10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “بلید رانر” (Blade Runner) که باید تماشا کنید

بلید رانر استاندارد فیلم‌های سبک علمی تخیلی مدرن را تعیین کرد. این فیلم‌ها زمینه‌ آینده نگرانه‌ي تاریک و داستانی پیچیده دارند.

“بلید رانر” (Blade Runner) اثر “ریدلی اسکات” برگرفته از کتاب “آیا اندرویدها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟” نوشته “فیلیپ کی. دیک” می‌باشد که در هنگام انتشارش در سال 1982 استقبال زیادی از آن نشد.

اما، مدت‌ها بعد به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده مورد تحسین قرار گرفت. اسکات برای به تصویر کشیدن زمینه آینده گرایانه “بلید رانر” و سنجش اخلاقی تکنولوژی آن، از جلوه‌های بصری فیلم‌های مدرن- مانند کاوش‌های درونی شخصیت اصلی و درخشش نور آفتاب از میان پرده‌های نیمه بسته در یک تاق تاریک – استفاده کرد. خب، در اینجا لیستی از برترین فیلم‌های علمی تخیلی مشابه “بلید رانر” برایتان آماده کرده‌ایم، که امیدواریم از آن لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. یک پوینده تاریک ‒ A Scanner Darkly

“یک پوینده تاریک” که درست مانند بلید رانر از داستان “فیلیپ کی. دیک” اقتباس شده است، ادیسه‌ای ترسناک و انیمیشنی است که “ریچارد لینکلتر” سازنده “مات و مبهوت” (Dazed and Confused) نویسنده و کارگردان آن می‌باشد. داستان در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد جایی که پلیس‌های مستبدی که همه جا را با تجهیزات نظارتی فوق پیشرفته خود پر کرده‌اند، مردم را زیر نظر دارند.

دیگر خلوت تنهایی مربوط به گذشته است. (در واقع به نوعی وضعیت حال حاضر ما نیز همین گونه است.) بر خلاف بودجه کم “یک پوینده تاریک” این فیلم در گیشه سینما فروش خوبی نداشت که واقعاً شرم آور است، چون این فیلم بسیار خلاقانه است و مفهومی پر بار و زاویه دیدی فوق العاده دارد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر تریلر سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


9. کد منبع ‒ Source Code

این فیلم تنها درباره چند دقیقه است. شخصیت اصلی با نقش آفرینی “جیک جیلنهال” یک لحظه را چندین بار زندگی می‌کند، لحظه‌ای که یک بمب در قطاری منفجر می‌شود. به او مأموریت داده شده تا فرد پشت این قضیه را پیدا کند تا در تحقیقات مربوط به این حمله کمک کرده باشد.

فناوری جهانی موجود در این فیلم غیر معقول است، اما این نکته قابل توجه نیست. هدف داستان اثرات روانی حاصل از تجربه چند باره یک حمله تروریستی بر شخصیت جیلنهال می‌باشد. این فیلم توسط “دانکن جونز” سازنده اثر “ماه” (Moon) است و به همان اندازه تفکربرانگیز می‌باشد.


8. شهر تاریک ‒ Dark City

“جان مورداک” شخصیت اصلی “شهر تاریک” با قدیمی‌ترین مشکلی که می‌تواند در فیلم‌های کتاب‌های مدرن اتفاق بیفتد، روبرو می‌شود: او فراموشی دارد، و متهم به قتلی شده که آن را به یاد نمی‌آورد. شهر تاریک به اندازه فیلم‌های”متروپلیس”(Metropolis)، “جنگ ستارگان” (Star Wars) و البته “بلید رانر” خلاقانه و تازه است.

شهر تاریک از لحاظ تصویری و مفهومی شبیه به سه گانه “ماتریکس” (The Matrix) می‌باشد که نمی‌توان گفت چیز بدی است – در واقع اگر از فیلم ماتریکس خوشتان بیاید، امتیاز مثبتی برای آن محسوب می‌شود- اما چون این فیلم دقیقاً پس از انتشار ماتریکس پخش شد، این موضوع به مذاق منتقدان خوش نیامد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه ماتریکس (The Matrix)


7. عنصر پنجم ‒ The Fifth Element

“لوک بسون” این فیلم را برای بهترین بودن نساخت، اما این کار باعث نشد منتقدان از اظهار نظرات خود دست بردارند. بسون داستانی از یک راننده تاکسی را روایت می‌کند که ناخواسته مسیر جستجوی سلاحی قدرتمند می‌شود، تنها برای اینکه شخصیت خود را خالصانه به تصویر بکشد و داستانی عالی بسازد.

در نتیجه مضامین از مواد بنیادی به وجود می‌آید. می‌توان آن را تفسیری از فساد نادرست سیاسی دانست، یا آیینه‌ای که نشان می‌دهد بشر مسئول سقوط خود است و یا انتقادیست به وسواس ما برای تکنولوژی.


6. آکیرا ‒ Akira

قرار است “تایکا وایتیتی” پس از به انجام رساندن کارهای برنامه ریزی شده خود، لایو اکشنی زیبا از این انیمه دوست داشتنی منتشر کند. وقایع “آکیرا” در توکیوی مدرن که نشانی از ژاپن آینده می‌باشد اتفاق می‌افتد، داستان درباره یک دوچرخه سوار است که توسط یک پروژه نظامی به دیوانه‌ای وحشی تبدیل می‌شود و دو نوجوان دیگر که از دوستان او هستند، تلاش می‌کنند او را متوقف کنند.

“آکیرا” به همراه طیف رنگ‌های نئونی گوناگونی که در آن استفاده شده و سایه‌ای ازدولتمردان وحشی، به همان اندازه که ژانر علمی تخیلی- مهیج دارد، ژانر نوآر مدرن نیز در آن جاریست، که آن را در دسته فیلم‌های مشابه بلید رانر قرار می‌دهد، و به خودی خود یک شاهکار است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های علمی-تخیلی این دهه (2019 تا 2010)


5. برزیل ‒ Brazil

“مونتی پیتون” به همراهی “تری گیلیام” فیلم کلاسیک آینده گرایانه “برادر بزرگتر” (Big Brother) را ساختند. “برزیل” با حالتی “هامفری بوگارت” گونه از نیروی پلیسی ظالم به کتاب “سومین مرد” (The Third Man) اثر “جورج اورول” شبیه می‌باشد.

برزیل نیز مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های گیلیام سورئال گونه است. به همین دلیل در ابتدای انتشار خود در گیشه سینما عملکردی انفجاری داشت. طرفداران ژانر علمی تخیلی، تخیلی ویرانه‌ای، طنز سیاسی یا همه آنها از تماشای آن نا امید نخواهند شد. “باب هاسکینز” و “رابرت دنیرو” در این فیلم به نقش آفرینی می‌پردازند اما ستاره واقعی این فیلم سبک بصری گیلیام می‌باشد.


4. نابودگر ‒ The Terminator

کلوب شبانه‌ای که در “نابودگر” دیدیم- همانی که T800 رد “سارا کانر” را در آن پیدا کرد و “کایلی ریز” به او کمک کرد- “تک نوآر” نام دارد. ممکن است دلیل نامگذاری آن به این نام، این باشد که “جیمز کامرون” می‌خواسته از ژانر هیجانی و جدیدی که در حال خلق آن بود، پرده بردارد. “نابودگر” با دیگر فیلم‌های دارای بودجه بالای سبک اکشن شباهتی ندارد.

در عوض، فیلمی است که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند و بسیار هیجان انگیز است. در آینده‌ای نزدیک یک شبکه کامپیوتر کنترل دنیا را در دست گرفته و یک سایبورگ را را به گذشته می‌فرستد تا مادر “جان کانر” رهبر گروه مقاومت را به قتل برساند، تا از به دنیا آمدن او جلوگیری کند. گروه مقاومت کایلی ریز را به گذشته می‌فرستد تا از او محافظت کند.

همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم نابودگر (Terminator)


3. روزهای عجیب ‒ Strange Days

“کاترین بیگلو” این فیلم علمی تخیلی را بر اساس داستانی اثر شوهر سابقش “جیمز کامرون” ساخته است. کامرون این داستان را در اواسط دهه 80 نوشت، اما وقتی بیگلو خواست در دهه 90 از آن استفاده کند، کمی از نمایشنامه را اصلاح کرد تا وقایع آن زمان از جمله محاکمه “لورنا بابیت” و شورش‌های “رادنی کینگ” را انعکاس دهد.

در این فیلم به مشکلات اجتماعی پر اهمیت مانند تجاوز جنسی و تعصب نژادی پرداخته می‌شود که جلوه‌های بصری خیره کننده و نشانه‌های علمی تخیلی آینده نزدیک و بخش تیره انسانیت موجود در فیلم به طرزی ماهرانه با هم ترکسیب می‌شوند. “رالف فاینز“، “آنجلا بست” و “جولیت لوئیس” ستارگان این فیلم هستند.


2. شبح درون پوسته ‒ Ghost in the Shell

یکی از بهترین ترکیبات روایت داستانی وابسته به جامعه شناسی از ژانر نوآر مدرن و جلوه‌های بصری خیره کننده از ژانر علمی تخیلی، را در انیمه “شبح درون پوسته” شاهد خواهیم بود. (البته نسخه اصلی آن، نه بازسازی که “اسکارلت جوهانسون” در آن نقش آفرینی کرده بود.)

داستان یک افسر امنیت ملی که در حال تعقیب هکری بزرگ به نام “کنترل گر” است، مضمون جستجو برای هویت فرد در دنیایی تکنولوژی محور را نشان می‌دهد. شبح درون پوسته یکی از بهترین مثال‌ها از سینمای سایبرپانک است و بر سبک جلوه‌های بصری “واکووسکی” برای سه گانه “ماتریکس” و کارهای علمی تخیلی دیگر دیگر “جیمز کامرون” تأثیر زیادی داشته است.

همچنین بخوانید: لیست زیباترین فیلم های علمی-تخیلی قرن 21 از لحاظ بصری


1. گزارش اقلیت ‒ Minority Report

“گزارش اقلیت” همانند بلید رانر فیلمی اقتباسی از داستان “فیلیپ کی. دیک” می‌باشد. این فیلم توسط “استیون اسپیلبرگ” کارگردانی شده و داستان در جامعه‌ای اتفاق می‌افتد که در آن پلیس قادر است قبل از وقوع جرم آن را پیش بینی کند.

گفته می‌شود که نمی‌توان فرد را به جرمی محکوم کرد که هرگز مرتکب نشده، مهم نیست چقدر از آن مطمئن باشید. “تام کروز” در گذشته یک پلیس بوده که حالا محکوم به قتل فردی در آینده شده است، که حتی او را نمی‌شناسد. او دست به فرار می زند و تلاش می‌کند تا خود را تبرئه کرده و بفهمد که چرا در آینده‌ای نزدیک این مرد را به قتل خواهد رسانید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم