نباید توجهی به نظر منتقدین و آکادمی اسکار و بعضی آدمای روشنفکرنما که کورکورانه هرچی منتقدان یا حتی بعضی کارگردانا(مثل اسکورسیزی) میگن قبول کنه. هرچی رو که دوست داری ببین و به سلیقت افتخار کن.

      پاسخ

      • shayan در پاسخ به محمد

        بهمن 6, 1398

        فیلم بد و بی ارزش؟؟؟؟؟
        بر چه اساس جوکر فیلم بدی بود؟
        جوکر ی فیلم کاملا مفهومی و زیبا با ی داستان خوب بود که به خوبی قشر ضعیف جامعه رو به تصویر میکشید ولی اون اند گیم مزخرف چی؟
        حتی نتونست شخصیت منفی یعنی تانوس رو خراب نکنه و هزار و یک مشکل دیگه.

        پاسخ

        • محمد در پاسخ به shayan

          بهمن 6, 1398

          جوکرو خیلیا فقط و فقط به خاطر این که اقتباسی از کمیک های DC هست دیدیم و یه بخشی هم که شامل خودم هم میشه به شدت علاقه مند به دیدن همون جوکر کمیک ها بودیم. یعنی همون اریجین همون شخصیت پردازی همون دنیا و غیره. ولی در پایان یه فیلمی دیدیم که فقط چندتا اسم ( جوکر و آرتور فلک و بروس وین و توماس وین و آرکهام و گاتهام و…) با کمیک ها در اشتراک داشت و همین و بس. راستش سلیقه ی من با بقیه فرق داره و این طور که میدونم تقریبا 99 درصد مردم این فیلمو دوست داشتن و تعداد کمی بودیم که جذابیتی برامون نداشت و کاملا درک میکنم که نظر منو نتونید قبول کنید و اتفاقا مشکلی هم نداره و قصد تحمیل نظرم رو ندارم. دو تا چیز دیگه رو هم بگم که اولا شخصیت توماس وین و مقایسه کردنش توی ذهنم با کمیک در طول فیلم کاملا آزاردهنده بود و دوما این که تبدیل شدن یک ویلن به شخصیت مثبت یا حتی خاکستری یا ضدقهرمان توی فیلم یا سریال اختصاصی دیگه شروع شده به یه چیز رو مخ. منظورم هم فقط دی سی نیست و ونوم و موربیوس و لکس لوثر که برای ساختش برنامه دارن و مطمئنم به یه شخصیت خوب و دلسوز مردم ازش درمیارن هم هست.

          پاسخ

          • iman spidey در پاسخ به محمد

            بهمن 6, 1398

            ونوم ، موربیوس حتی لکس لوثر بعضی وقت ها تو کمیک ها ضد قهرمان یا حتی قهرمان میشن

            پاسخ

        • iman spidey در پاسخ به shayan

          بهمن 6, 1398

          نه اینکه جوکر خیلی خوب اقتباس کرد، جوکر از نظر درام یا اجتماعی فیلم خوبیه ولی از نظر کمیک بوکی افتضاحه و نمیدونم چرا تو بهترین اقتباس نامزد اسکار شده به من بگو کجا دیدی جوکر برادر وین باشه یا لباس اصلی جوکر چرا تو فیلم قرمزه، شما اگه میگی ثور یا ثانوس رو خوب اقتباس نکردن پس جوکر رو افتضاح اقتباس کردن

          پاسخ

          • آریو در پاسخ به iman spidey

            بهمن 6, 1398

            افرادی که مثل من رو جوکر کمیک تعصبی ندارن خیلی راحت تونستن از فیلم خوششون بیاد؛ البته منم موافقم که بدون مشکل نبود… مثلا واقعا مبالغه ای که تو بد بودن مردم کرد رو همه احساس کردیم…
            اسم جایزش هم بهترین اقتباس نیست؛ بلکه بهترین فیلم اقتباسی هست! اگه بهترین اقتباس بود که من هم باهات موافقم ولی جایزش کلا یه چیز دیگه ست!

            پاسخ

          • shiner star در پاسخ به iman spidey

            بهمن 12, 1398

            واقعا این حرف قابل قبول نیست. ما این همه فیلم دیدیم از جوکر. از جک نیکلسون تا هیث لجر مرحوم تا جرد لتو. با وجود اینکه اکثر خصوصیات و جزئیات ظاهری کامیک رو داشتن یه چیز بزرگی همه کم داشتن. جوکر محبوب ترین ویلین کل دنیای کامیکه. چند بعدی و پیچیده ترین شحصیت موجود که حتی یه لغت به تنهایی نمیتونه توصیفش کنه، mad, crazy, sad, depress, angry, violent, cruel, damaged, smart, genius, strong, DARK جوکر همش هست. بهترین چهره رو ما تا الان از مرحوم هیث لجر دیده بودیم که وجه دیوانه و باهوش بودن رو نشون داده بود. ولی اونم به اندازه کافی دارک نبود. این جوکر شاید به اختیار فیلمنامه نویس و بازیگر گریم و لباس و پس زمینه مخصوص جوکر رو نداشت، ولی بهتیرن ذاتی که از جوکر تا الان دیدیم رو داشت. افسرده. خشن. تاریک. دیوانه. بی رحم و ناراحت. که با بازی واکین فینیکس تکمیل شد.

            پاسخ

          • shiner star در پاسخ به iman spidey

            بهمن 13, 1398

            ولی از اونطرف با اینکه باید اندگیم تو این لیست میبود رو قبول دارم. اون فیلم یکی از بهترین پایانایی بود که میشد به یه خط داستانی داد

            پاسخ

  3. محمدرضا

    بهمن 5, 1398

    سه تا از فیلما رو دیدمparasite. once upon a time in hollywood . joker نظرم اینه که واکین فینیکس حتما باید جایزه بهترین بازیگر نقش اول رو ببره و اگه نبره خودکشی میکنم ولی درمورد خود فیلم اشتباهات زیادی هم در فیلمنامه هم در تدوین دیدم در مورد روزی روزکاری هم طرفدارا درست میگن و خود فیلم از معدود کارهای متوسط تارانتینو بود ولی انگل یکی از بهترین فیلم هایی بود که تو عمرم دیدم و دلم نیومد بهش تو imdb کمتر از 10 بدم

    پاسخ