10 تأثیر عجیب رنگ‌ها بر روی مغز

همه ما چه متوجه شده باشیم چه نه، تأثیر رنگ‌ها را دیده‌ایم. شاید توجه کرده باشید که پرستاران بیمارستان لباس آبی می‌پوشند و یا بیشتر رستوران‌ها از دو رنگ در کنار هم استفاده می‌کنند. بیشتر روانشناسان معتقدند که رنگ‌ها بر واکنش ما نسبت به شرایط تأثیر می‌گذارند. محققان براین باورند که رنگ‌ها باعث ایجاد احساساتی خاص در مغز می‌شوند، درحالی‌که برخی معتقدند انسان یاد گرفته که هر رنگ را با یک احساس خاص مرتبط کند. برای مثال روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر مردم رنگ قرمز را با خطر مرتبط می‌دانند. این احساس ممکن است یک واکنش مغزی باشد و یا اینکه از بچگی یاد گرفته باشید که رنگ قرمز را با خطر برابر می‌دانید، حالا چه به دلیل رنگ قرمز روی گاز یا گفته‌های مادرتان. به‌هرحال روان شناسان معتقد هستند که مغز ما نسبت به هر رنگ واکنش خاصی بروز می‌دهد. در اینجا ده رنگ و تأثیر آن‌ها بر روی مغز را بررسی می‌کنیم.

10. قرمز

تا اینجا گفتیم که رنگ قرمز را با خطر برابر می‌دانیم اما درباره این رنگ حقایق دیگری نیز وجود دارد. برای مثال اگر زن باشید پوشیدن لباس قرمز به نفع شماست. یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال 2012 نشان داد که زن‌های پیشخدمت با لباس قرمز حدود 14.6 تا 26.1 درصد بیشتر از مردانی که لباس‌های رنگ دیگر می‌پوشیدند، انعام می‌گرفتند. (جالب است بدانید که رنگ لباس این پیشخدمت‌ها بر زنان هیچ تأثیری نمی‌گذاشت.) دلیلش مشخص است: رنگ قرمز جذابیت جنسی زنان را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید توجه کسی را به خود جلب کنید لباس‌های قرمز انتخاب کنید.

رنگ قرمز علاوه بر افزایش جذابیت، سرعت و شدت واکنش‌ها را نیز افزایش می‌دهد. یکی از تحقیقات دانشگاه Rochester نشان داد که افراد با دیدن رنگ قرمز واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند. بااین‌حال رنگ قرمز می‌تواند بر واکنش شما تأثیر منفی هم داشته باشد. این تحقیق همچنین نشان داد که رنگ قرمز میزان اضطراب را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین ورزشکاری که رقیبش رنگ قرمز پوشیده احتمالاً می‌بازد و یا دانش‌آموزی که پیش از امتحان به رنگ قرمز بربخورد عملکرد خوبی نخواهد داشت.

در آخر یادتان باشد اگر خواستید کالایی را در eBay به حراج بگذارید آن را در یک تصویر زمینه قرمز قرار دهید، زیرا تحقیقات دانشگاه شیکاگو نشان داده که رنگ قرمز افراد را خشن‌تر نموده و در این شرایط قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند. اما اگر می‌خواهید کالای خود را به معرض فروش بگذارید و در زیر آن جمله “همین حالا خریداری کنید” را قرار دهید، در این صورت کاملاً از رنگ قرمز خودداری کنید، زیرا در این صورت اصلاً کالای شما را خریداری نخواهند کرد.

9. نارنجی

نارنجی یک رنگ بسیار جالب است. این رنگ به یک حس خاص ارتباط ندارد بلکه احساسات مختلفی را در فرد بیدار می‌کند. در درجه اول ما رنگ نارنجی را با گرما مرتبط می‌دانیم. اگر یک اتاق به رنگ نارنجی باشد احساس می‌کنیم که دمای آن بالاتر است. رنگ نارنجی ماهیچه‌های ما را ریلکس می‌کند. طی یک تحقیق کمی در سال 1979 نشان داد که رنگ نارنجی بر غدد درون‌ریز ما تأثیر منفی گذاشته و ماهیچه‌هایمان را در حالت ریلکس قرار می‌دهد.

همچنین نارنجی را با خوب بودن در ارتباط می‌دانند. تصور می‌شود فروشگاه‌هایی مانند Home Depot که لوگوی نارنجی‌رنگ دارند، لوازم ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار مشتری قرار می‌دهند. نارنجی هم همانند رنگ قرمز با خطر مرتبط می‌دانند البته با این تفاوت که نارنجی خطر آنی را تداعی نمی‌کند. به همین دلیل است که علائم ترافیک و خطرات جاده‌ای به رنگ نارنجی هستند.

8. زرد

رنگ بعدی رنگین کمان رنگ زرد است. رنگ‌شناسانی مانند Eiseman و Wright رنگ زرد را قوی‌ترین رنگ می‌دانند، زیرا این رنگ را با احساسات، خودباوری و خلاقیت مرتبط می‌دانند. اما بیشترین احساسی که درنتیجه رنگ زرد ایجاد می‌شود، شادی است. به همین دلیل این رنگ شوخی، امید و خوش‌بینی را تداعی کرده و ما هم در روزهای آفتابی شادتر هستیم.

صبر کنید… آیا به همین دلیل است که ایموجی ها زردرنگ هستند؟

7. سبز

رنگ سبز – همان رنگی که رنگ زیبای جنگل و طبیعت است، در بسیاری از اپلیکیشن ها استفاده می‌شود و حتی ممکن است تابه‌حال از آن استفاده نکرده باشید، باید بدانید که روانشناسان معتقدند که رنگ سبز با خلاقیت ارتباط دارد. همچنین رنگ سبز با تفکر، استراحت، تمرکز و فعالیت‌های آرام مرتبط است.

زمانی که ما به رنگ سبز فکر می‌کنیم به یاد طبیعت و رشد می‌افتیم، بنابراین تعجبی ندارد که رنگ سبز را با رشد شخصی و یا حرفه‌ای مرتبط بدانیم. بنابراین محققان اعتقاد دارند که اگر محیط‌های کاری را به رنگ سبز رنگ کنیم، بازدهی کارمندان افزایش می‌یابد.

6. آبی روشن

رنگ آبی در مقابل رنگ قرمز قرار دارد. و پس از رنگ قرمز دومین رنگ است که بیش از سایر رنگ‌ها موردمطالعه قرار گرفته است. آبی روشن رنگ آرامش و تمرکز است. همچنین ثابت شده است که رنگ آبی روشن فشارخون را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که در کنار پرستاران و پزشک‌هایی که رنگ آبی می‌پوشند، آرام‌تر می‌شویم. شاید به همین دلیل است که دیوارهای بیمارستان و کلینیک را به رنگ آبی‌رنگ می‌کنند.

همچنین رنگ آبی روشن را با صلح و دوستی برابر می‌دانند. اگر در گوگل کلمه “روز صلح” را جستجو کنید این قضیه را متوجه خواهید شد، زیرا سمبل جهانی صلح (که در تمام بنرهای روز جهانی صلح استفاده می‌شود) یک فاخته سفید با شاخ‌های کوچک است که در یک زمینه آبی روشن دیده می‌شود.

5. آبی تیره

رنگ آبی تیره هم تأثیرات مشابه رنگ آبی روشن را ایجاد می‌کند. این رنگ نه‌تنها اعصاب فرد را آرام نموده بلکه بر جسم و مغز تأثیرات عجیب دیگری هم وارد می‌کند. میان رنگ آبی تیره و افکار افراد یک ارتباط وجود دارد. بنابراین ژاپن برای جلوگیری از جرائم در برخی از خیابان‌ها و یا خودکشی در ریل‌های قطار، چراغ‌های آبی تیره قرار داده است. پس از نصب این چراغ‌ها در آن مکان هیچ خودکشی رخ نداد و در آن خیابان هم درصد جرائم کمتر شد، و این حقیقت به اثبات رسید. این قضیه در لندن در پل Blackfriars هم استفاده شد و آن را به رنگ آبی‌رنگ کردند تا تعداد افرادی که از آن پایین می‌پریدند کاهش پیدا کند.

درباره مقایسه میان تأثیرات رنگ‌های قرمز و آبی تحقیقات فراوانی انجام‌شده، زیرا این دو رنگ در مقابل هم قرار دارند. یک تحقیق خاص انجام‌گرفته شده نشان داد که اگرچه رنگ قرمز میزان عملکرد فرد در انجام کارهای دقیق (مانند بازیابی حافظه) را تقویت می‌کند، اما قرار گرفتن در محیط آبی “عملکرد خلاقانه” فرد را دو برابر از قرارگرفته در محیط قرمز، افزایش می‌دهد.

4. بنفش

بنفش یک رنگ عجیب برای بررسی کردن است. بنفش از ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز به دست می‌آید که دو رنگ متقابل هستند. جالب است بدانید که این رنگ چنان‌که بایدوشاید توجه روان شناسان را به خود جلب نکرده است. یکی از تحقیقات نشان داده که رنگ بنفش باعث می‌شود که یک اتاق سردتر به نظر برسد، درحالی‌که رنگ نارنجی اتاق را گرم‌تر نشان می‌دهد. بنابراین رنگ بنفش تأثیر معکوس داشته و ماهیچه‌ها را سفت‌تر می‌کند.

ازآنجایی‌که درباره رنگ بنفش مقالات کمی انجام شده بنابراین شما را با یک نتیجه‌گیری تنها می‌گذاریم: رنگ بنفش یکی از رنگ‌های موردعلاقه زنان است درحالی‌که مردان به‌ندرت این رنگ را دوست دارند.

3. صورتی

زمانی رنگ صورتی فقط برای نوزادان دختر استفاده می‌شد اما امروزه حتی مردان جوان هم از آن استفاده می‌کنند. رنگ صورتی رنگ بسیار جالبی است. این رنگ بر رفتار افراد تأثیر مستقیم دارد. محققان هم به‌خوبی از تأثیر آن آگاه هستند و روان شناسان هم با شنیدن رنگ صورتی عبارت “زندان صورتی” را تکرار می‌کنند. و منظورشان دقیقاً همین است.

در سال 1979 در یک تحقیق زندانیان را در یک زندان صورتی قرار دادند. این افراد به‌سرعت آرام شده و حتی عضلاتشان هم ریلکس شد. احساس بی‌قراری و ناامیدی آن‌ها هم به‌سرعت فروکش کرد. امروزه 20% زندان‌های سوئیس حداقل یک سلول صورتی دارند که برای زندانیان بدرفتار استفاده می‌شود.

محققان درباره تأثیر رنگ صورتی بر رفتار کودکان نیز تحقیق کرده‌اند. یک سازمان در کالیفرنیا تصمیم گرفت که ایده زندان صورتی را برای کودکان نیز استفاده کند. این تحقیق نشان داد که یک کودک تنها با ده دقیقه قرار گرفتن در یک سلول صورتی دادوفریادهایش را متوقف می‌کند. آن‌ها همچنین متوجه شدند که حتی بیشتر کودکان در این شرایط به خواب می‌روند.

بنابراین دفعه بعد که کودکتان شروع به دادوفریاد کرد، به‌جای اینکه با خریدن یک وسیله او را سرگرم کنید و یا مجبورش کنید بخوابد، به این فکر کنید که رنگ صورتی چگونه می‌تواند او را آرام کند.

2. سفید

تعجبی ندارد که رنگ سفید را با عدم خشونت مرتبط می‌دانند. آیا می‌دانستید مردانی که رنگ سفید می‌پوشند جذاب‌تر به نظر می‌رسند؟ یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال 2010 نشان داد مردانی که تی‌شرت سفید می‌پوشند در نگاه زنان جذاب‌تر به نظر می‌رسند. این تأثیر مشابه زمانی در زنان مشاهده می‌شود که لباس قرمز به تن کنند. همچنین رنگ سفید را با تمیزی و پاکی هم برابر می‌دانیم. به همین دلیل است که سقف و کف بیمارستان را به رنگ سفیدرنگ می‌کنند.

محققان همچنین دریافته‌اند که رنگ سفید حوصله فرد را سر می‌برد. محیط‌هایی که کاملاً سفیدرنگ هستند توجه ما را کاملاً به خود جلب کرده و باعث می‌شود که از دنیای بیرون فاصله بگیریم. به همین دلیل است که محققان اعتقاد دارند که فروشگاه‌ها را رنگارنگ و جالب کنیم تا افراد به محیط اطراف و کالاها توجه کنند نه اینکه در خودشان فرو بروند.

1. سیاه

رنگ سیاه رنگی است که هر نوجوان عصیان گری از آن استفاده می‌کند تا نگرانی‌های خود را بیرون بریزد. در حقیقت رنگ سیاه در نبود رنگ‌های دیگر ظاهر می‌شود. بیشتر ما در کودکی از رنگ سیاه می‌ترسیدیم اما به‌مرورزمان و در بزرگ‌سالی به استفاده از آن روی آوردیم. بااین‌حال رنگ سیاه بر مغز ما تأثیر بسیار جالبی دارد که شاید راجع به آن چیزی نمی‌دانستید.

محیط‌های سیاه بازده خوبی به بار آورده و لباس‌های سیاه هم جذابیت و خوش‌پوشی زنان را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، جالب‌ترین تأثیر رنگ سیاه این است که فرد را خشن‌تر می‌کند. ما معمولاً رنگ سیاه را شرارت و مرگ برابر می‌دانیم و به همین دلیل تحقیقی که در سال 1988 انجام گرفت نشان داد که افراد در معرض رنگ سیاه خشونت بیشتری نشان می‌دهند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افراد زمانی که در معرض تبلیغات و بیلبوردهای سیاه قرار می‌گیرند، برای کالا بهای بیشتری پرداخت می‌کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم