50 فیلم برتر اکشن در قرن 21 (بخش اول)

این مطلب قسمت اول از معرفی 50 فیلم برتر اکشن قرن میباشد. برای دیدن سایر قسمتها به مطالب زیر مراجعه کنید:

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش دوم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش سوم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش چهارم)
۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش آخر)


در هزاره جدید فیلم‌هایی چون “جان‌سخت” با مردان عضله‌ای جای خود را به فیلم‌های متفاوتی واگذار کردند. در عرض چند سال نمای جدیدی از سینمای اکشن معرفی شد و باوجود فیلم‌هایی مانند “جیسون بورن” (Jason Bourne) قهرمان جدیدی معرفی شد.

با پیشروی این فیلم‌ها، حال و هوای فیلم‌های اکشن تغییر پیدا کرد و بازیگرانی مانند بروس ویلیس جای خود را به چارلز ترون، امیلی بلانت و ژانگ زی، دادند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که نگاهی به فیلم‌های اکشن بیندازیم و 50 فیلم برتر قرن 21 از سال 2000 را مرور کنیم. اگرچه مسیر ساخت فیلم‌های اکشن مسیر مستقیم و همواری نبوده است – تنها تعداد کمی از این فیلم‌ها توسط کارگردان‌های زن تولید شده‌اند – اما امیدواریم که در سال‌های آینده افرادی چون پتی جنکینز و اوا دوورنی این مسیر را تغییر دهند. در این لیست با ما همراه باشید و فیلم‌های موردعلاقه خود را به ما معرفی کنید.


50. مردی در آتش (Man on Fire، 2004)

یکی از بهترین فیلم‌های هالیوود در ژانر انتقام که خشونت و طنز را باهم ادغام کرده است. فیلم برگرفته از رمانی با همین نام بوده است که توسط ای جی کوئینل (A.J. Quinnell) و در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی نوشته شده است. جان کریسی (دنزل واشنگتن)، مأمور سابق سیا، مأمور می‌شود که از یک دختربچه (داکوتا فانینگ) مراقبت کند. پس از دزدیده شدن این دختربچه فیلم به یک داستان خونین تبدیل می‌شود. تونی اسکات (Tony Scott) در این فیلم تصویر جهنمی مکزیک را به نمایش می‌گذارد و این تصویر را از طریق واشنگتن به ما نشان می‌دهد. کریستوفر واکن (Christopher Walken) دراین‌باره گفته است “هنر کریسی مرگ است و از این طریق شاهکار خویش را به نمایش می‌گذارد.” این جمله درباره اسکات هم صدق می‌کند.


49. سیکاریو (Sicario، 2015)

باوجوداینکه گفتیم ایده فیلم‌های جدید اکشن با گذشته متفاوت است، اما مانع از این نمی‌شود که بخواهیم ژانر گذشته اکشن را نادیده بگیریم. این فیلم از دنیس ویلنو (Denis Villeneuve) از همین دست است. اما این فیلم باوجود صحنه‌های پازل مانند و همراه ساختن بیننده با خود، از فیلم‌های قدیمی اکشن بحث‌برانگیزتر است. البته بخش مهمی از آن به دلیل هنر فیلم‌برداری راجر دیکنز است که با صحنه‌های نزدیک حرکات یک پرده یا ذرات خاک در پرتو نور آفتاب را در معرض توجه بیننده قرار می‌دهد. درنتیجه در برخی از ابعاد، و با توجه به نشان دادن یک چشم‌انداز جدید، می‌توان سیکاریو را به‌کلی از رده فیلم‌های اکشن مجزا دانست.


48. جنگوی زنجیر بریده (Django Unchained،  2012)

کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) باوجوداینکه میان کارگردان‌های هم‌نسل خود بسیار موردستایش قرارگرفته اما از جنبه کارگردانی فیلم‌های اکشن چنان‌که بایدوشاید موردتقدیر قرار نگرفته است و این فیلم یک فیلم اکشن معرکه است. جنگو و رفیق آلمانی‌اش (Christoph Waltz) در تلاش هستند تا همسر جنگو (Kerry Washington) را از شر برده‌داری که لئوناردو دی کاپریو نقش آن را ایفا می‌کند نجات دهند. اگرچه ممکن است این فیلم در برخی لحظه خسته‌کننده و طولانی باشد، اما صحنه‌های اکشن آن باعث شده‌اند که به یک فیلم لذت‌بخش تبدیل شود و از فیلم “بیل را بکش” چیزی کم نداشته باشد.


47. مرد عنکبوتی 2 (2004، Spider-Man 2)

شاید قسمت اول این فیلم چندان دندان‌گیر نبود، اما سام رایمی (Sam Raimi) با ساخت قسمت دوم آن یکی از بهترین فیلم‌های اکشن، البته پیش از تولید فیلم‌های موفق کریستوفر نولان، را ساخت. دلیل موفقیت این فیلم معرفی یک قهرمان جدید و همچنین ارائه صحنه‌های اکشن نفس‌گیر است. صحنه‌هایی مانند زدوخورد بر روی قطار یا صحنه‌ای که دکتر اکتاویوس به دستگاهش وصل شده و به یک هشت‌پا تبدیل می‌شود. مرد عنکبوتی به‌راحتی بر فراز شهر پرواز می‌کند و این واقعیت را به خاطرمان می‌آورد که قدرت زیاد با مسئولیت سنگین همراه است.


46. آواتار (Avatar، 2009)

جیمز کامرون (James Cameron) از بسیاری جهات یک نابغه و خبره دنیای سینماست، که البته شاید خیلی‌ها عمق کارهای او را درک نکنند. اما او بهترین کارگردان فیلم‌های اکشن است که تاکنون فیلم‌های چون “ترمیناتور” و “بیگانه‌ها” را تولید کرده است. آواتار یکی از بهترین فیلم‌های او در زمینه اکشن است که موضوع و داستان جدیدی را ارائه می‌دهد. یکی از بهترین صحنه‌های فیلم صحنه جنگ میان انسان‌ها و افراد بومی آن سیاره است که با هیجان هرچه‌تمام‌تر نشان داده می‌شود. این فیلم جنگ در آینده را به‌گونه‌ای نشان می‌دهد که در هیچ فیلم دیگری ندیده‌اید.


45. جنگ مواد مخدر (Drug War، 2012)

جانی تو (Johnnie To) کارگردان هنگ‌کنگی آن‌قدر در ساخت فیلم‌های اکشن موفق است که می‌توان ساعت‌ها درباره او صحبت کرد، اما اگر بخواهیم در یک پاراگراف درباره او صحبت کنیم باید بدانید که این فیلم نقطه مقابل فیلم “تبعید” (شماره 5) است. دو صحنه آغازی فیلم بیشتر به مکالمه درباره خیانت و وفاداری میان یک مجرم و پلیس پرداخته می‌شود. اما این صحبت‌ها بیشتر به یک رجزخوانی شبیه است زیرا درنهایت فیلم با صحنه تیراندازی میان گانگسترها و مأموران پلیس به پایان می‌رسد. این صحنه آن‌قدر با جزئیات نشان داده شده و تأثیرگذار است که احساس می‌کنید ساعت‌ها طول کشیده است.


44. لوسی (Lucy، 2014)

در اوایل سال‌های 90 پس از ساخت “نیکیتا” و “لئون حرفه‌ای”، به نظر می‌رسید که لوک بسون (Luc Besson) هم یکی دیگر از کارگردان‌های اکشن خواهد بود، اما اگرچه به‌عنوان یک کارگردان موفق‌تر از تهیه‌کنندگی در سری فیلم‌های “ربوده‌شده” بود، اما مدتی دست از کار کشید و سپس در سال 2014 با فیلم لوسی به عرصه کارگردانی بازگشت. اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) نقش یک دختر معمولی را ایفا می‌کند که پس از وارد شدن مواد مخدر به بدنش به یک الهه تبدیل می‌شود. قسمت‌های آخر فیلم که صحنه‌های اکشن و نفس‌گیری را پدید می‌آورد اوج هنر کارگردانی بسون را نشان می‌دهد.


43. مهمان (The Guest، 2014)

یک فیلم ترسناک و اکشن که نقطه قوت آن را می‌توان علاوه بر کارگردانی آدام وینگارد (Adam Wingard)، تصویربرداری دانست که صحنه‌های اکشن و ترسناک را به‌خوبی نشان می‌دهد و بیننده را به یاد فیلم “تنها در خانه” می‌اندازد. دن استیونز (Dan Stevens) نقش یک مرد جوان جذاب را ایفا می‌کند که با خانواده‌ای آشنا می‌شود که با قبلاً با پسر آن‌ها در ارتش همکار بود، و سپس متوجه می‌شود که آن مرد یک سرباز کارکشته است که شستشوی مغزی شده است. وینگارد با بودجه متوسط به‌خوبی از پس صحنه‌های اکشن این فیلم برمی‌آید. این فیلم واقعاً مهیج و نفس‌گیر است و شما را به یاد فیلم‌های اکشن سال‌های 1980 می‌اندازد.


42. بدون توقف (Non-Stop، 2014)

از میان تمامی فیلم‌های اکشن لئام نیسان این فیلم را نیز انتخاب کرده‌ایم که توسط ژاومه کویت-سرا کارگردانی شده است. این فیلم اکشن درباره دعوا و کتک‌کاری میان شخصیت‌های مختلف نیست بلکه درباره درگیری و مشکلی است که در یک هواپیما رخ می‌دهد و درگیری‌هایی که به‌خوبی و با وجود صحنه‌های نفس‌گیر، نشان داده می‌شود. بیشتر صحنه‌های فیلم حول محور لئام نیسان است، اما بااین‌وجود بازیگران مطرح دیگری نیز در این فیلم بازی می‌کنند مانند: جولین مور، اسکات مک نری، کوری استول، میشل داکری، لوپیتا نیوآنگ و نیت پارکر، که در کنار نیسان 90% کابین هواپیما را پر کرده‌اند و بیشتر داستان فیلم هم همان‌جا رخ می‌دهد.


41. بلک هت (Blackhat، 2015)

بلک هت یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سال 2015 و یا شاید یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ است. این فیلم از مایکلمان (Michael Mann) به‌جای فیلم “نماینده میامی” (Miami Vice) در این لیست قرار گرفت (فیلم‌های “وثیقه” و “دشمنان ملت” هم صحنه‌های نفس‌گیری دارند اما نمی‌توانند به‌عنوان فیلم اکشن در نظر گرفته شوند)، بااین‌وجود هردوی این فیلم‌ها فیلم‌های اکشن خوبی هستند که به‌اندازه صحنه‌های اکشن صحنه‌های عاشقانه هم نمایش می‌دهند. یک هکر باهوش به نام نیک هاتاوی (Chris Hemsworth) از زندان آزاد می‌شود، تا با همکاری با چینی‌ها یک خلاف‌کار مجازی را یافته و تحویل قانون دهد. مان با کمک موسیقی، صدا، فضا و اتمسفر فیلم یک اثر اکشن مهیج ساخته است.


بخش های دیگر این مطلب:

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش دوم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش سوم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش چهارم)

۵۰ فیلم برتر اکشن در قرن ۲۱ (بخش پنجم و آخر)

                               

دیدگاه‌ها (10)

بستن فرم

  1. fatemeh

    شهریور 10, 1398

    لوسی عالیه

    پاسخ

  2. ngr

    تیر 10, 1398

    یه فیلمی بود دوتا خواهر بودن که خلافکار بودن بعد یکیشون وقتی داره کمک میکنه اون یکی از دست پلیس فرار کنه میمیره بعد خواهر کوچیکه با پلیسه دست به یکی میکنن که اونارو پیدا کنن …کسی اسمشو میدونه؟؟

    پاسخ

    • رضا در پاسخ به ngr

      فروردین 21, 1399

      اسم اون بازیگر مبارز تایلندی رو بزن خودش میاد در ضمن فیلم تهدید سه گانه رو هم نگاه کن عالیه

      پاسخ

    • حمید در پاسخ به ngr

      آذر 13, 1399

      اگه منظورت دو تا برادره اسمش raid است یورش

      پاسخ

  3. عادل

    اردیبهشت 29, 1398

    سلام یه فیلمی بود یک گروه گیمر بودن که تو مسابقه ای برنده میشن بعد بهشون یه جایزه بازی رایانه ای میدن که اونارو به قاتل تبدیل کرد خواهشا اگه کسی اسمشو بلده به این ایدی اسمشو بفرسته@leo7879

    پاسخ

  4. فردی از آینده

    فروردین 6, 1398

    ما هنوز اوایل قرن هستیم پسزود تصمیم نگیریم بهتره

    پاسخ

  5. Zabiullah

    بهمن 16, 1397

    چگونه دانلود کنم

    پاسخ

  6. mahdi

    آذر 23, 1397

    بهترین فیلم اکشن ایکولایزر 1و2 هستش خیلی باحاله قول میدم از دیدنش پشیمون نشین و بهترین فیلم که تاریخی Alphaهستش شک نکنید حتما برید دانلود کنید

    پاسخ

  7. سارا

    اردیبهشت 18, 1397

    ممنون از معرفی این فیلم های خوب

    پاسخ