50 فیلم برتر اکشن در قرن 21 (بخش سوم)

این مطلب قسمت سوم از معرفی 50 فیلم برتر اکشن قرن میباشد. برای دیدن سایر قسمتها به مطالب زیر مراجعه کنید:

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش اول)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش دوم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش چهارم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش آخر)


30. خوب، بد، عجیب (The Good, The Bad, The Weird, 2008)

شاید هالیوود از ساخت فیلم‌های اکشن وسترن دست کشیده باشد اما کره چنین نیست، همانطورکه کیم جی وون (Kim Jee-Woon) این فیلم را تولید کرده است. همانند فیلم‌های سرجی لئون (Sergio Leone)، مانند “گنج‌های سیرا مادره” و “مهاجمان صندوق گمشده”، سه شخصیت اصلی دارد که در عنوان فیلم از آن‌ها یاد شده (جونگ وو سونگ، لی بیونگ هون و سونگ کانگ هو) و آن‌ها در سال‌های 1930 به دنبال یک نقشه جنگ هستند. این فیلم صحنه‌های تعقیب و گریز در قطار، محاصره و سرقت را نشان می‌دهد و با داشتن ویژگی‌های اصلی فیلم‌های کره‌ای و درعین‌حال فیلم‌های وسترن، بینندگان این دو سینما را راضی نگه می‌دارد.


29. همه‌چیز ازدست‌رفته است (All Is Lost, 2013)

این فیلم از آن دست فیلم‌های اکشن در نوع استیون سیگال نیست و صحنه‌های تعقیب و گریز و زد و خورد رایج فیلم‌های این ژانر را ندارد. اما این فیلم به کارگردانی جی. سی. چاندور (JC Chandor) تنها یک مرد را به تصویر می‌کشد (Robert Redford) با قایقش در اقیانوس گیر افتاده و به‌جای زدوخورد با افراد دیگر، باید با چالش‌های اقیانوس مبارزه کند. بنابراین این فیلم را می‌توان به‌عنوان یک فیلم کلاسیک هم در نظر گرفت. علاوه براین، رابرت ردفورد یک شخصیت و قهرمان جدید را به ما معرفی می‌کند که برای زنده ماندن از هیچ تلاشی دست نمی‌کشد و با مقابله در برابر امواج و طوفان‌های اقیانوس به یک قهرمان تبدیل می‌شود.


28. فوتبال شائولین (Shaolin Soccer, 2001)

این فیلم به کارگردانی استیون چو (Stephen Chow) یکی از اولین فیلم‌های هزاره جدید است که درباره ورزش محبوب فوتبال پرداخته و آن را با صحنه‌های طنزآلود آمیخته است. این فیلم درباره یک تیم فوتبال است که می‌خواهند با مهارت‌های کونگ‌فو در فوتبال موفق شوند و درکنار آن به زندگی یک دختر نانوا می‌پردازد که در زندگی روزانه خود از کونگ‌فو استفاده می‌کند. پایان فیلم ترکیبی از فیلم‌های “دراگون بال”، “مبارز خیابانی” و “مدیر فوتبال” است که هر سه آن‌ها بر اساس بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند.


27. پلیس خفن (Hot Fuzz, 2007)

یکی از دلایل عدم موفقیت فیلم‌های جدید سینما، بخصوص در ژانر اکشن یا ترسناک این است که آن‌ها فیلم‌های موفق را تقلید می‌کنند و در این مسیر شکست می‌خورند، اما فیلم “پلیس خفن” یکی از آن دست فیلم‌هایی است که از دیگران تقلید نکرده است. شاید فیلم‌های جری بروخایمر مثل همیشه در روستاهای بریتانیا تصویربرداری شود، اما علاقه ادگار رایت (Edgar Wright) و (Simon Pegg) به جان وو، تونی اسکات، شین بلک، جکی چان، سام پکینپا و کاترین بیگلو، باعث شده که یک فیلم کاملاً متفاوت تولید شود. البته باوجوداینکه این فیلم نیز از فیلم‌های برتر ژانر اکشن الهام گرفته است، اما صحنه‌های اکشن، خوش‌ساخت بودن فیلم و لحظه‌های نفس‌گیر آن باعث شده که به یک فیلم اکشن موفق تبدیل شود.


26. یگان ویژه (Elite Squad, 2007)

این فیلم که اولین فیلم مستندساز برزیلی یعنی ژوزه پادیلا (Jose Padilha) است، بر سیاست داخلی برزیل تمرکز می‌کند. در محله‌های فقیرنشین کشور قاچاقچیان و خلاف‌کاران از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و وضع را ازآنچه هست بدتر می‌کنند، در این شرایط دولت از نیروهای BOPE استفاده می‌کند تا مانع خلاف‌کاران شود و با آن‌ها مبارزه کند. این فیلم پادیلا را بیش‌ازپیش مطرح ساخت و البته خیلی‌ها هم فیلم را یک اثر فاشیستی می‌دانستند. اما به‌هرحال یک فیلم موفق بود که توانست جوایزی را کسب کند.


25. طلوع سیاره میمون‌ها (Dawn Of The Planet Of The Apes, 2014)

اگرچه مجموعه‌های قبلی این فیلم چندان موفق نبودند اما سری جدید آن در سال 2014 باعث شد که بسیاری از مخاطبین اشتباهات تیم برتون را فراموش کنند. بنابراین این سری از مت ریوز (Matt Reeves) را می‌توان یک اثر بهتر دانست. این فیلم خوش‌ساخت از صحنه‌های جالبی ساخته شده و به‌خوبی بیننده را با خود تا پایان فیلم همراه می‌سازد و درنهایت پایان موفقی را ارائه می‌دهد. اگرچه نباید فراموش کرد که ساخت و سرمایه‌گذاری در فیلمی که میمون‌ها قدرت را به دست می‌گیرند می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد.


24. شب بی‌خوابی (Sleepless Night, 2011)

ازآنجایی‌که فیلم 2017 جمی فاکس (Jamie Foxx) در راه است بنابراین بد نیست که درباره این اثر او صحبت کنیم. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی فردریک جاردین (Fredric Jardin) و با بازی تومر سیسلی (Tomer Sisley) داستان دو پلیس فاسد را نشان می‌دهد که لو می‌روند و پسر یکی از آن‌ها گروگان گرفته می‌شود. زندگی پسر او به خطر می‌افتد ولی درنهایت او موفق می‌شود پسرش را نجات داده و پلیس‌های فاسد را لو دهد. این فیلم به فیلم‌های مایکل مان شباهت دارد و تمام داستان در اتاق خلاف‌کاران فیلم‌برداری می‌شود. در این داستان رابطه پدر و پسری را به‌خوبی مشاهده کرده و یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر در سال‌های اخیر است.


23. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War, 2016)

هر زمان که صحبت از فیلم اکشن به میان بیاید، در انتظار صحنه‌های اکشن و زدوخورد و یا حادثه‌ای می‌نشینیم، به همین دلیل باید از این فیلم صحبت به میان می‌آوردیم و یکی از بهترین آثار ساخته‌شده از شخصیت مارول (Marvel) است. حتی شیوه جنگاوری شخصیت‌ها نیز به‌خوبی طراحی‌شده است. برادران روسو به‌عنوان کارگردان این فیلم (The Russo Brothers) حتی صحنه‌های زدوخورد را هم به‌خوبی انتخاب کرده‌اند و درواقع به محور اصلی فیلم تبدیل شده‌اند.


22. آونگ باک (Ong Bak, 2003)

داستان فیلم درباره دزدیده شدن یک شی مقدس از یک روستای کوچک است که مردم آن برای یافتن آن رهسپار بانکوک می‌شوند، بنابراین داستان فیلم چندان پیچیده نیست. اما این فیلم ازلحاظ معرفی ورزش موی تایلندی و تونی جا (Tony Jaa) که در آن زمینه خبره است، بسیار موردتوجه قرار گرفت. صحنه‌های مبارزه در این فیلم، چه مبارزه‌های خیابانی و چه مبارزات زیرزمینی، به‌خوبی نمایش داده می‌شوند و تونی جا به یک بروس لی جدید تبدیل شده است. کارگردان فیلم یعنی پراچیا پینکاو (Prachya Pinkawe) موفقیت این فیلم را در سری‌های بعدی هم تکرار کرد اما بدون این فیلم، سری‌های دیگر قابل‌تولید نبود. اما به صحنه‌های مبارزه این فیلم چندان اعتماد نکنید.


21. سریع و خشن 5 (Fast Five, 2011)

این فیلم که به دنبال موفقیت سری‌های پیشین ساخته شد، برخلاف قسمت‌های دیگر که درباره مسابقات اتومبیل‌رانی بودند، به سرقت و قاچاق می‌پردازد و به همین دلیل توانست در گیشه فروش موفقی داشته باشد. اگر بازی موفق بازیگران زن را نادیده بگیریم، نقش‌آفرینی وین دیزل (Vin Diesel) در کنار دایان جانسون (Dwayne Johnson) بسیار خارق‌العاده است، بخصوص صحنه‌هایی که باهم نقشه سرقت را پی‌ریزی می‌کنند. در این فیلم هیچ محدودیتی وجود ندارد، حتی آسمان هم نمی تواند مانع آن ها شود.


بخش های دیگر این مطلب:

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش اول)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش دوم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش چهارم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش پنجم و آخر)

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم