راهنمای کامل سفر به جاکارتای اندونزی

مطالب راهنمای سفر:

  1. ورود و خروج از جاکارتا
  2. در جاکارتا در کجا اقامت داشته باشیم؟
  3. غذاهای خیابانی و رستوران‌های جاکارتا
  4. کارهایی که می‌توان در جاکارتا انجام داد
  5. رفت‌وآمد در جاکارتا
  6. قیمت‌ها و مخارج
  7. نتیجه‌گیری

جاکارتا یکی از مقصدهایی نیست که گردشگران به سفر به آن علاقه چندانی داشته باشند. به همین دلیل تصمیم داریم این شهر را به شما معرفی کنیم. در این راهنمای سفر به جاکارتا، درباره مکان اقامت در این شهر، فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید، و مهم‌تر از هر چیزی، غذاهای جاکارتا، اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم. جاکارتا دیدنی‌ها و نکات جالبی دارد، اما افرادی که به غذا اهمیت می‌دهند دوست دارند پیش از هر چیز دیگری دراین‌باره اطلاعاتی را کسب کنند.

ورود و خروج از جاکارتا

اگر با پرواز بین‌المللی به این شهر بیایید، احتمالاً در فرودگاه بین‌المللی Soekarno–Hatta پیاده می‌شوید. برای رسیدن به مرکز شهر ارزان‌ترین راه این است که از تاکسی استفاده کنید. هزینه رفتن از فرودگاه به مرکز جاکارتا حدود 120000-150000 روپیه است. بهتر است که از شرکت Blue Bird استفاده کنید. زمانی که چمدان‌هایتان را تحویل گرفتید در خط تاکسی‌های رسمی قرار گرفته و کمی منتظر بمانید.

در جاکارتا در کجا اقامت داشته باشیم؟

جاکارتا یک شهر بسیار بزرگ است، بنابراین اگر در یک بخش از شهر کار مهمی دارید، بهتر است در همان منطقه اقامت داشته باشید. در اینجا برخی از هتل‌های مهم را به شما معرفی می‌کنیم:

  • هتل Santika Premiere Hayam Wuruk – یک هتل تازه‌ساخت و بسیار مدرن که کیفیت خوبی دارد، در منطقه خوبی قرارگرفته و هزینه اقامت در آن برای یک شب حدود 45 دلار است.
  • هتل Veranda – این هتل در جنوب جاکارتا در منطقه‌ای به نام گانداریا واقع شده است. این هتل بسیار باکیفیت و تازه‌ساخت است. این هتل کمی از مرکز شهر دور است، اما منطقه‌ای که در آن واقع‌شده منطقه بسیار خوبی است که امکانات بسیاری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

رستوران‌ها و غذاهای خیابانی

اندونزی کشوری است که از بیش از 17000 جزیره تشکیل می‌شود. البته تمام این جزایر مسکونی نیستند اما بیشترشان ساکنانی دارند، بنابراین تنوع قومی، فرهنگی و غذایی این کشور بسیار زیاد است. یکی از نکات جالب درباره این شهر این است که به‌عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اندونزی، مردم جزیره‌های مختلف کشور به آنجا می‌آیند بنابراین تنوع غذایی و قومیتی را در آنجا خواهید دید.

در جاکارتا دو نوع غذای خیابانی وجود دارد:

  • وارونگ (Warung) – وارونگ یک نوع رستوران کوچک خانوادگی است که برخلاف گاری‌های متحرک، ساکن است و مکان ثابتی دارد.
  • پداگانگ کاکی لیما (Pedagang kaki lima) – این اصطلاح برای گاری‌هایی است که در آن غذا درست می‌کنند و به فروش می‌رسانند. این گاری‌ها دو چرخ و یک پایه دارند. در این گاری‌ها خوراکی‌های مختلفی طبخ می‌شود، از کاری گرفته تا اسنک‌های سرخ‌شده و گادو گادو (gado gado).

برخی از غذاهای اندونزیایی

  1. نسی پاندانگ (Nasi Padang) – این غذا که به جزیره سوماترا تعلق دارد از گوشت فراوان، ادویه، داروهای گیاهی، شیر نارگیل و فلفل فراوان، تهیه می‌شود.
  2. نسی اودونگ (Nasi uduk) – این غذا نوعی برنج پخته‌شده در شیر نارگیل است که کمی ادویه معطر هم به آن اضافه می‌کنند. این برنج را می‌توان با غذاهای محلی دیگر و یا با غذاهای سرخ‌کرده مانند مرغ یا تافو سرو کرد.
  3. سوتو بتاوی (Soto Betawi) – این غذا نوعی سوپ است و باید بدانید که هر منطقه اندونزی سوپ مخصوص به خود را دارد. این سوپ توسط مردم بومی جاکارتا تهیه می‌شود بنابراین یک غذای بومی به شمار می‌رود. این سوپ از گوشت گاو تهیه شده و به همراه برنج و ترشی سرو می‌شود. حتماً این غذا را امتحان کنید.
  4. ووکو (Woku) – این غذا بومی مانادو، قسمت شمالی سولاواسی است، که به غذاهای تند و ادویه‌دار شهرت دارد. این غذا از مخلوط گیاهان معطر مانند زردچوبه، زنجبیل، ریحان، موسیر و گوجه تهیه شده که آن‌ها را مخلوط کرده و با ماهی یا یک غذای دیگر، سرو می‌کنند.
  5. آبگوشت کاکی کامبینگ (Sop kaki kambing) – این سوپ اندونزیایی تنها از اعضای بدن بزغاله تهیه می‌شود. این غذا که فقط در وارونگ ها سرو می‌شود، به این صورت است که شما هر قسمت از گوشت را که خواستید انتخاب نموده و سپس آن را خرد می‌کنند و به آبگوشت اضافه می‌کنند. می‌توانید آن را با برنج و ترشی سرو کنید.
  6. ایکان باکر (Ikan bakar) – در اندونزی برای طبخ ماهی در ابتدا بالک‌های آن را می‌برند. سپس آن را بر روی زغال کباب کرده و با لیموی تازه و سس فلفل قرمز و فلفل خردشده سرو می‌کنند.
  7. گادو گادو (Gado gado) – یکی از رایج‌ترین غذاهای خیابانی در اندونزی گادوگادو است که از مخلوط سالاد سبزیجات، کیک برنج و سس بادام‌زمینی تهیه می‌شود. گادوگادو می‌تواند یک میان وعده غذایی باشد که در همه جای جاکارتا یافت می‌شود.
  8. سات پادانگ (Sate Padang) – این غذا هم بومی سوماترا است که در آن گوشت همراه زیره و زردچوبه پخته می‌شود. سپس موسیرهای ترد را به آن اضافه می‌کنند. این غذا از غذاهای دیگر متفاوت است بنابراین حتماً باید آن را امتحان کنید.
  9. آیام باکرتالیوانگ (Ayam bakar taliwang) – این غذا که بومی جزیره لومبوک است از یک مرغ کباب شده تهیه شده که با فلفل و ادویه پر شده است. آن‌ها برای تهیه این غذا اغلب از مرغ محلی استفاده می‌کنند که اگرچه کوچک اما بسیار مغذی و خوشمزه است. این مرغ‌ها را ادویه زده و سپس کباب کردند.
  10. سامبال (Sambal) – هر نوع چاشنی یا سس تند را سامبال می‌گویند. در اندونزی برای سرو کردن هر غذایی از انواع سامبال استفاده می‌شود. بیش از هزاران نوع سامبال وجود دارد و حتی هر خانواده سامبال مخصوص به خود را دارا است.

کارهایی که می‌توان در جاکارتا انجام داد

یکی از دلایلی که جاکارتا چندان موردتوجه گردشگران قرار نمی‌گیرد این است که در آنجا ساختمان، موزه و یا جاذبه دیدنی چندانی وجود ندارد بااین‌حال در اینجا برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • موزه ملی اندونزی – موزه ملی درست در غرب میدان مردکا (Merdeka) قرار دارد. این موزه آثار باستان‌شناسی و قومیت شناسی گردآوری‌شده از سراسر اندونزی را به نمایش می‌گذارد.
  • موناس (Monas) – این بنای ملی به نشانه تلاش ملت اندونزی برای آزادی ساخته شده و درست در وسط جاکارتا در میدان مردکا قرار دارد. این بنا در وسط یک پارک بزرگ است که می‌توانید به بالای آن رفته و شهر را نظاره کنید.
  • مسجد استقلال و کلیسای جاکارتا – مسجد استقلال نه‌تنها بزرگ‌ترین مسجد اندونزی بلکه بزرگ‌ترین مسجد شرق آسیا است که می‌تواند 120000 نفر را در خود جای دهد. برای ورود به این مسجد باید کفش‌های خود را درآورید. درست روبه روی این مسجد کلیسای جاکارتا قرار دارد، این کلیسای کاتولیک رم در سال 1901 ساخته شد.
  • شهر قدیمی جارکارتا – این شهر قدیمی در شمال جاکارتا بسیاری از ساختمان‌های قدیمی کلنل‌های هلندی را در خود جای داده است. برای بازدید از این شهر قدیمی می‌توانید از میدان Fatahillah شروع کنید که در اطراف آن چندین موزه هم وجود دارد. می‌توانید یک دوچرخه اجاره کرده و اطراف شهر را بگردید.
  • گودوک (Glodok – شهر چینی) – این شهرک چینی پر از بازارچه‌های کوچک و بزرگ است که می‌توانید غذا و خوراکی‌های خوشمزه محلی را در آنجا نوش جان کنید.

علاوه براین مناطق، در جاکارتا چندین پاساژ و مرکز خرید وجود دارد، که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید.

رفت‌وآمد در جاکارتا

جاکارتا اگرچه یک شهر شلوغ و پرجمعیت است اما رفت‌وآمد در آن چندان آسان نیست و وسایل نقلیه آن چندان کارآمد نیستند.

  • تاکسی – یکی از بهترین شرکت‌های تاکسی‌رانی در جاکارتا و اندونزی شرکت BlueBird است. یا می‌توانید از اپلیکیشن آن استفاده کنید و یا در خیابان تاکسی بگیرید. قیمت مسیرهای کوتاه 20000 – 50000 و قیمت مسیرهای بلند 100000 – 150000 روپیه است.
  • UberX– این شرکت از خودروهای تویوتا یا ون استفاده می‌کند و فقط کافی است تا 5 دقیقه یا حداکثر 15 دقیقه منتظر بمانید. قیمت‌ها از تاکسی ارزان‌تر بوده و برای مسیرهای کوتاه 20000 – 40000 روپیه و برای مسیرهای بلند 80000 – 120000 روپیه پرداخت می‌کنید.
  • باجاج (Bajaj) – باجاج که ریشکای اتوماتیک هم نامیده می‌شود سه‌چرخه‌ای است که همانند هند در خیابان‌های اندونزی هم وجود داشته و برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود.
  • موتورسیکلت – موتورسیکلت‌ها هم به‌عنوان تاکسی استفاده شده و شما را سریع‌تر به مقصدتان می‌رسانند.
  • اپلیکیشن Go Jek – با کمک این اپلیکیشن می‌توانید موتورسیکلت تقاضا کنید تا شما را به مقصدتان برساند و یا اینکه برایتان کاری انجام دهد (برای مثال خرید غذاهای خیابانی). این روش بسیار مفید بوده و هزینه مشخصی دارد، بنابراین سرتان را کلاه نمی‌گذارند.

البته در این شهر اتوبوس هم وجود دارد اما باوجود جمعیت زیاد و شلوغی شهر این روش‌ها مفیدتر هستند. برای اینکه در ترافیک گیر نکنید بهتر است در ساعات شلوغی بیرون نیایید و برای رفتن به مکان موردنظر خود عجله به خرج ندهید.

قیمت‌ها و مخارج

اقامت گاه:

  • خوابگاه: شبی 10 – 25 دلار برای یک تخت
  • هتل متوسط یا مهمان‌سرا: شبی 25 – 60 دلار
  • هتل‌های مجلل: بیش از 60 دلار

حمل‌ونقل:

  • تاکسی – قیمت مسیرهای کوتاه 20000 – 50000 و قیمت مسیرهای بلند 100000 – 150000 روپیه است.
  • UberX – برای مسیرهای کوتاه 20000 – 40000 روپیه و برای مسیرهای بلند 80000 – 120000 روپیه پرداخت می‌کنید.
  • باجاج – قیمت آن به ترافیک و مقصد موردنظر بستگی دارد اما مسیرهای کوتاه چیزی حدود 10000 – 20000 روپیه هزینه دارد.
  • موتورسیکلت – 10000 – 40000 روپیه

غذا:

  • غذای خیابانی: 10000 – 20000 روپیه
  • رستوران‌های محلی: 20000 – 60000 روپیه برای هر نفر
  • رستوران‌های معمولی: 100000 – 300000 روپیه برای هر نفر
  • نوشیدنی در بار: 50000 – 100000 روپیه
  • قهوه در کافی‌شاپ: 40000 – 60000 روپیه
  • بطری بزرگ آب: 5000 روپیه

بودجه کلی:

  • بودجه: 20 – 40 دلار به ازای سفر یک‌روزه یک نفر
  • متوسط: 40 – 60 دلار به ازای سفر یک‌روزه یک نفر
  • بالا: 60 – 100 دلار به ازای سفر یک‌روزه یک نفر

نتیجه‌گیری

جاکارتا یک مقصد گردشگری مهم در آسیای شرقی به شمار نمی‌رود، اما اگر به آنجا سفر کنید می‌توانید غذاهای متنوع و جاذبه‌های جالبی ببینید. علاوه براین، این کشور پر از آداب‌ورسوم و فرهنگ‌های مختلف است، بنابراین امیدواریم که از سفر به آنجا لذت ببرید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم