طبقه بندی 10 جوکر قدرتمند تاریخ سینما

جوکر شناخته شده ترین ویلن دنیای دی سی است. درحالی که این نقش برعهده “لکس لوتر” بود، در چندگانه‌های مختلف بازیگران متفاوتی آن را اجرا کردند که بر شهرت این شخصیت افزود.

بدون شک علاقه به شخصیت جوکر از اجرای “جک نیکلسون” در فیلم “بتمن” (Batman) سال 1989 آغاز شد، با اجرای “مارک همیل” در فیلم “بتمن: مجموعه پویانمایی” (Batman: The Animated Series) ادامه یافت، و با اجرای “هیث لجر” در فیلم “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) به اوج رسید. در این مقاله می‌خواهیم به نقش آفرینی‌های بازیگران مختلف در نقش جوکر بپردازیم. به جای تمرکز بر کیفیت اجرای بازیگر، بر قدرت فیزیکی یا سیاسی جوکر در آن شخصیت می‌پردازیم. با پروشات همراه باشید.


12. جیسون اسپیساک – سکوت – Hush

شاید قرار دادن جوکر “جیسون اسپیساک” در این لیست منصفانه نباشد، زیرا او در فیلم اخیر “سکوت” اجرای کوتاهی داشت. با این حال، گرچه جوکر او اجرای طولانی ندارد، اما آنقدر تاثیرگذار است که بخواهیم او را در این لیست قرار دهیم.

جوکر در این فیلم توسط “هارلی کوئین” ربوده شده، و سپس به دوست دوران کودکی بروس وین یعنی “توماس الیوت” شلیک می‌کند. پس از این حادثه بتمن جوکر را کتک می زند. در نتیجه، جوکر ربوده شده، مردی را کشته، و سپس پیروز می‌شود.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جالب و خواندنی درباره فیلم جوکر (Joker) سال 2019


11. واکین فینیکس – جوکر – Joker

“جوکر” سال 2019 فیلم درخشانی بود. این فیلم که از آثار کلاسیک اسکورسیزی مانند “سلطان کمدی” (King of Comedy) و “راننده تاکسی” (Taxi Driver) الهام گرفته شده، توسط “تاد فیلیپس” ساخته شده و جوکر سال 1980 را بازسازی می‌کند، البته بدون بتمن.

اجرای “واکین فینیکس” به عنوان “سلطان کمدی” دیدنی بود، و او کشمکش‌های آرتور فلک پیش از تبدیل شدن به جوکر و خنده عصبی او را نشان می‌دهد. با این حال، از لحاظ میزان قدرت، این جوکر اصلاً قدرتمند نیست. او گاها بر شانس تکیه کرده، و در صورت وجود بتمن او حتماً متوقف می‌شد.


10. جرد لتو – جوخه خودکشی – Suicide Squad

اجرای “جرد لتو” و ظاهر او به عنوان جوکر با انتقاد مواجه شده است. درحالی که لتو معتقد است بسیاری از صحنه‌های اجرای او در نسخه نهایی حذف شده، بدون شک جوکر او از جوکر کلاسیک متفاوت بوده و بدنش پر از خالکوبی و زخم است، و ابرو هم ندارد.

بدون درنظر گرفتن سبک او در فیلم، جوکر هیچ قدرتی ندارد. گرچه او توانست بارها از زندان بیرون بیاید، مانند نسخه‌های دیگر جوکر نتوانست شهر را به زانو دربیاورد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جوکر (Joker) را دوست دارید این 7 فیلم را تماشا کنید


9. جان دیماجیو – بتمن: در زیر هود قرمز – Under The Red Hood

این نسخه جوکر به ماجراهای این شخصیت پس از دست زدن به بدترین جرمش، یعنی کشتن وحشیانه جیسون تاد، می‌پردازد.

این فیلم بتمن را درحالی نشان می‌دهد که می‌خواهد هود قرمز را از مقابله با گانگسترها در گاتهام متوقف کند. گرچه جوکر در این فیلم چندان قدرتمند نیست، جوکر را پس از این جرم بزرگ نشان داده، و جوکر باید در این فیلم ماسک سیاه را شکست دهد. با این حال غیر از این، جوکر در این فیلم موفقیت‌هایی دارد.


8. مارک همیل – بتمن: نقاب شبح – Mask Of The Phantasm

“نقاب شبح” در ادامه فیلم “بتمن: مجموعه پویانمایی”، تاریخچه بیشتری از جوکر را نشان می‌دهد. در این نسخه، جوکر یک خلافکار است که به گذشته شبح تعلق دارد.

این فیلم جوکر را بسیار باهوش و زرنگ نشان می‌دهد. او همچنین متوجه می‌شود که شبح او را تعقیب می‌کند، درنتیجه برای او تله می‌گذارد. اگر بتمن ظاهر نمی‌شد، جوکر او را شکست می‌داد.

همچنین بخوانید: بهترین ضد قهرمان های سینمای هالیوود: از تایلر داردن تا جوکر


7. زک گالیفیناکیس – بتمن لگویی – Lego Batman

این نسخه بتمن گرچه به یادماندنی نیست، اما خاص و دیدنی بود. بازگشت به نسخه دلقک مانند و بچگانه جوکر جدید و نو بود، و جنبه دیگری از این شخصیت را نشان می‌داد.

از نظر قدرت باید گفت این جوکر با لگو دنیای لگویی خود را می‌سازد، اما از آنجایی که هر شخصیت لگویی دیگر می‌تواند این کار را انجام دهد، پس این موضوع چندان تاثیرگذار نیست.


6. سزار رومرو – بتمن 1966 – Batman 1966

شاید بهتر بود این جوکر را در لیست قرار ندهیم زیرا با ریلدر، پنگوئن و زن گربه‌ای سروکار دارد، اما صحبت درباره فیلم “بتمن 1966” همیشه جالب است.

در این فیلم بلند، جوکر، ریدلر، پنگوئن و زن گربه‌ای برای برانداختن شورای امنیت سازمان ملل متحد نقشه می‌کشند. گرچه در برانداختن این سازمان موفق هستند، دشمنانشان نقشه آنها را برچیده و ویلن‌ها را شکست می‌دهند. از آنجاییکه جوکر و دارودسته اش برای مدت زمان کوتاهی موفق هستند، پس می‌توان او را قدرتمند نامید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم انیمیشن برتر تاریخ برادران وارنر براساس امتیاز IMDB


5. جک نیکلسون – بتمن – Batman

اجرای “جک نیکلسون” در این فیلم باعث درخشش او شد، و حتی از بتمن هم پیشی گرفت. اجرای نیکلسون در مقایسه با “هیث لجر” به کامیک نزدیک‌تر است، زیرا نیکلسون تصویر کارتونی‌تری را نشان می‌دهد.

این جوکر در شهر گاتهام تا حدی قدرتمند است. از آنجاییکه پیش از تبدیل شدن به جوکر میان خلافکاران شناخته شده است، با تجربه خود به رهبر خلافکاران شهر گاتهام تبدیل می‌شود. اگر این امر کافی نیست، باید بتوان گفت این جوکر بسیاری از محصولات فروخته شده در گاتهام را سمی کرد.


4. مارک همیل – بتمن: جوک مرگ‌بار – The Killing Joke

“جوکر مرگ بار” می‌تواند نقطه عطف جوکر باشد. در رمان گرافیکی، جوکر به باربارا گوردون شلیک کرده و او را از کمر به پایین فلج می‌کند. این کار شخصیت باربارا گوردون را عوض کرده، او را مجبور می‌کند به عنوان دختر بتمن بازنشسته شده، و به اوراکل تبدیل شود.

با این حال این فیلم جوکر را قدرتمند و زیرک نشان می‌دهد. او با زرنگی‌اش در آرکهام پیروز شده، و سپس جیم گوردون و باربارا گوردون را شکست می‌دهد. شوخی پایانی او نشان دهنده قدرتش است، با این حال آیا بتمن جرات می‌کند او را بکشد؟ اگر می‌توانست بتمن را تحریک کند، موفقیت بزرگی برای جوکر محسوب می‌شد.

همچنین بخوانید: لیست غم‌انگیزترین فیلم‌هایی که در سال 2019 اکران شدند


3. مایکل امرسون – بتمن: شوالیهٔ تاریکی بازمی‌گردد – The Dark Knight Returns

یک فیلم دو بخشی براساس رمان گرافیکی به همین نام از “فرانک میلر”، که در قسمت اول فیلم، جوکر اصلاً قدرتمند نیست، و بیشتر یک شخصیت دیوانه است، اما در قسمت دوم در اوج خود قرار دارد.

جوکر در یک برنامه تلویزیونی حضور می‌یابد، مجری و تماشاگران را به قتل می‌رساند. سپس یک نماینده کنگره را تعقیب کرده، و سپس با استفاده از رژلبی که ذهن نماینده را کنترل می‌کند، او را به سمت استفاده از بمب هسته‌ای سوق می‌دهد. گرچه در این فیلم بتمن او را شکست می‌دهد، اما جوکر هم پیروز می‌شود. سلطان کمدی، پس از شکسته شدن گردنش در مقابل یک شاهد توسط بتمن، بیشتر گردن خودش را می‌شکند تا بتمن یک قاتل محسوب شود. این جوکر حتی در زمان مرگ هم با بتمن جنگید.


2. مارک همیل – بازگشت جوکر – Return Of The Joker

این نسخه جوکر مانند جوکر “نقاب شبح” است، اما بازهم باید در این لیست قرار بگیرد. این جوکر به مدت 35 سال غایب بود، تا اینکه یک شب در شهر گاتهام ظاهر می‌شود تا بتمن جدید را شکست دهد.

نمی‌خواهیم جزئیات این فیلم را نشان دهیم، پس خودتان باید آن را تماشا کنید. دلیل بازگشت این جوکر و تأثیر او بر گانگسترهای خیابانی، جایگاه او را در این لیست بالا برده است.

همچنین بخوانید: لیست پرفروش ترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما که جزو MCU نیستند


1. هیث لجر – شوالیه تاریکی – The Dark Knight

جوکر “شوالیه تاریکی” باعث شد این فیلم به جایگاه فعلی‌اش برسد. “هیث لجر” با اجرا در دلقک دنیای واقعی در فیلمی به کارگردانی “کریستوفر نولان” به یک بازیگر درخشان بدل شد.

این جوکر قدرتمند باید در جایگاه بالایی قرار بگیرد. او گرچه از رژلب کنترل کننده ذهن استفاده نکرده، اما با مافیای شهر گاتهام ارتباط نزدیکی داشته، و برای به زانو درآوردن شهر از آنها کمک می‌گیرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (7)

بستن فرم

  1. مسعود

    اسفند 16, 1399

    قدرتمندترین و محبوب ترین و بهترین فقط و فقط هیث لجر ولاغیر

    پاسخ

  2. علی

    آبان 21, 1399

    خواکین فینیکس باید رتبه بهتری می داشت

    پاسخ

  3. علی

    اردیبهشت 26, 1399

    به جز بتمن ۱۹۶۶ بقیه را دیدم و میکم جوکر فقط جوکر هیث لجر(جک نیکلسونم رتبه دومه)

    پاسخ

  4. iman spidey

    بهمن 4, 1398

    مقاله بسیار عالی بود و با تک تک رتبه بندی ها موافقم . مرسی از مقاله خوبتون

    پاسخ

  5. رها

    دی 27, 1398

    شخصیت جروم والاسکا توی سریال گاتهام خیلی خوبه. از همون ثانیه اول ک اومد تو فیلم معلوم بود خیلی خاصه. وقتیم برا اولین بار لبخند جوکریشو زد و شخصیت واقعیشو رو کرد خیییلی قشنگ بود و تابلو بود ک جوکره. کلا بنظرم از همه جوکرای تو مقاله خفن تره. جروم مردم عادیه گاتهامو تحت تاثیر قرار میداد میتونست کنترلشون کنه. بنظرم کابوس ترین چیز تو سریال همین بود که بفهمن جروم والاسکا آزاد شده.

    پاسخ

    • iman spidey در پاسخ به رها

      بهمن 4, 1398

      باور کن هیچ کس جوکر بهتری از هیث لجر نیست

      پاسخ

      • hoda در پاسخ به iman spidey

        بهمن 13, 1399

        صد در صد همینطوره ولی با رها تا حدودی موافقم جروم و جرامیا هم جوکرهای خیلی خوبی بودن و به شخصه بعد هیث لجر خیلی قدرتمند بودن!البته با اختلاف زیادی:)

        پاسخ