10 هیولا در فیلم های ترسناک که براساس اساطیر واقعی خلق شدند

اولین فیلم‌های ترسناک هیولاهای خود را براساس اساطیر و داستان‌های عامیانه خلق کردند. شاید از این می‌ترسیدند که اگر از این داستان‌ها الهام نگیرند این هیولاها بلایی سرشان بیاورند که درس خوبی بگیرند. پس از دهه‌ها الهام گرفتن از این موجودات و خلق این فیلم‌ها، سینما با موجوداتی مانند فردی کروگر و پین هد اسطوره خود را خلق کرده است.

درحالی که جلوه‌های ویژه در تبدیل اسطوره به حقیقت بهتر شده‌اند، هنوز ترس کهن کارگردان‌ها و نویسنده‌ها را به سوی اساطیر سوق می‌دهد تا داستان‌های ترسناک خلق کنند. این فیلم‌ها که از دهه 20 و 30 میلادی و با خلق هیولاهایی چون “نوسفراتو” و “هیولای فرانکنشتاین”، سبک روایی را تغییر دادند، اما ماهیت شرارت تغییر نکرده و اساطیر و داستان‌ها می‌توانند الهام بخش سینماگران باشد. در اینجا 10 هیولای برتر فیلم‌های ترسناک براساس اساطیر واقعی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. دالهان – سوار بی سر

درحالی که داستان کوتاه “افسانه سوار بی سر” از “واشینگتن ایروینگ” ممکن است الهام بخش هیولای ترسناک این فیلم باشد، افسانه آن از جزیره امرلد آیل می‌آید. “تیم برتون” برای فیلم ترسناک گوتیک “اسلیپی هالو” (Sleepy Hollow) سوار بی سر سیاه رنگ را روی یک اسب سیاه نشان داد که به دستور هرکس که سرش را کنده، از عمق جهنم می‌آید.

هنگامی که دالهان سوارکاری را آغاز می‌کند، روح یک قربانی بیچاره را گرفته و هربار که توقف کند و نام آنها را صدا کند، آن‌ها سرشان قطع شده و از بین می‌روند. طبق افسانه‌ها، او پوستی پنیرمانند دارد که بوی تعفن جسد می‌دهد و نخاعش شبیه جسد است. البته تعجب برانگیز است که برتون به این جزئیات توجه نکرده است.

همچنین بخوانید: لیست دیدنی‌ترین اجراهای بازیگران در فیلم‌های ژانر ترسناک از سال 2010 تاکنون


9. هامانکولس – جن دندان خوار

هامانکولس‌ها موجودات بزرگ، اما پرسرعتی هستند که تعدادشان از انسان‌ها بیشتر است. آن‌ها هیولای اصلی فیلم “از تاریکی نترس” (Don’t Be Afraid of the Dark) می‌باشند. فیلم درباره دختر کوچک کنجکاوی به نام سالی است که مادرش او را ترک کرده، و اکنون با پدر و دوست دختر او در خانه متروکی زندگی می‌کنند.

سالی در هنگام جستجو در خانه قرن نوزدهمی، ناگهان به زیرزمین پنهانی می‌رسد که موجودات شرور کوچکی در آن منتظر هستند. آن‌ها سالی را به داخل فراخوانده و خود را دوست او می‌دانند، درحالی که می‌خواهند او را تکه تکه کنند. آن‌ها موجودات باستانی هستند که از دندان کودکان تغذیه می‌کنند تا اینکه غذای دیگری پیدا کنند. با دیدن این فیلم امیدوار می‌شوید که هرگز این موجودات را نبینید.


8. مرد رنگ پریده – سیکلوپ ها

“گی‌یرمو دل تورو” نه تنها یکی از نوآورترین کارگردان‌های نسل خودش است، بلکه در خلق موجودات عجیب مهارت دارد. “هزارتوی پن” (Pan’s Labyrinth) یکی از جالب‌ترین نشانه‌های این نوآوری است و هیولای رنگ پریده هم یکی از بهترین موجودات او.

مرد رنگ پریده از نقاشی‌های گویا و سیکلوپ‌ها الهام گرفته است. سیکلوپ‌ها موجودات ترسناک اساطیر یونان بودند که به عنوام مردان یا هیولاهای بزرگ نمایش داده می‌شدند، اما همیشه در وسط پیشانی‌شان یک چشم وجود داشت. آن‌ها زمانی در اساطیر یونان ظاهر می‌شوند که یک قهرمان باید مانع سختی را پشت سر بگذارد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


7. لپرکان – فرزند شیطان یا اجنه

براساس اساطیر ایرلند، لپرکان‌ها فرزند شیطان و اجنه هستند. آن‌ها موجودات شروری هستند که عاشق طلا بوده، و درباره مردمانی که در جستجوی طلا هستند، جوک می‌سازند. آن‌ها می‌توانند دوستانه رفتار کرده و آرزوی مردم را برآورده کنند، اما طمع مردم و زیاده روی‌شان همه چیز را خراب می‌کند.

در تمام سری فیلم‌های “لپرکان” (Leprechaun) که در سال 2014 ساخته شد و درباره لپرکانی است که نه تنها مردم را آزار داده بلکه آنها را به قتل می‌رساند، “وارویک دیویس” نقش آفرینی کرد. اجرای او هم ترسناک و هم در قسمت‌هایی طنز بود.


6. مادر – اسلیپنیر

هنگامی که چهار دوست برای پیاده روی به طبیعت اسکاندیناوی می‌روند تا یاد دوست خود را گرامی بدارند، سفرشان مرگبار می‌شود. یک موجود ترسناک که مردم آن را می‌پرستند، بر جنگل حکمرانی می‌کند. زیرا یا باید از او اطاعت کنند یا کشته می‌شوند. این موجود را مادر که یکی از خدایان اسکاندیناوی است، می‌نامند، و گفته می‌شود او فرزند نامشروع لوکی است.

در این فیلم مادر عمری طولانی و عاری از درد و رنج به بنده‌های خود می‌دهد. همچنین باید برای او قربانی بدهند. این دوستان به این اساطیر توجهی نکرده و فقط به جنگل می‌روند، اما به زودی متوجه می‌شوند که نباید به موجودات اساطیری توجه کنند. این موجود را اسلیپنیر هم می‌نامند که در اودین هم به آن اشاره شده است.

همچنین بخوانید: معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناکی که در قرن 21 اکران شده اند


5. داگون

هنگامی که یک مرد جوان به همراه همسر و دوستانش برای تعطیلات به سواحل اسپانیا می‌رود، مجبور می‌شود برای نجات به کلبه ماهیگیری در روستای ایمبوکا برود. در آنجا درباره یک پری دریایی زیبا خواب‌هایی دیده و سپس با ترکیب شدن رؤیا و واقعیت موجوداتی نیمه انسان و نیمه خدا می‌بیند.

یک مرد مست به او می‌گوید در شرایط دشوار ایمانشان را کنار گذاشته و داگون، خدای باستانی میان رودان را می‌پرستند، که به آنها ثروت و رفاه داده است. این گروه پیش از اینکه داگون و پیروانش آنها را قربانی کنند باید از شهر فرار کنند و داگون هم به دنبال اوست.


4. فرانکنشتاین – گالم

از هیولای فراکنشتاین، که دکتر ویکتور فرانکنشتاین از به هم وصل کردن اجساد مختلف خلق کرده، اقتباس‌های سینمایی بسیاری شده است. اولین فیلم در این باره که ساخته سال 1931 است و “بوریس کارلوف” در آن حضور یافته، تا به امروز یکی از بهترین آثار در این زمینه است.

این موجود برای اولین بار در اساطیر عبری مطرح شده و آن را گالم می‌نامند. این موجود از اجساد مختلف شکل گرفته و توسط خالقش زنده می‌شود، سپس از هرکس که بر سر راهش قرار می‌گیرد انتقام خواهد گرفت.

همچنین بخوانید: معرفی 17 فیلم ترسناک و عذاب آور که نمی توانید بیش از یک بار تماشا کنید


3. اسلا – اجنه

هنگامی که یک خانواده به روستای دوردستی در جنگل می‌روند، مهمان‌هایی عجیب اطرافشان زندگی‌شان را مختلف می‌کنند. این اجنه مانند پریان جنگلی نیستند، بلکه موجودات ترسناکی هستند که کودکان را می‌ربایند.

اجنه موجودات جاودانه ترسناکی هستند که بین مرگ و زندگی بوده و به همین راحتی‌ها ناپدید نمی‌شوند. خانواده باید “کتاب حملات” را بخوانند، زیرا این کتاب درباره موجودات اساطیری و نحوه احضار آنهاست.


2. لیورونا – زن گریان

شخصیت “زن گریان” به عنوان مدوسا تا زن سیاهپوش، در اساطیر مختلف دیده می‌شود. او یک زن گریان و خشمگین است که همه را مسئول مرگ فرزندانش دانسته و پس از مرگ بازگشته تا انتقام بگیرد.

در فیلم “نفرین لیورونا” (The Curse of La Llorona)، مادری متوجه می‌شود همسرش به او خیانت کرده و برای انتقام فرزندانش را می‌کشد. او که نمی‌تواند با این عذاب وجدان کنار بیاید، خودکشی می‌کند، اما پس از مرگ برای انتقام بازمی گردد. او به عنوان یک روح انتقام جو بازگشته تا از تمام مادران و فرزندانشان انتقام گرفته و آنها را به قتل برساند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


1. کنت اورلاک – کنت دراکولا – ومپایر

گرچه بیش از 200 اقتباس سینمایی از کنت دراکولا انجام شده، کنت اورلاک در فیلم “نوسفراتو” (Nosferatu) یکی از بهترین آنهاست. این فیلم صامت محصول سال 1929 با حضور “مکس شرک” در نقش کنت مشهور، این شخصیت را به عنوان یک خون آشام افسانه‌های اروپایی نشان می‌دهد تا دراکولای “برام استوکر”.

استوکر فیلمنامه را نوشته و به همین دلیل داستان به رمان او نزدیک است. کنت اورلوک در کارهای خانه به توماس هاتر (شخصیتی شبیه به جاناتان هارکر) کمک می‌کند و در همین بین می‌خواهد همسرش هلن را فریفته و خونش را بیاشامد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (7)

بستن فرم

  1. Sariya

    تیر 17, 1400

    میشه ازتون خواهش کنم اسم 2 رو بگید؟؟

    پاسخ

  2. Saeed12

    تیر 14, 1400

    ۵:داگون اسم فیلمش چیه ۳: اسلا اسم فیلمش چیه

    پاسخ

  3. Navid

    آبان 13, 1399

    بسیار عالی بود . جدای مبحث و موضوع، کاش قدر زحمات مقاله نویسی رو بدویم با اینکه ارزشش و زحماتش و حتی آموزنده تر و تخصصی تر و بیشتر از کتاب هست .🌹🖐

    پاسخ

  4. ali reza

    بهمن 24, 1398

    سلام
    میشه اسم انگلیسی و سال ساخت ۶. مادر – اسلیپنیر این فیلم رو بگید؟
    ممنون

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به ali reza

      بهمن 24, 1398

      سلام علیرضا جان،
      اسم فیلم The Ritual هست محصول 2017

      پاسخ