معرفی 14 مستند جذاب و دیدنی که در سال 2020 منتظر انتشارشان هستیم

مستندها یا شفاف سازی می‌کنند، و یا حقایق کوبنده‌ای را به معرض نمایش می‌گذارند، اما در عین حال می‌توانند منبع الهام بخشی هم باشند. بیشتر وقت‌ها می توانند باورهای فعلی‌مان را قوی‌تر کرده، و یا کاملاً آنها را رد کنند. در هر صورت مستندها دیدنی هستند. در سال جدید مستندهای خوبی تولید شده‌اند. در این میان برترین مستندهای سال 2020 را برایتان گلچین کرده‌ایم. امیدواریم این مستندها به خوبی مستندهای پیشین باشند. با پروشات همراه باشید.


14. سلاح کامل – The Perfect Weapon – 2020

مستندی اقتباسی از کتاب “سلاح کامل: جنگ، کارشکنی و ترس در عصر سایبری” از “دیوید ای.سنگر” که بر خطرات حمله سایبری و تأثیر آن بر تغییر جامعه تمرکز می‌کند. پیام مستند این است که در دنیای امروز جنگ سایبری باعث شده ملت‌ها در کار هم دخالت کرده و یکدیگر را آزار دهند. این مستند با مصاحبه با ژنرال‌های ارشد که تأثیر حملات سایبری بر امنیت ملت‌ها را تجربه کرده‌اند، تأثیر غیرقابل انکار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر انقلاب‌ها و کنار زدن رژیم‌ها، را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 سریال مستند جذاب و دیدنی در سال 2019 که باید تماشا کنید


13. دلیلی که پریدم – The Reason I Jump – 2020

مستندی به کارگردانی “جری راثول” (مدرسه در میان ابرها “The School in the Cloud” و چگونه جهان را تغییر دهیم “How to Change the World”) که با اقتباس از کتابی از “نائوکی هیگاشیدا” ساخته شد. داستان درباره مردن مبتلا به اوتیسم است که حرف نمی‌زنند. مستند از داستان هیگاشیدای 13 ساله و شخصیت‌های جوان دیگر فیلم الهام می‌گیرد. این مستند با پرداختن به اوتیسم و تأثیر آن بر زندگی روزانه افراد، تلاش‌های نویسنده و غلبه او بر مشکلش را نشان می‌دهد.


12. دیک جانسون مرده – Dick Johnson is Dead – 2020

این مستند به کارگردانی “کریستن جانسون” (شهروندچهار – Citizenfour) به رابطه او با پدرش می‌پردازد. مرگ به سراغ همه می‌آید، و درحالی که نمی‌توانیم مانع آن شویم، نمی‌توانیم به راحتی هم آن را بپذیریم. هیچ کس نمی‌خواهد بمیرد، حالا چه زود یا چه دیر، به هر حال رخ می‌دهد. هرچه پدر کریستن به مرگ نزدیک‌تر می‌شود، می‌خواهد به راحتی با آن مقابله کند. او و کریستن با ایجاد نقشه‌هایی تلاش می‌کنند به شکل‌های مختلف با مرگ روبرو شوند، و در این میان ماجراهای خنده دار ایجاد می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندهای سال 2019 که نباید از دست بدهید


11. رومرکز – Epicentro – 2020

مستندی به کارگردانی “هوبرت ساپر” (کابوس داروین “Darwin’s Nightmare”، ما دوستیم “We Come as Friends”) درباره اثر پروانه‌ای در ژئوپلیتیک، پارادوکس زمان، پایان جهان، سینماتوگراف، رابطه جنسی و لذت، می‌پردازد. داستان در هاوانا رخ داده، و درباره وقایعی است که تاریخ را تغییر داده، و بر سیاست جهان تأثیر می‌گذارند. پاره‌ای از حوادث به حوادث دیگر منجر شده، و حادثه‌ای که در جایی از جهان رخ داده بر کل جهان تأثیر می‌گذارد.


10. کمپ آزمایشی – Crip Camp – 2020

مستندی به کارگردانی “جیمز لبرکت” و “نیکول نیونهم” درباره کمپ تابستانی انقلابی که زندگی بسیاری را دگرگون کرد. این مستند حمایت شده توسط باراک و میشل اوباما، یکی از هفت پروژه‌ای است که در قرارداد با نتفلیکس آن را امضا کردند. مستند درباره کمپ تابستانی دهه 70 است که جنبش‌های راست همه چیز را دگرگون کرد. در این مستند شاهد حوادثی هستیم که به کمپ نوجوانان دامن زد، و باعث شد آنها در مبارزه برای برابری به قانونی که در سال 1990 تصویب شد، دست یابند.

همچنین بخوانید: 11 مستند جذاب و الهام بخش که باید تماشا کنید


9. ایالت پسران – Boys State – 2020

فیلمی به کارگردانی “آماندا مک بین” (شبگردان “The Overnighters” و ارواح آتیکا “Ghosts of Attica”) و “جس ماس (خانواده “The Family” و پول کثیف “Dirty Money”) درباره گروهی از پسران 17 ساله که به حکومت می‌پیوندند تا همه چیز را عوض کنند. این مستند از طریق زندگی و رفتار چهار پسر این گروه به دلایل این جنبش، تأثیر آن بر ایالت، و معنای یک نظام دموکراتیک، می‌پردازد. یک داستان دیدنی که به مهم‌ترین سؤالات درباره جامعه فعلی پاسخ می‌دهد.


8. بهای سکوت – The Cost of Silence – 2020

همیشه آزار جنسی زندگی بسیاری را تغییر داده، اما تا همین زمان‌های اخیر بوده که مردم، مخصوصاً زنان، صدای خود را بازیافته، و علیه متجاوزان صحبت کنند. جنبش من هم بازی را برای زنان تغییر داد، و آنها آنطور که سزاوار بود حمایت شدند. با این حال، موضوع آزار جنسی هنوز وجود دارد. این مستند به کارگردانی “جرمی جی.پاسمور” به داستان سه نفر پرداخته، و از طریق آنان به موضوع آزار جنسی کودکان می‌پردازد. این که مردان درباره تجاوز جنسی به مردان چه واکنشی نشان می‌دهند، و یا آن را نادیده می‌گیرند.

همچنین بخوانید: ۱۰ مستند خارق العاده سینما که احتمالا تاکنون ندیده اید


7. زمین مثل یک پرتقال آبی است – The Earth is Blue as an Orange – 2020

مشکلات سیاسی تمام قسمت‌های جهان را درگیر کرده است. در دهه گذشته، تقریباً دولت هر کشور و ایدئولوژی آن تغییر کرد، و مردم برای اعتراض به وضعیت موجود به خیابان‌ها می‌ریختند. انقلاب 2014 اوکراین به این سرنوشت دچار شد، با این حال این انقلاب عواقبی داشت. این مستند درباره زندگی خانواده‌ای است که در دنباس زندگی می‌کنند، شهری که این عواقب بیش از هرجا در آن دیده می‌شود. زندگی آنها ویران و خانه‌شان خراب شده، پس آیا به آینده‌شان امیدی دارند؟


6. بهشت سرخ – Red Heaven – 2020

انسان از دیرباز همیشه به آسمان خیره شده، و خود را در میان ستاره‌ها می‌دید. در قرن بیستم، سرانجام موانع را کنار زده، و برای اولین بار به فضا و به ماه وارد شدیم. ایستگاه بعدی مریخ بود، و آژانس‌هایی مانند ناسا ما را برای سفر به مریخ آماده کردند. با این حال، سفر به سیاره سرخ نیز مشکلات خود را داشت. “بهشت سرخ” یک سال از زندگی شش نفر را نشان می‌دهد که از دیگران جدا شده و در محیط شبیه سازی شده مانند مریخ زندگی منزوی داشتند. فیلم درباره خطرات این محیط زندگی می‌پردازد، که باید با آن کنار آمد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


5. آدم کش ها – Assassins – 2020

“رایان وایت” برای انجام پروژه‌هایی مانند “به دنبال دکتر راث” (Ask Dr Ruth)، “نگهبان‌ها” (The Keepers) و “آل فریدای خوب” (Good Ol’ Freda) شهرت دارد. او در این مستند یکی از خشن‌ترین کشورهای جهان را نشان می‌دهد. این مستند درباره ترورهای برادر ناتنی کیم جونگ-اون به نام کیم جونگ-نام است. ترور او در فوریه 2017 به رژیم کره شمالی شوک وارد کرد، و دو زن متهم شدند. این دادگاه پیچیدگی‌های بسیاری داشت، و مستند جزئیات آن را نشان می‌دهد. داستان درباره زنانی است که گفته می‌شود این جرم را انجام داده‌اند، و نمی‌دانیم آیا واقعاً چنین کاری را انجام داده‌اند یا نه.


4. افشاگری: زندگی ترنس‌ها بر روی صفحه – Disclosure: Trans Lives on Screen – 2020

از زمانی که هالیوود توانسته مسائل مربوط به جامعه دگرباش‌ها را به تصویر بکشد، در کنار پرداختن به ترس‌های این گروه، توانسته کلیشه‌هایی از آن را نیز به تصویر بکشد. این مستند شیوه نمایش دادن این افراد در رسانه‌ها را نشان می‌دهد. همچنین با اشاره به تصاویر اولیه ترنس ها که آنها را به عنوان یک هویت طنز نشان می‌داد، به نقش سینما در نمایش جامعه ترنس می‌پردازد.

همچنین بخوانید: معرفی 18 فیلم جذاب و دیدنی این دهه درباره افراد دگرباش (LGBT)


3. مرتد – The Dissident – 2020

“برایان فوگل”، فیلمساز برنده جایزه اسکار، به دلیل خلق آثاری مانند “ایکاروس” (Icarus) و “جئوتوپیا” (Jewtopia) شهرت دارد، و مستند “مرتد” را با همکاری “مارک مونرو” کارگردانی و نویسندگی کرد. این مستند به مرگ نویسنده واشینگتن پست، جمال خاشقچی، می‌پردازد. او در سال 2018 توسط دولت سعودی ترور شد، گرچه آنها ابتدا این کار را انکار کردند، اما به دلیل فشارهای بین المللی آن را پذیرفتند. مستند “مرتد” از فوگل به این پرونده و پنهان کردن آن، و اینکه چگونه مقاومت نامزد او و البته طرفدارانش در جهان، آن را افشا کرد، می‌پردازد.


2. ویوس – Vivos – 2020

“آی وی‌وی” که به دلیل آثاری مانند “جریان انسانی” (Human Flow)، “استراحت” (The Rest) و “پکن: حلقه سوم” (Beijing: The Third Ring) شهرت دارد، این مستند درباره شورش در مکزیک را ساخت. مستند درباره پرونده ناپدید شدن گروهی از دانش آموزان در سال 2014 است. خانواده آنها هرروز برای حل مشکل تلاش کرده، و در برخورد با مقامات دروغ‌هایی می‌شنوند که اطلاعات را از آنها پنهان می‌کند، و وضعیت بدتر می‌شود. مستند با استفاده از این موضوع توجه مخاطبین را به گروه دانش آموزان گمشده معطوف می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندها درباره طبیعت که دید شما را به جهان تغییر خواهند داد


1. به چچن خوش آمدید – Welcome to Chechnya – ژوئن 2020

درحالی که مبارزه برای برابری در بخش‌هایی از جهان وضعیت را برای دگرباش‌ها بهتر کرد، هنوز هم در برخی کشورها علیه این افراد قوانین و مشکلاتی وجود دارد. چچن یکی از آن جاهایی است که زندگی آزادانه با هویت جنسی خود خطرناک است. بنابراین برخی از افراد فعال برای تغییر شرایط هرکاری می‌کنند. این مستند به کارگردانی “دیوید فرانس” برنده جایزه اسکار، به تلاش این افراد برای رسیدن به آزادی و برابری و اینکه برای نجات مردم هرکاری می‌کند، می‌پردازند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم