10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره پشت صحنه “جنگیر” (The Exorcist)

حدود پنجاه سال پیش، یکی از متمایزترین و ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما ساخته شد. داستان ساده آن درباره دختری به نام رگان است که توسط یک روح شرور تسخیر شده و به جنگیری نیاز دارد؛ اما موضوع جنگیری است که فیلم را ترسناک می‌کند. ترس آن تا به امروز پابرجاست. صورت‌های کج و معوج، فرایند آنچه که بر رگان رخ می‌دهد، راه رفتن عنکبوتی که در اکران دوباره به فیلم افزوده شد، سرهای چرخان، زبان و حرکات عجیب، همه اینها عجیب و غیرعادی و ترسناک هستند.

بنابراین تعجبی ندارد که حقایق پشت صحنه این فیلم هم اگر از فیلم ترسناک‌تر نباشند، ترس و دلهره‌شان کمتر نباشد. حتی شجاع‌ترین طرفداران ژانر ترسناک هم فیلم “جنگیر” ساخته “ویلیام فردکین” را ترسناک می‌دانند. در اینجا 10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره پشت صحنه “جنگیر” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. جیغ “آلن برستین” و لحظات حقیقی دیگر

زمانی که بازیگرانتان توانا باشند، می‌توانید با خیال راحت به آنها اجازه دهید که کارشان را انجام دهند. گاهی اوقات برخی از تصادفات ممکن است به واکنش‌های آنها کمک کند. “ویلیام فردکین” می‌خواست بخار دهان بازیگرانشان را ببیند، و بنابراین در صحنه یخ قرار داد. “لیندا بلر” هنوز هم از سرد شدن بدش می‌آید.

“آلن برستین” توسط یک سیم به عقب کشیده شد، و دنبالچه‌اش شکست، درنتیجه جیغش واقعی بود. حتی “ویلیام فردکین” یک بار یک اسلحه را نزدیک “جیسون میلر” شلیک کرد تا واکنش او را بیرون بکشد.

همجنین بخوانید: 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم آنابل (Annabelle)


9. در فیلم مرگ‌های زیادی رخ داد

تعداد بازیگران و عوامل یک فیلم آنقدر زیاد هستند که می‌توانند جمعیت یک روستا را تشکیل دهند. گفته می‌شود در پایان ضبط فیلم “جنگیر” و پس از آن، نه نفر از اعضای بازیگران و عوامل، از دنیا رفتند.

در این بین می‌توان از پدربزرگ “لیندا بلر” و برادر “ماکس فون سیدو” نام برد. “جک مک‌گوران” از آنفولانزا مرد، و “واسیلیکی مالیاروس” به دلایل طبیعی از دنیا رفت. از لحاظ تئوریک بسیاری از فیلم‌های تاریخ سینما با چنین حوادث تصادفی مواجه شدند، اما در اینجا همه این اتفاقات برای یک فیلم ترسناک رخ داده، و به همین دلیل جالب توجه است.


8. یکی از سینمادوستان از برادران وارنر شکایت کرد

زمانی که “جنگیر” اکران شد هنوز درباره آثار منفی و تبعات صحنه‌های ترسناک صحبتی نمی‌شد. گفته می‌شود در زمان تماشای این فیلم بسیاری از تماشاگران حالشان بد شده، و استفراغ می‌کردند. درنتیجه در سینما به مردم پاکت می‌دادند، و هرکس که حالش بد می‌شد را بیرون می‌بردند.

یک زن از برادران وارنر شکایت کرد، و مدعی شد که صحنه‌های فیلم باعث شد حالش بد شده و فکش را بشکند. این استودیو ادعا را نپذیرفت و پرونده به نتیجه نرسید.

همجنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و دیدنی درباره پشت صحنه سه گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight)


7. به کارگردانی “استنلی کوبریک”؟

“استنلی کوبریک” چندین سال پس از “جنگیر” تصمیم گرفت فیلم زیبای “درخشش” (The Shining) را بسازد. این موضوع شما را به این فکر می‌اندازد که اگر کوبریک کارگردانی این فیلم را برعهده می‌گرفت چه رخ می‌داد. برادران وارنر برای مدتی به دنبال کوبریک بودند تا کارگردانی “جنگیر” را برعهده بگیرد، درحالی که کوبریک گفت می‌خواهد پروژه خودش را داشته باشد.


6. بلر تهدیدهایی دریافت کرد

اجرای “لیندا بلر” دوازده ساله با تحسین طرفداران و منتقدین روبرو شد، با این حال اعتراضات و تهدیدهایی هم دریافت کرد. از آنجاییکه نقش یک دختر جوان تسخیرشده را ایفا کرده بود، مسلماً با نقدهایی هم مواجه شد.

رگان از آن زمان واکنش‌های مختلف دریافت کرد. “لیندا بلر” حتی با تهدید مرگ مواجه شد، و تا چندین ماه پس از اکران فیلم بادیگاردها او را همراهی می‌کردند.

همجنین بخوانید: 10 حقیقت جالب و خواندنی درباره پشت صحنه سه گانه مرد آهنی (Iron Man) که باید بدانید


5. صحنه آتش گرفت

حتی صحنه “جنگیر” هم طلسم شده بود. با آتش گرفتن صحنه خانه مک نیل، ضبط فیلم با تأخیر مواجه شد. براساس گفته فردکین، یک کبوتر روی جعبه فیوز خانه افتاد.

آیا می‌توانید حدس بزنید کدام خانه آتش نگرفت و شعله ور نشد؟ اتاق دخترک تسخیرشده، شاید به این دلیل آتش جهنم آنجا را پر کرده بود.


4. یک قاتل احتمالی بر روی فیلم کار کرد

با وجود تمام حوادث عجیبی مانند آتش سوزی و مرگ‌ها، همیشه نفرینی پشت فیلم بود. “پل بیتسون” یک رادیوگرافیست بود که بخشی از کارهای مربوط به تکنولوژی فیلم را برعهده داشت. در سال 1979، بیتسون به جرم قتل روزنامه نگار سینما، “ادیسون وریل” متهم شد.

تا به اینجا را مطمئنیم، اما شاید او یک قاتل سریالی هم بود. در زمان بازجویی، پلیس‌ها شک کردند که او شاید چند مرد همجنسباز را نیز به قتل رسانده باشد، گرچه دراین باره تا به امروز مدرکی وجود ندارد.

همجنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


3. بلر برای برنده شدن جایزه اسکار واجد شرایط نبود

“لیندا بلر” باید با زنان بدلکار، متخصصین جلوه‌های ویژه، کارگردان‌ها و بازیگران دیگر کار می‌کرد تا رگان را خلق کند، با این حال نهایتاً اجرا به خود او تعلق دارد. حقش بود که بلر برای این نقش نامزد اسکار شود. صداپیشگی رگان تسخیرشده را نیز “مرسدس مک بریج” برعهده داشت.

براساس قوانین اسکار می‌توانستند بلر را نامزد کنند، اما آکادمی در اهدای جایزه به کار یا صداپیشگی برای بازیگران دیگر، علاقه مند نیست.


2. صحنه آنژیوگرافی ترسناک‌ترین صحنه است

عجیب این است که در ترسناک‌ترین و آزاردهنده‌ترین فیلم تاریخ، صحنه‌ای که بیش از همه مخاطبین را ترساند، واقعی است.

این عمل روی یک دختر کوچک انجام می‌شود. براساس نظر بیشتر طرفداران، اولین آزمایش پزشکی رگان آزاردهنده‌ترین صحنه فیلم است، زیرا واقعی است. فردکین در این صحنه از دکترهای واقعی استفاه کرد، و یک عمل واقعی است که می‌تواند در زندگی واقعی رخ دهد.

همجنین بخوانید: معرفی 10 فیلم ترسناک دیدنی و جدید که احتمالا تماشا نکرده اید


1. براساس یک داستان واقعی

شاید بسیاری این باور را احمقانه بدانند، اما رمان و فیلم “جنگیر” براساس یک داستان واقعی است. “رونالد دو” 14 سال داشت که کشیش‌های کاتولیک در طی یک سال چندین بار او را جنگیری کردند. دانشمندان و مردم دراین باره نظرات متفاوتی داشتند، روان شناسان معتقد بودند او از بیماری روانی رنج می‌برد. در زمان جنگیری، چهره شیطان روی پای پسر ظاهر شد، و صدای میکائیل از دهان پسرک خارج شد که از شیطان خواست جسم او را ترک کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. علی

    خرداد 20, 1399

    فیلمی مقدس برای عاشقان ژانر وحشت هنوز فیلمی پیدا نکردم اون فضا را داشته باشه

    پاسخ