رده‌بندی فصل‌های سریال “دوستان” (Friends) از بدترین تا بهترین

سریال موفق شبکه NBC به نام “دوستان” (Friends) در سال 1994 شروع شد و با رده‌بندی‌های تقریبا ضعیف و نظرات متفاوتی از جانب منتقدان روبرو شد. خیلی از منتقدان معتقد بودند که “دوستان” هم یکی از سریال‌های کمدی نیم ساعته است که بعد از چند سال کنسل شده و فراموش می‌شوند. امروزه برایمان عجیب است که بدانیم یکی از بزرگترین و موفق‌ترین سریال‌های تاریخ، چنین شروع نا امیدکننده‌ای داشته است. سریال “دوستان” هم مانند ساینفیلد، سریال دیگر شبکه NBC، در ابتدا دست کم گرفته شد ولی پخش این دو سریال ادامه پیدا کرد و هر دو در دهه 1990 میلادی به قسمت بزرگی از فرهنگ عامه تبدیل شده‌اند و در قرن 21 هم پس از تمام شدن پخششان همچنان محبوب و پربیننده باقی ماندند. سریال دوستان در دوران دیجیتال به سرویس استریم نتفلیکس اضافه شد و توانست مخاطبان کاملا جدیدی پیدا کند. اگرچه قرار است این سریال محبوب از نتفلیکس خارج شود و تنها در سرویس استریم جدید کمپانی وارنر مدیا به نام اچ بی او مکس قابل دسترسی باشد.

طی ده سالی که سریال دوستان پخش می‌شد، به چندین نقطه اوج رسید و چندین دفعه هم با ضعف روبرو شد. اما ناپایدارترین فصل‌های این سریال هم نقطه‌های اوج خود را داشتند و همین کار رده‌بندی کردن فصل‌ها را مشکل می‌کند. به هر حال در مقاله زیر شاهد رده‌بندی فصل‌های سریال “دوستان” هستید. با پروشات همراه باشید.


10. فصل 9 – Season Nine

بهترین قسمت: قسمت هشتم: The One with Rachel’s Other Sister

وقتی تولید سریال دوستان در سریال 2002 شروع شد، همه بر این باور بودند که این فصل فصل آخر سریال خواهد بود. دستمزد بازیگران افزایش پیدا کرده بود و برای هر قسمت یک میلیون دلار دریافت می کردند و این رقم برای شبکه ان بی سی بسیار زیاد بود. در نتیجه قسمت‌های اول سریال طوری تنظیم شده بود که به تمام شدن سریال ختم شود، مانند جابجایی چندلر از نیویورک به تولسا. اما بعد از مذاکرات فراوان شبکه ان بی سی با بازیگران سریال دوستان موافقت کردند که یک فصل دیگر در این سریال بازی کنند. در نتیجه سازندگان سریال یعنی مارتا کافمن و دیوید کرین داستان قبل را رها کردند و داستان را به نوعی تغییر دادند که بتوانند یک فصل دیگر هم داستان را ادامه دهند.

همه اینها گفته شد تا دلیل بالا پایین شدن‌های فصل نه مشخص شود. درست است که داستان‌های سریال دوستان همیشه کمی احمقانه بودند اما مشخص است که خلاقیت نویسندگان کم شده وقتی که سریال یک قسمت را به این داستان اختصاص می‌دهد که جویی نمی‌تواند به یاد بیاورد آیا یک دختر را قبلا دیده یا نه! اما لحظات به‌یادماندنی هم در این فصل وجود داشت مانند حضور ستاره‌هایی به عنوان بازیگر مهمان مانند کریستینا اپل‌گیت به عنوان خواهر ریچل یا جان لویتز به عنوان یکی از کسانی که ریچل با او سر قرار می‌رود. اما یکی از بدترین اتفاقاتی که در فصل نه افتاد این بود که نویسندگان دست از تلاش برای درست کردن رابطه راس و ریچل کشیدند و داستان را به سمتی بردند که ریچل و جویی عاشق هم شدند! این یکی از بدترین و مورد بحث‌ترین تصمیمات سریال دوستان بود.


9. فصل 1 – Season One

بهترین قسمت: قسمت 24: The One Where Rachel Finds Out

مدتی زمان می‌برد تا بسیاری از سریال‌های سیتکام لحن خاص خودشان را پیدا کنند و سریال دوستان هم مدتی گیج بود تا بالاخره صدای خلاقانه‌ی خود را پیدا کرد. فصل اول سریال دوستان پتانسیل بالایی داشت و داستان چند دوست بیست و چند ساله را روایت می‌کرد؛ اما بسیاری از شخصیت‌هایی که بعدها بسیار محبوب شدند، در فصل‌های اولیه‌ی سریال شخصیت متفاوتی داشتند. شخصیت جویی با بازی مت له‌بلانک در فصل‌های اول شخصیت معمولی و حتی خسته کننده‌ای داشت و مانند هر پسر دیگری بود، فیبی با بازی لیسا کودرو هم بیش از حد شخصیت کودکانه و ساده‌دلی داشت و بعدها به شخصیت عجیب و غریب و دوست‌داشتنی‌ای تبدیل شد. شخصیت ریچل با بازی جنیفر آنیستون بین دختری دوست‌داشتنی و لوس در نوسان بود و تلاش می‌کرد که مستقل شود و زندگی‌اش را به دست بگیرد.

درست است که در فصل اول لحظات احساساتی زیادی مانند ورود راس به دنیای پدر بودن یا رابطه‌ی راس و ریچل وجود داشت اما در این فصل جهان داستانی هنوز کامل شکل نگرفته بود و در بعضی از لحظات داستان بیش از اندازه عجیب و بی‌معنی می‌شد. مانند زمانی که راس یک میمون را به عنوان حیوان خانگی قبول کرد. اگرچه خود سریال در فصل‌های بعد با این کار نویسندگان شوخی می‌کرد، ولی این داستان یکی از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد سریال دوستان در فصل‌ اول هنوز مشغول تعریف هویت خودش بود.


8. فصل 4 – Season Four

بهترین قسمت: قسمت دوازدهم: The One with the Embryos

همچنان که داستان سریال دوستان پیش می‌رفت و همه‌ی مخاطبین عاشق رابطه‌ی عاطفی بین راس و ریچل شده بودند اما معلوم بود که چندلر به سرعت به شخصیت محبوب تبدیل می‌شود. در نتیجه یکی از مهم‌ترین داستان‌های فصل به چندلر اختصاص داده شد. داستانی که نشان می‌داد چندلر پس از دوست شدن با دوست‌دختر جویی می‌بایست با نتیجه‌ی این کار روبرو شود و برای حفظ رابطه‌اش با جویی تلاش کند. این داستان پا در هوا باقی ماند و به نتیجه‌ی خاصی نرسید. این تقصیر متیو پری نبود ولی داستان رابطه‌ی عاطفی او ناخواسته با رابطه‌ی راس و ریچل در فصل قبل مقایسه می‌شد و عنصر عاطفی خاص آن رابطه را نداشت. اتفاق مهم دیگر فصل چهارم ازدواج راس با امیلی بود. امیلی شخصیتی کاملا قابل فراموش شدن بود و بعد از تمام شدن سریال به یادماندنی هم نشد. در نتیجه به نظر می‌رسید حضور او در سریال بیشتر به دلیل برانگیختن حسادت ریچل بود تا یک رابطه‌ی عاطفی واقعی برای راس و به این دلیل این خط داستانی هم به نتیجه‌ی خاصی نرسید. خط داستانی با‌معنی این فصل کاری بود که فیبی برای برادرش و همسر برادرش کرد و فرزند آن‌ها را به دنیا آورد. قسمت دوازدهم فصل چهار یکی از بهترین قسمت‌های سریال است و خبری هم از رابطه‌ی راس و ریچل در آن نیست. لیسا کودرو تنها جایزه‌ی امی خودش را برای بازی‌ بی‌نظیرش در این قسمت برنده شد و این جایزه واقعا هم حقش بود.


7. فصل 2 – Season Two

بهترین قسمت: قسمت چهاردهم: The One with the Prom Video

سریال دوستان در فصل دوم نسبت به فصل اول پیشرفت زیادی کرده بود. در این فصل برخی از داستان‌هایی که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود بیشتر شد؛ مانند رابطه‌ی راس و ریچل و برخی از عناصری که زیاد با داستان نمی‌خواند حذف شده بود. اگرچه سریال هنوز لحن خاص خود را هم پیدا نکرده بود. راهی که راس و ریچل باید برای با هم بودن طی می‌کردند، مهم‌ترین خط داستانی این فصل بود و کافمن و کرین در قسمت‌هایی مانند قسمت هشتم با تماشاگران بازی می‌کردند. در قسمت هشتم راس و ریچل تقریبا با هم وارد رابطه شده بودند اما راس با درست کردن یک لیست از خوبی‌ها و بدی‌های ریچل باعث ناراحت شدن به حق ریچل و به هم خوردن رابطه‌شان شد. کار نویسندگان در قسمت پانزدهم تحسین برانگیز بود اما این قسمت چهاردهم فصل دوم بود که بهترین قسمت در مورد رابطه‌ی راس و ریچل بود. نه تنها به این خاطر که اولین قسمتی بود که شخصیت‌ها را در زمان گذشته نشان می‌داد بلکه به این دلیل که به زیبایی هرچه تمام‌تر کمدی شگفت‌انگیزی را با تکیه بر هسته اصلی احساسات سریال به نمایش درآورده است.


6. فصل 10 – Season Ten

بهترین قسمت: قسمت آخر: The Last One

در حالی‌که فصل آخر سریال دوستان از دیگر فصل‌ها کوتاه‌تر بود و حتی کمی احمقانه‌تر، جاذبه‌ی خاص خودش راهم داشت. دیوید شویمر (بازیکر نقش راس) در قسمت‌هایی مانند قسمت سوم که کل داستان راجع به برنزه کردن او بود خوش درخشید. او به زیبایی بازی می‌کرد و واکنشش به رابطه‌ی جویی و ریچل باعث شد ضربه‌ی آن داستان کمی گرفته شود.

همچنین پاول راد در این فصل در نقش شوهر فیبی بازی می‌کند و او عنصر خوبی برای گروه بازیگران سریال دوستان به شمار می‌رود. رابطه‌ی پاول راد و لیسا کودرو بسیار جالب است و این دو به خوبی مکمل یکدیگر هستند و در قسمت‌هایی مانند قسمت چهاردهم فرصتی خوبی برای نشان دادن ظرفیت‌های کمدی این دو شخصیت به وجود آمده است.

و در قسمت پایانی کافمن و کرین با ساختن دو قسمت داستانشان را به پایان می‌رسانند. در این قسمت همچنان که سریال ذره‌ای از کمدی خاص خود دست نمی‌کشد، لحظه به لحظه‌ی سریال هم سرشار از احساسات قوی است. بعد از همه‌ی بالا و پایین های احساسی و بدبینی همه به رابطه این دو نفر، باز هم همه از دیدن صحنه‌ی برگشت ریچل به آپارتمان راس احساساتی می‌شوند. البته مشخص است که همه می‌دانستیم او از هواپیما پیاده می‌شود.


5. فصل 6 – Season Six

بهترین قسمت: قسمت نهم: The One Where Ross Got High

در حالی‌که در فصل ششم به غیر از خاستگاری کردن چندلر از مانیکا اتفاق احساساتی دیگر نمی‌افتد، در قسمت نهم شاهد نوع خاصی از کمدی بی‌نظیر و خوش‌ساخت هستیم. قسمت نهم یکی از خنده‌دارترین قسمت‌های عید شکرگزاری سریال دوستان است و به تماشاگران یادآوری کرد که پدر و مادر راس و مانیکا تا چه حد بازیگران فوق‌العاده‌ای هستند. در قسمت یازده فصل شش هم نشان می‌دهد که لیسا کودرو یکی از بهترین بازیگران کمدی امروزه است (قسمت یازده فصل شش اغلب به‌عنوان یکی از موفق ترین نمونه‌های جا دادن تبلیغات در سریال‌های تلوزیونی نام‌برده می‌شود).

دیوید شویمر در این فصل جنبه‌ی دیگری از شخصیت راس را بازی می‌کند. او در ابتدا سعی می‌کند ازدواجش با ریچل را از او مخفی کند و در آخر هم با یک دانشجو قرار می‌گذارد. در قسمت‌های پانزدهم و شانزدهم که شاهد مسیر متفاوت زندگی بازیگران هستیم، بازیگران سریال هم فرصتی پیدا کرده‌اند که نقش شخصیت‌هایشان را متفاوت بازی کنند و آن‌ها را جور دیگری به تصویر بکشند. قسمت آخر این فصل داستانی احساساتی دارد و قبل از خاستگاری چندلر از مانیکا، تام سلک (ریچارد) را یک بار دیگر به زیبایی به داستان برمی‌گرداند.


4. فصل 7 – Season Seven

بهترین قسمت: قسمت بیست و سه و بیست و چهار: The One with Monica and Chandler’s Wedding

درست است که ماجرای رابطه‌ی عاطفی ریچل و جویی اصلا داستان خوبی نبود، اما راحت می‌شود فهمید چرا نویسندگان این دو را با هم جفت کردند. قرار نبود که چندلر و مانیکا هم در نهایت با هم ازدواج کنند اما در آخر فصل هفتم و آغاز رابطه‌ی این دو که قرار بود تنها یکی از شوخی‌های سریال باشد، نویسندگان تصمیم گرفتند به این دو شخصیت فرصت آغاز رابطه‌ی عاطفی را بدهند. یکی از زیباترین قسمت‌های سریال، دیدن مانیکا و چندلر در حال برنامه‌ریزی برای مراسم عروسی‌شان بود و همین برنامه ریزی و مراسم عروسی بیشتر فصل هفتم را به خود اختصاص داده بود. در قسمت اول فصل هفت شاهد استفاده از تمام استعداد‌های بازیگری کورتنی کاکس هستیم و در قسمت‌هایی مانند قسمت پنجم و قسمت بیست و یکم شاهد بهترین استفاده از مراسم عروسی برای داستان پردازی هستیم. همه‌ی این‌ها به قسمت آخر فصل هفت و مراسم عروسی مانیکا و چندلر ختم می‌شد (به علاوه‌ی حضور گری اولدمن مست و دردسرساز). کورتنی کاکس در این فصل موفق شد توازنی بین جنبه‌های کمدی شخصیت مانیکا و وسواس او برقرار کند و می‌توان گفت بهترین بازیگر فصل هفتم سریال دوستان است.


3. فصل 3 – Season Three

بهترین قسمت: قسمت شانزدهم: The One the Morning After

در حالی‌که دو فصل اول سریال دوستان بسیار محبوب بودند، این فصل سوم سریال بود که باعث شدن دوستان برای همیشه سریالی به‌یادماندنی و ماندگار شود.  قسمت‌هایی مانند قسمت دوم و نهم استعدادهای کمدی بازیگران سریال را به خوبی به نمایش گذاشتند و در قسمت فراموش نشدنی پانزدهم داستانی شروع شد که تا پایان سریال یکی از مهمترین قسمت های داستان کلی سریال باقی ماند. راز جذابیت دوستان در این است که همیشه ماجراهای درام و احساساتی را به داستان وارد می‌کرد و قسمت شانزدهم یکی از قسمت‌هایی است که ماجراهای روابط عاطفی را با قسمت‌های کمدی به خوبی ترکیب کرده و به نمایش گذاشته است.


2. فصل 5 – Season Five

بهترین قسمت: قسمت چهاردهم: The One Where Everybody Finds Out

در پایان فصل چهارم شاهد تولد زوج مانیکا و چندلر بودیم و با اینکه نویسندگان در ابتدا قصد ادامه دادن رابطه‌ی آن ها را نداشتند، در فصل پنجم شاهد ادامه یافتن رابطه‌ی این دو نفر بودیم. ظرفیت کمدی این زوج در این بود که سعی کنند رابطه‌شان را از بقیه مخفی کنند و نویسنده‌ها هم برای به سرانجام رساندن این رابطه عجله‌ای نداشتند و مخفی نگه داشتن رابطه مانیکا و چندلر در فصل پنجم یکی از خنده‌دارترین قسمت‌های کل سریال دوستان است. در این میان در سریال شاهد تفاوت‌های شخصیتی بین مانیکا و چندلر بودیم که به ما میگفت چرا این دو نفر قبل از این با هم وارد رابطه نشدند. نتیجه‌ی رابطه‌ی این دو شخصیت هم می‌توانست مانند رابطه‌ی جویی و ریچل برای سریال فاجعه آمیز باشد اما با تشکر از نویسندگان هوشمند و بازی بی‌نظیر کورتنی کاکس و متیو پری این داستان یکی از زیباترین قسمت‌های سریال دوستان شد.

اما رابطه مانیکا و چندلر تنها قسمت خوب فصل پنجم نبود. در قسمت‌هایی مانند قسمت هفتم که راجع به نهایی شدن طلاق راس از امیلی و عوض شدن زندگی او بود ظرفیت خوبی برای کمدی ایجاد شده بود و در قسمت آخر که در وگاس اتفاق می‌افتاد فرصتی برای ایجاد داستان‌های احمقانه (کسی که دست‌هایی مانند دست‌های جویی داشت، مبارزه فیبی با یک پیرزن در کازینو) و غافلگیر کننده (ازدواج کردن راس و ریچل) بود.


1. فصل 8 – Season Eight

بهترین قسمت: قسمت نهم: The One with the Rumor

بچه دار شدن در سریال‌های تلوزیونی اغلب نشانه این است که نویسندگان نمی‌دانند چکار کنند و با نوشتن یک حاملگی برای یکی از شخصیت‌ها، می‌خواهند داستان را به نوعی هیجان انگیز کنند. معلوم نیست که آیا نویسندگان سریال دوستان هم همین مشکل را داشته اند یا نه؛ اما حاملگی ریچل باعث شد داستان‌های بسیار جالبی در سریال شکل بگیرد و کمدی و بازیگری بسیار زیبایی را در این سریال به وجود آورد که با توجه به نزدیک شدن به پایان سریال بسیار موضوع جالبی بود. فصل هشتم تنها فصلی بود که برنده جایزه بهترین سریال کمدی امی شد. درحالی‌که قبلا هم سریال دوستان نامزد جایزه امی شده بود ممکن نبود که برای فصل هشتم برنده نشود و برنده شدن سریال و همینطور جنیفر آنیستون در شاخه بهترین بازیگر زن، تضمین شده بود.

یکی از دلایل موفقیت فصل هشتم این بود که برخلاف فصل‌های قبل، ماجرا و داستانی یک تکه را برای همه‌ی شخصیت‌ها دنبال می‌کرد و شخصیت‌ها را درگیر داستان‌های جداگانه نکرده بود. از حدس زدن پدر بچه‌ی ریچل گرفته تا مجبور کردن راس و ریچل به نشان دادن ویدیوی شخصی‌شان به بقیه، این لحظه‌ها نشان می‌داد که گروه بازیگران سریال دوستان تا چه حد عالی با هم همکاری می‌کنند. فصل هشتم بهترین فصل سریال دوستان است و همه خصوصیات بی‌نظیر سریال را که باعث شدند سریالی راجع به شش دوست به یکی از بزرگترین پدیده‌های فرهنگی تبدیل شود را یکجا در خود دارد. در فصل هشتم چکیده‌ی داستان‌هایی که فرندز را به یکی از ماندگارترین سریال‌های تلوزیونی تبدیل کرد را می‌بینیم.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (6)

بستن فرم

  1. Artin

    آذر 1, 1402

    به جز فصل نه واقعا دیگه روی هیچکدوم از فصل ها نباید صفت بد گذاشت البته فصل نه هم نسبت به استاندارد فرندز خیلی خوب نبود بخصوص قسمتای عشق جویی و ریچل که زشت و غیر قابل تحمل بود ولی بازم درهرصورت فرندز بود و بی نظیر بین سریال های دیگه.

    پاسخ

  2. منتقد

    شهریور 1, 1400

    راستش با رتبه بندی تو بعضی جاها موافق نیستم
    ولی حرفتون که گفتید رابته ی جویی و ریچل مسخره بود واقعا درسته اصلا به نظرم نباید همچین چیزی شروع می شد یا اون اتفاق توی قسمت اول فصل نهم می افتاد(بله گفتن ریچل)
    رتبه بندی شخصی من
    فصل نهم
    فصل اول
    فصل دوم
    فصل ششم
    فصل دهم
    فصل چهارم
    فصل پنجم
    فصل هشتم
    فصل سوم
    پ.ن:فصل هفت رو زیرنویسش رو پیدا نکردم نتونستم ببینم
    به نظرم بهترین قسمت سریال هم جام گلر بود
    )رتبه ی پایین فصل ۱۰ برای رابطه ی جویی و ریچل اولشه)

    پاسخ

  3. آریا

    مرداد 27, 1400

    کامنتم سراسر اسپویله اگه قصد دارین سریالو ببینین نخونین 😁
    رده بندی خوبیه.
    قسمت آخر فصل هشت رو دوست نداشتم؛ وگرنه برام بهترین فصل بود. کل خط داستانی رابطه جویی و ریچل نامناسب بود و ایده اجرا کردنش احمقانه. خدا رو شکر تو فصل ده هم انگار فراموش شد کاملا
    فصل چهار هم فصل خوبی بود ولی شخصیت امیلی رو اصلا دوست نداشتم. خدا رو شکر ازدواجش با راس خراب شد 😂
    فصل نه هم سراسر بد بود. شاید موافق نباشین باهام ولی شخصیت مایک رو در حد کسیکه تو چار پنج تا قسمت باشه تو سریال میتونم قبول کنم ولی واسه کسیکه قرار باشه وارد همچین رابطه بلندی بشه اون هم با یه شخصیت اصلی واقعا نمیفهمم چرا. خط داستانی اون پسره همکار ریچل گوین هم دوست نداشتم. همینطور شخصیت دیوید رو خیلی دوست داشتم و از شیمیش با فیبی لذت می‌بردم. از اونجا که از فصل اول تو سریال بود میتونست زوج عالی ایو تشکیل بده باهاش اما شخصیت دوست نداشتنی مایک زد تو دهن دیوید 😂 کلا فصل نه بره گم شه😁
    فصل ده هم به دلیل خط داستانی رابطه ریچل و جویی که بالاتر گفتم شروع خوبی نداشت اما هرچی پیش رفت عالی تر شد و قسمت آخرش همه چیو جمع و جور کرد به نظرم در حقش کم لطفی کردین 😁 فصل پنج هم به خنده دار بود ولی اورریتده.
    فصل سه که عالی؛ هیچ قسمتی تو سریال مثل قسمت برک‌آپ راس و ریچل تلخ نبود…
    فصل دو هم حال‌خوب‌کن (!) ترین فصل سریال بود یعنی حالم بد باشه فصل دوی فرندزو به خودم پیشنهاد میدم 😁 همه تو بهترین وضعیتشون بودن بدون بار عاطفی یا رشد شخصیتی شخصیتا به نظرم میتونست رتبه بهتری بگیره

    در کل رده بندی خودم
    ۱۰. فصل نه
    ۹. فصل چهار
    ۸. فصل اول
    ۷. فصل هفت
    ۶. فصل پنج
    ۵. فصل شیش
    ۴. فصل دوم
    ۳. فصل ده (آخر)
    ۲. فصل هشت
    ۱. فصل سه

    پاسخ

  4. مهیار

    خرداد 25, 1400

    بنظرم رده بندی کاملا درسته
    فصل ۸ فوق العاده بود
    همه چی داشت
    هم روی کمدی و هم روی قسمت درام و رومنس به صورت مساوی تمرکز شده بود و همین یکی از مزیت هاش بود
    و بازی فوق العاده کست فرندز مخصوصا مت له‌بلانک توی اون فصل
    فصل ۵ هم عالی بود و مستحق دوم بودنه

    پاسخ

  5. داود

    دی 9, 1399

    رده بندی تون کاملا غیر منطقی و عجیبیه.فصل 1 رو جزو بدترین ها گذاشتید! بعد فصل هشت بهترین؟

    پاسخ

  6. tom

    فروردین 14, 1399

    قشنگ اسپویل کردین در حد لالیگا. اولش با رنگ قرمز بزنید متنتون اسپویل داره.

    پاسخ