10 کارگردانی که بخاطر فیلم‌هایشان تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کارگردان‌های بزرگ از کجا ایده می‌گیرند؟ در حقیقت بسیاری از ایده‌های آثار بزرگ سینما تخیلی هستند. برخی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های سینما به دلیل تخطی از قانون کپی رایت تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، و ممکن است با دانستن حقیقت شوکه شوید.

در این لیست ده کارگردان مشهور که تحت پیگرد قرار گرفته‌اند را به شما معرفی می‌کنیم. این کارگردان‌ها چه در پرونده‌شان پیروز شده باشند، چه شکست خورده باشند، در هر صورت به دلیل تخطی از قانون کپی رایت مورد پیگرد قرار گرفته‌اند.

جالب‌تر این است که برخی از بزرگ‌ترین کارگردان‌ها چندین بار مورد پیگرد قرار گرفته‌اند، بنابراین این سؤال ایجاد می‌شود که آیا کارگردان‌های مشهور با دزدیدن داستان‌ها از دیگران مشهور شده‌اند؟ یا اینکه داستان‌هایشان آنقدر خوب است که در ذهن دیگران هم وجود داشته؟ این بار قضاوت با شماست. با پروشات همراه باشید.


10. جاس ویدون – Joss Whedon

“جاس ویدون” با ساخت چندین سریال تلویزیونی مانند “بافی قاتل خون‌آشام‌ها” (Buffy the Vampire Slayer) و “خانه عروسکی” (Dollhouse) به شهرت رسید، اما فیلم ترسناک سال 2012 به نام “کلبه‌ای در جنگل” (The Cabin in the Woods) طرفدارانش را شوکه کرد. متاسفانه داستان چندان جدید نبود.

پس از اکران این فیلم موفق، “جاس ویدون” و نویسنده فیلم “درو گدار”، به دلیل تخطی از قانون کپی رایت مورد پیگرد و جریمه 10 میلیون دلاری قرار گرفتند. اینطور به نظر آمد که بین فیلم و رمان “سفر کوتاه سپید: شبی در میان کاج‌ها” (The Little White Trip: A Night in the Pines) که در سال 2006 توسط “پیتر گالاگر” در آمازون به چاپ رسیده بود، شباهت‌هایی وجود دارد.

چه ویدون و گدار از رمان گالاگر الهام گرفته باشند یا نه، به هر حال گالاگر بین فیلم و رمان خود شباهت‌هایی دید. علاوه بر این، او خودش رمانش را چاپ کرد، درحالی که ویدون و گدار با بودجه 30 میلیون دلاری فیلم ساختند، و فیلم هم تنها در ایالات متحده 42 میلیون دلار فروش داشت.

سرانجام پرونده نزد قاضی آمد، و او هم اظهار داشت: “درحالی که در هر دو داستان گروهی از دانش جویان به مکان‌های دورافتاده سفر کرده، و سرانجام کشته می‌شوند، حالا چه داستان حقیقی باشد چه نه، به هر حال غیرقابل پیشبینی است. مفهوه سفر افراد جوان به چنین جاهایی و کشته شدن توسط نیروهای شر در فیلم‌های ترسناک رایج است.

سرانجام پرونده حل شد. ویدون و گدار تبرعه شدند، و گالاگر باید هزینه‌های دادگاه را پرداخت می‌کرد.

همچنین بخوانید: لیست کارگردان‌هایی که در وطنشان ممنوع الکار شدند


9. کریستوفر نولان – Christopher Nolan

این فیلمساز با وجود ساختن فیلمی مانند “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) که در سراسر جهان بیش از 994 میلیون دلار فروش داشت، تعجبی ندارد که با پیگرد مواجه شده، و کسی بخواهد به دنبال غرامت گرفتن از او باشد. آنچه که تعجب برانگیز است این است که بدانیم چه کسی از او شکایت کرده، و دلیلش چه بوده است.

شهرت “کریستوفر نولان” به عنوان یک کارگردان غیرقابل انکار است، زیرا توانسته فیلم‌های هنری مانند تریلرهای روانشناسانه مانند “یادگاری” (Memento)، “تعقیب” (Following)، “میان ستاره‌ای” (Interstellar) و “پرستیژ” (The Prestige)، و همچنین فیلم‌های مشهوری در ژانر ابرقهرمانی مانند “مرد پولادین” (Man of Steel)، “بتمن آغاز می‌کند” (Batman Begins) و “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) بسازد. با این حال او هنوز یکی از متعهدترین کارگردان‌ها در رابطه با داستان است، مانند داستان بتمن.

جالب اینجاست که با وجود موفقیت عظیم “شوالیه تاریکی” در گیشه، مرگ “هیث لجر” تنها واقعیت مرتبط با این فیلم نبود. در شهری به نام بتمن در جنوب شرق ترکیه، تعدادی از مردم، مخصوصاً زنان، از زمان اکران “شوالیه تاریکی” خودکشی کرده‌اند، و شهردار بتمن فیلم نولان را مسئول این کار آن‌ها می‌داند. “حسین کالکن”، شهردار حزب دموکرات کرد بتمن، به دلیل استفاده از نام این شهر در فیلم و به دلیل مرگ تعدادی از شهروندان ترکیه به دلیل خودکشی یا پس از خشونت‌های ناشی از اکران این فیلم، درخواست غرامت کرده است.

گرچه پرونده این شکایت به دادگاه نرسید، اما شهردار حق داشت، زیرا کارگردان، نویسنده، و استودیوی فیلمسازی بدون اجازه مردم آن شهر از نام آن استفاده کردند، و اکران این فیلم به مرگ تعدادی از افراد منجر شد. گرچه شهر بتمن دهه‌ها پیش از اولین کامیک بتمن وجود داشت، اما از مردم شهر هیچ کسب اجازه‌ای نشد.

تأثیر روانی یک فیلم مشهور شاید چندان شدید نباشد، اما مرگ تعدادی از مردم یک شهر در ترکیه می‌تواند دردناک باشد، و در ذهن مردم باقی بماند.


8. ست مک‌فارلن – Seth MacFarlane

“ست مک‌فارلن” در سریال‌های تلویزیونی معروف خود مانند “بابای آمریکایی” (American Dad) و “مرد خانواده” (Family Guy) و فیلم سال 2012 خود به نام “تد” (Ted) از فرهنگ عامه و مردم الهام گرفت. در فیلم “تد”، تدی خرس پرانرژی و سرزنده یک شخصیت تکراری است.

زیرا حدود یک دهه پیش از این فیلم در سریال اینترنتی “چارلی” (Charlie) وجود داشت، و به همین دلیل خالقین این سریال علیه مک‌فارلن شکایت کردند. از دیدگاه خالقین “چارلی” شخصیت تدی خرس بددهان، منحرف و معتاد درست مانند چارلی آنهاست که یک تدی خرس بددهان، منحرف و معتاد است.

در سال 2014، شرکت تولید بنگال منگل کالیفرنیا به جرم شباهت میان چارلی آنها و تد پرونده شکایت را نزد مک‌فارلن آورد. متاسفانه هزینه این شکایت آنقدر زیاد بود که این شرکت نتوانست از عهده آن بربیاید، و کارگردان پیروز شد. به نظر می‌رسید شرکت تنها به دنبال اثبات شباهت میان تد و چارلی خودشان است، و در پایان اثبات این شباهت برایشان کافی بود.

ظاهراً شکایت بنگال منگل و شکست آنها در مقابل مک‌فارلن نتوانست این کارگردان را شکست دهد، و در پایان “تدی 2” در سال 2015 ساخته شد. از آن به بعد بنگال منگل شکایتی مطرح نکرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 کارگردان تاثیرگذار تاریخ سینما؛ بهترین کارگردان‌های تمام دوران را بشناسید


7. خواهران واچوفسکی – The Wachowskis

خواهران واچوفسکی کارگردان‌های جالبی هستند که با همکاری هم فیلم‌های جالب و دیدنی مانند سه گانه “ماتریکس” (The Matrix)، “کلاود اطلس” (Cloud Atlas) و “صعود ژوپیتر” (Jupiter Ascending) را ساخته‌اند. این دو خواهر تراجنسیت گرچه سال‌هاست از هم جدا شده‌اند، اما هنوز از هم حمایت می‌کنند. برادران واچوفسکی اکنون به عنوان لیلی و لانا زندگی می‌کنند، اما هردو زنان شاد و آزادی هستند که انگار نه انگار سه گانه “ماتریکس” را آنها ساخته‌اند.

واچوفسکی ها از سال 2003 به همراه “جوئل سیلور” و “برادران وارنر” توسط “سوفیا استوارت” مورد شکایت قرار گرفتند، زنی که ادعا می‌کرد متنی را نوشته، و برای کمپانی فاکس قرن بیستم و برادران وارنر فرستاده است. به نظر او ایده آینده‌ای “چشم سوم” که بعدها به “ماتریکس” تبدیل شد به او تعلق داشت (نام او را بعداً در رابطه با کمپانی فاکس قرن بیستم و “جیمز کامرون” می‌بینیم.)

درباره پیروزی استوارت در پرونده “ماتریکس”، و حتی درباره حق داشتن او برای شکایت شایعاتی پدید آمد، اما افرادی که متن اصلی او به نام “چشم سوم” را خوانده‌اند، بین داستان، مضمون، مفهوم، شخصیت‌ها و گره‌های داستان شباهت‌هایی می‌بینند، که نشان می‌دهد داستان استوارت دزدیده شده است.

سؤال اینجاست که واکنش دادگاه به این پرونده چه بود، و چه کسی داستان را دزدیده بود. اگر به واچوفسکی ها تعلق داشت، به نظر می‌رسد دادگاه شباهتی بین این دو داستان ندید که حق را به استوارت بدهد، اما بعدها با شکایت از وکیلی که نتوانست به خوبی در این پرونده از او دفاع کند چندین هزار دلار به جیب زد.

واچوفسکی ها و برادران وانر دو بار بر سر “ماتریکس” مورد پیگرد قرار گرفتند، شکایت دوم به دلیل دو سیکوئل دیگر فیلم اول بود. “توماس آلتهاوس” نویسنده سینما به دلیل سرقت از فیلمنامه ای به نام The Immortals که در سال 1993 نوشت خواهان جریمه 300 میلیون دلاری بود. با این حال، قاضی به نفع واچوفسکی ها رأی داد. بار دیگر بین این دو داستان شباهتی دیده نشد. چه تصادفی!


6. گی‌یرمو دل تورو – Guillermo del Toro

درحالی که بسیاری از کارگردان‌ها با متهم شدن به تقلید ساکت می‌مانند، ” گی‌یرمو دل تورو” شجاعانه در برابر جهان ایستاد، و از شهرتش دفاع کرد. او همیشه از ایده‌های جدید و نو استفاده کرده، و هنگامی که پس از فیلم “شکل آب” (The Shape of Water) از او شکایت شد، شوکه شد.

متاسفانه “شکل آب” تا حد زیادی به سه فیلم شباهت دارد، اما مشخص نیست دل تورو در زمان کارگردانی این فیلم از آن آگاه بوده، یا نه. این سه اثر عبارتند از نمایشنامه “بگذار زمزمه‌ات را بشنوم” (Let Me Hear You Whisper) از “پل زندل” در سال 1969 که جایزه پولیتزر را دریافت کرد، و نویسنده‌اش در سال 2003 از دنیا رفت؛ سپس در سال 1990 این نمایشنامه به فیلم تلویزیونی با حضور “جین استیپلتون” تبدیل شد؛ و سرانجام یک فیلم کوتاه هلندی به نام “فضای بین ما” (The Space Between Us) تبدیل شد.

به نظر می‌رسد فاکس سرچلایت پیکچرز و دل تورو علیه دو پرونده شکایتی به “شکل آب” باهم همدست شدند. اولین شکایت از تیم خالق “فضای بین ما”، بود که رد شد، و گفته می‌شود در این باره رشوه پرداخت شد. شکایت دوم هنوز مطرح است، و از “دیوید زیندل” پسر “پل” انجام شد که ادعا کرد با وجود احترام به فیلم آنقدر آن را به نمایشنامه پدرش شبیه می‌بیند که نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

فاکس سرچلایت پیکچرز و دل تورو اخیراً با تولید برنامه‌ای خود را از تمام اتهامات تبرئه دانستند، زیرا داستان‌ها آنقدر شبیه نبود که بتوان آنها را متهم کرد. منتظریم تا این برنامه را تماشا کنیم.

همچنین بخوانید: اگر از طرفداران گیلرمو دل تورو هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!


5. کوئنتین تارانتینو – Quentin Tarantino

“کوئنتین تارانتینو” به عنوان یکی از برترین کارگردان‌های امروز، طی سال‌ها با شکایت‌های مختلف مواجه شده، و برخی از آنها به نوعی به فیلم‌های آنها مربوط می‌شوند. با وجود مضامین کمدی و آزاردهنده موجود در فیلم‌های تارانتینو، تنها یک پرونده او را متهم کرد که به خاطر تخطی از کپی رایت در فیلم “جانگوی آزاد شده” (Django Unchained) متهم شد.

“جانگوی آزاد شده” در سال 2012 اکران شد، و در گیشه فروش بالایی داشت، اما ظاهراً داستان آن از نویسنگان گیلد آمریکا و بدون اجازه آنها اقتباس شده است. در سال 2004، دو مرد، پدر و پسر، به نام‌های “اسکر کالوین” و “تورنس جی.کالوین” به همراه نویسندگان گیلد آمریکا فیلمنامه ای به نام “آزادی” نوشته، و آن را به آژانس هنرمندان خلاق و آژانس استعدایابی “ویلیام موریس” برد. آن‌ها حتی مدعی‌اند که فیلمنامه را در یک سایت معروف قرار دادند، اما یک دهه بعد فیلمی پربودجه از آن ساخته شد.

شرکت “کلمبیا”، ” واینستین کمپانی” و خود تارانتینو در مقابل این پرونده شکایت کردند زیرا عجیب بود. از آنجاییکه نتیجه در آغاز سال 2016 از روی اینترنت برداشته شد، نتیجه آن مشخص نیست.

فارغ از اینکه چه کسی در این پرونده پیروز شد، فیلمنامه کالوین ها با فیلم “تارانتینو” شباهت‌هایی دارد، و خود تارانتینو هم اعتراف کرد که فیلم “جانگوی آزاد شده” او فقط از وسترن اسپاگتی “جانگو” (Django) ساخته “سرجو کورباچی” در سال 1966 الهام گرفته است. کالوین ها معتقدند که این فیلم به فیلمنامه “آزادی” آن‌ها شباهت بیشتری دارد تا فیلم کورباچی.

تارانتینو بین سینمادوستان محبوب است، اما این پرونده به نفع او نیست. علاوه بر این، چه کسی به کارگردانی اعتماد می‌کند که از فیلم‌های خودش سرقت می‌کند؟ کالوین ها تا حدی حق داشتند، و بهتر بود بخشی از جریمه صدها میلیون دلاری که به دنبالش بودند را دریافت می‌کردند.


4. جرج لوکاس – George Lucas

“جرج لوکاس”، کارگردان معروف “جنگ ستاره‌ها” (Star Wars) به خاطر خلق دنیای علمی تخیلی خود بارها با پیگردهای قانونی سروکله زد. بخشی از این پیگردها توسط لوکاس فیلم (که حالا به دیزنی تعلق دارد) انجام شد تا از حق و حقوق لوکاس و فیلم‌های “جنگ ستاره‌ها” محافظت شود، حداقل یک بار هم لوکاس به دلیل سرقت اثر فرد دیگری مورد پیگرد قرار گرفت.

شخصیت‌های امپریال واکر در فیلم “جنگ ستاره‌ها”ی سال 1980 به نام “امپراتوری ضربه می‌زند” (The Empire Strikes Back) چندان هم اصیل نبودند، “لی سیلر” هنرمند در سال 1983 از لوکاس و لوکاس فیلم شکایت کرد به خاطر نقاشی‌هایش به نام Garthian Striders در سال 1976 شکایت کرد.

متاسفانه، زمانیکه سیلر از لوکاس شکایت کرد، سیل اخیر (به گفته خودش) نقاشی‌هایش را نابود کرده بود، بنابراین نمی‌توانست حرفش را ثابت کند. او نقاشی‌هایش را مجدداً خلق کرد، و امیدوار بود در دادگاه به او کمک کند، اما سرانجام قاضی گفت شاید او عمداً هنرش را از بین برده باشد. بنابراین دادگاه از لوکاس فیلم حمایت کرد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین کارگردان‌های دهه اخیر (2010 تا 2019)


3. مارتین اسکورسیزی – Martin Scorsese

“مارتین اسکورسیزی” به دلیل عمر طولانی فعالیت‌های هنری‌اش شهرت دارد، و برخی از آثار درخشانش عبارتند از: “عصر معصومیت” (The Age of Innocence)، “رفتگان” (The Departed)، “سکوت” (Silence) و “گرگ وال استریت” (The Wolf of Wall Street). با این حال دو فیلم آخر در رابطه با محتوا با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

هنگامی که ککی گوری پیکچرز، کمپانی فیلمسازی ایتالیایی، به دلیل کلاهبرداری های مالی در سال 2016 اعلام ورشکستگی کرد، مدیران آن مدعی شدند که برخی از پروژه‌های فیلمسازی این شرکت به آژانس‌های فیلمسازی دیگر و کارگردان‌های دیگر منتقل شده‌اند، درحالی که نباید این اتفاق می‌افتاد.

“مارتین اسکورسیزی” با دریافت داستان فیلم “سکوت” از ورشکستگی این شرکت استفاده کرد. سپس دعوای حقوقی میان آن دو بر سر حق و حقوق، فیلمنامه و سرعت تولید،26 سال طول کشید تا فیلم ساخته شود، با این حال پس از پایان کار نیز مدیران این شرکت ادعای حق و حقوق کردند. آخرین باری که شرکت از اسکورسیزی شکایت کرد، دادگاه حکم داد که بینشان توافقی صورت بگیرد، این توافق باید به نفع هردو می‌شد تا فیلم هم اکران شود.

“پارامونت پیکچرز” و “مارتین اسکورسیزی” نیز بر سر “گرگ وال استریت” به مشکل برخوردند، درحالی که شرکت برای تولید فیلم آماده شده بود. “اندرو گرین”، هیئت مدیره سابق استراتون اوکمونت (شرکت ورشکسته‌ای که در فیلم “گرگ وال استریت” معرفی شد) از نمایشش در فیلم “اسکورسیزی راضی نبود، زیرا به عنوان یک فرد بی اخلاق، معتاد، مجرم بیخیال و شخصیت ضدزن، معرفی شده بود.

عجیب است که به نظر کارمندان فعلی گرین بین آن دو شباهت‌هایی وجود داشت، بنابراین این شخصیت بر شهرت، زندگی کاری، زندگی عاشقانه و همه چیز او تأثیر گذاشت. سرانجام این شکایت به دلیل نبود مدارک کافی ادامه نیافت، بنابراین احتمالاً آنقدرها هم برای گرین بد نشده است.


2. استیون اسپیلبرگ – Steven Spielberg

همانطور که دیدیم انگار مشهورترین کارگردان‌ها با پیگردهای قانونی بیشتری در رابطه با کپی رایت مواجه شدند، و “استیون اسپیلبرگ” نیز جز آنهاست. او حداقل به خاطر چهار فیلم و یک سریال تلویزیونی مورد پیگرد قرار گرفت، که دلیلشان داستان تکراری بود.

فیلم “آشفته” (Disturbia) مفهوم روایی خود را از فیلم “پنجره عقبی” (Rear Window) “آلفرد هیچکاک” محصول سال 1954 الهام گرفته، که “کریستوفر ریوز” در سال 1998 آن را بازسازی کرده بود (آن هم با اقتباس از داستان کوتاه “اگر من یک قاتل بودم” نوشته “کرنل وولریچ” محصول سال 1942). داستان، شخصیت‌ها و مضمون فیلم “آشفته” شبیه ایده‌ای است که هیچکاک از وولریچ گرفته، و بنابراین علیه اسپیلبرگ شکایت شد. متاسفانه دادگاه داستان‌ها را شبیه ندید، و درنتیجه به نفع وولریچ تمام نشد.

در سال 1996 علیه اسپیلبرگ، “مایکل کرایتون” و برادران وارنر بر سر پروژه “تویستر” (Twister) شکایت شد، و رسماً اولین بار بود که اسپیلبرگ به جرم تخطی از کپی رایت به دادگاه می‌رفت (پرونده‌های دیگر به دلیل نبود مدارک کافی و یا رد شدن توسط قاضی به مرحله دادگاه نرسیده بود.)

“استیون کسلر” “تویستر” را اثر اقتباسی از Catch the Wind می‌دانست، و با مدرک ثابت کرد که متن خود را در اختیار برادران وارنر گذاشته است. آن هم در سال 1989، پیش از نوشتن متن “تویستر”. از آنجایی که وکلای هردو طرف داستان را با الهام از برنامه Nova درباره طوفان اوکلاهاما می‌دانستند، این اطلاعات دانش عمومی تلقی شد. این بار اسپیلبرگ، کرایتون و برادران وارنر پیروز میدان شدند.

فیلم دیگر اسپیلبرگ ساخته 2008 با نام “ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین” (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) است. یک باستان شناس معروف از بلیز مدعی شد که فیلم به آنچه که سال‌ها پیش از فرهنگ این کشور سرقت شده پرداخته است: دکتر جیمی او، باستان شناس و جمجمه شناس در دادگاه مدعی شد که جمجمه کریستالی فیلم دقیقاً شبیه جمجمه‌های موجود در بلیز است که 100 سال پیش توسط ماجراجویان دزدیده شد.

این بار هم دادگاه اعلام کرد که اسپیلبرگ و لوکاس فیلم از شباهت‌های جمجمه‌ها آگاه نبوده، و نباید به بلیز سودی پرداخت می‌کردند. گرچه در پایان از خانواده ماجراجو خواسته شد جمجمه را بازگردانند، اما هر دو طرف شکست خوردند، و این برای باستان شناس و تحقیقات او ناامیدکننده بود.

درباره تقلیدهای دیگر اسپیلبرگ نیز شایعاتی وجود دارد، اما نویسنده‌ها معمولاً ترجیح دادند به شکل‌های دیگر با اسپیلبرگ به توافق برند. درباره داستان فیلم‌های ” آمیستاد” (Amistad) و “سربازان کوچک” (Small Soldiers) نیز شایعاتی ایجاد شد.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


1. جیمز کامرون – James Cameron

با توجه به تعداد زیاد شکایت‌های علیه “جیمز کامرون” در رابطه با فیلم‌هایش پرداختن به همه آنها در اینجا غیرممکن است. تا همینقدر بدانید که او حدود ده بار بر سر “آواتار” (Avatar)، سه بار برای فیلم اول “نابودگر” (Terminator) (یک بار توسط “سوفیا استوارت” به جرم سرقت ایده‌اش)، حداقل یک بار برای “نابودگر 2″، حداقل دو بار برای “تایتانیک” (Titanic) و سریال تلویزیونی ” فرشته تاریکی” (Dark Angel) مورد پیگرد قرار گرفت.

اگر فیلم “آواتار” را دیده‌اید، به یاد پوکاهانتس دیزنی می افتید، که البته دیزنی از کامرون شکایت نکرد. درحالی که داستان و جلوه‌های بصری به هم شبیه هستند. بسیاری از علاقه مندان به کتاب و فیلم‌های علمی تخیلی “آواتار” را به دنیاهای علمی تخیلی شبیه می‌دانند، و حداقل چهار شکایت از این فیلم از جانب هنرمندان بود.

به نظر می‌رسد کامرون داستان فیلم “تایتانیک” را هم دزدید. یک شکایت از جانب عکاسی بود که به نظر طراحی جک از رز برهنه از نقاشی‌های او الهام گرفته بود، و دیگری از جانب مردی بود که زندگی جک دقیقاً شبیه او بود. هردو پرونده پیش از رسیدن به دادگاه رد شدند، که گفته می‌شود پرداخت رشوه صورت گرفته است.

در رابطه با فیلم‌های “نابودگر” ایده را از آن کامرون می دانیم. درحالی که هر پرونده در این باره کنار رفت، یا کامرون و گروهش هربار مجبور شدند آن را از مردم پنهان کنند. همچنین، زمانی که او با تقلید از یک کامیک معروف سریال “فرشته تاریکی” را ساخت، تا زمانی که هنرمندان آن شکایت کردند، هیچ پولی به آنها پرداخت نشده بود.

به نظر می‌رسد هیچ چیز نمی‌تواند حتی کارگردان‌های بزرگ را از سرقت آثار متوقف کند، گرچه با وجود این اتفاقات و شایعات، هنوز بسیاری کامرون، اسپیلبرگ، تارانتینو و غیره را دوست دارند. به دنیای سرمایه داری سلبریتی ها خوش آمدید، جایی که می‌توانید آثار دیگران را سرقت کنید، و هنوز هم دوست داشتنی باشید. عجب دنیایی!


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    بهمن 5, 1398

    سپاسگزارم مطلب مفیدی بود

    پاسخ