معرفی انیمه “بر فراز تپه شقایق” (From Up on Poppy Hill)؛ روایتی آرام از داستانی پر آشوب

دنیای انیمه‌های ژاپنی دنیایی متفاوت و منحصر به فرد است. طراحی‌های زیبا و رنگ‌هایی که در این انیمه‌ها استفاده می‌شود بسیار زیباست و مخاطب را با یک اثر هنری روبرو می‌کند. شخصیت‌ها و داستان‌های بسیاری از انیمه‌های ژاپنی آنقدر قوی و پخته شده هستند که ناگزیر تاثیر زیادی بر مخاطب خود می‌گذارند. در این  مقاله به معرفی انیمه‌ی “بر فراز تپه شقایق” پرداخته‌ایم. با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “بر فراز تپه شقایق” (From Up on Poppy Hill)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: “گورو میازاکی” (Gorō Miyazaki)
  • صداپیشگان: “ماسامی ناگاساوا”، “جونیچی اوکادا”، “یوریکو ایشیدا”
  • سال تولید: 2011
  • زبان: ژاپنی
  • امتیار آی ام دی بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86/100

تریلر فیلم

 اگر از طرفداران انیمه‌های ژاپنی باشید، حتما نام برجسته‌ترین کارگردان این آثار یعنی “هایائو میازاکی” را شنیده و آثار بی‌نظیرش را تماشا کرده‌اید. انیمه “بر فراز تپه شقایق” را پسر این کارگردان دوست‌داشتنی ساخته است. سبک روایت داستان و شخصیت‌پردازی “گورو میازاکی” در این انیمه بسیار شبیه به آثار پدرش است اما پختگی و کمال آثار خود میازاکی را ندارد.

“بر فراز تپه شقایق” داستانی پر فراز و نشیب با شخصیت‌هایی است که لحظه‌ای بازیگوش و تندخو هستند و لحظه‌‌ای دیگر گوشه‌گیر و آرام. فضای کلی داستان آرامش خاصی دارد درحالی که در زیر و بم آن آشوبی برپا می‌شود و تغییراتی اساسی ایجاد می‌کند. هنر کارگردان در روایت داستان به شکلی است که سر و صدای بیش از حد ایجاد نمی‌کند و در عین حال داستانی پرتکاپو را به مخاطبش تحویل می‌دهد.

شخصیت اصلی داستان دختر نوجوانی به نام یومی است که در دهه 60 میلادی و در یک خانه بزرگ با خواهر و برادر و چند دختر دانشجوی دیگر زندگی می‌کند. یومی در دبیرستان بزرگی درس می‌خواند و دوستان زیادی هم ندارد. کارهای روزمره یومی با نظم خاصی انجام می‌شوند. او صبح‌ها زودتر از همه بیدار می‌شود و بعد از درست کردن صبحانه چند پرچم رنگی را بر میله‌ی جلوی خانه نصب می‌کند. این کار برای یومی جایگاه خاصی دارد و آن را به احترام پدرش که سالها پیش در جنگ کشته شده انجام می‌دهد.

یک روز در مدرسه پسری برای یومی و پرچم‌هایش شعری را در روزنامه مدرسه چاپ می‌کند و این کار باعث می‌شود او و پسر شاعر که نامش “شان” است به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. رفته رفته و با حضور یومی در انجمن دانش‌آموزان مدرسه، او توانایی جدیدی در خودش کشف می‌کند و پیشنهاد بازسازی ساختمان انجمن را مطرح می‌سازد.

در این میان، رابطه عاشقانه‌ای میان یومی و شان شکل می‌گیرد که در ابتدا به خوبی پیش می‌رود. اما ناگهان با یک اتفاق کوچک دچار تحولاتی می‌شود که مسیر شخصیت‌ها را عوض می‌کند. فضای کلی داستان همزمان به دو اتفاق اصلی می‌پردازد و سعی دارد همزمان با ایجاد حس ملی‌گرایی و ضد جنگ، روایت رمانتیکی هم میان شخصیت‌ها شکل دهد. همچنین چالشی برای مخاطبش به وجود می‌آورد که تماشای آن را تا انتها دیدنی می‌کند.

اما در “بر فراز تپه شقایق”، برخلاف آثار “هایائو میازاکی”، عناصر فانتزی و خیال‌انگیز جایی ندارند و داستان به دور از هر گونه دنیای خیالی یا موجودات ماوراطبیعی روایت می‌شود که این خود یکی از نکات مهم این انیمه است. برای مدتی فاصله گرفتن از دنیای بیرون و غرق شدن در فضایی متفاوت، “بر فراز تپه شقایق” انتخاب خوبی برای تماشا خواهد بود.

تصاویری از انیمه “بر فراز تپه شقایق”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. فاطمه

    آذر 13, 1399

    اشتباهه.
    هایائو میازاکی در انیمه هاش، تخیل و موجودات ماوراءالطبیعی زیاد دیده میشه.
    نمونش همین قلعه ی هاول. خییلی انیمه ی قشنگیه.
    ولی این انیمه رو از بقیه انیمه هاش بیشتر دوست دارم. به هر حال نوشته های مفیدی بودن ولی من یه سوال دارم. در آخر این انیمه، یومی و شان برادر و خواهر هستن یا نه؟ من تاحالا ۳ بار دیدم و فکر میکنم خواهر و برادر باشن ولی خب اینطوری خیلی نالالت چُننده میشه آخه 😢

    پاسخ

    • 👩 در پاسخ به فاطمه

      دی 13, 1399

      سلام نه اونا خواهر برادر نیستن چون بابای یومی فامیلی شان رو تو شناس نامه به اسم خودش گرفته بعضی ها اشتباه میکنن پدر واقعی شان تاچیبانا مرد سوم عکس هست و یومی و شان رابطه خونی ندارن .

      پاسخ

      • ا در پاسخ به 👩

        شهریور 2, 1400

        ایول آرع

        پاسخ

  2. علی

    مرداد 23, 1399

    بسیار جذاب و زیبا بود

    پاسخ