12 فیلم جذاب و دیدنی درباره زندگی خوانندگان و گروه‌های موسیقی که باید تماشا کنید

موسیقی زبانی بین‌المللی است و گهگاهی این زبان می‌تواند به خوبی به زبان سینما ترجمه شود. زندگی موزیسین‌ها هم مانند موسیقی‌شان اغلب دارای ریتمی زیبا و متفاوت است. زندگی این افراد اغلب شامل دست و پنجه نرم کردن با شهرت و اشتیاقشان به موسیقی و سختی‌های زندگی و روابط‌‌ شان است. این ماجراها در میان کسانی که جاه‌طلبی و استعداد موسیقی دارند مشترک است. این اتفاقات اغلب باعث می‌شود که زندگی موزیسین‌ها زندگانی جالب و تماشایی‌ای باشد. ولی حتی در زندگی‌ای سرشار از شهرت و موفقیت هم سختی‌‌ها و مشکلاتی وجود دارد. یکی از جالب‌ترین جنبه‌های زندگی موزیسن‌ها شخصیت‌های جالب و پیچیده‌ی خودشان است که باعث می‌شود بینندگان بتوانند با آ‌ن‌ها احساس نزدیکی کنند و به آن‌ها علاقه‌مند شوند. موسیقی یکی از بهترین زبان‌هایی است که انسان‌ها برای بیان احساسات‌شان از آن استفاده می‌کنند و با آن سرگرم می‌شوند. در لیست زیر 10 مورد از بهترین فیلم‌های ساخته شده راجع به موزیسین‌ها و داستان زندگی‌شان را شاهد هستید. با پروشات همراه باشید.


12. راکت من – ۲۰۱۹ – Rocketman

با اینکه فیلم‌های بیوگرافی موسیقیدانان می‌تواند خوب هم باشد، اما این ژانر یکی از پر کلیشه‌ترین‌هاست. خوشبختانه، تیم فیلمسازی “راکت من” به این موضوع پی برده و همزمان با روایت داستانی واقعی از زندگی “التون جان”، فیلمی جذاب و سرگرم کننده را نیز خلق کردند. در این اثر به جای آنکه تکرار مکررات اتفاق بیفتد، بیشتر به بخش موسیقی آن توجه شده است.

“راکت من” تمام فراز و نشیب‌های حرفه “التون جان” را به زیبایی به تصویر می‌کشد. از همان صحنه ابتدایی که او را در جلسه ترک اعتیاد مشاهده می‌کنیم، متوجه می‌شویم که داستان خالص بوده، و چیزی به آن افزوده یا از آن کم نشده است. و با آهنگ‌های عالی این خواننده، روحتان تغذیه می‌شود، و به وجد می‌آید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع اعتیاد به الکل که باید تماشا کنید


11. سلنا – 1997 – Selena

در این فیلم چندین مسئله‌ی حساس مورد اشاره قرار گرفته اما خوشبختانه سازندگان فیلم با سلیقه و بدون عجله به آن‌ها پرداخته‌اند. جنیفر لوپز در این فیلم یکی از بهترین نقش آفرینی‌هایش را ارائه داده است. بازی او در این فیلم با جزییات بالا و همراه با احساسات قوی است. او نقش یک موزیسین را به خوبی اجرا کرده است و داستان فیلم هم قوی و زیبا است. در این داستان می‌بینیم که برای موفقیت در زمینه‌ی موسیقی مشکلات در روابط با انسان‌های دیگر و اشتیاقی شدید به خود موسیقی لازمه‌ی موفقیت است. فیلم سلنا تا حدی دست کم گرفته شده است اما داستانی سرشار از غصه‌های انسان‌های بالغ و حسی بزرگ از فرهنگ و عشق دارد. راهی که شخصیت‌ها در داستان فیلم به ماجراهای تلخ و تراژیک می‌پیمایند ناراحت کننده ولی زیبا است.

همچنین بخوانید: ۱۰۱ فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش سوم)


10. بوهمین راپسودی – ۲۰۱۸ – Bohemian Rhapsody

در این داستان شاهد بازگویی موقرانه، حرفه‌ای و زیبای گروهی از انسان‌های هالیوودی هستیم که در گذشته بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند. جنسیت و زندگی جنسی “فردی مرکوری” در مرکز این داستان قرار گرفته و به زیبایی بازی شده است. استعداد انکارنشدنی مرکوری باعث شد او روی صحنه و در هنگام اجرا به موفقیت صد در صدی دست پیدا کند؛ ولی او در روابط شخصی‌اش به شدت دچار مشکل بود. والدین، فرزندان و عشاق او آدم هایی پیچیده با ماجراهایی چندگانه هستند و در این داستان هم حضور دارند. جزئیات کوچک، بیشترین میزان سرگرمی را به وجود می‌آورند و حتی اگر همین هم باعث سرگرمی مخاطب نشود، تماشای اجراهای بی‌نظیر آهنگ‌های گروه کویین در سرتاسر فیلم لذت‌بخش است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های غم‌انگیز این دهه (۲۰۱۹ تا ۲۰۱۰)


9. جودی – ۲۰۱۹ – Judy

“جودی گارلند” در زمان خود یک بازیگر و خواننده تحسین شده بوده است. او در سن جوانی به صنعت فیلمسازی وارد شد و برای نقش خود در “جادوگر شهر از” (The Wizard of Oz) و “ستاره‌ای متولد شد” (A Star is Born ۱۹۵۴) مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. حرفه او در موسیقی نیز بسیار موفق بود و او اولین زنی بود که موفق به کسب جایزه گرمی سال شد.

اما موفقیت بهایی نیز دارد، و برای جودی به شکل فشار زیادی ظاهر شد که به دلیل محبوبیت زیادش بود. این موضوع باعث شد که او به مصرف مواد مخدر و الکل روی بیاورد که در آخر او را به کام مرگ کشاند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ که با محوریت شخصیت زن ساخته شده‌اند


8. ستاره‌ای متولد شده است – ۲۰۱۸ – A Star Is Born

در پایه و اساس این داستان تم‌هایی وجود دارد که در سرتاسر فیلم تکرار می‌شوند. رابطه‌ی عاشقانه‌ی بین یک ستاره‌ی موسیقی در حال افول و یک ستاره موسیقی در حال اوج گرفتن باعث به وجود آمدن یک داستان تراژیک می‌شود. استقبالی که از این فیلم شد خود نشان دهنده‌ی زیبایی و ارزش این فیلم است. مشکلاتی مانند رفتارهای خود‌ تخریبگرانه یا روابط دردناک با صمیمیت نامعمولی در سرتاسر فیلم نمایش داده می‌شوند. “ستاره‌ای متولد شده است” فیلمی آرام و ناراحت کننده‌ است که روحیات کارگردانش را منعکس می‌کند. اما موسیقی هم یکی از نکات مهم این فیلم است. موسیقی در این فیلم چیزی است که زندگی و روح دو شخصیت اصلی را به هم پیوند زده است. داستان فیلم “ستاره‌ای متولد شده است” سرشار از اشتیاق، جزییات و اهداف زیبا‌شناسانه است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “ستاره‌ای متولد شده است” (A Star Is Born) که باید آنها را تماشا کنید


7. معشوق جاودان – 1994 – Immortal Beloved

“بتهوون” یکی از معروف‌ترین موسیقی‌دانان همه‌ی دوران است. او آهنگ سازی نوآور و شجاع بوده که شاهکارهایی عظیم خلق کرده است. در فیلم معشوق جاودان گری اولدمن با استعدادی باورنکردنی مسئولیت نقش‌آفرینی در نقش او را به انجام رسانده. فیلم با هوشمندی تصمیم گرفته است که روی مشکل ناشنوایی بتهوون تمرکز کند و همدردی مخاطب را برانگیزاند. ناشنوایی مشکل بزرگی بود که بر سر راه استعداد بی‌نظیر بتهوون قرار گرفته بود. داستان فیلم آزادانه با حوادث تاریخی بازی می‌کند اما نمایش روابط عاطفی در این فیلم لایق بیشترین تحسین است. اگرچه به جزئیات روابط زیاد پرداخته نمی‌شود اما این روابط حال و هوای درام فیلم را بهبود می‌بخشند.

همچنین بخوانید: آخر هفته با طعم فیلم! (شماره ۳۶)


6. مستقیم از کامپتن – 2015 – Straight Outta Compton

طرفداران این گروه با دیدن این فیلم بسیار لذت خواهند برد چرا که داستان فیلم به روایت دوستی‌ها و سرچشمه‌ی موسیقی‌های فیلم می‌پردازد. هنرمندان در این فیلم با موضوعات اجتماعی متفاوتی برخورد می‌کنند و موضوعات اجتماعی یکی از اصلی‌ترین اجزای داستان فیلم را شامل می‌شوند. اما همه موضوعات و جنبه‌های زندگی شخصیت‌های داستان در فیلمنامه‌ی درخشان این فیلم جای خود را دارند و حس شوخ طبعی و تراژیک همزمانی دارد. فیلم سعی در نشان دادن کامل حقیقت دارد و در نتیجه روابط خدشه دار شده و دوستی‌های از دست رفته قسمت مهمی از فضای روابط فیلم را به خود اختصاص می‌دهند. نقش ‌آفرینی‌های قوی و قدرتمند هم در کنار داستان صادقانه‌ی این فیلم قرار دارند و واقعا جای تعجب دارد که این فیلم در آکادمی اسکار آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.


5. سر‌به‌راه باش – 2005 – Walk the Line

جانی کش صدایی منحصر به فرد و زندگی کاری جالبی داشت و بازی واکین فینیکس در نقش او در این فیلم زیبایی شخصیت او را دو چندان کرد. فینیکس برای این نقش  عالی بود، نه تنها برای بازی در نقش یک خواننده بلکه برای نشان دادن غم و غصه‌ی مخصوص خود جانی کش. موسیقی جانی کش دو عامل مهم و شاخص دارد. یکی ماجرای تراژيک برادرش و یکی عشق او برای زنی به نام جون. فیلم سربه‌راه باش در نمایش دادن حقیقت زندگی کش پنهان کاری نمی‌کند و بازی واکین فینیکس هم بی‌نظیر و عالی است. خلق و خوی ناپایدار فینیکس صحنه‌های درام فیلم را تکمیل کرده است و در عین حال او اشتیاق و انرژی کش روی صحنه را به زیبایی هرچه تمام‌تر باز آفرینی می‌کند. همان اشتیاقی که باعث محبوبیت جانی کش شده بود. فیلم سر به راه باش یک سر و گردن بالاتر از همه‌ی فیلم‌های زندگینامه‌ای قرار می‌گیرد و نقش آفرینی بازیگران مکمل این فیلم هم چیزی از نقش اصلی کم ندارد. در کنار همه اینها سرشار بودن فیلم از موسیقی هم یک امتیاز مثبت دیگر برای فیلم به حساب می آید.

همچنین بخوانید: رده‌بندی بهترین فیلم‌های واکین فینیکس که باید تماشا کنید


4. ری – ۲۰۰۴ – Ray

شباهت‌هایی که داستان این فیلم با زندگی جانی کش دارد عجیب است. همراهی شهرت با مشکلات مواد مخدر و بی وفایی در حالی که بهترین موسیقی‌ها در حال متولد شدن بودند. ری چارلز حتی تاثیر شدیدی از مرگ برادر خودش گرفته است و هیچ گاه قادر به فراموش کردن این اتفاق تلخ نبوده است. جیمی فاکس با بازی در این فیلم به معنای واقعی به چارلز تبدیل شده است. او شخصیت او و اداهای او را به خوبی تقلید کرده است و استعداد خوانندگی بالایی دارد. فیلم ری بهترین نقش آفرینی فاکس را در بر دارد. او توانسته است زندگی‌ای سرشار از درام، اجراهای کاریزماتیک و جذابیت دوستانه‌ی ری چارلز را به زیبایی در این فیلم باز آفرینی کند. دیدن نابینا شدن چارلز ناراحت کننده است ولی دیدن نابود شدن سلامت و ثبات روانی او ناراحت کننده تر است. اما کارهای هنری او از بین نرفته‌اند و موسیقی معنادار و شادی بخشی که او تولید کرد همچنان باقی است.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


3. ویپلش – 2014 – Whiplash

نشان دادن جاه طلبی در سینما کار ساده ای نیست و فیلم ویپلش شاید تنها فیلمی باشد که جاه طلبی را اینقدر خالصانه به تصویر کشیده است. حتی لازم نیست که طرفدار موسیقی جز یا اصلا هیچ نوع موسیقی ای باشیم تا از این فیلم نهایت لذت را ببریم. هیجان و حالت تعلیق فیلم در کنار حس رقابت و بدی انسان ها به قدری زیبا است که از ویپلش فیلمی در ژانر تعلیق ساخته است. مایلز تلر و جی کی سیمونز رابطه خاصی بین خود به وجود آورده‌اند و دو قطبی جالبی از تفاوت‌ها و رفتارهای یکدیگر خلق کرده‌اند. در آخر فیلم جی کی سیمونز با بی‌رحمی به آنچه که می‌خواست دست پیدا می‌کند و خودش را به عنوان یکی از جذابترین ضد قهرمان‌های تاریخ جاودانه می‌کند. حال و هوای فیلم کاملا بی‌رحمی صنعت موسیقی را منعکس می‌کند و به طرز بی‌سابقه‌ای کشاکش‌ها و مبارزه های یک هنرمند جوان و بی‌تجربه اما مصمم را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره دانشجویان کالج


2. آمادئوس – 1984 – Amadeus

این فیلم هم به روایت زندگی یک آهنگساز بزرگ می‌پردازد اما صحت اطلاعات تاریخی را فدای روایت داستانی جذاب و درگیر کننده می‌کند. در نتیجه اگر مخاطب نتواند با این مسئله کنار بیاید نمی‌تواند از تماشای فیلم لذت ببرد. ولی این تاریخ جایگزین بسیار درگیر کننده و جالب است و فیلم به کندوکاو در چیستی موسیقی و اثر آن بر روان انسان می‌پردازد. این داستان داستانی جاه طلب و دراز است و موسیقی ای محسور کننده برای اهدافی هنری دارد. نقش خود موتزارت باچنان مهارت و نیرویی بازی شده که نبوغ، شادی و بیخیالی شخصیتش را به طور تمام و کمال می‌توان احساس کرد. همه نقش آفرینی‌ها عالی است و کمتر فیلمی مانند آمادئوس موفق شده حس عاطفی و رمانتیک حاصل از موسیقی را اینگونه انتقال دهد. حتی نیاز نیست با موسیقی کلاسیک آشنایی داشته باشید یا دوستش داشته باشید تا بتوانید از این فیلم بی‌نظیر لذت ببرید.


1. پیانیست – 2002 – The Pianist

درست است که مشکلاتی که برای کارگردان این فیلم به وجود آمد مانع از قبول کردن این فیلم به عنوان یکی از بهترین‌ها می‌شود، اما تنها به خاطر فیلمنامه فیلم پیانیست می‌توانیم به آن احترام بگذاریم. این فیلم راجع به هنرمندی جدا افتاده است و داستان او و این قسمت از تاریخ نباید فراموش شود. داستان این هنرمند و تلاشش برای زنده ماندن در کشور خودش در هنگام جنگ جهانی دوم مسحور کننده است. تماشای این فیلم یکی از ناراحت کننده ترین تجربه‌های زندگی هر کسی به شمار می‌رود و روایت دردناکی دارد. بدون شک این فیلم بهترین بازیگری آدرین برودی را در خود دارد که او هم بازیگر کمی نیست. او شخصیتی بسیار باورپذیر با مهارت‌های پیانو نوازی بالا خلق کرده است و در این فیلم آتوبیوگرافی به زیبایی به تماشا گذاشته است. موسیقی در این فیلم به عنوان یک دیدگاه منحصر به فرد و یک زیبایی غمناک استفاده شده است. داستان فیلم وحشت یک موسیقی دان با استعداد از روبرو شدن با نازی‌ها را بیان می‌کند و برای همه واجب است که این فیلم را ببینند.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. محمد حسین

    دی 6, 1399

    سلام واقعا متاسفم که این همه فیلم چرت گزاشتین ولی فیلم هشت مایل امینمو نزاشتین خدایی چه وضعشه امینم بهترین خوتننده دنیاس بعد فیلم اونو نزاشتین بعد امادئوس که مال سال 1984 رو گزاشتین واقعا که

    پاسخ

  2. سحر

    آذر 20, 1399

    Amadeus یک شاهکار به تمام معنا
    واقعا هر بار که اسم این فیلم میاد یاد سه ساعت فیلم که اصلا بیننده متوجه گذر زمان نمی شود می افتم
    بی نظیره و خاص

    پاسخ

  3. پریناز

    بهمن 3, 1398

    چه ترجمه قشنگی داشت. ممنون.

    پاسخ