10 حقیقت جالب و خواندنی درباره فیلم “جوکر” (Joker) سال 2019

فیلم “جوکر” ساخته “تاد فیلیپس” نه تنها جوایز مختلف را به دست آورده بلکه الهام بخش خشونت‌های حقیقی بوده است و یکی از بحث برانگیزترین فیلم‌های سال می‌باشد. این فیلم اقتباسی از اثر کلاسیک “راننده تاکسی” (Taxi Driver) ساخته “مارتین اسکورسیزی” و “سلطان کمدی” (The King of Comedy)، در باب روایت داستان جوکر از کتاب‌های کامیک فاصله گرفته است.

واکین فینیکس” در این فیلم نقش جوکر روانی را ایفا می‌کند، یک کمدین دهه هشتادی دیوانه که به خاطر تضاد طبقاتی شهر گوتام دیوانه شده است. در اینجا 10 حقیقت درباره “جوکر” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. “تاد فیلیپس” برای ساخت فیلم باید برادران وارنر را متقاعد می‌کرد

“تاد فیلیپس” نسخه خود از فیلم را به برادران وارنر ارائه داد. آن‌ها آن را دوست داشتند و او فیلمنامه را نوشت و پس از اتمام آن، مسئولین این کمپانی عوض شده و او باید مجدداً فیلمنامه را می‌نوشت و مجدداً آن افراد جدید را متقاعد می‌کرد.

“یک سال طول کشید تا فیلمنامه را نوشتم و بعد باید این نسخه را در اختیار تیم جدید و متفاوتی قرار می‌دادم. چنین ایمیلی به دستم رسید: ما پیژامه‌های جوکر را در تارگت به فروش می‌رسانیم. موانع بسیاری پیش رو بود.”

همچنین بخوانید: رده‌بندی بهترین فیلم‌های واکین فینیکس که باید تماشا کنید


9. “واکین فینیکس” گفت که خنده جوکر سخت‌ترین چیزی بود که باید درست انجام می‌داد

اجرای نقش آرتور فلک آسان نبود و اینکه فینیکس باید شخصیتی را اجرا می‌کرد که با استانداردهای هالیوودی فرق داشت و تماشاگر به سختی با آن ارتباط برقرار می‌کرد، کار را سخت‌تر می‌کرد، اما فینیکس می‌گوید سخت‌ترین کار اجرای خنده این شخصیت بود.

این بازیگر ویدیوی افرادی را که از اختلال خنده رنج می‌بردند تماشا کرد تا این کار را درست انجام دهد. در پایان، توانست این کار را انجام دهد و غم و درد او را نشان دهد.


8. برادران وانر می‌خواستند “لئوناردو دیکاپریو” نقش آرتور را ایفا کنند

در اصل برادران وانر می‌خواستند این فیلم کم بودجه مطالعه شخصیتی به کارگردانی “مارتین اسکورسیزی” ساخته شود. آن‌ها دوست داشتند “لئوناردو دیکاپریو” نقش آرتور فلک و “رابرت دنیرو” نقش “مری فرانکلین” را ایفا کند. اسکورسیزی به خاطر فیلم “مرد ایرلندی” (The Irishman) از این پروژه کناره گرفت. او می‌خواست تهیه کننده فیلم هم باشد، اما این نقش را نیز رها کرد.

دیکاپریو به دلیل حضور در فیلم “روزی روزگاری در هالیوود” “کوئنتین تارانتینو” که قرارداد آن را امضا کرده بود، نتوانست در این فیلم حضور یابد. دنیرو در پایان هم به دلیل مشغله‌اش نتوانست در این فیلم حضور یابد.

همچنین بخوانید: معرفی 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم مرد ایرلندی (The Irishman) که باید تماشا کنید


7. “الک بالدوین” قرار بود نقش “توماس وین” را ایفا کند

گرچه “جوکر” داستان آرتور فلک است، توماس وین در نقش راوی ثروتمندی که نمایانگر 1% از افراد ثروتمند شهر گوتام است، آن هم در مقابل آرتور فقیر، نقش مهمی داشته و “الک بالدوین” قرار بود نقش او را ایفا کند.

با این حال، تنها دو روز پس از اعلام اجرای او، به دلیل مشغله زیادش از این پروژه کناره گرفت. احتمالاً بالدوین در این فیلم نقش مهمی خواهد داشت، اما جایگزینی “برت کالن” انتخاب تحسین برانگیزی بود.


6. در این فیلم هیچ جلوه‌های ویژه‌ای وجود ندارد

“تاد فیلیپس” برای کاهش بودجه فیلم از جلوه‌های رایانه‌ای استفاده نکرد. اغلب جلوه‌های فیلم توسط روش‌های پیچیده یا ترفندهای دوربین خلق شده‌اند. یکی از شات‌های کامپیوتری که به ندرت در آن دیده می‌شود، صحنه‌ای است که آرتور به تیمارستان آرکام می‌رود تا به پرونده پزشکی مادرش نگاهی بیندازد.

خلق نمای بیرونی آن دشوار بود زیرا تیمارستان آرکام وجود ندارد. این شات با دقت خلق شد و از جلوه‌های رایانه‌ای ساده استفاده شد. در مقابل 2،500 شات از 2،700 شات فیلم “انتقام جویان: پایان بازی” (Avengers: Endgame) حاوی جلوه‌های کامپیوتری است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جوکر (Joker) را دوست دارید این 7 فیلم را تماشا کنید


5. دو نقش مارول به “واکین فینیکس” پیشنهاد شد

“جوکر” اولین حضور “واکین فینیکس” در یک فیلم کتاب کامیک است. قبلاً دو نقش دنیای مارول هم به او پیشنهاد شده بود: نقش بروس بنر به جای “ادوارد نورتون” در فیلم “انتقام جویان” سال 2012 و نقش استیون استرنج در فیلم “دکتر استرنج” (Doctor Strange) سال 2016، اما او این پیشنهادات را نپذیرفت، زیرا نمی‌خواست در آن سال‌ها در چندین فیلم حضور یابد.

آنچه از “جوکر” که برای او جذاب بود، این نکته بود که این شخصیت دنیای سینمایی بزرگی نداشت و سیکوئل های دیگر آن ساخته نمی‌شد.


4. “تاد فیلیپس” در زمان کاهش وزن “واکین فینیکس” او را با پرتزل وسوسه می‌کرد

“واکین فینیکس” در زمان حضور در این فیلم 23 کیلو وزن کم کرد تا ظاهرش برای نقش آرتور فلک مناسب باشد. برخی از گزارش‌ها می‌گوید این بازیگر روزانه یک سیب می‌خورد، اما خودش می‌گوید کاهو و لوبیا سبز هم می‌خورد. با این حال بازهم میزان کالری روزانه‌اش کاهش یافت.

او درحالی که وزنش را کم می‌کرد، با کارگردان فیلم “تاد فیلیپس” هم ملاقات می‌کرد. او کیسه‌های پر از پرتزل را به واکین می‌داد و این کار او را دیوانه می‌کرد زیرا واکین عاشق این شیرینی است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین اجراهای بازیگران در این دهه (2010-2019) که نباید از دست بدهید


3. برادران وارنر رده بزرگسال این فیلم را رد کرد

هنگامی که “تاد فیلیپس” مشغول ساخت “جوکر” بود، مسئولین برادران وانر درباره خشونت موجود در این فیلم کنجکاو شدند. درحالی که فیلیپس قبول کرده بود فیلم را در رده بزرگسال بسازد، زمانی که نسخه خود را فرستاد استودیو آن را رد کرده و در زمان تولید درخواست اصلاح آن را داد.

فیلیپس از استودیو خواست به او اجازه دهند فیلم را در رده بزرگسال نگه دارد. اگر این فیلم به رده بالای 13 سال هم می‌رسید و همان داستان را نگه می‌داشت، بازهم دیدنی بود.


2. “هیلدور گودنادوتیر” آهنگساز پیش از ضبط فیلم موسیقی آن را نوشت

کمتر پیش می‌آید پیش از ضبط یک فیلم موسیقی آن نوشته شود. معمولاً، موسیقی پس از تدوین فیلم نوشته می‌شود، تا آهنگساز بتواند براساس تصاویر موسیقی بسازد، اما “سرجو لئونه” به شکل متفاوتی از آن استفاده کرد.

او از آهنگسازان خواست پیش از ضبط موسیقی را بنویسند و سپس موسیقی بر حال و هوای بازیگران تأثیر بگذارد. “تاد فیلیپس” در هنگام ساخت فیلم این تکنیک را استفاده کرد و “هیلدور گودنادوتیر” پیش از ضبط فیلم موسیقی را نوشت.

همچنین بخوانید: بهترین موسیقی های متن فیلم، 55 ساندترک ماندگار تاریخ سینما


1. “واکین فینیکس” آنقدر وزن کم کرد که تهیه کنندگان نمی‌توانستند به ضبط مجدد بپردازند

کاهش وزن “واکین فینیکس” آنقدر شدید بود که امکان ضبط مجدد وجود نداشت. معمولاً، وقتی یک فیلم به مرحله تدوین می‌رسد، تهیه کنندگان متوجه می‌شوند کدام صحنه‌ها به ضبط مجدد نیاز دارد و باید مجدداً برداشت شود، اما به دلیل سلامت فینیکس نمی‌توانستند چنین کاری کنند.

بنابراین، “تاد فیلیپس” در زمان تولید هم فیلمنامه را مجدداً نوشت. براساس “زازی بیتز” با بازیگران روی فیلمنامه کار کرد و بازیگران حین انجام گریم دیالوگ‌ها را حفظ کردند و همان روز صحنه‌ها را ضبط مجدد می‌کردند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم