چرا در سال‌های اخیر مخاطبان گرایش بیشتری به سریال‌ها پیدا کرده‌اند؟

سریال‌های تلویزیونی و اینترنتی از زمان تولید بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند. طی سال‌ها با افزایش خلاقیت و کیفیت این سریال‌ها، میزان موفقیت آنها بیشتر بوده و به شکل‌های مختلف از فیلم‌ها پیشی گرفته‌اند.

چه طرفدار سریال باشید، چه از آن استقبال نکنید؛ در هر صورت نمی‌توانید درخشش سریال‌ها در سال‌های اخیر را دست کم بگیرید. در اینجا می‌خواهیم ده دلیل پیشی گرفتن سریال از فیلم‌ها را توضیح دهیم. با پروشات همراه باشید.


10. زمان نمایش بیشتر

برای اینکه مقاله را با دلیل واضح‌تر شروع کنیم، بهتر است از زمان نمایش صحبت کنیم. طی سال‌ها متوسط زمان فیلم‌ها افزایش یافته و دلیلش واضح است، مردم دوست دارند یک فیلم خوب را بیشتر ببینند.

سریال‌ها در صورت استقبال مردم می‌توانند زمان نمایش را افزایش داده، داستان را به وجه رئال‌تر و کندتر وارد کرده، شخصیت پردازی را افزایش داده و حس آشنایی با مخاطب را بیشتر کنند. سریال به شما این امکان را می‌دهد که هرازگاهی هر قسمتی را که خواستید تماشا کنید و در زمان سریال منطق به خرج می‌دهد، درحالی که یک فیلم با زمان طولانی ممکن است گاها بسیار خسته کننده باشد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 اختراع بزرگ و مهم ریک سانچز در سریال ریک اند مورتی (Rick And Morty)


9. زمانی برای سازگاری و تغییر

سریال‌ها با وجود زمان پخش طولانی، برای رشد و تنفس فرصت بیشتری داشته، و به همین دلیل نسبت به فیلم‌ها می‌توانند خود را به سطح جدیدی برسانند. ایجاد چنین فرصتی برای سازگاری و تغییر، باعث می‌شود سریال چندبعدی‌تری داشته و شخصیت پردازی، ریتم و داستان جالب‌ترین به دست بیاید.

زمانی که چیزی بد پیش می‌رود، کسی از سریال خارج می‌شود یا برنامه مطابق قبل پیش نمی‌رود، یک سریال به راحتی می‌تواند از آن تغییر به نفع خود بهره برده، و به حیات جدیدی دست پیدا کند.


8. احتمالات ناتمام

با وجود انتخاب‌های زیاد در زمینه سریال سازی، شاید تصور کنید همه آنها به کار گرفته شده باشد. با این حال، بارها در طول تاریخ پیش آمده که ایده‌ای استفاده شده و سپس اشتباه بودن آن اثبات گردیده است.

با اینکه تلویزیون بارها مسیر خود را کنده کرده، یا به بن بست خورده، سریال‌های تلویزیونی همیشه به دلیل خلاقیت و تجربه گرایی در اوج بوده‌اند. اکنون سریال‌هایی مانند “ّبری” (Barry) و “دهان گنده” (Big Mouth) پیشرفت خود را ثابت کرده‌اند.

همچنین بخوانید: 10 تفاوت میان سریال ویچر (The Witcher) و کتاب‌های آن


7. محدودیت کمتر در امتیازگیری

نوشتن و خلق محتوای متقاعده کننده و باورپذیر با موضوع تاریک، جنسی یا مشمئزکننده، چالش برانگیز است، و شاید آخرین چیزی باشد که بتوانید نمایش دهید یا شاید نتوانید. فیلم‌ها می‌توانند تا حد امکان شفاف باشند، اما دستیابی به تعداد زیاد تماشاگران یا نمایش فیلم در سینماها چالش بزرگ‌تری بوده، و امتیازگیری آن هم سخت‌تر است.

درام‌هایی مانند “بازی تاج و تخت” (Game Of Thrones)، “برکینگ بد” (Breaking Bad) و بسیاری دیگر با استفاده از محتوای خوب امتیاز بالایی دریافت کرده‌اند، و بسیاری از سریال‌های آخر شبی ادالت سویم هم مرزها را کنار زده‌اند.


6. برای گروهی مخاطب خاص

با وجود تعداد زیاد کانال‌ها، شبکه‌ها و وب سایت‌های نمایش سریال، برای پخش سریال‌های جدید و جدیدتر امکان زیادی وجود دارد. شاید تماشای تمام این سریال‌ها گاها گیج کننده باشد، اما امکان پذیر است.

با وجود محتوای زیاد و شبکه‌های مختلف، تنوع سریال‌ها بالا بوده و همیشه چیزی وجود دارد که 100% شما را راضی کند، حتی اگر تصور نکنید آن سریال با حتی تلویزیون برایتان جالب نباشد. با وجود گسترش تلویزیون و کنار زدن مرزهای ژانرها، طرفداران ژانر علمی تخیلی، وحشت، درام، فانتزی یا مستند یا هر ژانر دیگری راضی شده‌اند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های سال 2019 که نباید از دست بدهید


5. زمان بیشتر برای هضم

آیا تا به حال پیش آمده برای مدتی زیاد تلویزیون تماشا کنید، و بعد برای مدتی آن را کنار بگذارید؟ شاید هم برای یک هفته چندین فیلم تماشا کنید، و هر از چندگاهی این کار را تکرار نمایید. شاید وقتی به عقب نگاه کنید حتی آن فیلمی را که برایتان جذاب بود را هم خوب به یاد نیاورید، و با فیلم‌های دیگر اشتباه بگیرید.

البته پیش می‌آید که به دلیل لذت، یا به دلیل تعمق بیشتر یا حتی در کنار دوستانمان، یک فیلم را بارها تماشا کنیم. سریال‌ها معمولاً چنین مشکلی ایجاد نمی‌کنند. زیرا سریال‌های دیگر آن در راه است، و با انتظار برای قسمت‌های دیگر می‌توانید محتوای تماشا کرده را هضم کنید، همچنین آن را فراموش نخواهید کرد.


4. فضایی برای داستان‌های پیچیده

زمانی که یک سریال برای مدت زمان طولانی، مثلاً پنج فصل، ادامه می‌یابد، مسلماً داستان آن از بلندترین فیلم‌ها هم طولانی‌تر است. شخصیت‌های اصلی به تدریج شکل گرفته یا حذف می‌شوند تا داستان جدیدی شکل بگیرد. درنتیجه بدون اینکه متوجه شوید زمان طولانی از داستان سپری می‌شود.

فضای کلی فیلم برای تنفس، افزایش تماشاگر و توصیفی‌تر شدن فضا، شرایطی را فراهم می‌کند. جهان‌ها مهیج‌تر شده و شخصیت‌ها فضای بیشتری به دست می‌آورند. همه این‌ها به داستان عمیق‌تر و پیوسته‌تر منجر می‌شود.

همچنین بخوانید: طبقه بندی شخصیت‌های سریال چیزهای عجیب (Stranger Things) به ترتیب هوششان


3. سرگرمی اعتیادآور

رفتن به سینما جالب بوده، و اجاره کردن فیلم یا تماشای آنلاین آن هم جذابیت‌های خود را دارد، در عین حال راحت و بی دردسر است. درحالی که سریال‌ها هم حس راحتی را ایجاد کرده و هم با معتاد کردن بیننده به خود، لذت و سرگرمی را بیشتر می‌کنند.

تماشای سریال به این معناست که هر هفته کاری برای انجام دادن دارید، و حتی می‌توانید هرطور که خودتان دوست دارید در تماشای سریال پیش بروید. تماشا کردن سریال آسان‌تر و آسان‌تر شده، و یافتن یک سریال خوب و دنبال نمودن آن از یافتن یک فیلم خوب راحت‌تر است.


2. هنوز در عصر طلایی به سر می‌بریم

با گسترش و آغاز سریال‌های موفق در سال‌های 2000، و ظهور سریال‌های باکیفیت، می‌توان گفت عصر طلایی تلویزیون آغاز شده، و در بهترین عصر تلویزیون به سر می‌بریم. به نظر می‌رسد این عصر به زودی به پایان نمی‌رسد، زیرا سریال‌هایی مانند “چیزهای عجیب” (Stranger Things) هنوز در حال پخش بوده، و امتیاز بالایی دریافت کرده است.

با وجود کیفیت بالای سریال‌ها و افزایش تعداد تماشاگران تلویزیون، سریال‌ها مسیر موفقیت خود را بی وقفه ادامه می‌دهند.

همچنین بخوانید: معرفی 13 سریال برتر شبکه HBO در سال 2019


1. کنترل بیشتر از جانب سازندگان

بسیاری از مردم اشکال اصلی فیلم‌های بزرگ را کنترل و کارگردانی کلی می‌دادند. دادن یک چندگانه به دست یک کارگردان جدید به بحث منجر می‌شود، و زمانی که شرکتی ایده‌ای را می‌خرد، کارگردان فیلم با خالقین اصلی یا طرفداران به مشکل برمی خورد. شاید همیشه اینطور نباشد، اما باید گفت سریال‌ها در این باره وضعین متفاوتی دارند، خالقان و کارگردان‌ها کمتر به مشکل برمی خورند، و دیگر شرکت بزرگی وجود ندارد که مسیر خلق را تحت تأثیر قرار داده، و بر جنبه ساخت اثر تأثیر بگذارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم