معرفی بهترین فیلم‌های بدون دیالوگ که احساسات بیننده را برانگیخته می‌کنند

معمولاً دیالوگ‌های خاص هستند که فیلم‌های بزرگ را ارزشمند می‌کنند. اما فیلم‌هایی مانند “آرتیست” (The Artist) و “مکان آرام” (A Quiet Place) بدون کلمه‌ای حرف، فوق العاده هستند. در عصری که فیلم‌های ابرقهرمانی جای فیلم‌های خالص و عالی را گرفته‌اند، هر فیلمی که کمی به این موضوع نزدیک باشد مورد استقبال قرار می‌گیرد. بهترین جایی که به واقع توانایی بازیگران مشخص می‌شود، در فیلم‌های بدون دیالوگ است.

در این لیست فیلم‌هایی را جمع آوری کرده‌ایم که کمترین دیالوگ‌ها را دارند؛ البته شخصیت‌ها صحبت می‌کنند، اما به ندرت. در این لیست از فیلم‌های با ژانرهای مختلف ترسناک، کمدی و عاشقانه صحبت کرده‌ایم. با تماشای این فیلم‌ها بسته به موضوع هر فیلم به خنده یا گریه می‌افتید. با پروشات همراه باشید.


10. آرتیست ‒ The Artist ‒ 2011

“آرتیست” مثالی از فیلمهای کلاسیک قدیمی است که تا لحظات آخر دیالوگی ندارد. این فیلم درباره زندگی یک بازیگر بی صداست، که فراز و نشیب‌های او را نشان می‌دهد و کمدی خاصی نیز در آن بکار رفته است.

بیشتر احساسات از حالت‌های صورت بازیگران شناخته می‌شد، آن‌ها با تغییر احساس حالت چهره خود را تغییر می‌دادند، و اینطور احساس خود را به بیننده منتقل می‌کردند. معمولاً در فیلم‌های دیگر، نوعی کارت نشانه‌ای روی صفحه وجود داشت تا بیننده را مطلع کند، اما “آرتیست” تا لحظات آخر خود بی صدا باقی ماند. “آرتیست” توسط منتقدان تحسین شده و جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


9. قایق ‒ The Boat ‒ 2018

“قایق” فیلمی است که زیاد به چشم نیامد، و این شرم آور است که چنین فیلمی با داستانی ترسناک و اجرایی خاص توجه خاصی دریافت نکرد. شخصیت اصلی خود را قایقی متروک در میان دریا پیدا می‌کند، و متوجه می‌شود در آن گرفتار شده است.

مشخص می‌شود که این قایق تسخیر شده است، و در ادامه تلاش‌های شخصیت اصلی برای رهایی از این قایق را شاهد خواهیم بود. در نزدیکی پایان فیلم، برای این پسرک بیچاره ناراحت می‌شوید، چرا که تمام امید خود را از دست داده، و باورد دارد که این قایق او را دیوانه می‌کند.


8. مکان آرام ‒ A Quiet Place ‒ 2018

چه کسی فکرش را می‌کرد فیلمی درباره بی صدا بودن می‌تواند تا این اندازه ترسناک باشد؟ “مکان آرام” فیلم بسیار موفقی شد. این فیلم غالباً بر موضوع خود پایبند ماند، و داستان خانواده‌ای را به تصویر کشید که در تلاشند از دست موجودی رازآلود فرار کنند.

کوچک‌ترین صدا کافیست تا این موجودات حمله کنند، و در طول فیلم می‌بینیم که این خانواده برای نجات ساکت می‌مانند، به قدری که حتی با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. فقط در صحنه‌های کوتاهی چند دیالوگ به بازیگران اختصاص داده شده بود، که آن هم با سکوت حاضر تضاد زیبایی را می‌ساخت.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه یک مکان آرام (A Quiet Place)


7. هیس ‒ Hush ‒ 2016

این فیلم ترسناک تنها چند دقیقه دیالوگ دارد، که همه آن تنها در یک صحنه صحبت می‌شود. “هیس” درباره زنی ناشنواست، که یک قاتل خطرناک در نیمه‌های شب به دنبال او می‌رود.

به دلیل ناشنوا بودن شخصیت اصلی، او را می‌بینیم که علیرغم وضعیتش تلاش خود را می‌کند تا قاتل را گول بزند، و این موضوع باعث می‌شود بینندگان مدام خود را به جای او می‌گذارند. این داستان بسیار خشونت بار است چرا که شخصیت اصلی با وجودی که شانسی ندارد تمام سعی خود را می‌کند با قاتلی که تنها برای خوشگذرانی قتل انجام می‌دهد، مقابله کند.


6. زیر پوست ‒ Under The Skin ‒ 2013

معمولاً فیلم‌های فضایی در ژانر اکشن و وحشت هستند، و شخصیت‌ها مدام دیالوگ‌های بلندی دارند، و درباره مشکل خود بحث می‌کنند. اما در “زیر پوست”، ما داستان یک آدم فضایی را دنبال خواهیم کرد.

هیچ گونه داستان خاصی وجود ندارد، و این فضایی تلاش می‌کند تا انسان‌ها و سبک زندگی آنها را بشناسد. این فیلم از آنچه که به نظر می‌رسد عالی‌تر است و می‌توان آن را به عنوان یک ماجراجویی ترسناک به خواسته‌های مخرب فضاییان در نظر گرفت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اسکارلت جوهانسون که باید تماشا کنید


5. وال-ای ‒ Wall-E ‒ 2008

ما قبلاً درباره نقل قول‌های خردمندانه فیلم‌های پیکسار صحبت کرده‌ایم، این استودیو فیلمی زیبا و بدون دیالوگ نیز به بینندگان خود هدیه داده است. فیلم “وال- ایی” درباره رباتی است که سعی دارد اوضاع دور و بر خود را درک کند، و در این بیتنها یکی دو کلمه حرف می‌زند.

در برخی صحنه‌ها شخصیت‌های انسانی فیلم صحبت می‌کنند، اما تعداد این صحنه‌ها بسیار کم است. با این حال، این امر از ماجرای ناراحت کننده وال-ای برای پیدا کردن عشق چیزی کم نمی‌کند. اما اشتباه نکنید، کمدی زیادی در این فیلم جود دارد آن هم زمانی که شخصیت اصلی سعی دارد احساسات مختلف خود را بشناسد.


4. خرس ‒ The Bear ‒ 1988

بینندگان از تماشای فیلم‌هایی درباره انسانهای با ویژگی حیوانات خسته شده‌اند، خب حالا اگر داستان درباره یک حیوان باشد چطور؟ “خرس” درباره سفر یک خرس است، و هیچگونه دیالوگی ندارد چون خود خرس شخصیت اصلی فیلم می‌باشد.

با این حال، واقعاً جالب است که این فیلم سفر یک خرس درحیات وحش را دنبال می کند و مشقت‌های او را نشان می‌دهد، مشکلاتی که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنید. در انتها، بیننده آنقدر به این حیوان علاقمند شده، و با او ارتباط برقرار می‌کند که دل کندن از آن برایش سخت می‌شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم غبرستان حیوانات خانگی (Pet Sematary)


3. فانتازیا ‒ Fantasia ‒ 1940

“فانتازیا” که در تاریخ سینما بسیار برجسته تلقی می‌شود، هنوز هم به عنوان فیلمی بدون دیالوگ، اما گوش نواز بی نظیر است. این فیلم داستان خاصی ندارد و فقط همه چیز را تحسین می‌کند.

موسیقی متن فیلم واقعاً لذت بخش است، و رنگ‌های متفاوتی که در بین اجرای ارکستر در زمینه آن استفاده شده، باعث می‌شود هر بیننده تفسیر جداگانه‌ای داشته باشد. “فانتازیا” پرصدا ترین فیلم بی صدایی است که ساخته شده است.


2. در شهر سیلویا ‒ In The City Of Sylvia ‒ 2007

فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی عاشقانه معمولاً در طول جدایی و تجدید دیدار شخصیت‌ها، پر از صحبت‌های تند و تیز و دیالوگ‌های مختلف هستند، بنابراین فیلمی عاشقانهٔ بدون دیالوگ جالب خواهد بود. “در شهر سیلویا” چنین فیلمی است.

در این داستان شخصیت اصلی به دنبال زنی است که عاشقانه او را دوست دارد، این جستجو باعث می‌شود او به زندگی خود نگاهی درونی داشته باشد. اگر می‌خواهید معنی پشت عشق بی قید و شرط را بدانید، پس این فیلم عاشقانه که احساساتتان را از راهی به غیر از گوش دادن بر می‌انگیزد، بهترین انتخاب برای شماست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های عاشقانه سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


1. همه چیز از دست رفته است ‒ All Is Lost ‒ 2013

“رابرت ردفورد” با نقش آفرینی افسانه‌ای خود در فیلم “همه چیز از دست رفته است”، مدرکی بی چون و چرا بر توانایی خود عرضه کرد، آن هم در فیلمی که به غیر از خودش، هیچ شخصیت دیگری ندارد. تنها دیالوگ‌های موجود مربوط به زمانیست که شخصیت اصلی سعی می‌کند تقاضای کمک کند، اما پس از آن این فیلم به داستانی بی صدا برای بقا تبدیل می‌شود.

همانطور که شخصیت اصلی را می‌بینیم که از راه‌های مختلف در تلاش است تا با قایق خود فرار کند، میل و اراده انسان به زندگی را شاهد خواهیم بود. البته هر چه به پایان نزدیک می‌شویم شاهد ناامیدی این مرد و قبول سرنوشتش خواهیم بود، که این موضوع بینندگان را ناراحت می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم