معرفی 10 فیلم زامبی محور شبیه فیلم “28 روز بعد” (28 Days Later) که باید تماشا کنید

اگرچه “28 روز بعد” (28 Days Later) واقعاً درباره زامبی‌ها نیست، اما به نوعی حیات دوباره این ژانر فرعی محسوب می‌شود. لیست زیر شامل فیلم‌های زامبی محور مهیج است.

وقتی بینندگان به دیدن زامبی‌های آرام که در سراسر صفحه نمایش رژه می‌روند عادت کردند، “دنی بویل” تکانی به این ژانر داد. او در “28 روز بعد” زامبی‌هایی را به تصویر می‌کشد که آنقدر گرسنه گوشت انسان هستند که به سمت هدف‌های خود حمله ور می‌شوند.

بویل اصرار دارد که “28 روز بعد” فیلم زامبی محوری نیست، اما بیخیال، این فیلم قطعاً درباره زامبی‌هاست، که در آن شاهد گروهی از بازماندگان دلیر است که در برابر لشکر مردگان متحرک قرار می‌گیرند. و یکی از هیجان انگیزترین و طبیعی‌ترین فیلم‌هایی است که این ژانر پیشکش می‌کند. لیست زیر شامل فیلم‌های هیجان انگیز زامبی محور مشابه “28 روز بعد” است، که امیدواریم از آن لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. من افسانه هستم ‒ I Am Legend ‒ 2007

می‌توان گفت موجودات “من افسانه نیستم” از نظر تکنیکی خون آشام هستند، چرا که نمی‌توانند در هنگام درخشش آفتاب بیرون بیایند، اما مانند زامبی‌ها دسته‌ای حرکت می‌کنند و مثل آنها شکار می‌کنند، در نتیجه هنوز رگه‌هایی از زامبی بودن در وجودشان نهفته است.

ویل اسمیت” در فیلم اقتباسی پر خرج “ریچارد متیسون” پس از آخر الزمان زامبی‌ها به عنوان آخرین بازمانده نیویورک “رابرت نویل” نقش آفرینی می‌کند. او یک ویروس شناس است که در تلاش است پادزهری برای این ویروس که بشریت را از پا در آورده پیدا کند. افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند “جستجو کنندگان تاریکی” نام دارند. در بیشتر طول فیلم اسمیت تنها بازیگر موجود است که اجرای فوق العاده زیبایی از خود به نمایش می‌گذارد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه من افسانه ام (I Am Legend)


9. ارباب ‒ Overlord ‒ 2018

ابتدا شایعه شده بود که “ارباب” یکی از قسمت‌های مجموعه “کلاورفیلد” (Cloverfield) می‌باشد، اما این فیلم به خودی خود غول است. داستان در جنگ جهانی دوم اتفاق میفتد که در آن روز قبل از حمله متحدین به فرانسه، چند تن از سربازان پشت مرز، به رازهایی درباره آزمایشات نازیان پی می‌برند، که نتیجه آن ایجاد موجوداتی غول آسا می‌شود.

“ارباب” در سال گذشته در گیشه سینما فروش زیادی نداشت، اما یکی از خلاقانه‌ترین فیلم‌های ترسناک چند وقت اخیر بوده است. کارگردان “جولیوس آوری” با استفاده از جلوه‌های بصری تغییرات بسیار خوبی روی فیلم اعمال کرد، و بازیگران “وایت راسل” و “جوآن آدپو” در این فیلم بشریت را به زیبایی به تصویر کشیدند.


8. سیاره وحشت ‒ Planet Terror ‒ 2007

فیلم “سیاره وحشت” اثر “رابرت رودریگز” که بودجه کمی برای ساخت داشت، به همراه کاری از “کوئینتن تارانتینو” پشت هم (به صورت دوبل فیچر) در سینما پخش شدند. رودریگز این نمایش دوگانه را با افسانه خود درباره بازماندگانی که در یک آخرالزمان زامبی با سربازان به جنگ می‌پردازند، شروع کرد و تارانتینو پس از او با فیلم مهیج “ضد مرگ” (Death Proof) روی پرده سینما حاضر شد.

“رز مک گوئن” در نقش “چری دارلینگ” نقش آفرینی می‌کند که در میانه فیلم یکی از پاهای خود را با سلاحی اتوماتیک جایگزین می‌کند. رودریگز با روش‌های موجود در فیلم‌های کم بودجه قدیمی بازی می‌کرد، مانند اینکه در پایان پرده دوم بخشهای کسل کننده فیلم را حذف کند.

همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه سرزمین زامبی‌ها (Zombieland)


7. جنگ جهانی زد ‒ World War Z ‒ 2013

این فیلم پرفروش با بازی “برد پیت“، ماجراجویی جیمز باند گونه‌ای در فیلم‌های زامبی محور داشته که بینندگان را با خود به کره شمالی، اورشلیم، و والس می‌برد. پیت نقش “گری لین” را بر عهده دارد، یک کارمند در ایالات متحده که استخدام می‌شود تا در حل مشکل جهانی آخرالزمان زامبی‌ها به دولت کمک کند تا چاره‌ای پیدا کنند.

این فیلم برگرفته از رمان “کتاب‌های مکس” می‌باشد، که درباره گزارشات تخیلی ایالات متحده درباره هجوم زامبی‌ها می‌باشد، بنابر این این فیلم به طور کامل به کتاب تکیه نکرده و قرار نیست برای آن یک سه گانه پرفروش ساخته شود. اما داستان فیلم با پیوستگی از یک صحنه به صحنه دیگر جریان دارد و نقش آفرینی فوق العاده پیت به عنوان شخصیت اصلی، بینندگان را محو تماشای وقایع فیلم نگه می‌دارد.


6. روز مردگان ‒ Day of the Dead ‒ 1985

سومین قسمت از سری “مردگان” اثر “جورج ای. رومرو” به اندازه دو قسمت دیگر آن استادانه کارگردانی نشده بود، اما با این وجود باز هم یک سر و گردن بهتر از بسیاری از فیلم‌های اقتباس شده از این مجموعه می‌باشد. در حالی که دو قسمت دیگر درباره مواجهه افراد معمولی با زامبی بوده است، این قسمت پژوهشگرانی را نشان می‌دهد که در حال تحقیق بر بیولوژی زامبی‌ها هستند و امید دارند با کند و کاو در ماهیت درونی آنها، پادزهری برای درمان پیدا کنند.

البته موضوع تحقیق تمام این پژوهشگران سعی دارند از دستشان فرار کرده یا آنها را بخورند، و تمام طول فیلم همین اتفاق رخ می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


5. آر ئی سی ‒ REC ‒ 2007

این اثر اسپانیایی زبان حالتی ضبط شده دارد، و درباره یک گزارشگر جوان و مشتاق است که اتفاقات هر روزه آتش نشانان را با گروه فیلمبرداری خود ضبط می‌کند. وقتی آتش نشانان پیامی دریافت می‌کنند که به یک آپارتمان بروند، این دختر نیز به همراه گروه فیلمبرداری خود آنان را همراهی می‌کند.

وقتی به آنجا می‌رسند، متوجه می‌شوند زنی که قرار بود او را نجات دهند، به زامبی تبدیل شده و کل ساختمان قرنطینه است. البته این موضوع که هجوم زامبی‌ها خیلی زود در این ساختمان محدود شده‌اند مایه تسلی خاطر است، اما شخصیت‌هایمان خیلی زود متوجه می‌شوند که دیگر نمی‌توانند از این ساختمان بیرون بروند.


4. 28 هفته بعد ‒ Weeks Later ‒ 2007

“28 هفته بعد” دنباله‌ای از “28 روز بعد” می‌باشد که هیچکدام از بازیگران فیلم اول در آن حضور ندارند. “28 هفته بعد” درباره جامعه‌ای است که به مدت زیادی با زامبی‌ها کشمکش داشته‌اند، و حالا دیگر به مزایای کم و معایب وجود آنها عادت کرده‌اند.

سکانس اولیه فیلم “دان” (رابرت کارلیل)، همسرش و چهار بازمانده دیگر را نشان می‌دهد که سنگرشان در برابر زامبی‌ها فرو ریخته و آنها در حال تجاوز به قلمروشان هستند. دان موفق می‌شود فرار کند، اما به تنهایی. از اینجا به بعد داستان فیلم ماجراجویی او را نشان می‌دهد. “دنی بویل” این فیلم را به همکاری “خوان کارلوس فرسنادیلو” ساخت، که در حال حاضر به کارگردانی لایو اکشن “شمشیر در سنگ” (The Sword in the Stone) محصول دیزنی مشغول است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های زامبی سال 2019-2020 کدام اند؟


3. شب مردگان زنده ‒ Night of the Living Dead ‒ 1968

این فیلم سیاه و سفید که در سال 1968 منتشر شد، بینندگان را با فیلم‌های زامبی محور مدرن آشنا ساخت. سالهاست که ایده “زامبی‌ها” مورد استفاده قرار می‌گیرد، از وقتی که بردگان هایتی افسانه‌ای ساختند تا رهایی از نوعی عناصر فراطبیعی را به تصویر بکشند.

مفهوم استفاده از مردگانی که برمیخزند و با استفاده از گوشت انسانها برای خود ضیافتی بر پا می‌کنند، در “شب مردگان زنده” توسط “جورج ای. رومرو” بنا گذاشته شد، که موجب پایه گذاری فیلم ای زامبی محور شد- گروهی از بازماندگان در یک مزرعه دور هم جمع می‌شوند تا این هجوم به پایان برسد- که تا به امروز ادامه داشته است.


2. قطار بوسان ‒ Train to Busan ‒ 2016

زامبی‌های موجود در “قطار پوسان” بسیار سریع‌اند و گروهی به طعمه خود حمله می‌کنند. مردی معتاد به الکل که مطلقه است، با بی میلی قبول می‌کند دخترش را در سفری به پوسان ببرد تا مادرش را ملاقات کند. وقتی آنها در قطار به سر می‌برند آخرالزمان زامبی‌ها در اطراف کره جنوبی اتفاق میفتد و حالا آنها باید برای بقای خود زنده بمانند.

هر کارکتر، شخصیتی واقعی دارد – از کارکترهایی که آنها را دوست دارید و می‌خواهید زنده بمانند، تا شخصیت‌هایی که از آنها متنفرید و می‌خواهید تکه تکه شدنشان را ببینید- تا وجه احساسی آن بیشتر و تماشایی‌تر شود.

همچنین بخوانید: معرفی 16 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم قطار بوسان (Train to Busan)


1. طلوع مردگان ‒ Dawn of the Dead ‒ 1978

این فیلم شاید یکی از بهترین فیلم‌های زامبی محور ساخته شده باشد، و متحملا خواهد بود. “طلوع مردگان” اثر “جورج ای. رومرو” دیدگاهی متفاوت از مواجهه بشریت با زامبی‌ها در محیط‌های شهری را نشان می‌دهد، که در قسمت پیشین خود “شب مردگان زنده” هجوم زامبی‌ها را در شهر نشان داده بود.

در ابتدا شخصیت‌ها در یک فروشگاه در حال خرید هستند. “طلوع مردگان” بر مصرف گرایی انتقاد می‌کند؛ همین حالا ما زامبی‌هایی هستیم که به فروشگاه‌ها هجوم برده و محصولات مارک دار را خریداری می‌کنیم. تمام فیلم‌های زامبی محور دیگر، در به تصویر کشیدن این مفهوم شکست خورده‌اند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم